Toch nog f ipronil
in ei, mest en kip
Kamer gispt Deliveroo
nOad
8
E 17
ZUID-AFRIKA
Afgelopen week zijn bovendien
nog eieren in de schappen aange
troffen waar een te hoog gehalte fi-
pronil in zat. Dat blijkt uit een brief
die minister Carola Schouten van
Landbouw woensdag naar de
Tweede Kamer heeft gestuurd.
„Hieruit blijkt wel hoe hardnekkig
fipronil is", schrijft zij.
In een deel van de stallen is niet
alleen fipronil het probleem, maar
ook een andere verboden insecti
cide: amitraz. Die is tot dusverre
niet in eieren aangetroffen. De mest
uit 31 kippenstallen moet op een
speciale manier worden afgevoerd
omdat er amitraz in zit.
Problemen met de afvoer van
met fipronil en amitraz verontrei
nigde mest zijn de reden dat nog
zoveel stallen zijn geblokkeerd. Er
is maar één plek waar die mest kan
worden verbrand: bij een centrale
in Moerdijk. Die heeft niet genoeg
capaciteit.
De presentatie van het onder
zoeksrapport van de commissie-
Sorgdrager naar het schandaal is
uitgesteld tot komend voorjaar,
blijkt ook uit de Kamerbrief.
Als gevolg van die crisis zijn meer
dan 3 miljoen kippen gedood en is
een veelvoud aan eieren vernietigd.
De schade van de sector bedraagt
minstens 65 miljoen euro. Er loopt
een strafzaak tegen de onderne
mers achter Chickfriend, het Bar-
neveldse bedrijfje dat ervan wordt
verdacht het verboden gif in stallen
te hebben verspreid.
DEN HAAG De Tweede Kamer is
niet blij met het plan van maaltijd
bezorger Deliveroo om alleen nog
met losse bezorgers te werken, en
niet meer met vaste contracten.
Partijen vrezen dat het nogal wat
gevolgen heeft voor de fietskoerier
die bijvoorbeeld een ongeluk
krijgt.
Gijs van Dijk (PvdA) sprak tij
dens een hoorzitting met Deliveroo
over een illegale constructie. Het
bedrijf zou zijn verantwoordelijk
heden willen ontlopen. Pieter
Heerma van regeringspartij CDA
zei bijna het gevoel te hebben 'in de
maling te worden genomen'. De
Kamerleden vrezen dat bezorgers
bij een ongeval niet verzekerd zijn,
in tegenstelling tot vaste werkne
mers.
Deliveroo bevestigde dat de be
zorgers niet direct verzekerd zijn.
Wel zegt het bedrijf 'graag' gebruik
te maken van zijn zorgplicht, zodat
via zijn eigen verzekering bezorgers
gedekt zouden zijn voor dergelijke
risico's. Een fietskoerier van Delive
roo heeft inmiddels zijn werkgever
aangeklaagd om te voorkomen dat
die hem tot zelfstandige maakt. Het
bedrijf wil vanaf 1 februari ruim
1.750 arbeidscontracten niet verlen
gen.
wekkende hoeveelheid bomen die
er per vlucht nodig zijn om het
milieu tegemoet te komen. Een
retourtje Barcelona vergt er 114 per
persoon, en bijna 18.000 voor het
hele vliegtuig. Voor een reis van
en naar Bali is een aanplant van
975 stuks per passagier nodig, wat
op ruim 350.000 bomen in totaal
uitkomt.
Paul Peeters, lector duurzame
luchtvaart aan toerismehoge-
school NHTV, komt op iets andere
getallen uit. „De hoeveelheid be
nodigde brandstof is waarschijn
lijk wat minder, waardoor ook iets
minder bomen nodig zijn. Maar
dat de juiste getallen niet goed te
vinden zijn, is de schuld van de
luchtvaartsector, die erg ondoor
zichtig is", stelt hij. „En ofhet nou
500 of 1.000 bomen zijn: het gaat
erom dat mensen zien hoe groot
de impact van vliegen is. We moe
ten minder vliegen, en bomen
planten moeten we sowieso doen.
Niet alleen voor compensatie."
Kwart van de impact
Tegen de schade van vliegen is,
kortom, bijna niet op te planten.
„We leven alsof we 3,6 aardes heb
ben, maar we hebben er maar één.
We moeten terug naar duurzame
impact, wat ongeveer neerkomt
op een kwart van wat we nu doen.
Het vliegen beperken is hiervoor
een goed begin, omdat het zoveel
verschil kan maken. De impact die
je dan nog hebt, zou je idealiter
compenseren", stelt Porcelijn.
Vanwege de milieu-impact
vliegt Porcelijn zelf al sinds 2011
niet meer. Tot ze kortgeleden
werd gevraagd om in Sao Paulo te
komen spreken over haar boek.
„Toen zei ik eerst: nee, want denk
je nou, natuurlijk niet! Maar uit
eindelijk bedacht ik: ik ga er zoveel
meer goed doen dan dat ik er
schade mee aanricht, dus is het
beter om wel te gaan. Ook zoek ik
nu nog een project om de uitstoot
van die vliegreis te compenseren."
