Toch nog f ipronil in ei, mest en kip Kamer gispt Deliveroo nOad 8 E 17 ZUID-AFRIKA Afgelopen week zijn bovendien nog eieren in de schappen aange troffen waar een te hoog gehalte fi- pronil in zat. Dat blijkt uit een brief die minister Carola Schouten van Landbouw woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. „Hieruit blijkt wel hoe hardnekkig fipronil is", schrijft zij. In een deel van de stallen is niet alleen fipronil het probleem, maar ook een andere verboden insecti cide: amitraz. Die is tot dusverre niet in eieren aangetroffen. De mest uit 31 kippenstallen moet op een speciale manier worden afgevoerd omdat er amitraz in zit. Problemen met de afvoer van met fipronil en amitraz verontrei nigde mest zijn de reden dat nog zoveel stallen zijn geblokkeerd. Er is maar één plek waar die mest kan worden verbrand: bij een centrale in Moerdijk. Die heeft niet genoeg capaciteit. De presentatie van het onder zoeksrapport van de commissie- Sorgdrager naar het schandaal is uitgesteld tot komend voorjaar, blijkt ook uit de Kamerbrief. Als gevolg van die crisis zijn meer dan 3 miljoen kippen gedood en is een veelvoud aan eieren vernietigd. De schade van de sector bedraagt minstens 65 miljoen euro. Er loopt een strafzaak tegen de onderne mers achter Chickfriend, het Bar- neveldse bedrijfje dat ervan wordt verdacht het verboden gif in stallen te hebben verspreid. DEN HAAG De Tweede Kamer is niet blij met het plan van maaltijd bezorger Deliveroo om alleen nog met losse bezorgers te werken, en niet meer met vaste contracten. Partijen vrezen dat het nogal wat gevolgen heeft voor de fietskoerier die bijvoorbeeld een ongeluk krijgt. Gijs van Dijk (PvdA) sprak tij dens een hoorzitting met Deliveroo over een illegale constructie. Het bedrijf zou zijn verantwoordelijk heden willen ontlopen. Pieter Heerma van regeringspartij CDA zei bijna het gevoel te hebben 'in de maling te worden genomen'. De Kamerleden vrezen dat bezorgers bij een ongeval niet verzekerd zijn, in tegenstelling tot vaste werkne mers. Deliveroo bevestigde dat de be zorgers niet direct verzekerd zijn. Wel zegt het bedrijf 'graag' gebruik te maken van zijn zorgplicht, zodat via zijn eigen verzekering bezorgers gedekt zouden zijn voor dergelijke risico's. Een fietskoerier van Delive roo heeft inmiddels zijn werkgever aangeklaagd om te voorkomen dat die hem tot zelfstandige maakt. Het bedrijf wil vanaf 1 februari ruim 1.750 arbeidscontracten niet verlen gen. wekkende hoeveelheid bomen die er per vlucht nodig zijn om het milieu tegemoet te komen. Een retourtje Barcelona vergt er 114 per persoon, en bijna 18.000 voor het hele vliegtuig. Voor een reis van en naar Bali is een aanplant van 975 stuks per passagier nodig, wat op ruim 350.000 bomen in totaal uitkomt. Paul Peeters, lector duurzame luchtvaart aan toerismehoge- school NHTV, komt op iets andere getallen uit. „De hoeveelheid be nodigde brandstof is waarschijn lijk wat minder, waardoor ook iets minder bomen nodig zijn. Maar dat de juiste getallen niet goed te vinden zijn, is de schuld van de luchtvaartsector, die erg ondoor zichtig is", stelt hij. „En ofhet nou 500 of 1.000 bomen zijn: het gaat erom dat mensen zien hoe groot de impact van vliegen is. We moe ten minder vliegen, en bomen planten moeten we sowieso doen. Niet alleen voor compensatie." Kwart van de impact Tegen de schade van vliegen is, kortom, bijna niet op te planten. „We leven alsof we 3,6 aardes heb ben, maar we hebben er maar één. We moeten terug naar duurzame impact, wat ongeveer neerkomt op een kwart van wat we nu doen. Het vliegen beperken is hiervoor een goed begin, omdat het zoveel verschil kan maken. De impact die je dan nog hebt, zou je idealiter compenseren", stelt Porcelijn. Vanwege de milieu-impact vliegt Porcelijn zelf al sinds 2011 niet meer. Tot ze kortgeleden werd gevraagd om in Sao Paulo te komen spreken over haar boek. „Toen zei ik eerst: nee, want denk je nou, natuurlijk niet! Maar uit eindelijk bedacht ik: ik ga er zoveel meer goed doen dan dat ik er schade mee aanricht, dus is het beter om wel te gaan. Ook zoek ik nu nog een project om de uitstoot van die vliegreis te compenseren." Beginnen Terug naar Oegstgeest. Op de vraag of hun bomenplant wel zin heeft, reageert Lena Euwens stel lig: „We