ZEELAND GEBOEKT Poppioniers voor het voetlicht in Middelburg Gerda van Wageningen vertelt over Dostie In botsing met het stadhuis ZEELAND 21 m JJ Er zijn hoofdrollen voor de duizendpoot, de rugstreeppad, de kakkerlak, de houtworm, de gans en de snotolf. En nog meer dieren, als ze maar niet te groot zijn. Rieks Veenker vangt ze in '21 Beestige morabels'. We hebben al fabels. En parabels. En ook nog het woord 'memora bel', voor iets wat zo veel indruk maakt dat je het van zelf onthoudt. En o ja, moraal. Aan dat rijtje kunnen we nu een nieuw woord toevoegen: 'morabel'. Met dank aan Rieks Veenker in Mid delburg. Hij schreef'21 Beestige morabels' in een prachtig uitgege ven en geïllustreerd boekwerkje. We kennen Rieks Veenker (1951) als gepensioneerd kunstdocent van de Christelijke Scholenge meenschap Walcheren (CSW). Als schrijver deed hij al en kele keren van zich spre ken in de schrijfwed strijd 'De Raadselige Roos', met tweede en derde prijzen. Vorig jaar verscheen 'De Tuinen van Ginder', waarmee hij en zijn illu strator Coen Hamelink de PZC-Publieksprijs wonnen. Nu komt hij met de bundel '21 Beestige morabels'. In zijn woor den zijn het „korte, soms vileine dierenverhalen over insecten en ander klein dierengrut." De verha len waren al klaar in 2008. Het heeft even geduurd voor een uit gever zich aan deze korte verhalen voor volwassenen waagde. Het resultaat mag er zijn. Theo Gootjes (1942), bekend als politiek tekenaar van 'Het Vrije Volk', voorzag veertien verhalen van pakkende illustraties. Veenker snijdt in zijn steeds met een 'moraal' afgesloten verhalen grote thema's aan. Groepsdwang en groepsverdwazing is er één van. Zoals in het openingsverhaal 'De zeeduivel'. Dat gaat dus over een zeeduivel, die de wereld wil verbe teren. Haar slogan 'niet rechts, niet links, maarrrr... rrrrecht vooruit' slaat aan. Ze krijgt een massale aanhang van soortgenoten, harin gen, garnalen en twee bejaarde potvissen. Eenmaal bijeen vormen ze een feestmaal voor orka's, die de samenscholing al een tijdje in het oog hielden. De zeeduivel-organi sator laten ze ontsnappen. En in derdaad, die roept een nieuwe groep bijeen: „De zeeduivel heeft wel eens gehoord dat iemand zijn rechter poot schuin naar voren de lucht in steekt om zijn woorden kracht bij te zetten. Dat lijkt haar ook wel wat. Maar ze wil wel origineel blijven, dus doet ze het met links. Tot haar grote ontroering volgen de meeste vis sen onmiddellijk haar voorbeeld." De moraal van het ver haal is: 'de een haar nood is de ander zijn brood'. De dood is altijd dichtbij. Alle dieren lijken daar geen probleem in te zien, de dood hoort bij het le ven, je eet en je wordt gegeten. Hoogmoed, dat is ook een terug kerend thema. Lees 'De kruisspin' en 'Het stekelbaarsje'. En onver draagzaamheid, zoals in 'De koe koek': „De zomer breekt aan en de haat van de jonge koekoek tegen alles wat niet eigen is, neemt be paald niet af. Integendeel. Wie al lemaal onder noemer 'eigen' val len weet hij niet precies, maar in ieder geval moet elke vogel die hem niet aanstaat oprotten." Er komen hier en daar typische schrijversgedachten naar boven. Ook in het brein van de spitsmuis: „'Niemand zit op mij te wachten', schrijft de spitsmuis met grote let- ters in het zand. Hij hoopt al ja ren een gerenommeerd dichter te worden, maar het is duidelijk dat hij moeite heeft met schrij ven. Niemand die op hem zit te wachten. Het stemt hem droe vig, of nog beter gezegd wanho pig-" Rieks Veenker zal zich niet ver eenzelvigen met de spitsmuis. Zijn verhalen zijn - laten we zeg gen - memorabel. Tom Steenbergen publi ceerde eerder dit jaar het boek 'Poppioniers'. Daarin gaat het over de jaren zestig van de vorige eeuw, toen het funda ment werd gelegd voor podia en festivals als Paradiso, Melkweg, Pinkpop en Lowlands. Hij be schrijft hoe tussen 1964 en 1970 'een opstandige muziekgeneratie' zelf concerten en festivals ging or ganiseren. Vrijdag 8 december om 15.30 uur wordt Steenbergen door Klaas Vos geïnterviewd