Grens met Ierland struikelblok brexit 5 Afgelopen jaren hadden we opvallend weinig mist. Nu loopt het weer wat op Ik voel me hier verschrikkelijk bij. Zelf zal ik nooit meer gaan vissen bij mist ist levert prachtige foto's op met mys terieuze contouren, die nooit zijn wat ze lijken. Bijgelovi gen zien al eeuwen verschijnin gen in flarden mist: witte wieven, heksen en geesten die je voor al tijd kunnen laten verdwijnen als je verdwaalt. Mist is synoniem voor gevaar. Wie wil weten hoe gevaarlijk, moet in Breda zijn. Bij afslag Prin senbeek vielen in 1972 dertien do den in een kettingbotsing op de A16. Een paar kilometer verderop was het in 1990 weer raak: acht doden nadat een vrachtauto chauffeur in een mistflard was ge reden en vol op de rem ging. Twee zware ongelukken waarbij auto mobilisten plots een fatale witte muur zagen opdoemen. Ook afgelopen zaterdag lag er een dikke mistdeken over het land én het water. De Belgische sport visser Danny Ketels vertelt op Omroep Zeeland dat hij de drie sportvissers uit Heeze sprak voor dat zij met hun bootje eropuit trokken. „Het zicht was minder dan tien meter", vertelt Ketels. Hij wilde met andere leden van zijn sportvisvereniging met vier boten gaan vissen bij Breezand. Een van die boten had een radar. „We heb ben ze nog voorgesteld om met ons mee te varen. Dan ben je nog net iets veiliger dan wanneer je al leen vaart." Het voorstel werd niet aangeno men. Even later zag Ketels de drie Brabanders in de mist verdwij nen. Twee van hen zijn inmiddels dood teruggevonden: een 79-ja- rige man en zijn 51-jarige zoon. De zoektocht naar de derde opva rende, een man van 67, gaat van daag verder. Ketels vermoedt dat ze in de mist de oriëntatie zijn kwijtgeraakt en te dicht bij de Oosterscheldeke- ring terecht zijn gekomen. Daar zou het dan mis zijn gegaan. „Ik voel me hier verschrikkelijk bij. Zelf zal ik nooit meer gaan vissen als het mistig is." Smartphone Mist is te voorspellen; er was za terdag ook voor gewaarschuwd. Misschien vertrouwden de Bra bantse sportvissers dat de tech niek hun boot veilig door de mist zou loodsen. De smartphone ver telt tot op de meter nauwkeurig waar de boot is. Op watersport- apps is elke boei gemarkeerd en de diepte van het water is tot de deci meter op de digitale waterkaart aangegeven. Wat kan je gebeuren? „Heel veel. Je bent zonder appara tuur snel gedesoriënteerd als je de oever niet meer ziet", zegt meteo roloog Wilfred Janssen van Weer- plaza. Mist komt minder voor dan vroeger. Dertig jaar geleden turfde het KNMI in De Bilt nog zo'n 80 dagen mist per jaar, tegen woordig nog maar 40. Mist ont staat als vochtige lucht snel af koelt en er onvoldoende wind is. Watermoleculen condenseren dan op een minuscuul stofje, meestal een roetdeeltje, in de lucht en zweven verder als drup peltje. „Een paar decennia geleden spraken we over 'november mist- maand', maar de lucht is veel schoner dan vroeger en met min der fijnstof in de lucht is er dus minder vaak mist. Ook het aantal dagen met dichte mist, met minder dan 200 meter mist, halveerde van 30 naar 15 dagen." zegt Janssen. „Stof in de lucht is ook de reden dat het met oud en nieuw vaak mistig wordt." De straten hangen dan vol met kruitdamp én mist. Het water in de lucht heeft dan ontelbaar veel vuurwerkstofdeeltjes om op te landen. Mistflarden kunnen nog steeds uit het niets opdoemen. „Die zijn het gevaarlijkst", weet Rob Stomphorts van Veilig Verkeer Nederland. „Het overvalt je als je erin rijdt. Je voelt je meteen onze ker, want je weer niet waar de auto voor is je is én je weet niet of degene achter je je nog wel ziet." Buienradar Mist is letterlijk en figuurlijk het ongrijpbaarste van de natuurver schijnselen. We hebben er geen controle over. Buienradar geeft tot op de millimeter nauwkeurig de neerslag weer. Windkracht wordt gemeten. Gladde wegen worden met zout bestrooid voor het licht wordt. Donkere wegen worden verlicht. En als we 112 bellen, is de hulp nabij. Bij mist resten op het water slechts de misthoorn en op de weg mistlampen om anderen te laten weten dat we er zijn. Wie achter het stuur stapt in dichte mist, heeft grenzeloos vertrou wen in andere weggebruikers maar leeft ook met de bange hoop dat zij óók snelheid minderen. Naarmate de lucht schoner wordt, blijft het aantal mistdagen dalen, maar helemaal mistvrij wordt het nooit. Er is altijd van nature stof in de lucht aanwezig. „In deze tijd van het jaar, als het 's nachts afkoelt en de lucht is voch tig, kun je nog steeds witte ban ken krijgen", zegt Janssen. Misschien dat we niet meer ge wend zijn aan de gevaren van mist nu die minder vaak voor komt. Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeerscentrale: „Afgelo pen jaren hadden we opvallend weinig mist. Nu loopt het weer een beetje op. Maar dat het echt helemaal dicht zit, is niet vaak meer het geval. Mistbanken blij ven heel gevaarlijk." Wie zich onaantastbaar voelt in zijn auto vol geavanceerde tech niek en gas geeft of er niets aan de hand is, maakt een kapitale fout. „Bij mist moet je het zelf doen. Al die technische hulpsystemen in je auto helpen ook niet meer. Als wij en het KNMI waarschuwen, han del er dan naar. Blijf thuis als het niet gaat en als je gaat: minder snelheid en zorg dat je verlichting in orde is." May zelf noch haar Europese gast heren lieten zich gisteren na hun overleg uit over de precieze knel punten, maar blijkbaar hebben die betrekking op de status van Noord- Ierland na de brexit. Die status moet voor de Noord-Ierse Unionis ten van de partij DUP, één van de pijlers onder Mays smalle rege ringscoalitie, blijven wat ze is. „Wij zijn heel duidelijk geweest. Noord-Ierland moet de Europese Unie verlaten op dezelfde manier als de rest van het Verenigd Ko ninkrijk. Wij accepteren geen en kele regelgevend onderscheid dat Noord-Ierland politiek of econo misch laat verschillen van de rest van het Verenigd Koninkrijk", zo citeerden persbureaus later op de avond de Noord-Ierse premier Ar- lene Foster. De Ierse premier Leo Varadkar begreep op zijn beurt niet dat een deal alsnog mislukte. „Wij hadden vanmorgen een akkoord. Wij zijn verbaasd en teleurgesteld dat dit vandaag niet kan worden afge werkt, maar we geven de Britse re gering graag meer tijd, als ze die no dig heeft, om in de komende dagen tot een afronding te komen." Niet alleen voor Varadkar, ook voor Europees president Donald Tusk kwam de late tegenvaller slecht uit. Hij stond al klaar om de belangrijkste onderdelen van een akkoord te kunnen presenteren. t Ierse premier is teleurgesteld, maar gunt Britse regering graag meer tijd De tijd begint te dringen, want eind volgende week moeten de leiders van de resterende 27 EU-lidstaten onder leiding van Tusk opnieuw beslissen of er voldoende schot in de onderhandelingen zit om paral lelle gesprekken te openen over een toekomstig partnerschap. In oktober, vonden ze, was dat nog niet geval. Partijen zijn elkaar genaderd, 'maar May is een taaie onderhandelaar', aldus Juncker. „Ondanks onze inspanningen was het niet mogelijk om complete overeenstemming te bereiken." Volgens May moest er nog verder worden onderhandeld en ook ge consulteerd, zo zei ze al voordat Foster en Varadkar met hun verkla ringen kwamen. Geen van de be trokkenen wil dat er na de brexit een harde, 'fysieke' grens tussen de twee Ierlanden komt, maar tegelij kertijd gaat het wel om een (nieuwe) Europese buitengrens. Ook over andere hete hangijzers - de scheidingssom en de rechten van EU-burgers in het Verenigd Koninkrijk en vice versa - bestaat nog geen akkoord, maar hier zou inmiddels wel veel voortgang zijn geboekt. Londen Om de zaak extra moeilijk te ma ken, heeft de burgemeester van Londen een nieuw probleem opge worpen. In een tweet zegt hij dat Londen een speciaal gebied moet blijven waar de EU-regels blijven gelden. Burgemeester Khan wijst erop dat de Londenaren in grote meerderheid tegen de brexit heb ben gestemd. Ook de premiers van Schotland en Wales hebben te kennen ge geven dat ze voor een uitzonde ringspositie in aanmerking willen komen. dinsdag 5 december 2017 GO oever niet meer ziet... Ton Voermans Neeltje Jans Arnoud Broekhuis, ANWB Verkeerscentrale —Danny Ketels, sportvisser FOTO DREAMSTIME Een deal over de brexit is tijdens het topoverleg in Brussel op het laatste moment afgeketst door problemen rond de lers-Noord- lerse grens. Maar de Britse pre mier May vertrouwt erop dat er alsnog snel een akkoord komt. Frans Boogaard Brussel/Londen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 5