Weemoed naar de Ketelmakerij Schelde 38 is dankzij nieuwe messing fluit bijna compleet EN 19 De stoomhijskraan Schelde 38 kreeg zaterdag een echte fluit cadeau. Nu nog een plek in het Scheldekwartier Hij zat hiervoor ook op een stoomhijskraan, van een ander type. De zware mes sing stoomfluit maakt een stevig schril kabaal, liet vrijwilliger Jos Roelse van de Stichting Stoom hijskraan Schelde 38 zaterdag ho ren in de Machinefabriek in Vlis singen. Daar wordt de oude hijs kraan, ooit gemaakt door en voor de Koninklijke Maatschappij De Schelde, gereconstrueerd. Wesley Sekewael, de motor ach ter het restauratieproject, duikelde de fluit op bij een handelaar in 's Gravenzande. Voor 350 euro. Die kwam uit de PvdA-kas, als aan moediging. De partij geeft jaarlijks de Pluim van de Arbeid weg aan een mooi Vlissings initiatief. Machinistenhuis Die arbeid komt voor het leeu wendeel van Roelse en nog vijf an dere vrijwilligers, gepensioneerde Scheldemensen. Vaak hebben ze de kraan nog werkend gekend, zo als Jan Bommeljé, die machinist op de 38 was. Hij klom zaterdag met verwondering in het nieuwe machinistenhuis. Dat glimt nog van het blanke staal. Het eigenlijke machinistenhuis was al verloren in de shredder. Binnenkort wordt de kraan van boven tot onder helder geel gespo ten, inclusief de lange giek, zoals voorheen. Dan kan de kraan de bescher ming van de Machinefabriek in Vlissingen verlaten. Ad van Gel- Onder het toeziend oog van Wesley Sekewael schenkt Frances Oreel (I) van de PvdA Jos Roelse (r) de stoomfluit, foto lex de meester der, voorzitter van Stichting Stoomhijskraan Schelde 38 hoopt dat dit voorjaar al kan. Dan wordt de torenhijs kraan van de Schelde weer compleet gemaakt en ge plaatst op de kade voor de Machi nefabriek. Vertrouwen Als dan de stoomhijskraan ook haar plaats kan innemen op de railresten die vlak achter het Scheepswerfmuseum liggen? „We hebben het vertrouwen terug dat het lukt", aldus Van Gelder. Een lijst bezweringen dat de kraan niet onder stoom komt, be veiligd is tegen zwiepen en zwen ken en vandalen, goed wordt ver zekerd en onderhouden, dat ze te verplaatsen is als het moet en bo ven alles de gemeente Vlissingen geen cent zal kosten, lijkt in het De gemeente lijkt te lijden aan erfgoedintolerantie stadhuis goed te vallen. Dat is voor het eerst, onder streepte Sekewael zaterdag. Tot nu kwam uit het stadhuis enkel ont moediging. „De gemeente lijkt te lijden aan erfgoedintolerantie'", zei hij zaterdag. Initiatiefnemer Sekewael vroeg alleen een werkplek in de Machi nefabriek en op aandringen van de gemeenteraad van Vlissingen kwam die er. De kraan stond veer tig jaar bij de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB), maar die zag geen kans de kraan te restaureren. Toen de SGB in 2015 de twee lingzus no. 39 van de kraan geheel gerestaureerd cadeau kreeg van een ander museum, ging no. 38 naar schroothandelaren. Sekewael (24) spoorde de onder delen op en kocht ze op voor 3800 euro. Daarna kwam de hulp, fi nancieel, materieel en in mens kracht, van alle kanten. Er is nog achtduizend euro no dig voor ontbrekende onderdelen, maar dan is de klus geklaard", laat Van Gelder weten. Hij vroeg hulp om fondsen te benaderen om dat geldbedrag bijeen te kunnen bren gen. De stoomhijskraan is inmiddels opgenomen in het Register Rail monumenten van Historisch Rail- vervoer Nederland (HRN), de be langenvereniging van museale en toeristische railorganisaties. Dat geeft verder geen bescherming, weet Ad van Gelder, maar het staat wel mooi op het briefpapier: natio naal railmonument. Adrie Leers op de expositie over de Ketelmakerij, foto lex de meester Met trots verklaarde Adrie Leers (93) zaterdag de expositie over de Ketelmakerij in het Scheeps werfmuseum in Vlissingen voor geopend. De Ketelmakerij is er niet meer. De naam hangt nu op het gebouw waar Volker- Wessels Vastgoed 86 apparte menten gaat bouwen. De plek was 35 jaar, van 1950 tot zijn pensionering in 1985, de uitvalsbasis van Leers. Als baas van de machineonderhouds ploeg voor de Scheldewerf kende hij alle hallen goed. De elegante fabriekshal met de hoge, gietijzeren boogvensters en het glazen front in de kopge- vel, een basiliek waardig, was hem dierbaar. „Maar ze hebben het verwaarloosd, hé", zegt Leers. De hal was bij de bouw in 1882 bijzonder arbeidsvriende- lijk: veel daglicht en verwar ming door stoom die geblazen werd door 42 holle gietijzeren zuilen die het ijzeren dak on dersteunden. Leers wijst met zijn wandelstok op de foto's. Hij weet nog precies hoe de kranen er werkten. Een eeuw later werd het voor ste deel gesloopt omdat het dak en de halfsteens muren de re gen niet meer aankonden. Wat restte was de reparatie- of vet- loods. Tot die in 1990 tegelijk met de trotse ronding van de Smederij op de kop van de Wal- straat het veld moest ruimen voor een winkelcentrum. Leers zag het met lede ogen aan. Oude Verbandkamer Zijn echtgenote Annie (91) heeft nog een boodschap: „Ik hoop echt dat de Oude Ver bandkamer kan blijven. Hebben we nog een restje van wat was." Het museum staat in elk geval ingetekend op de Scheldekwar- tierimpressies op de gemeente lijke website. De expositie is tot eind december te zien. maandag 4 december 2017 WA Stoomhijskraan kan bijna op de rails Claudia Sondervan Vlissingen - Wesley Sekewael, motor achter het project Claudia Sondervan Vlissingen http://museumschelde- werf.nl/

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 19