16 f INNOVATIE GROOT EN IJZERSTERK Dankzij een revolutionaire Nederlandse grijper kunnen schepen over de hele wereld hun lading 10 procent sneller lossen. Voor deze innovatie, waaraan bijna tien jaar is gewerkt, kreeg grijperspecialist Nemag hulp van de TU Delft. Kort HEMA maakt weer winst Warenhuisketen HEMA schrijft weer zwarte cijfers. Dat is voor het eerst in vijf jaar. De meest winst werd gemaakt op de huishoudelijke artikelen, de persoonlijke verzorgingsproducten en de etenswaren. De totale opbrengsten kwam in het derde kwartaal uit op 308 miljoen euro. HEMA boekte een nettowinst van 4,6 miljoen euro, tegen een verlies van 1,6 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat nam met ruim ro procent toe tot 34,4 miljoen euro. Topman Tjeerd Jegen zegt dat het succes vooral te danken is aan het wegwerken van overtollige voorraden. Online namen de verkopen met bijna 22 procent toe en ook internationaal doet HEMA het goed. Eige naar Lion Capital zette HEMA in september in de etalage, maar er meldde zich nog geen nieuwe eigenaar. CPB wil carrièreswitch voor zware beroepen Mensen met zware beroepen eerder met pensioen laten gaan, is op de lange termijn geen haalbare kaart, zegt het Centraal Plan bureau. De rekenmeesters van het kabinet denken dat werknemers en de maatschappij veel meer gebaat zijn bij een carrièreswitch na een jaar of twintig. Voor de huidige gene ratie ouderen gaat deze vlieger niet meer op, beseft het CPB. Zij hebben (te) weinig tijd om zich fysiek en financieel voor te bereiden op de nieuwe realiteit van langer doorwer ken. De (automatische) verhoging van de pensioenleeftijd zou voor de huidige oude ren met een zwaar beroep wél moeten wor den uitgesteld. 'KPN gaat op overnamepacT Het internationaal vermaarde persbureau Bloomberg verwacht dat KPN onder de nieuwe topman Maximo Ibarra (foto) na drukkelijker zal kijken naar buitenlandse overnames. Ibarra begint in april in zijn nieuwe functie. Hij zou nu al wel bezig zijn potentiële overnamekandidaten in beeld te brengen en daarbij onder meer kijken naar het Belgische Proximus, TDC in Dene marken en het Finse Elisa. KPN ontkent het gerucht. Flitsen ABN Amro ING KPN BAM Nee, de nemaX is momenteel even niet live te bewonderen, 's Werelds lichtste en meest inno vatieve grijper is bezig aan een wereldtournee en lost nu ijzererts bij een grote staalfabriek in Scan dinavië. „Klanten willen hem graag zeifin actie zien", vertelt Michel Corbeau, algemeen direc teurvan Nemag uit Zierikzee. Een grijper. Een vanzelfspre kend onderdeel bij het laden en lossen van goederen, voor de leek niets bijzonders. Het basismecha niek is ook al eeuwen oud: twee schelpen, die via een scharnier punt van elkaar af en naar elkaar toe bewegen, plus een sluitings mechanisme. Maar zo eenvoudig is het uiteraard niet. Het in 1924 opgerichte familie bedrijf Nemag is al een jaar of 50 dé specialist wereldwijd. Hun grijpers zijn een begrip en worden gebruikt van de Rotterdamse ha ven tot aan Sjanghai. „De ideale grijper pakt in één greep zo veel mogelijk lading", zegt Corbeau. „Hij moet zwaar en sterk genoeg zijn om zich diep in te graven." Het probleem: een kraan kan slechts een bepaald maximum aan gewicht aan; hoe zwaarder de grijper, hoe minder kan worden opgeschept. Zie hier de uitdaging. „De ideale grijper is licht, maar neemt toch zo veel mogelijk mee." Om dat te bereiken, zocht Nemag door de jaren heen naar manieren om zijn grijpers alsmaar lichter te maken. „Onze laatste modellen bestaan bijvoorbeeld uit high tensile steel, hoogvast staal." De innovatie zit hem dus voor namelijk in de materialen en kleine ontwerpaanpassingen. Maar de grootste mechanische vernieuwing dateert van 50 jaar terug. „We maakten kleine stapjes, terwijl het onze ambitie is reuzen stappen te maken. We liepen tegen onze grenzen aan." Simulatie Om een 'big bang' mogelijk te maken, klopte Nemag aan bij de afdeling Maritieme Techniek en Transporttechniek van de TU Delft. Onderzoeksleider Dingena Schott beschikte daar net over nieuwe simulatiesoftware. „Voor dat je een betere grijper kunt ont wikkelen, moet je alles weten over het te lossen materiaal", vertelt Schott. „Neem ijzererts: elke greep bestaat uit miljoenen deeltjes. Allemaal oefenen ze krachten uit op elkaar en vervolgens op de grij per. „Voor elk ertsdeeltje moet je apart berekenen hoe het reageert. Dat vergt voor miljoenen deeltjes enorme rekenkracht en dwingt tot een innovatieve aanpak." Dankzij de nieuwe software kon Dingena Schott de interactie tus sen erts en grijper in een model vangen. Maar daarmee had Nemag nog geen nieuwe grijper. „Om te checken of het model klopte, de den we bij Tata Steel in IJmuiden tests met een bestaande grijper." Toen werkelijkheid en model O vrijdag 8 december 2017 KWARTAALCIJFERS LANGER DOORWERKEN 111 AMBITIES NIEUWE TOPMAN Er komen strengere regels voor de toe lating van nieuwe auto's op de Europese markt. De aangescherpte voorschriften voor typegoedkeuringen moeten gesjoemel met emissiewaarden voorkomen. Dat zijn de lidstaten, de Europese Commissie en het Europees Parlement overeengekomen. De 7.000 werknemers van melkvee bedrijven, pluimveebedrijven, fokkers en andere dierhouders kunnen de komende drie jaar uitzien naar een loonsverhoging van in totaal 6,75 procent. m De grootste stijger in de AEX. De financials deden het gis teren prima op de beurs. w De telecom- gigant ontkende dat er overname plannen zouden zijn. ■m Op Beursplein 5 deed de bouwer nog een stap terug na de koersval een dag eerder. O David Bremmer Zierikzee De nemaX bespaart veel tijd dankzij nieuwe technologie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16