'Ik vind Carice niet per se een goede actrice' Paspoort Matthijsvan Heijningen „Guurtje en ik zijn aan elkaar gewaagd. Natuurlijk heb ik met haar ook weieens mot, maar tot een breuk is het nooit ge komen. Ik maak heus niet met iedereen ruzie, al heb ik wel die reputatie. Ik kan ook dingen vergeten. Met regisseur Dick Maas had ik mot bij het maken van De lift, hij was zo eigenwijs. Hij stond erop zelf de muziek te mogen componeren. Daar mee heeft hij overigens veel geld ver diend. Maar nu praten we weer gezellig met elkaar als we elkaar zien." „Ik ben altijd verbijsterd. Het ergste vind ik dan dat ik geen gelijk heb gekregen. Dat ervaar ik als een nederlaag die ook nog veel geld kost. Ik heb nooit films ge maakt om geld mee te verdienen. Mijn keuze wordt bepaald door wat ik zelf wil zien. De grootste flop is De zwarte mete oor, over de eerste zwarte voetballer die in Nederland speelde, bij Heracles. Die film is totaal de mist ingegaan. De voet balscènes zagen er niet uit. Doodzonde van zo'n mooi onderwerp. Er had meer tijd in moeten worden gestoken. Ik geloof dat er hooguit vijfduizend mensen zijn komen kijken. Wat een afgang." „Nouchka wilde dat verhaal zó graag vertellen dat ik bij wijze van gunst toe stemde in medewerking. De film flopte enorm, in 2001. Ik denk dat De vriend schap, waarin een onderwerp als eutha nasie werd behandeld, tien jaar te vroeg is gemaakt. Tegenwoordig zie ik steeds meer films over oude mannen opduiken. Zoals die Italiaanse film, Youth, met Harvey Keitel en Michael Caine." „Ik moet eerlijk zeggen: ik vind Carice niet per se een goede actrice. Ze transfor meert niet op het filmdoek. Je blijft altijd naar Carice van Houten kijken." „Nee hoor. Ik vind haar wel goed in die tv-serie, hoe heet-ie ook al weer? O ja, Game of Thrones. Ze wordt beter naarmate ze ouder wordt. Dat geldt ook voor Daan Schuurmans en Barry Atsma." „Sylvia heeft alles over voor haar vak. Ze gaat echt tot het gaatje. Ze leeft zich hele maal in en bijt zich vast in haar rol. Fasci nerend om te zien. Bij Monic Hendrickx heb ik het gevoel dat ze vaak hetzelfde doet. Van Penoza werd ik compleet ge stoord. Daarin wordt het criminele leven en het geweld zo verheerlijkt dat het als acceptabel wordt voorgesteld. Wie zendt die serie uit? De KRO? Ach, die roomsen zijn altijd corrupt geweest. De bende van Oss ging ook over criminelen, maar ook over de strijd tegen het grootkapitaal." „Ik ben het jarenlang zeuren, zeiken, trekken en duwen om een film van de grond te krijgen meer dan zat. Films maken is in Nederland een behoorlijk verloren zaak aan het worden. Het zijn allemaal afgestudeerde film- en televisie wetenschappers en televisiedramaturgen die het voor het zeggen hebben bij de filmfondsen. Er zitten geen mensen uit de praktijk meer bij. Het zijn lieden zon der gevoel voor theater, die altijd vaste banen hebben gehad en nooit in hun leven een risico hebben genomen. Die zitten nu op het pluche. Vroeger kwamen de meeste filmprojecten veel sneller tot stand. Tegenwoordig moet er per se een bruine of zwarte man of vrouw in de film zitten om van de overheid financiële steun te krijgen. Er is bij de filmfondsen, omroepen en distributeurs een groot gebrek aan fantasie. Ik ben te oud om me daar nog druk over te maken." „Dat is inderdaad mijn grootste frustra tie. Ik wilde de film maken met Theu Boermans als regisseur. Dat plan bestaat al meer dan tien jaar. Het zou een com promisloze verfilming worden. Theu wilde alles laten zien wat Vondel heeft geschreven. Dus ook de verkrachting van twintig nonnen op het altaar van de Nieuwe Kerk op de Dam in beeld bren gen. Het project zou meer dan twaalf miljoen euro moeten kosten. Ik had al acht miljoen bij elkaar, maar ik had nog geld uit Duitsland nodig omdat we daar ook moesten filmen. Ik kon die Duitsers niet overhalen. Die zagen Gijsbrecht toch als een behoorlijke loser. Dat vonden ze een negatieve insteek." „Dan hadden wij hier vermoedelijk niet gezeten. Ik was vrijwel zeker voor miljoe nen het schip ingegaan. De film zou toch te kunstzinnig zijn geworden om dat geld terug te verdienen. Het is een bittere pil, maar de verfilming van de Gijsbrecht zal er niet komen." „Daar ziet het wel naar uit. Ik eindig vrolijk met een film die een licht poëtische komedie is. De cirkel is nu min of meer rond. Een van mijn aller eerste grote films was Alle dagen feest, ook op basis van werk van Remco Cam- pert." «I Hoe reageer je als een film flopt? Ook de laatste film die je samen met Nouchka van Brakel maakte, De vriendschap, was geen succes. Je hebt met tal van grootheden in de Nederlandse filmwereld samen gewerkt. Maar niet met Carice van Houten. Waarom niet? Die mening heeft niets te maken met het feit dat zij nooit in een film van jou heeft gespeeld? Geboren 17 april 1944 in Alphen aan den Rijn. Opleiding Mime- en acteurs opleiding. Loopbaan Ruim veertig jaar producent van speelfilms als Ciske de Rat, Van de koele meren des doods, Op hoop van zegen, De bende van Oss en De helleveeg. Win naar van twee Gouden Kalveren. Privé Heeft een relatie met collega filmproducent Guurtje Budden- berg. Twee kinde ren. En wat vind je van Sylvia Hoeks, met wie je samenwerkte in De Bende van OssEn van Monic Hendrickx? Je bent nu bezig met de verfilming van Het leven is vurrukkulluk. Waarom wil je daarna stoppen? Het betekent dat je lievelingsproject, de verfilming van Gijsbrecht van Aemstel- het toneelstuk van Joost van den Vondel - er nooit zal komen. Je had een hypotheek op je grach tenpand kunnen nemen. Je beëindigt je carrière dus met Het leven is vurrukkuluk. Het leven is vurrukkulluk draait vanaf eind januari 2018 in de bioscopen. magazine 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 77