Woningcorporatie en gemeenten
zetten in op duurzaamheid
Bestuur zoekt subsidies om monumentaal schip in de vaart te houden
Kerst verovert rommelmarkt
ILEN 19
Er is geld, veel geld,
nodig om het
monumentale schip
Avontuur uit Goes
in de vaart te
houden. De
bodem moet
vóór de volgende
keuring worden
gerestaureerd,
anders komt het
voortbestaan in
gevaar.
I eilen over de Zeeuwse
wateren met aan boord
ladingen basaltblok-
ken. Daarvoor is de
I Avontuur in 1914 ge
bouwd. Extra stevig en uitgerust
met twee masten omdat het schip
ook op de Rijn uit de voeten moest
kunnen.
En het bleef niet bij basalt. Grind
ging in het ruim, net als bieten of
kolen. Dat gaf uiteraard de nodige
slijtage aan het inmiddels honderd
jaar oude schip. „En nu staan we op
het punt dat het vlak, de bodem, ge
deeltelijk vervangen moet wor
den", vertelt voorzitter Peter Bilter-
ijst van de stichting Avontuur. „Dat
zit onder water en dat kunnen we
niet zelf doen met de vrijwilligers.
Daarvoor moet het schip worden
drooggelegd."
Tot 1983 werd de Zeeuwse klipper
nog gebruikt voor vracht. Vanaf die
tijd heeft de Avontuur Goes als
thuishaven. Het schip wordt onder
houden door vrijwilligers en ge
bruikt voor de chartervaart en als
bijzondere trouwlocatie in Goes en
Reimerswaal. De vrijwilligers heb
ben alles boven de waterlijn tot in
de puntjes onderhouden. „En het
schip ziet er net zo uit als toen het
gebouwd is", zegt een trotse Bilter-
ijst. „Zelfs de mast zit op de origi
nele plek."
Nu is de bodem aan de beurt. Bij
de laatste inspectie kreeg het be
stuur te horen dat het tijd wordt om
daar wat aan te doen, anders komt
het schip niet door de volgende
keuring in 2019. „En dat kan niet,
want het schip zit nu in een over
gangsregeling. Als het schip niet
door de keuring komt worden we
daar uitgegooid."
Een ramp volgens Bilterijst. Door
de overgangsregeling mag de Avon
tuur nu op dagtochten vijftig men
sen meenemen, tijdens meerdaagse
Het schip ziet er net
zo uit als toen het
werd gebouwd
tochten is slaapplek voor 24 gasten.
Als het schip uit de overgangsrege
ling gaat, moet het voldoen aan de
zelfde eisen als nieuwe schepen en
mogen maximaal twaalf mensen
mee. „En dan is het financieel niet
meer te doen. We hebben nu ge
noeg inkomsten om onze eigen
broek op te houden en het schip
met vrijwilligers te onderhouden.
Met twaalf passagiers gaat dat niet
lukken."
Omdat tijdens de economische
crisis de chartermarkt enorm onder
druk stond, heeft het bestuur geen
geld kunnen reserveren voor deze
restauratie. Daarom wordt nu ge
zocht naar subsidies. Het bestuur
heeft nog een jaar de tijd om de res
tauratie (geschat op 185.000 euro)
voor elkaar te krijgen. „Het plan is
om direct na het vaarseizoen 2018 te
beginnen met het leeghalen van
het schip. Alles moet er uit. De ta
fels en stoelen, de bar, de vloer en
de ballast die daar onder ligt. Voor
een deel gaan we dat hergebrui
ken." Dat zal niet met alles lukken.
De vloer is nu gemaakt van beton-
plex en dat kan niet hergebruikt
worden. Als het lukt wordt de vloer
vervangen door berken planken,
zoals het origineel was. En het is
ook de bedoeling om de huidige be
timmering van schrootjes weg te
laten zodat de scheepswand weer
zichtbaar is. „Zo wordt ook het in
terieur weer origineler."
„We willen dat onze huurders be
taalbaar kunnen wonen", zegt
woordvoerder Sandy Brom. De
woningcorporatie gaat ervan uit
dat de gasprijzen zullen stijgen en
daarmee gaan ook de woonlasten
voor de huurders omhoog.
Daarom gaat de woningcorporatie
het komend jaar 700 woningen in
Goes, 154 woningen in Kapelle en
117 woningen op Noord-Beveland
energiezuiniger maken.
Dat is een investering van onge
veer 2,8 miljoen euro. In Goes
wordt ook een bijzonder proefpro
ject gestart: RWS gaat vijf be
staande woningen gasloos maken.
Gelijktijdig stimuleren de ge
meenten ook particuliere huisei
genaren om hun woning energie
zuiniger te maken.
De gemeenten en RWS hebben
ook afspraken gemaakt over het
huisvesten van bijzondere doel
groepen, zoals statushouders, jon
geren of mensen die in de schuld
sanering zitten. Die laatste groep
krijgt in alle drie de gemeenten
voorrang voor een goedkoop
huurhuis. Ook jongeren houden
de speciale aandacht om ze een
kans te geven op de huurwoning
markt. RWS verwacht volgend
jaar minder statushouders te moe
ten huisvesten.
Woningcorporaties maken ieder
jaar afspraken met de gemeenten
waarin ze actief zijn over het aan
tal nieuw te bouwen huurwonin
gen, de betaalbaarheid van de hui
zen, de huisvesting van bepaalde
doelgroepen en de kwaliteit van
de woningen.
maandag 4 december 2017
BE
Avontuur wacht nieuwe uitdaging
Melita Lanting
Goes
- Peter Bilterijst, voorzitter
KORTGENE Het kerstgevoel barst los. Ook op de rommelmarkt van
Kortgene. De vrijwilligers van de maandelijkse rommelmarkt hadden
flink wat plek ingeruimd voor kerstspulletjes. Voor wie kerst nog wat
ver weg is, was er ook voldoende te snuffelen. Van praktische keu
kenspullen tot stoelen en zelfs een brancard, foto johan van der heijden
Duurzaamheid is een belangrijk
speerpunt voor RWS wonen.
Dat blijkt ook uit de afspraken
die de woningcorporatie voor
het komend jaar heeft gemaakt
met de gemeenten Kapelle,
Goes en Noord-Beveland.
Melita Lanting
Goes
Voorzitter Peter Bilterijst: „Zelfs de mast zit nog op de originele plek." foto johan van der heijden