16
f
INNOVATIE GROOT EN IJZERSTERK
Dankzij een
revolutionaire
Nederlandse
grijper kunnen schepen
over de hele wereld hun lading
10 procent sneller lossen. Voor deze
innovatie, waaraan bijna tien jaar is
gewerkt, kreeg grijperspecialist Nemag
hulp van de TU Delft.
Kort
HEMA maakt weer winst
Warenhuisketen HEMA schrijft weer
zwarte cijfers. Dat is voor het eerst in vijf
jaar. De meest winst werd gemaakt op de
huishoudelijke artikelen, de persoonlijke
verzorgingsproducten en de etenswaren.
De totale opbrengsten kwam in het derde
kwartaal uit op 308 miljoen euro. HEMA
boekte een nettowinst van 4,6 miljoen euro,
tegen een verlies van 1,6 miljoen euro een
jaar eerder. Het bedrijfsresultaat nam met
ruim ro procent toe tot 34,4 miljoen euro.
Topman Tjeerd Jegen zegt dat het succes
vooral te danken is aan het wegwerken van
overtollige voorraden. Online namen de
verkopen met bijna 22 procent toe en ook
internationaal doet HEMA het goed. Eige
naar Lion Capital zette HEMA in september
in de etalage, maar er meldde zich nog geen
nieuwe eigenaar.
CPB wil carrièreswitch
voor zware beroepen
Mensen met zware beroepen eerder met
pensioen laten gaan, is op de lange termijn
geen haalbare kaart, zegt het Centraal Plan
bureau. De rekenmeesters van het kabinet
denken dat werknemers en de maatschappij
veel meer gebaat zijn bij een carrièreswitch
na een jaar of twintig. Voor de huidige gene
ratie ouderen gaat deze vlieger niet meer op,
beseft het CPB. Zij hebben (te) weinig tijd
om zich fysiek en financieel voor te bereiden
op de nieuwe realiteit van langer doorwer
ken. De (automatische) verhoging van de
pensioenleeftijd zou voor de huidige oude
ren met een zwaar beroep wél moeten wor
den uitgesteld.
'KPN gaat op overnamepacT
Het internationaal vermaarde persbureau
Bloomberg verwacht dat KPN onder de
nieuwe topman Maximo Ibarra (foto) na
drukkelijker zal kijken naar buitenlandse
overnames. Ibarra begint in april in zijn
nieuwe functie. Hij zou nu al wel bezig zijn
potentiële overnamekandidaten in beeld
te brengen en daarbij onder meer kijken
naar het Belgische Proximus, TDC in Dene
marken en het Finse Elisa. KPN ontkent
het gerucht.
Flitsen
ABN Amro
ING
KPN
BAM
Nee, de nemaX
is momenteel
even niet live
te bewonderen,
's Werelds
lichtste en
meest inno
vatieve grijper is bezig aan een
wereldtournee en lost nu ijzererts
bij een grote staalfabriek in Scan
dinavië. „Klanten willen hem
graag zeifin actie zien", vertelt
Michel Corbeau, algemeen direc
teurvan Nemag uit Zierikzee.
Een grijper. Een vanzelfspre
kend onderdeel bij het laden en
lossen van goederen, voor de leek
niets bijzonders. Het basismecha
niek is ook al eeuwen oud: twee
schelpen, die via een scharnier
punt van elkaar af en naar elkaar
toe bewegen, plus een sluitings
mechanisme. Maar zo eenvoudig
is het uiteraard niet.
Het in 1924 opgerichte familie
bedrijf Nemag is al een jaar of 50
dé specialist wereldwijd. Hun
grijpers zijn een begrip en worden
gebruikt van de Rotterdamse ha
ven tot aan Sjanghai. „De ideale
grijper pakt in één greep zo veel
mogelijk lading", zegt Corbeau.
„Hij moet zwaar en sterk genoeg
zijn om zich diep in te graven."
Het probleem: een kraan kan
slechts een bepaald maximum
aan gewicht aan; hoe zwaarder de
grijper, hoe minder kan worden
opgeschept. Zie hier de uitdaging.
„De ideale grijper is licht, maar
neemt toch zo veel mogelijk mee."
Om dat te bereiken, zocht Nemag
door de jaren heen naar manieren
om zijn grijpers alsmaar lichter te
maken. „Onze laatste modellen
bestaan bijvoorbeeld uit high
tensile steel, hoogvast staal."
De innovatie zit hem dus voor
namelijk in de materialen en
kleine ontwerpaanpassingen.
Maar de grootste mechanische
vernieuwing dateert van 50 jaar
terug. „We maakten kleine stapjes,
terwijl het onze ambitie is reuzen
stappen te maken. We liepen tegen
onze grenzen aan."
Simulatie
Om een 'big bang' mogelijk te
maken, klopte Nemag aan bij de
afdeling Maritieme Techniek en
Transporttechniek van de TU
Delft. Onderzoeksleider Dingena
Schott beschikte daar net over
nieuwe simulatiesoftware. „Voor
dat je een betere grijper kunt ont
wikkelen, moet je alles weten over
het te lossen materiaal", vertelt
Schott. „Neem ijzererts: elke greep
bestaat uit miljoenen deeltjes.
Allemaal oefenen ze krachten uit
op elkaar en vervolgens op de grij
per. „Voor elk ertsdeeltje moet je
apart berekenen hoe het reageert.
Dat vergt voor miljoenen deeltjes
enorme rekenkracht en dwingt tot
een innovatieve aanpak."
Dankzij de nieuwe software kon
Dingena Schott de interactie tus
sen erts en grijper in een model
vangen. Maar daarmee had Nemag
nog geen nieuwe grijper. „Om te
checken of het model klopte, de
den we bij Tata Steel in IJmuiden
tests met een bestaande grijper."
Toen werkelijkheid en model
O
vrijdag 8 december 2017
KWARTAALCIJFERS
LANGER DOORWERKEN
111
AMBITIES NIEUWE TOPMAN
Er komen strengere regels voor de toe
lating van nieuwe auto's op de Europese
markt. De aangescherpte voorschriften voor
typegoedkeuringen moeten gesjoemel met
emissiewaarden voorkomen. Dat zijn de
lidstaten, de Europese Commissie en het
Europees Parlement overeengekomen.
De 7.000 werknemers van melkvee
bedrijven, pluimveebedrijven, fokkers en
andere dierhouders kunnen de komende drie
jaar uitzien naar een loonsverhoging van in
totaal 6,75 procent.
m
De grootste
stijger in de
AEX.
De financials
deden het gis
teren prima op
de beurs.
w
De telecom-
gigant ontkende
dat er overname
plannen zouden
zijn.
■m
Op Beursplein 5
deed de bouwer
nog een stap
terug na de
koersval een
dag eerder.
O
David Bremmer
Zierikzee
De nemaX bespaart veel tijd
dankzij nieuwe technologie.