II Tragedie komt hard aan bij hengelsportclub Detectiebaken voor opsporen van drenkelingen onder water 5 VISSERSDRAMA BEVEILIGING PIJLERDAM Hoe kon het gebeuren dat de tocht van drie Brabantse sportvissers zo dramatisch afliep? Hoe het drama zaterdag op de Oos- terschelde kon gebeuren is de vraag die momenteel iedereen op de lip pen brandt. Het blijft vooralsnog gissen. Inmiddels heeft de KNRM de veiligheidslijnen langs de Oos- terscheldekering gecontroleerd. Geen van de lijnen is kapot gevaren. „We denken dat het bootje onder de lijnen en onder de kering door gegaan is", zegt KNRM-schipper Johannes Post. Evenwijdig aan de pijlerdam liggen zowel aan de kant van de Noordzee als aan de kant van de Oosterschelde, veiligheidslijnen. Ze dienen als laatste redmiddel voor jachten, zwemmers en surfers die in problemen raken en niet zelf tegen de stroming op kunnen. De lijnen liggen op flinke afstand van de kering, tussen duidelijk zicht bare boeien en op het wateropper vlak. Overheen „Dat ze er niet voor niets liggen, realiseren mensen zich kennelijk", constateert Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat. „Want niemand gaat er overheen. Als er grotere schepen vissen tussen de Ooster- scheldekering en de veiligheidslij nen, dan hebben die er ontheffing voor. Die weten wat ze mogen en moeten doen en wanneer." Ook bij de KNRM vragen ze zich af wat er zaterdag gebeurd kan zijn. „We hebben alle lijnen gecontro leerd, maar er is geen lijn bescha digd", zegt KNRM-schipper Johan nes Post van het KNRM-station Neeltje Jans. „Het lijkt erop dat het bootje onder de lijn moet zijn ge gaan. Want anders zou de buiten- Ook als je radar hebt, moet je weten wat de beperkingen van de apparatuur zijn boordmotor erin verstrikt zijn ge raakt." Er zijn wel enkele 'corridors' zodat Rijkswaterstaat bij de pijler- dam kan komen voor onderhoud. „Maar die moet je precies weten te vinden. Onze schepen scheren over de lijnen heen, omdat ze geen bui tenboordmotoren maar jets heb ben. Vanaf zee kun je op twee ma- het niet de meest fijne momenten, weet ik uit ervaring. Maar ook als je radar hebt, moet je weten wat de beperkingen van de apparatuur zijn." In de wereld van de sportvissers is geschokt op het ongeval gerea geerd. „Het leeft niet alleen bij ons zelf', reageert Harry van de Vis van Waterrecreatie Hector in Zierikzee. Het bedrijf organiseert onder meer trips voor sportvissers op de Oos terschelde. „Ik word omringd door sportvissers en mensen die vaak op de Oosterschelde varen. Iedereen vraagt zich af: hoe heeft dit kunnen gebeuren?" De meeste vissers azen op kabeljauw, wijting en zeebaars, weet Van de Vis. „Die soorten zwemmen natuurlijk ook in de Oosterschelde. Maar zodra je de zee op gaat, kun je er veel meer van gen." nieren op de Oosterschelde komen: via de sluis op Neeltje Jans of onder de kering door. We denken dat het bootje onder de kering doorgegaan moet zijn. Maar dat moet het on derzoek uitwijzen." Politie-woordvoerder Mireille Aalders bevestigt dat de beelden van de Roompotsluis op Neeltje Jans worden bekeken. Het bootje waarmee de drie Bra bantse sportvissers zaterdag de zee op gingen, is een 'gangbaar model', zegt KNRM-schipper Post. „Veel sportvissers gaan met soortgelijke bootjes de zee op." Radar Of het bootje radar had, weet Post niet. Wel weet hij uit gesprekken met schoonfamilie dat de Braban ders vaker voor de kust tussen Westkapelle en Domburg visten op wijting. „Als je goede apparatuur hebt, is het op zich geen probleem om met mist het water op te gaan. Al zijn „Iedereen is hier stil van. Het is zó absoluut, echt heel moeilijk te vatten", zegt Vertogen, die de drie mannen goed