om aandacht er niks in de krant Ego dingetje Nergens een yOf'Q 11 Q j wrok en (zelf)haat nog langer op afstand te houden. Dan voelt het ineens als een persoonlijke afwijzing. Dat familie en vrienden opgewekt blijven informeren waar die recensies nou toch blijven, maakt het er niet beter op. Voor mijn moeder op vakantie ging, verzocht ze mij 'alle recensies' te bewaren. Ik probeerde haar enthousiasme, waarin voorbarige moederlijke trots doorklonk, nog wat ego is kwetsbaarder dan dat van een schrijver met een nieuw boek te temperen. Maar toen ze terugkwam, zag ik de teleurstelling in haar ogen. Schrijvers hebben een moeizame rela tie met recensenten. We haten ze als we menen dat ze onze geesteskinderen uit gemakzucht of zelfs kwaadaardigheid tekort doen. En dat vinden we al snel. Geen ego is kwetsbaarder dan dat van een schrijver met een nieuw boek. Zelfs Boeddha zou het te kwaad krijgen als zijn zielenroerselen na anderhalfjaar ploete ren aan de schrijftafel in een stukkie van een paar honderd woorden worden neer gesabeld. Tegelijkertijd kunnen schrijvers niet zonder hun kwelgeesten. Want er is een ding erger dan een slechte recensie, en dat is géén recensie. Nou heeft niemand recht op een be spreking in de krant. Jaarlijks verschijnen er ruim tweehonderd nieuwe, Neder landse romans. Dat daar een selectie uit wordt gemaakt, is voor de (kranten)lezer een zegen. Tegelijk moet je constateren dat het territorium waarop die twee honderd elkaar bevechten, steeds verder wordt ingeperkt. Op de paar pagina's die deze krant wekelijks voor boeken uit trekt, moeten Nederlandse romans con curreren met thrillers, kinderboeken, buitenlands werk en non-fictie. Ze moe ten om aandacht knokken met verslaafde voetballers, hoererende wielrenners, gangsters, de hervonden incesther- inneringen van Griet Op de Beeck en de kinderporno van Charlotte Mutsaers. De dictatuur van de (auto)biografie is genadeloos. Voor de verliezers resten er kruimels genadebrood. Zoals een vernederend stuk in je eigen krant over hoe het voelt om niet gerecenseerd te worden. Maar die vijf sterren in deze krant voor Tot bloed op het droge pakt niemand mij meer af. 41 STERRENSTOF Geen magazine 17 BRRRRR Russische winter verhalen met heel veel sneeuw en ander ijskoud ongemak. (Van Oorschot, €20) UIT DE KOU In Winternacht van Suzanne Vermeer raakt Karin ter Duin betrokken bij een verdwijning in Ca nada. (Bruna, €15) KILLE SFEER Tess en haar nieuwe collega's raken ingesneeuwd in hun chalet. Thril ler van Kiki van Dijk. (Xander, €5) op""1" ijskoude" IJZIG In Op een heldere, ijskoude ochtend in januari bereikt een wolf Duitsland via een bevroren rivier. (Ambo Anthos, €19) Tot bloed op het droge verscheen bij uitgeverij Lebowski (€22).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 81