over zijn boek 'Poppioniers' in boekhandel De Drvkkery in Middelburg. Te vens zal hij die middag een multi- media-presentatie houden, waarin een playlist, beeldmateri- aal en anekdotes elkaarafwisse- len. Ook Peter Sijnke (1951) neemt deel aan de talk show. Hij is his toricus, oud-ar chivaris en schrijver van boeken over popmuziek. Hij publiceerde over onder andere het Festival in Kralingen, Dragonfly en The Mo tions. De derde gast in de talkshow is Rinus Spruit (1946) uit Nieuw- dorp. Hij debuteerde met de ro man 'De Rietdekker) in 2009. On langs verscheen zijn derde boek: 'Broeder, schrijf toch eens'. Gerda van Wageningen (1946) heeft meer dan historische en streekro mans op haar naam staan. Ze woont in de Hoeksche Waard. Zeker de helft van haar boeken speelt in Zeeland. Zo ook haar nieuwste, de historische roman 'Dostie'. Donderdag 7 december geeft ze om 14.00 uur een lezing over dat boek in ZB I Planbureau en Bibliotheek van Zeeland in Middelburg. 'Dostie' is het eerste deel van de 'Schouwen-trilogie'. Het verhaal begint met het bombardement op Antwerpen in oktober 1914. Zee land wordt door vluchtelingen overspoeld. Sonja Goemans en en rha v\s wi\ haar neef Leen beslui ten er een aantal op te nemen in het washok en de schuur van hun boerde rij Dostie. Eenvoudig blijkt dat niet, want de familie heeft een groot geheim, dat onder geen beding mag uitkomen. 'Dostie' eindigde dit jaar in de strijd om de PZC Publieksprijs op de tweede plaats. In januari verschijnt de nieuwe roman 'Het water komt', over de waters noodramp. Zeeuwse schrijvers De namen zijn met extra zwierige letters op de akte geschreven. De namen van Doctor Johan Huizinga en Jonkvrouwe Mary Vincentia Scho- rer, die in maart 1902 te Middel burg trouwden. Zij was de dochter van burgemeester Schorer, telg uit een roemrucht Zeeuws geslacht, verbonden met de buitenplaats 'Toornvliet'. Hij werd een be roemde historicus, vooral vanwege 'Herfsttij der Middeleeuwen', voor een belangrijk deel op deze bui tenplaats geschreven. In 1906 kre gen ze een zoon, Leonhard Hui zinga, die 'Toorn vliet' in vele boe ken zou eren. Dat was ten- teaNHA^p'HuiziNCA minste de be- AP'RJAA.rs) EN OLIVIER, was zo'n auteur die niet altijd bij machte was zijn bedoelingen te realiseren. Vooral zijn humor maakt een geforceerde indruk, achteraf bezien tenminste, want ooit waren zijn romans over een 'beschaafde tweeling van redelijk goede familie', ofwel over Adriaan en Olivier, behoorlijk populair. Vandaar dat er geen eind kwam aan de reeks, die begon met het in 1939 geschreven 'Adriaan en Oli vier' en pas in 1980, het sterfjaar van Huizinga jr., ophield met 'Oli vier zonder Adriaan'. Ik heb hier ook 'Olivier en Adriaan' (1949) en 'Adriaan contra Olivier' (1954) voor me liggen. Titels zonder fantasie en humor zonder fantasie. Om te lachen, maar niet leuk, dat is pas treurig. Het befaamde buiten is in de reeks omgedoopt tot 'Korenvliet' en Middelburg heet in deze boeken Rittenburg, 'een prachtig oud stadje. Het bezit een fraai middel- eeuwsch stadhuis, met een monu mentale trap.' O nee, bezat een fraai stadhuis, is de in de boeken voortdurend terugkerende grap, want het oubollige duo bestijgt per auto de bewuste trap. Ik ga het niet met mijn Fiat Panda herhalen en een sufferd met een SUV zal ook alleen de auto en niet het mo nument mollen. De auteur noemde 'Adriaan en Olivier' 'dat onsterfelijk meester werk der vaderlandse letter kunde.' Met ironie, maar nog veel te weinig ironie. Volgende keer kijken we naar andere boeken van Leonhard Huizinga, wat mij be treft boeiender boeken. Juist in 'Herinneringen aan mijn vader' bewijst hij méér te zijn dan de zoon van. maandag 4 december 2017 PC Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Morabel is nu een woord Jan van Damme De spitsmuis, illustratietheogootjes Rieks Veenker en Theo Gootjes (illustraties): 21 Beestige mora bels - Palmslag, hardcover, 92 pagina's, 15,- euro. Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21