DONEREN 12 Als het aan Facebook ligt wordt een goed doel steunen net zo makkelijk als iemand een duimpje geven. SOCIAAL MEDIUM GEVEN re. Sinds enkele dagen informeert Face- book ook bij Neder landse gebruikers of ze er iets in zien om een verjaardagscol lecte te organiseren in plaats van zelf ca deautjes te krijgen. Het is zo gepiept, met een doneerknop op je pagina. In de VS kunnen gebrui kers al langer doneren via Facebook. Facebook-ceo Mark Zuckerberg presenteerde in New York nog meer gereedschappen om te helpen en ge holpen te worden. Zuckerberg gaat nu een stapje verder: hij kondigde onder meer een experiment aan, dat jongeren via Facebook verbindt aan mentoren. Bij berichten die duiden op zelfmoordrisico, schakelt Facebook met behulp van slimme technologie de hulpdiensten in. In India test Zuckerberg een mogelijkheid om via Facebook bloeddonoren te werven en in te zetten als die nodig zijn. Zuckerberg kan wel wat goede pr gebruiken. Aan het begin van het de cennium werd Facebook nog gezien als aanjager van vrijheid en open commu nicatie, die zelfs dictators uit het zadel werkte tijdens de Arabische Lente, maar anno 2017 blijkt het platform ook verspreider van desinformatie, instrument in een Russische propa gandaoorlog, schepper van polari serende filterbubbels en live streaming van seksueel misbruik en moord. We willen een wereldwijde cultuur van vrijgevigheid creëren Er rijzen ook vragen over de mentale effecten van het sociale netwerk. Sean Parker, een van de oprichters van Face book, waarschuwde in een interview met nieuwssite Axios dat het netwerk een zwakke plek in de menselijke psy chologie genadeloos uitbuit. „Het denkproces bij het bouwen van appli caties als Facebook draaide om: hoe consumeren we zo veel mogelijk van je tijd en bewuste aandacht?" In New York wees Zuckerberg graag op de goede dingen die Facebook bracht. De veiligheids- check na aanslagen of rampen, bijvoorbeeld - inmiddels ruim drie miljard keer gebruikt om familie en vrienden gerust te stellen. 'Zuck', die op het 'Social Good Forum' verscheen in zijn karakteristieke grijze T-shirt, maakte de pogingen om Facebook neer te zetten als instrument van wereldverbeteraars expliciet in een nieuwe missieverklaring. Het draait er niet langer om de wereld meer open en verbonden maken, voor Facebook zijn sinds de zomer sterke gemeen schappen leidend. Het gaat erom 'de wereld dichter bij elkaar te brengen'. Ambities De maatschappelijke initiatieven zijn er niet om de golven kritiek te pareren, verzekert Asha Sharma, hoofd van het Social Good Team in Silicon Valley. „Het team is drie jaar geleden al gevormd. Veel producten zijn gerealiseerd door onze engineers vanwege een persoonlijke passie of omdat ze merkten dat de gemeen schap een probleem had dat ze hebben opgelost. Aan zelfmoordpreventie werken we al tien jaar. Dus we hebben een langdurige staat van dienst op dit vlak." De ambities zijn groots. Sharma somt op: „Een wereldwijde cultuur van vrijgevigheid creëren, fundamen teel veranderen hoe het is om een cri sis te overleven en te doorstaan, en het tekort aan bloeddonoren in de wereld oplossen." Facebooks inspanningen kunnen een enorme impact hebben: elke nieuwe toepassing bereikt in potentie immers twee miljard gebruikers. Een eerder besluit om meer data te delen met hulpverleners, maakte hun werk na orkaan Irma in Puerto Rico al veel makkelijker, volgens het Rode Kruis. Hulpverleners konden aan de hand van gegevens over tegenvallend Face- bookgebruik inschatten in welke ge bieden geen elektriciteit en andere basisbehoeften beschikbaar waren. Met een donatieknop wordt helpen bovendien laagdrempelig: iedereen kan een inzamelactie starten voor een zieke buurvrouw, het speeltuintje in de wijk of de eigen studiekosten. Wanneer andere gebruikers, en dan het liefst ook beroemdheden, zo'n actie delen, kan een sterk sneeuwbal effect ontstaan. Een Syrisch-Ameri kaanse dokter sleepte op deze manier 1,5 miljoen dollar binnen voor het ge ven van medische hulp aan de bewo ners van het zwaar getroffen Aleppo. Sterft de collectant daarmee uit? Anita Yuen van Facebooks sociale team voor onder meer Europa denkt van niet. „We vergroten de geeftaart," zegt ze. „Dit is een kans voor non-profits om op Facebook mensen te bereiken met wie ze anders misschien niet in contact waren gekomen." Macht Het klinkt allemaal prachtig, maar niet iedereen is overtuigd van Facebooks nobele inzet voor de maatschappij. In het Amerikaanse Congres heerst veel onvrede over de rol van Facebook in de Russische propagandacampagne die de presidentsverkiezingen van 2016 moest beïnvloeden. Facebook en andere techbedrijven hielden zich angstvallig lang stil toen bleek dat hun platformen werden gebruikt door Russen om met nepgebruikers en opruiende berichten de Amerikaanse publieke opinie te beïnvloeden. Het bedrijf deelde aanvankelijk maar zeer beperkt informatie over de om vang van die manipulatie. „Ze zijn zo snel gegroeid, ik weet niet of ze volle dig zijn doordrongen van de implica ties van hun macht", klaagde senator en vicevoorzitter van de inlichtingen commissie Mark Warner. Onze gemeenschap beschermen is belangrijker dan onze winst Die macht wordt alleen maar groter. Ook voor liefdadigheid, crisishulp verlening en bloeddonaties kunnen we straks mogelijk niet meer zonder Facebook, is de vrees. Daarbij groeit de gigantische verzameling data die het bedrijf nu al beheert, nog verder als het ook inzicht krijgt in ons geef gedrag. Die informatie zou Facebook vervolgens kunnen delen met adver teerders die ons zo nog gerichter kun nen bestoken. En gericht verspreide advertenties kunnen ook worden mis bruikt, bleek uit de Russische operatie. Journalisten van platform ProPublica ontdekten dat het heel simpel is om via Facebook Joden, zwarten of andere groepen uit te sluiten bij het verhuren van woonruimte. Zuckerberg doet zijn best het ver trouwen te herstellen, mede onder politieke druk. Het Congres dreigt wetten op te stellen om Facebook te dwingen desinformatie en manipu latie aan te pakken, bijvoorbeeld door meer regels op te stellen voor online advertenties. En dat kan adverteerders wegjagen. Zuckerberg waarschuwde investeerders vorige maand al dat hij van plan is zo veel te investeren in vei ligheid, dat het 'een significante im pact op de winstgevendheid' kan heb ben. „Onze gemeenschap beschermen is belangrijker dan onze winst", stelde de ceo in een verklaring. Dat neemt niet weg dat Facebook recordwinsten blijft boeken: 4,7 miljard dollar in het derde kwartaal van 2017, bijna 80 procent meer dan vorig jaar. dinsdag 5 december 2017 Karlijn van Houwelingen New York - Asha Sharma, Social Good Team Goed doen via Facebook Mark Zuckerberg tijdens het Social Good Forum, fotoap - Mark Zuckerberg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 12