Hulp van Lifeliner is niet meer weg te denken bij Zeeuwse incidenten
Bij steeds meer incidenten in onze
provincie wordt een traumaheli
kopter ingezet om levens te redden of
eerste hulp te bieden.
Een hype of een
nieuwe
woonvorm?
De aWBtrihijskraan Schelde 38 kreeg za
terdag een echte fluit cadeau. En die
stoomfluit kan veel kabaal maken, zo liet
vrijwilliger Jos Roelse zaterdag horen. In
de Machinefabriek wordt de oude hijs
kraan, ooit gemaakt door en voor de Ko
ninklijke Maatschappij De Schelde, geres
taureerd. Wesley Sekewael, op de foto
rechts achter Roelse, is de motor achter
het project. Hij duikelde de fluit op bij een
handelaar in 's Gravenzande. Voor 350
euro. FOTO LEX DE MEESTER
Dit jaar kwamen er tot december
bij de Zeeuwse meldkamer al 279
oproepen voor de Lifeliner 2 bin
nen. In heel 2014 waren dat er
'slechts' 209. Dat blijkt uit cijfers
van Traumacentrum Zuidwest Ne
derland.
Woensdag nog in Scherpenisse,
toen een man knel kwam te zitten
tussen een heftruck en een dak
rukte de traumahelikopter uit. Net
als een paar weken eerder bij een
steekpartij in Middelburg. In beide
gevallen werd er niemand met de
heli naar een ziekenhuis vervoerd.
Maar dat hij dan voor niets is uitge
rukt? „Nee, dat is niet te kort door
de bocht, het is gewoon fout", zegt
woordvoerder David Drexhage van
het Erasmus MC waar de Zeeuwse
traumahelikopter Lifeliner 2 onder
valt. „De heli is bedoeld om - net als
met de auto - het Mobiel Medisch
Team bij de patiënt te krijgen, niet
primair voor patiëntenvervoer."
In Scherpenisse bleek het slacht
offer ter plaatse overleden aan zijn
verwondingen, bij de steekpartij in
Middelburg kwam hulp eveneens
te laat. Het neemt niet weg dat bij
steeds meer incidenten in Zeeland
een traumahelikopter wordt opge
roepen. In 2016 rukte de Lifetimer 2
273 keer uit, 119 keer kwam de heli
kopter ook echt ter plaatse. Dit jaar
staat de teller met nog een maand te
gaan al op 279 oproepen, waarbij hij
123 keer landde op de plek van het
ongeval.
Cancelen
Het komt regelmatig voor dat de
traumahelikopter wordt gecanceld.
In 2016 was dat in bijna de helft van
de gevallen zo. Dit komt volgens
het Traumacentrum omdat de pa
tiënt al overleden is, er niemand ge
wond is geraakt of omdat ondanks
Bij 21 procent van de
oproepen wordt de
patiënt ook echt in de
heli vervoerd
de ernstige melding het bij aan
komst van de ambulance meevalt.
De patiënt wordt in lang niet alle
gevallen ook daadwerkelijk met de
helikopter vervoerd, maar daar
wordt de Lifeliner ook niet alleen
voor opgeroepen.
„In 21 procent van de gevallen
wordt na de eerste hulp de patiënt
vanuit Zeeland per helikopter ver
voerd naar een traumacentrum,
kinderziekenhuis of brandwon
dencentrum", rekent Robert Jan
Houmes van het Traumacentrum
voor. „Er wordt ter plekke gekeken
welke wijze van transport de pa
tiënt zo snel mogelijk in het ge
schikte ziekenhuis brengt. Helikop-
tervervoer is hierbij soms de beste
oplossing."
Het Mobiel Medisch Team voor
Zuid West Nederland is gestatio
neerd op Rotterdam The Hague
Airport. Binnen een minuut of
twintig kan de Lifeliner ter plaatse
zijn bij een ongeval in Zeeland.
It
maandag 4 december 2017 pzc.nl e-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Tiny house
ZEELAND16
Traumaheli vaker naar Zeeland
Maurice Steketee
Vlissingen
-Robert Jan Houmes
KOSTEN
De kosten voor de Lifeli
ner worden gefinancierd
uit een jaarlijkse over
heidsbijdrage. Het vlie
gen en onderhouden van
de helikopter kost onge
veer 1400 euro per uur.
De traumahelikopter
wordt vaker ingezet in de
zomermaanden, met een
piek in september. In ja
nuari vliegt hij het minst
vaak uit. Dat heeft onder
meer met het slechte
weer te maken.
Om te kunnen landen bin
nen en buiten de be
bouwde kom, is er een
open ruimte nodig van 25
x 25 meter. Bij een lan
ding in het donker zijn
extra eisen van toepas
sing.