II
Tragedie komt hard aan
bij hengelsportclub
Detectiebaken voor opsporen
van drenkelingen onder water
5
VISSERSDRAMA BEVEILIGING PIJLERDAM
Hoe kon het
gebeuren dat de
tocht van drie
Brabantse
sportvissers zo
dramatisch
afliep?
Hoe het drama zaterdag op de Oos-
terschelde kon gebeuren is de vraag
die momenteel iedereen op de lip
pen brandt. Het blijft vooralsnog
gissen. Inmiddels heeft de KNRM
de veiligheidslijnen langs de Oos-
terscheldekering gecontroleerd.
Geen van de lijnen is kapot gevaren.
„We denken dat het bootje onder
de lijnen en onder de kering door
gegaan is", zegt KNRM-schipper
Johannes Post. Evenwijdig aan de
pijlerdam liggen zowel aan de kant
van de Noordzee als aan de kant van
de Oosterschelde, veiligheidslijnen.
Ze dienen als laatste redmiddel
voor jachten, zwemmers en surfers
die in problemen raken en niet zelf
tegen de stroming op kunnen. De
lijnen liggen op flinke afstand van
de kering, tussen duidelijk zicht
bare boeien en op het wateropper
vlak.
Overheen
„Dat ze er niet voor niets liggen,
realiseren mensen zich kennelijk",
constateert Edwin de Feijter van
Rijkswaterstaat. „Want niemand
gaat er overheen. Als er grotere
schepen vissen tussen de Ooster-
scheldekering en de veiligheidslij
nen, dan hebben die er ontheffing
voor. Die weten wat ze mogen en
moeten doen en wanneer."
Ook bij de KNRM vragen ze zich
af wat er zaterdag gebeurd kan zijn.
„We hebben alle lijnen gecontro
leerd, maar er is geen lijn bescha
digd", zegt KNRM-schipper Johan
nes Post van het KNRM-station
Neeltje Jans. „Het lijkt erop dat het
bootje onder de lijn moet zijn ge
gaan. Want anders zou de buiten-
Ook als je radar hebt,
moet je weten wat
de beperkingen van
de apparatuur zijn
boordmotor erin verstrikt zijn ge
raakt." Er zijn wel enkele 'corridors'
zodat Rijkswaterstaat bij de pijler-
dam kan komen voor onderhoud.
„Maar die moet je precies weten te
vinden. Onze schepen scheren over
de lijnen heen, omdat ze geen bui
tenboordmotoren maar jets heb
ben. Vanaf zee kun je op twee ma-
het niet de meest fijne momenten,
weet ik uit ervaring. Maar ook als je
radar hebt, moet je weten wat de
beperkingen van de apparatuur
zijn."
In de wereld van de sportvissers
is geschokt op het ongeval gerea
geerd. „Het leeft niet alleen bij ons
zelf', reageert Harry van de Vis van
Waterrecreatie Hector in Zierikzee.
Het bedrijf organiseert onder meer
trips voor sportvissers op de Oos
terschelde. „Ik word omringd door
sportvissers en mensen die vaak op
de Oosterschelde varen. Iedereen
vraagt zich af: hoe heeft dit kunnen
gebeuren?" De meeste vissers azen
op kabeljauw, wijting en zeebaars,
weet Van de Vis. „Die soorten
zwemmen natuurlijk ook in de
Oosterschelde. Maar zodra je de zee
op gaat, kun je er veel meer van
gen."
nieren op de Oosterschelde komen:
via de sluis op Neeltje Jans of onder
de kering door. We denken dat het
bootje onder de kering doorgegaan
moet zijn. Maar dat moet het on
derzoek uitwijzen."
Politie-woordvoerder Mireille
Aalders bevestigt dat de beelden
van de Roompotsluis op Neeltje
Jans worden bekeken.
Het bootje waarmee de drie Bra
bantse sportvissers zaterdag de zee
op gingen, is een 'gangbaar model',
zegt KNRM-schipper Post. „Veel
sportvissers gaan met soortgelijke
bootjes de zee op."
Radar
Of het bootje radar had, weet Post
niet. Wel weet hij uit gesprekken
met schoonfamilie dat de Braban
ders vaker voor de kust tussen
Westkapelle en Domburg visten op
wijting.
