De touwtrekjaren van Jan en Loes SIRENEN Weerloze zwerver Lees mee met cle boekenredactie OP HET NACHTKASTJE recensies JAN CREMER Cremers Sirenen (Bezige Bij, €20) recon strueert hij de 'kat-en hondverhouding' met zijn eerste grote liefde Loes Hamel (1938-1974). Aan de hand van opval lend openhartige brieven, ansichtkaarten en tele grammen van het succes volle fotomodel uit Andijk, overdenkt Cremer hun negen intense touw trekjaren. Voor de rebelse kunstenaar leek geen zee te hoog, maar toen hij de (soms nog ongeopende) liefdevolle berichten van Loes begin dit jaar herlas, brak zijn hart. Ondanks zijn opgetekende berouw en bespiegelingen, is het vooral de oeverloos wach tende Loes die ontroert. Met haar hoopvolle hou ding droeg ze water naar de zee: Cremer zou hoe dan ook eeuwig blijven vluchten. De kwetsbare mix van twijfel, (zelf)ver wijten, spijt, wanhoop, onzekerheid en verdriet is vóór alles prachtig. Ook hun onmacht emotio neert: het onvermogen van twee jonge mensen die zich zowel door liefde als door angst laten leiden. De sirenen zijn alle vrou wen die Cremer vanaf de rotsen verlokten en vaak 'gevangen' hielden. On dertussen doet de schrij ver denken aan Odysseus: weliswaar klom hij niet in een mast, maar hij ont snapte wel aan de nimfen. De zigeunerkoning kwam tenslotte heelhuids thuis. Terwijl hij op de scha duwkant van sirene Loes wijst - haar besluiteloos heid - blijft de vraag of hij met dit boek zijn geweten schoon geschreven heeft. Nadine Ancher Het thriller genre heeft er met Boris O. Dittrich een puike auteur bij gekregen. Dat bewijst het voormalige kamerlid met zijn vierde thriller, Halszaak (Cargo, €19,90). Rechercheur Maya Oliphant moet agenten ondervragen die in Amsterdam een weer loze zwerver hebben op gepakt. Daarbij werd de nekklem toegepast, de man raakte in coma. De zoektocht naar zijn iden titeit voert naar Alkmaar, waar een rechter in het verleden bedenkelijk von niste. Halszaak is op top snelheid geschreven en Dittrich stipt met plezier de actualiteit aan (zoals over Airbnb-toeristen met hun rolkoffertjes) en werkt naar een fraaie finale toe. -Peter Kuijt Sinds het verschijnen van zijn nieuwe roman wacht Jerry Goossens gespannen op de eerste recensies. Net als zijn trotse moeder. ot bloed op het droge, heet het boek. Het is een controversië le, gespiegelde migratie geschiedenis; over orthodox- christelijke Hollanders die na een watersnood zijn neergestreken in een Noord-Afrikaans woestijndorp om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Oorspronkelijke bewoners en nieuwko mers leven in relatieve harmonie langs elkaar heen, tot een diabolische dominee de bouw van een kerktoren beveelt en de pleuris uitbreekt. Tot bloed op het droge is een superactu- ele rollercoaster van een what if-roman, een aaneenschakeling van beeldende scènes die de lezer tot in zijn dromen achtervolgen en de gedoodverfde win naar van zowel de Libris- als de ECI- literatuurprijs. Vijf sterren. 'Wij van Wc-eend' Al zou die waardering enigszins gekleurd kunnen zijn door het feit dat ik zelf de auteur ben. Maar mijn Wc-eend-oordeel ('Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend') wordt in de boekenrubrieken van andere landelijke dagbladen niet tegengespro ken. Domweg omdat er nog geen recen sies zijn verschenen en de kans daarop iedere week kleiner wordt. Tot bloed op het droge werd op donder dag 15 september gepresenteerd. Toen ik de zaterdag daarop 's ochtends de brie venbus hoorde klepperen, ten teken dat de kranten op de mat lagen, snelde ik de trap af om gretig de boekenrubrieken open te slaan. Zo ging het sindsdien elke week, zij het met steeds meer lood in de schoenen. Afgelopen zaterdag heb ik zelfs eerst koffie gezet en een eitje gekookt voor ik er een blik op wierp. Weer niks. Ook de dagbladen waar ik al jaren voor schrijf, AD en Het Parool, laten het afwe ten. Nou mag dat ook niet de reden zijn waarom een boek voor bespreking wordt geselecteerd. Iedere titel moet op zijn eigen merites worden beoordeeld, onaf hankelijk van de relatie die de auteur met het recenserende medium onderhoudt. Maar als gdvrrrrrr&%#*!!!! zelfs mijn eigen kranten niet thuis geven, is het lastig de lezen Ruud Roodhorst: Een kantoor op stand van Hans Veeken - Toch iets minder dan Voskuil. Ellen den Hollander: Hoe alies moest beginnen van Thomas Verbogt - Het is nooit te laat om Verbogt te ontdekken, blijkt. Sirenen Brieven In Jan Halszaak Thriller Knokken Wrok en zelfhaat Zo vernederend I oto ANGELIEK DE JONGE 161 zaterdag 2 december 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 80