Ongevallen zorgen voor de meeste langdurige storingen
De Oosterschelde
van toen en nu
Stalletjes van
Nicolette in de kerk
Hattrickheid
Harthoorn (40)
gaat de boeken in
Alle uren bij elkaar opgeteld reden er bijna
acht dagen geen treinen op delen van
het traject Vlissingen en Roosendaal.
Nieuwe atlas toont
ontwikkeling van zeearm
-.**r-
Middelburgse exposeert
haar verzameling in de
Petrus- en Pauluskerk
De Zeeuwse treinreiziger heeft dit
jaar met meer en langduriger sto
ringen te maken gehad dan in 2016.
Eén op de drie storingen werd ver
oorzaakt door technische oorzaken.
De langdurige storingen waren
meestal het gevolg van aanrijdin
gen op het spoor.
Tot en met november waren er 51
ongevallen en technische defecten
waardoor tussen Vlissingen en
Roosendaal het treinverkeer in to
taal ruim 188 uur verstoord was; 34
keer duurde een storing langer dan
één uur.
In heel 2016 waren dat 32 inciden
ten met in totaal 53 uur storing. In
18 gevallen lag het treinverkeer lan
ger dan 60 minuten stil.
Dit blijkt uit gegevens van 'Rij
den de Treinen', een onafhankelijke
website met reisinformatie en ach
tergrondinformatie over het Neder
landse spoor. Deze site verzameld
gegevens van de NS en andere ex
ploitanten van spoorlijnen.
De langdurigste storing dit jaar
werd veroorzaakt door een ongeval
tussen Bergen op Zoom en Roosen
daal. Op vrijdagochtend 28 april
was er een aanrijding tussen een
trein en een kraanwagen bij Wouw.
Daardoor was bijna drie dagen lang
geen treinverkeer van en naar Zee
land mogelijk vanwege de herstel
werkzaamheden aan het spoor.
De op één na langste storing was
afgelopen maand. Nadat bij Oost-
Souburg een boom op de bovenlei
ding was gevallen, reden bijna een
hele dag geen treinen tussen Vlis
singen en Goes.
Op het traject Vlissingen-Roo-
sendaal zijn dit jaar twee keer zo
veel aanrijdingen met een persoon
gebeurd als in 2016. Tot en met no
vember meldde de NS twaalf inci
denten waarbij iemand door een
trein werd aangereden. Na een der
gelijk incident lig het treinverkeer
gemiddeld drie tot vier uur stil.
Bijna een kwart van alle treinsto-
ringen had een aanrijding met een
persoon als oorzaak. Landelijk zijn
defecte treinen de meest voorko
mende oorzaak van een verstoring
van de treinenloop.
Het traject Vlissingen-Roosen-
daal valt net buiten de landelijke
top tien van storingsgevoelige tra
jecten in Nederland. Die top tien
staat vol met de veel drukkere tra
jecten in de Randstad met de ver
binding tussen Amsterdam en
Schiphol op nummer één.
Naast het onverwacht uitvallen
van de treindienst, waren er dit jaar
elf keer geplande werkzaamheden
waarbij bussen werden ingezet. Dit
was bijna altijd in het weekeinde.
It
dinsdag 5 december 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl
ZEELAND 8
i h,\
„Heerlijk om terug te zijn."
Ronald Audenaerd, waarne
mend directeur van basis
school De Statie in Sas van
Gent, kan het niet anders om
schrijven. Na onderzoek naar
de vloerconstructie van De
Statie ging de school na vier
weken gisterochtend weer
open. De kinderen moesten al
die tijd per bus naar scholen
in Terneuzen, Westdorpe en
Axel. Audenaerd: „In het be
gin is dat wel leuk, maar op
den duur helemaal niet meer."
Het personeel is blij terug te
zijn, de kinderen ook, al waren
er in de middagpauze die zei
den de speeltoestellen bij hun
tijdelijke school te missen. De
kosten van het busvervoer
kunnen bij woningcorporatie
Woongoed, de eigenaar van
multifunctioneel centrum De
Statie, worden gedeclareerd.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
ZEELAND 4
ZEELAND 12
Treinen vaker uitgevallen
Theo Giele
Vlissingen
Op het traject Vlissingen-
Roosendaal was het trein
verkeer dit jaar 188 uur
verstoord.