moeten ergens beginnen. Wij doen wat we kunnen, maar klimaatverandering tegengaan kunnen we natuurlijk niet alleen. We moeten nu langzamerhand als mensheid onze schade compense ren én veel minder uitstoten. Het is veel, maar ik ben optimistisch. Er is nu echt een beweging zicht baar, van steeds meer bewuste mensen, en volgens mij groeit die steeds groter. Net als een bos." bezighoudt met compensatie, komt met andere uitstoot- en compensa tiegetallen, ontdekte Porcelijn. De berekening is vaak onduidelijk. Zelfs de aanpak van Gold Standard, een hoog aangeschreven keurmerk voor bomenplant, is in nevelen ge huld. „Ze vertellen met veel poeha over wat ze allemaal doen, maar ik kan niet vinden hoe zij het aantal bomen per eenheid C02-uitstoot berekenen. Ook kom ik zelf op an dere hoeveelheden uit." „Ik vermoed dat veel partijen de uitstootcompensatie uitsmeren over de levensloop van de boom, waardoor die er rustig 100 jaar over mag doen om de CO2 op te nemen waarvoor is betaald. Maar zoveel tijd hebben we helemaal niet! Het water staat tegen die tijd al tot aan onze lippen." Daarnaast schort in de uitvoer volgens Porcelijn ook veel. „Bij sommige projecten wor den bomen na 10 jaar alweer gekapt. Dan heeft het al helemaal weinig zin." Lena Euwens van Trees For All herkent de slechte uitvoering van sommige initiatieven. „De bedoe lingen kunnen goed zijn, maar een boom planten is nog maar het be gin. De decennia daarna komt het echte werk: dan moet je de bomen beschermen tegen kap en ziektes, en vervangen wat doodgaat. Ik ver gelijk het weieens met het groot brengen van kinderen: dat eindigt ook niet bij de geboorte." Eigen berekening Omdat er zoveel onduidelijkheid is, hanteert Porcelijn haar eigen bere kening voor zowel uitstoot als com pensatie. Hierbij neemt ze ook 'ver borgen impact' mee. „Het maken van de kerosine en productie van het vliegtuig wordt nooit meege teld, terwijl het om zo'n r8 procent verborgen impact per vlucht gaat. Voor een retourtje Bali is het ver borgen energieverbruik daarmee 75.000 liter olie, als je het omre kent." Ook houdt ze rekening met het sterkere klimaateffect hoog in de lucht, en stelt ze de periode vast waarin de uitstoot moet worden opgenomen. „De bomen moeten in ieder geval in één jaar de CO2 op kunnen nemen." En zo komt ze op een indruk- We leven alsof we 3,6 aardes hebben, maar we hebben er maar een donderdag 7 december 2017 GO Voor pluimveehouders is het einde van de fipronilcrisis nog niet in zicht. Pas 285 van de 793 stallen die afgelopen zomer werden geblokkeerd, zijn vrijge geven. Annemieke van Dongen Den Haag Fipronil blijft een plaag voor pluimveehouders, fotoolaf kraak Terug van weggeweest! Deze complete rondreis is een topper onder onze rondreizen. U maakt kennis met alle belangrijke hoogtepunten van dit prachtige, veelzijdige land. Het ongerepte natuurschoon is nauwelijks te beschrijven, die moet u ondergaan en beleven. inclusief alle entreegelden van beschreven excursies uitstekende centraal gelegen hotels nabij Nationale Parken o.a. het wereldberoemde Krugerpark, koninkrijk Swaziland, de groene valleien van de Drakensbergen en Kaapstad oad.nl/VRZAOI Boek nu op oad.nl/krant, 0547 28 44 88 (ma-za) of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., exd. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. M Babette Porcellijn Babette Porcelijn heeft veel kritiek op de C02-compensa- tie. FOTO MARCO OKHUIZEN Compensatiediensten van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM: CO2ZERO „Met een kleine bijdrage kunt u uw vlucht C02-neu- traal maken", staat te lezen op de website van de vlieg maatschappij. KLM zegt te investeren in C02-reductie- projecten met een Gold Standardcertificaat. De compensatie voor een vlucht naar Barcelona kost 1,86 euro per persoon. Transavia, TUI: GreenSeat Deze luchtvaartmaat schappijen sturen je door naar GreenSeat, waar je zelf je C02-uitstoot bere kent en compenseert. De compensatie gebeurt door projecten in ontwikkelings landen, waar huishoudens toegang krijgen tot duur zame energie. Voor een re tourtje Barcelona kost dit 4,39 euro. 18-daagse vliegrondreis vanaf^A T~ fAfA 18-daagse vliegrondreis vanaf^A T~ fAfA Maak kennis met de wereld in één land

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17