Woningcorporatie en gemeenten zetten in op duurzaamheid Bestuur zoekt subsidies om monumentaal schip in de vaart te houden Kerst verovert rommelmarkt ILEN 19 Er is geld, veel geld, nodig om het monumentale schip Avontuur uit Goes in de vaart te houden. De bodem moet vóór de volgende keuring worden gerestaureerd, anders komt het voortbestaan in gevaar. I eilen over de Zeeuwse wateren met aan boord ladingen basaltblok- ken. Daarvoor is de I Avontuur in 1914 ge bouwd. Extra stevig en uitgerust met twee masten omdat het schip ook op de Rijn uit de voeten moest kunnen. En het bleef niet bij basalt. Grind ging in het ruim, net als bieten of kolen. Dat gaf uiteraard de nodige slijtage aan het inmiddels honderd jaar oude schip. „En nu staan we op het punt dat het vlak, de bodem, ge deeltelijk vervangen moet wor den", vertelt voorzitter Peter Bilter- ijst van de stichting Avontuur. „Dat zit onder water en dat kunnen we niet zelf doen met de vrijwilligers. Daarvoor moet het schip worden drooggelegd." Tot 1983 werd de Zeeuwse klipper nog gebruikt voor vracht. Vanaf die tijd heeft de Avontuur Goes als thuishaven. Het schip wordt onder houden door vrijwilligers en ge bruikt voor de chartervaart en als bijzondere trouwlocatie in Goes en Reimerswaal. De vrijwilligers heb ben alles boven de waterlijn tot in de puntjes onderhouden. „En het schip ziet er net zo uit als toen het gebouwd is", zegt een trotse Bilter- ijst. „Zelfs de mast zit op de origi nele plek." Nu is de bodem aan de beurt. Bij de laatste inspectie kreeg het be stuur te horen dat het tijd wordt om daar wat aan te doen, anders komt het schip niet door de volgende keuring in 2019. „En dat kan niet, want het schip zit nu in een over gangsregeling. Als het schip niet door de keuring komt worden we daar uitgegooid." Een ramp volgens Bilterijst. Door de overgangsregeling mag de Avon tuur nu op dagtochten vijftig men sen meenemen, tijdens meerdaagse Het schip ziet er net zo uit als toen het werd gebouwd tochten is slaapplek voor 24 gasten. Als het schip uit de overgangsrege ling gaat, moet het voldoen aan de zelfde eisen als nieuwe schepen en mogen maximaal twaalf mensen mee. „En dan is het financieel niet meer te doen. We hebben nu ge noeg inkomsten om onze eigen broek op te houden en het schip met vrijwilligers te onderhouden. Met twaalf passagiers gaat dat niet lukken." Omdat tijdens de economische crisis de chartermarkt enorm onder druk stond, heeft het bestuur geen geld kunnen reserveren voor deze restauratie. Daarom wordt nu ge zocht naar subsidies. Het bestuur heeft nog een jaar de tijd om de res tauratie (geschat op 185.000 euro) voor elkaar te krijgen. „Het plan is om direct na het vaarseizoen 2018 te beginnen met het leeghalen van het schip. Alles moet er uit. De ta fels en stoelen, de bar, de vloer en de ballast die daar onder ligt. Voor een deel gaan we dat hergebrui ken." Dat zal niet met alles lukken. De vloer is nu gemaakt van beton- plex en dat kan niet hergebruikt worden. Als het lukt wordt de vloer vervangen door berken planken, zoals het origineel was. En het is ook de bedoeling om de huidige be timmering van schrootjes weg te laten zodat de scheepswand weer zichtbaar is. „Zo wordt ook het in terieur weer origineler." „We willen dat onze huurders be taalbaar kunnen wonen", zegt woordvoerder Sandy Brom. De woningcorporatie gaat ervan uit dat de gasprijzen zullen stijgen en daarmee gaan ook de woonlasten voor de huurders omhoog. Daarom gaat de woningcorporatie het komend jaar 700 woningen in Goes, 154 woningen in Kapelle en 117 woningen op Noord-Beveland energiezuiniger maken. Dat is een investering van onge veer 2,8 miljoen euro. In Goes wordt ook een bijzonder proefpro ject gestart: RWS gaat vijf be staande woningen gasloos maken. Gelijktijdig stimuleren de ge meenten ook particuliere huisei genaren om hun woning energie zuiniger te maken. De gemeenten en RWS hebben ook afspraken gemaakt over het huisvesten van bijzondere doel groepen, zoals statushouders, jon geren of mensen die in de schuld sanering zitten. Die laatste groep krijgt in alle drie de gemeenten voorrang voor een goedkoop huurhuis. Ook jongeren houden de speciale aandacht om ze een kans te geven op de huurwoning markt. RWS verwacht volgend jaar minder statushouders te moe ten huisvesten. Woningcorporaties maken ieder jaar afspraken met de gemeenten waarin ze actief zijn over het aan tal nieuw te bouwen huurwonin gen, de betaalbaarheid van de hui zen, de huisvesting van bepaalde doelgroepen en de kwaliteit van de woningen. maandag 4 december 2017 BE Avontuur wacht nieuwe uitdaging Melita Lanting Goes - Peter Bilterijst, voorzitter KORTGENE Het kerstgevoel barst los. Ook op de rommelmarkt van Kortgene. De vrijwilligers van de maandelijkse rommelmarkt hadden flink wat plek ingeruimd voor kerstspulletjes. Voor wie kerst nog wat ver weg is, was er ook voldoende te snuffelen. Van praktische keu kenspullen tot stoelen en zelfs een brancard, foto johan van der heijden Duurzaamheid is een belangrijk speerpunt voor RWS wonen. Dat blijkt ook uit de afspraken die de woningcorporatie voor het komend jaar heeft gemaakt met de gemeenten Kapelle, Goes en Noord-Beveland. Melita Lanting Goes Voorzitter Peter Bilterijst: „Zelfs de mast zit nog op de originele plek." foto johan van der heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 60