Ongevallen zorgen voor de meeste langdurige storingen De Oosterschelde van toen en nu Stalletjes van Nicolette in de kerk Hattrickheid Harthoorn (40) gaat de boeken in Alle uren bij elkaar opgeteld reden er bijna acht dagen geen treinen op delen van het traject Vlissingen en Roosendaal. Nieuwe atlas toont ontwikkeling van zeearm -.**r- Middelburgse exposeert haar verzameling in de Petrus- en Pauluskerk De Zeeuwse treinreiziger heeft dit jaar met meer en langduriger sto ringen te maken gehad dan in 2016. Eén op de drie storingen werd ver oorzaakt door technische oorzaken. De langdurige storingen waren meestal het gevolg van aanrijdin gen op het spoor. Tot en met november waren er 51 ongevallen en technische defecten waardoor tussen Vlissingen en Roosendaal het treinverkeer in to taal ruim 188 uur verstoord was; 34 keer duurde een storing langer dan één uur. In heel 2016 waren dat 32 inciden ten met in totaal 53 uur storing. In 18 gevallen lag het treinverkeer lan ger dan 60 minuten stil. Dit blijkt uit gegevens van 'Rij den de Treinen', een onafhankelijke website met reisinformatie en ach tergrondinformatie over het Neder landse spoor. Deze site verzameld gegevens van de NS en andere ex ploitanten van spoorlijnen. De langdurigste storing dit jaar werd veroorzaakt door een ongeval tussen Bergen op Zoom en Roosen daal. Op vrijdagochtend 28 april was er een aanrijding tussen een trein en een kraanwagen bij Wouw. Daardoor was bijna drie dagen lang geen treinverkeer van en naar Zee land mogelijk vanwege de herstel werkzaamheden aan het spoor. De op één na langste storing was afgelopen maand. Nadat bij Oost- Souburg een boom op de bovenlei ding was gevallen, reden bijna een hele dag geen treinen tussen Vlis singen en Goes. Op het traject Vlissingen-Roo- sendaal zijn dit jaar twee keer zo veel aanrijdingen met een persoon gebeurd als in 2016. Tot en met no vember meldde de NS twaalf inci denten waarbij iemand door een trein werd aangereden. Na een der gelijk incident lig het treinverkeer gemiddeld drie tot vier uur stil. Bijna een kwart van alle treinsto- ringen had een aanrijding met een persoon als oorzaak. Landelijk zijn defecte treinen de meest voorko mende oorzaak van een verstoring van de treinenloop. Het traject Vlissingen-Roosen- daal valt net buiten de landelijke top tien van storingsgevoelige tra jecten in Nederland. Die top tien staat vol met de veel drukkere tra jecten in de Randstad met de ver binding tussen Amsterdam en Schiphol op nummer één. Naast het onverwacht uitvallen van de treindienst, waren er dit jaar elf keer geplande werkzaamheden waarbij bussen werden ingezet. Dit was bijna altijd in het weekeinde. It dinsdag 5 december 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl ZEELAND 8 i h,\ „Heerlijk om terug te zijn." Ronald Audenaerd, waarne mend directeur van basis school De Statie in Sas van Gent, kan het niet anders om schrijven. Na onderzoek naar de vloerconstructie van De Statie ging de school na vier weken gisterochtend weer open. De kinderen moesten al die tijd per bus naar scholen in Terneuzen, Westdorpe en Axel. Audenaerd: „In het be gin is dat wel leuk, maar op den duur helemaal niet meer." Het personeel is blij terug te zijn, de kinderen ook, al waren er in de middagpauze die zei den de speeltoestellen bij hun tijdelijke school te missen. De kosten van het busvervoer kunnen bij woningcorporatie Woongoed, de eigenaar van multifunctioneel centrum De Statie, worden gedeclareerd. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE ZEELAND 4 ZEELAND 12 Treinen vaker uitgevallen Theo Giele Vlissingen Op het traject Vlissingen- Roosendaal was het trein verkeer dit jaar 188 uur verstoord.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 76