kende. „Wat valt er over hen te vertellen? Het waren gewoon drie goeie, gezel lige gasten, die veel van de hen gelsport hielden." Onder de 150 leden van de hengelsportvereni ging zijn meerdere leden die zo af en toe gaan zeevissen. De stek bij Neeltje Jans is een geliefde plek. „Ik heb er zelf ook 25 jaar gevist", zegt Vertogen. „Het grote voor deel daar is dat er een trailerhel ling is." Of de drie vissers wellicht te veel risico hebben genomen, door bij mist de zee op te gaan, kan Vertogen niet zeggen. „Ik weet het niet, er wordt zo veel ge roepen. Ik weet wel dat jongens waren die het risico niet aangin gen als dat te groot zou zijn." Over een herdenkingsbijeen komst heeft de Heezer hengel- club het nog niet gehad, aldus Vertogen. „Het is allemaal nog zo kort geleden en het derde slacht offer is nog niet gevonden. Hier moeten we rustig over nadenken, ook uit respect voor de nabe staanden." Bij het gemeentehuis in Heeze- Leende hangt de vlag sinds gis terochtend halfstok. Ook de ko mende dagen blijft dit zo, aldus burgemeester Paul Verhoeven. De gemeente rouwt om het ver lies van de drie sportvissers die zaterdag niet terugkeerden van een boottocht op zee. Een zendertje dat in de hak van een schoen past of sim pel in een duikpak kan wor den verwerkt, kan in de toekomst het verschil maken tussen dagen zoeken naar een drenkeling of het slachtoffer snel opsporen. Studen ten van de Hogeschool Rotterdam hebben zo'n detectiebaken ont wikkeld en het prototype met suc ces getest. Dat is gebeurd in opdracht van binnenvaartvereniging Schutte- vaer. Alleen het geld om het appa raatje te ontwikkelen ontbreekt nog. De hogeschool is op Kickstar- ter een crowdfundingactie begon nen om het startkapitaal bijeen te schrapen. Het systeem is zowel geschikt voor opvarenden van schepen, wa tersporters en duikers en wordt ontwikkeld in samenspraak met de vertegenwoordigende branche organisaties. Zodra een drenkeling te water raakt, zendt het sonargol- ven uit, die door een ontvanger in de buurt kunnen worden opge pikt. Voor duikers is een toepas- Je kunt ook denken dat verzekeringen zo'n baken als rand voorwaarde stellen sing mogelijk die pas met uitzen den van het noodsignaal begint, zodra de detector merkt dat de ademhaling stopt. De batterij gaat enkele jaren mee. In de binnenvaart slaan jaarlijks meerdere opvarenden over boord en verdrinken. Daarnaast zijn er ook herhaaldelijk duikongevallen te betreuren. De Veiligheidscom missie van duikbond NOB juicht het concept toe, zegt secretaris Ron Lemmens. Duikers die onder water in de problemen raken en het bewustzijn verliezen, kunnen aan de hand van het signaal sneller worden opgespoord dan de hui dige praktijk laat zien. Zo'n soms dagenlange vermissing is in eerste instantie zenuwslopend voor na bestaanden. De zoektocht door al lerlei instanties op, langs en boven het water is daarnaast een kostbare operatie. Het detectiebaken zou eenvoudig en snel kunnen worden ingezet door lokale hulpdiensten als KNRM en de waterpolitie. Het concept hoeft bij toepassing in grote hoeveelheden niet duur der dan twintig tot vijftig euro te kosten, aldus Ron Lemmens. „Daarnaast kun je ook aan scena rio's denken dat verzekeringen zo'n baken als randvoorwaarde stellen." dinsdag 5 december 2017 Jeffrey Kutterink Vlissingen - Johannes Post, KNRM De pijlerdam gezien vanaf de Oosterschelde. fotoziggymarlissa Bij de Hengelsportvereniging De Samenwerking in Heeze is het nieuws over het ongeval met drie clubleden als een 'heel harde klap' aangekomen, zegt voorzitter Peter Vertogen. Rob Burg Heeze Marcel Modde Zierikzee - Ron Lemmers, NOB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 33