PP ©NDERNEMER BUSINESSKOSTUUMS PIET ZOOMERS DE WERELD VAN DAT IS MIJN ZAAK! JIM EMANUELS EBPJ1QL ERNEMER2017? Marco Aarnink verkocht zijn bedrijf Drukwerkdeal in 2014 aan Vistaprint, een deal van 24 miljoen. Nu, ruim driejaar later, begint hij print.com. Ook in de drukwerkhoek. „Ik voel een gezonde dosis stress. Die stress heb ik gemist." 'Als je hard genoeg werkt, komt daar iets goeds uit voort' Stanley Morgan Maximale opbrengst HOOGLERAAR ECONOMIE (RUG) ONDER Door Helga van Kooten In 2014 heb ik Drukwerkdeal verkocht en in 2015 ben ik er vertrokken. Van de ene op de andere dag hoefde ik niet meer naar mijn werk en had ik geen collega's meer. Niet dat ik in een sociaal isolement terechtkwam, maar ik was wel in één klap veel kwijt. Het is het welbekende verhaal van ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht. „Ik ben eerst ook een tijdje ziek, zwak en misselijk geweest, omdat ik voor het eerst in lange tijd tot rast kwam en kon evalueren." Investeerder „Na verloop van tijd werd mijn mailbox overspoeld en stond mijn telefoon roodgloeiend. Dat waren de onder nemers van de bedrijven waarin ik had geïnvesteerd. Ik was constant voor andere mensen door Nederland en Duitsland aan het rijden. Al snel merkte ik dat ik eigenlijk geen inves teerder ben. Mijn hart gaat sneller kloppen van zelf ondernemen, ik houd van pionieren. Toen heb ik de knoop doorgehakt en afscheid genomen van een aantal bedrijven. Ik zit nog wel in onder meer drie participatiefondsen. Dat vind ik leuk, want daar doen ande ren het rekenwerk en strategische werk." Drukwerk „Ik wed graag op meerdere paarden tegelijk. Ik ben ervan overtuigd: als je echt iets wilt en je werkt er hard genoeg voor, komt daar iets goeds uit. Dus begint hij nu weer helemaal opnieuw in dezelfde branche met zijn nieuwe bedrijf: print.com. Weer in het drukwerk dus, want daar liggen zijn ervaring, netwerk en passie. Met een team van acht man werkt Aarnink aan zijn nieuwe bedrijf in het pand van Rhinetex in Deventer, waar vroeger Drukwerkdeal zat. Sinds ik hiermee bezig ben, heb ik weer energie. Als je hart ergens voor klopt, ga je auto matisch in standje tien." Winst behalen Aarnink heeft een duidelijke visie op de branche. „De prijs moet laag zijn en kwaliteit is vanzelfsprekend; die lat is door de markt gelegd. Maar beleving en bestelgemak, daar valt nog winst te behalen." Volgend jaar wil hij zijn producten op de markt brengen. „Ik voel een gezonde dosis stress. Die stress heb ik gemist." O Wat steekje hiervan op? - Een miljoenen-exit levert niet alleen een stevige bankrekening op, soms ook een zwart gat. - Maak gebruik van je netwerk. thema deze week: Bedrijf al verkocht? KOOP OOK ONLINE - WWW.PIETZOOMERS.COM MODEMALLWILP RIJKSSTRAATWEG 38 0571 26 17 55 CITYSTORE DEN BOSCH KERKSTRAAT 65 073 6 120487 ENSCHEDE VAN LOENSHOF 56 (WINKELCENTRUM DE ZUIDMOLEN) 053 431 56 00 WWW.PIETZ00MERS.COM Wie van plan is zijn onderneming te verkopen, komt een flinke reeks uitdagingen tegen. Wat gebeurt er met de medewerkers en zullen de klanten het begrijpen? Wat is de waarde, wat wil ik er minimaal voor hebben en in welke vorm? Wie zijn mogelijke kopers en hoe vind ik die? Allemaal belangrijke vragen en over het algemeen komen de antwoorden uit een goede analyse onder begeleiding van een gespeciali seerde adviseur. Deze kan u begeleiden in het oriëntatie- en verkoopproces. Maar, bereikt u daarmee automatisch het gewenste resultaat? Dat hangt er natuurlijk van af hoe u resultaat definieert. Mijn advies is om niet bij voorbaat te gaan voor de maximale opbrengst. Afhanke lijk van het verkoopmotief (pensioen, nieuwe kansen, goed moment), zijn er belangrijke persoonlijke overwegingen die een rol spelen bij het zoeken naar de juiste exit. Wat gaat u straks doen met uw tijd en kunt u uw 'kindje' helemaal loslaten? Wellicht is uw eerste reflex, als uw adviseur daarover begint: „Dat is toch mijn zaak?" Dat klopt, maar het is mijn ervaring dat het succes van de verkoop in sterke mate afhangt van hoe serieus u deze zaak neemt. Een goede adviseur houdt u de spiegel voor! ©Wie is de Ga naar deondernemer.nl/mio en Van pionieren gaat mijn hart sneller kloppen' print.com Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Luxe wollen kwaliteiten met een hoogwaardige afwerking. Uni, faux-uni en diverse dessins in marineblauw, antraciet, middengrijs en middenblauw. In normale en slanke pasvorm. Maten: 44 t/m 60,47 t/m 55 en 24 t/m 30. A CELEBRATION OF FASHION

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 18