Beginnen
Terug naar Oegstgeest. Op de
vraag of hun bomenplant wel zin
heeft, reageert Lena Euwens stel
lig: „We moeten ergens beginnen.
Wij doen wat we kunnen, maar
klimaatverandering tegengaan
kunnen we natuurlijk niet alleen.
We moeten nu langzamerhand als
mensheid onze schade compense
ren én veel minder uitstoten. Het
is veel, maar ik ben optimistisch.
Er is nu echt een beweging zicht
baar, van steeds meer bewuste
mensen, en volgens mij groeit die
steeds groter. Net als een bos."
bezighoudt met compensatie, komt
met andere uitstoot- en compensa
tiegetallen, ontdekte Porcelijn. De
berekening is vaak onduidelijk.
Zelfs de aanpak van Gold Standard,
een hoog aangeschreven keurmerk
voor bomenplant, is in nevelen ge
huld. „Ze vertellen met veel poeha
over wat ze allemaal doen, maar ik
kan niet vinden hoe zij het aantal
bomen per eenheid C02-uitstoot
berekenen. Ook kom ik zelf op an
dere hoeveelheden uit."
„Ik vermoed dat veel partijen de
uitstootcompensatie uitsmeren
over de levensloop van de boom,
waardoor die er rustig 100 jaar over
mag doen om de CO2 op te nemen
waarvoor is betaald. Maar zoveel
tijd hebben we helemaal niet! Het
water staat tegen die tijd al tot aan
onze lippen." Daarnaast schort in
de uitvoer volgens Porcelijn ook
veel. „Bij sommige projecten wor
den bomen na 10 jaar alweer gekapt.
Dan heeft het al helemaal weinig
zin."
Lena Euwens van Trees For All
herkent de slechte uitvoering van
sommige initiatieven. „De bedoe
lingen kunnen goed zijn, maar een
boom planten is nog maar het be
gin. De decennia daarna komt het
echte werk: dan moet je de bomen
beschermen tegen kap en ziektes,
en vervangen wat doodgaat. Ik ver
gelijk het weieens met het groot
brengen van kinderen: dat eindigt
ook niet bij de geboorte."
Eigen berekening
Omdat er zoveel onduidelijkheid is,
hanteert Porcelijn haar eigen bere
kening voor zowel uitstoot als com
pensatie. Hierbij neemt ze ook 'ver
borgen impact' mee. „Het maken
van de kerosine en productie van
het vliegtuig wordt nooit meege
teld, terwijl het om zo'n r8 procent
verborgen impact per vlucht gaat.
Voor een retourtje Bali is het ver
borgen energieverbruik daarmee
75.000 liter olie, als je het omre
kent." Ook houdt ze rekening met
het sterkere klimaateffect hoog in
de lucht, en stelt ze de periode vast
waarin de uitstoot moet worden
opgenomen. „De bomen moeten in
ieder geval in één jaar de CO2 op
kunnen nemen."
En zo komt ze op een indruk-
We leven alsof we
3,6 aardes hebben,
maar we hebben er
maar een
donderdag 7 december 2017
GO
Voor pluimveehouders is het
einde van de fipronilcrisis nog
niet in zicht. Pas 285 van de 793
stallen die afgelopen zomer
werden geblokkeerd, zijn vrijge
geven.
Annemieke van Dongen
Den Haag
Fipronil blijft een plaag voor
pluimveehouders, fotoolaf kraak
Terug van weggeweest! Deze complete rondreis is een topper onder onze rondreizen. U
maakt kennis met alle belangrijke hoogtepunten van dit prachtige, veelzijdige land. Het
ongerepte natuurschoon is nauwelijks te beschrijven, die moet u ondergaan en beleven.
inclusief alle entreegelden van beschreven excursies
uitstekende centraal gelegen hotels nabij Nationale Parken
o.a. het wereldberoemde Krugerpark, koninkrijk Swaziland,
de groene valleien van de Drakensbergen en Kaapstad
oad.nl/VRZAOI
Boek nu op oad.nl/krant, 0547 28 44 88 (ma-za)
of ga naar uw reisbureau
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., exd. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten.
M
Babette Porcellijn
Babette Porcelijn heeft veel
kritiek op de C02-compensa-
tie. FOTO MARCO OKHUIZEN
Compensatiediensten
van Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen
KLM: CO2ZERO
„Met een kleine bijdrage
kunt u uw vlucht C02-neu-
traal maken", staat te lezen
op de website van de vlieg
maatschappij. KLM zegt te
investeren in C02-reductie-
projecten met een Gold
Standardcertificaat. De
compensatie voor een
vlucht naar Barcelona kost
1,86 euro per persoon.
Transavia, TUI: GreenSeat
Deze luchtvaartmaat
schappijen sturen je door
naar GreenSeat, waar je
zelf je C02-uitstoot bere
kent en compenseert. De
compensatie gebeurt door
projecten in ontwikkelings
landen, waar huishoudens
toegang krijgen tot duur
zame energie. Voor een re
tourtje Barcelona kost dit
4,39 euro.
18-daagse vliegrondreis
vanaf^A T~ fAfA
18-daagse vliegrondreis
vanaf^A T~ fAfA
Maak kennis met de wereld in één land