„Als je goede apparatuur hebt, is
het op zich geen probleem om met
mist het water op te gaan. Al zijn
„Iedereen is hier stil van. Het is
zó absoluut, echt heel moeilijk te
vatten", zegt Vertogen, die de
drie mannen goed kende. „Wat
valt er over hen te vertellen? Het
waren gewoon drie goeie, gezel
lige gasten, die veel van de hen
gelsport hielden." Onder de 150
leden van de hengelsportvereni
ging zijn meerdere leden die zo af
en toe gaan zeevissen. De stek bij
Neeltje Jans is een geliefde plek.
„Ik heb er zelf ook 25 jaar gevist",
zegt Vertogen. „Het grote voor
deel daar is dat er een trailerhel
ling is."
Of de drie vissers wellicht te
veel risico hebben genomen,
door bij mist de zee op te gaan,
kan Vertogen niet zeggen. „Ik
weet het niet, er wordt zo veel ge
roepen. Ik weet wel dat jongens
waren die het risico niet aangin
gen als dat te groot zou zijn."
Over een herdenkingsbijeen
komst heeft de Heezer hengel-
club het nog niet gehad, aldus
Vertogen. „Het is allemaal nog zo
kort geleden en het derde slacht
offer is nog niet gevonden. Hier
moeten we rustig over nadenken,
ook uit respect voor de nabe
staanden."
Bij het gemeentehuis in Heeze-
Leende hangt de vlag sinds gis
terochtend halfstok. Ook de ko
mende dagen blijft dit zo, aldus
burgemeester Paul Verhoeven.
De gemeente rouwt om het ver
lies van de drie sportvissers die
zaterdag niet terugkeerden van
een boottocht op zee.
Een zendertje dat in de hak
van een schoen past of sim
pel in een duikpak kan wor
den verwerkt, kan in de toekomst
het verschil maken tussen dagen
zoeken naar een drenkeling of het
slachtoffer snel opsporen. Studen
ten van de Hogeschool Rotterdam
hebben zo'n detectiebaken ont
wikkeld en het prototype met suc
ces getest.
Dat is gebeurd in opdracht van
binnenvaartvereniging Schutte-
vaer. Alleen het geld om het appa
raatje te ontwikkelen ontbreekt
nog. De hogeschool is op Kickstar-
ter een crowdfundingactie begon
nen om het startkapitaal bijeen te
schrapen.
Het systeem is zowel geschikt
voor opvarenden van schepen, wa
tersporters en duikers en wordt
ontwikkeld in samenspraak met
de vertegenwoordigende branche
organisaties. Zodra een drenkeling
te water raakt, zendt het sonargol-
ven uit, die door een ontvanger in
de buurt kunnen worden opge
pikt. Voor duikers is een toepas-
Je kunt ook denken
dat verzekeringen zo'n
baken als rand
voorwaarde stellen
sing mogelijk die pas met uitzen
den van het noodsignaal begint,
zodra de detector merkt dat de
ademhaling stopt. De batterij gaat
enkele jaren mee.
In de binnenvaart slaan jaarlijks
meerdere opvarenden over boord
en verdrinken. Daarnaast zijn er
ook herhaaldelijk duikongevallen
te betreuren. De Veiligheidscom
missie van duikbond NOB juicht
het concept toe, zegt secretaris
Ron Lemmens. Duikers die onder
water in de problemen raken en
het bewustzijn verliezen, kunnen
aan de hand van het signaal sneller
worden opgespoord dan de hui
dige praktijk laat zien. Zo'n soms
dagenlange vermissing is in eerste
instantie zenuwslopend voor na
bestaanden. De zoektocht door al
lerlei instanties op, langs en boven
het water is daarnaast een kostbare
operatie. Het detectiebaken zou
eenvoudig en snel kunnen worden
ingezet door lokale hulpdiensten
als KNRM en de waterpolitie.
Het concept hoeft bij toepassing
in grote hoeveelheden niet duur
der dan twintig tot vijftig euro te
kosten, aldus Ron Lemmens.
„Daarnaast kun je ook aan scena
rio's denken dat verzekeringen
zo'n baken als randvoorwaarde
stellen."
dinsdag 5 december 2017
Jeffrey Kutterink
Vlissingen
- Johannes Post, KNRM
De pijlerdam gezien vanaf de
Oosterschelde. fotoziggymarlissa
Bij de Hengelsportvereniging
De Samenwerking in Heeze is
het nieuws over het ongeval
met drie clubleden als een
'heel harde klap' aangekomen,
zegt voorzitter Peter Vertogen.
Rob Burg
Heeze
Marcel Modde
Zierikzee
- Ron Lemmers, NOB