'Ik vind
Carice niet
per se
een goede
actrice'
Paspoort
Matthijsvan
Heijningen
„Guurtje en ik zijn aan elkaar gewaagd.
Natuurlijk heb ik met haar ook weieens
mot, maar tot een breuk is het nooit ge
komen. Ik maak heus niet met iedereen
ruzie, al heb ik wel die reputatie. Ik kan
ook dingen vergeten. Met regisseur Dick
Maas had ik mot bij het maken van De lift,
hij was zo eigenwijs. Hij stond erop zelf
de muziek te mogen componeren. Daar
mee heeft hij overigens veel geld ver
diend. Maar nu praten we weer gezellig
met elkaar als we elkaar zien."
„Ik ben altijd verbijsterd. Het ergste vind
ik dan dat ik geen gelijk heb gekregen.
Dat ervaar ik als een nederlaag die ook
nog veel geld kost. Ik heb nooit films ge
maakt om geld mee te verdienen. Mijn
keuze wordt bepaald door wat ik zelf wil
zien. De grootste flop is De zwarte mete
oor, over de eerste zwarte voetballer die
in Nederland speelde, bij Heracles. Die
film is totaal de mist ingegaan. De voet
balscènes zagen er niet uit. Doodzonde
van zo'n mooi onderwerp. Er had meer
tijd in moeten worden gestoken. Ik geloof
dat er hooguit vijfduizend mensen zijn
komen kijken. Wat een afgang."
„Nouchka wilde dat verhaal zó graag
vertellen dat ik bij wijze van gunst toe
stemde in medewerking. De film flopte
enorm, in 2001. Ik denk dat De vriend
schap, waarin een onderwerp als eutha
nasie werd behandeld, tien jaar te vroeg
is gemaakt. Tegenwoordig zie ik steeds
meer films over oude mannen opduiken.
Zoals die Italiaanse film, Youth, met
Harvey Keitel en Michael Caine."
„Ik moet eerlijk zeggen: ik vind Carice
niet per se een goede actrice. Ze transfor
meert niet op het filmdoek. Je blijft altijd
naar Carice van Houten kijken."
„Nee hoor. Ik vind haar wel goed in die
tv-serie, hoe heet-ie ook al weer? O ja,
Game of Thrones. Ze wordt beter naarmate
ze ouder wordt. Dat geldt ook voor Daan
Schuurmans en Barry Atsma."
„Sylvia heeft alles over voor haar vak. Ze
gaat echt tot het gaatje. Ze leeft zich hele
maal in en bijt zich vast in haar rol. Fasci
nerend om te zien. Bij Monic Hendrickx
heb ik het gevoel dat ze vaak hetzelfde
doet. Van Penoza werd ik compleet ge
stoord. Daarin wordt het criminele leven
en het geweld zo verheerlijkt dat het als
acceptabel wordt voorgesteld. Wie zendt
die serie uit? De KRO? Ach, die roomsen
zijn altijd corrupt geweest. De bende van
Oss ging ook over criminelen, maar ook
over de strijd tegen het grootkapitaal."
„Ik ben het jarenlang zeuren, zeiken,
trekken en duwen om een film van de
grond te krijgen meer dan zat. Films
maken is in Nederland een behoorlijk
verloren zaak aan het worden. Het zijn
allemaal afgestudeerde film- en televisie
wetenschappers en televisiedramaturgen
die het voor het zeggen hebben bij de
filmfondsen. Er zitten geen mensen uit
de praktijk meer bij. Het zijn lieden zon
der gevoel voor theater, die altijd vaste
banen hebben gehad en nooit in hun
leven een risico hebben genomen. Die
zitten nu op het pluche. Vroeger kwamen
de meeste filmprojecten veel sneller tot
stand. Tegenwoordig moet er per se een
bruine of zwarte man of vrouw in de film
zitten om van de overheid financiële
steun te krijgen. Er is bij de filmfondsen,
omroepen en distributeurs een groot
gebrek aan fantasie. Ik ben te oud om
me daar nog druk over te maken."
„Dat is inderdaad mijn grootste frustra
tie. Ik wilde de film maken met Theu
Boermans als regisseur. Dat plan bestaat
al meer dan tien jaar. Het zou een com
promisloze verfilming worden. Theu
wilde alles laten zien wat Vondel heeft
geschreven. Dus ook de verkrachting van
twintig nonnen op het altaar van de
Nieuwe Kerk op de Dam in beeld bren
gen. Het project zou meer dan twaalf
miljoen euro moeten kosten. Ik had al
acht miljoen bij elkaar, maar ik had nog
geld uit Duitsland nodig omdat we daar
ook moesten filmen. Ik kon die Duitsers
niet overhalen. Die zagen Gijsbrecht toch
als een behoorlijke loser. Dat vonden ze
een negatieve insteek."
„Dan hadden wij hier vermoedelijk niet
gezeten. Ik was vrijwel zeker voor miljoe
nen het schip ingegaan. De film zou toch
te kunstzinnig zijn geworden om dat geld
terug te verdienen. Het is een bittere pil,
maar de verfilming van de Gijsbrecht zal
er niet komen."
„Daar ziet het wel naar uit. Ik eindig
vrolijk met een film die een licht
poëtische komedie is. De cirkel is nu
min of meer rond. Een van mijn aller
eerste grote films was Alle dagen feest,
ook op basis van werk van Remco Cam-
pert." «I
Hoe reageer je als een film flopt?
Ook de laatste film die je samen
met Nouchka van Brakel maakte,
De vriendschap, was geen succes.
Je hebt met tal van grootheden in
de Nederlandse filmwereld samen
gewerkt. Maar niet met Carice van
Houten. Waarom niet?
Die mening heeft niets te maken
met het feit dat zij nooit in een film
van jou heeft gespeeld?
Geboren
17 april 1944 in
Alphen aan den
Rijn.
Opleiding
Mime- en acteurs
opleiding.
Loopbaan
Ruim veertig jaar
producent van
speelfilms als Ciske
de Rat, Van de
koele meren des
doods, Op hoop
van zegen, De
bende van Oss en
De helleveeg. Win
naar van twee
Gouden Kalveren.
Privé
Heeft een relatie
met collega
filmproducent
Guurtje Budden-
berg. Twee kinde
ren.
En wat vind je van Sylvia Hoeks, met
wie je samenwerkte in De Bende van
OssEn van Monic Hendrickx?
Je bent nu bezig met de verfilming
van Het leven is vurrukkulluk.
Waarom wil je daarna stoppen?
Het betekent dat je lievelingsproject,
de verfilming van Gijsbrecht van
Aemstel- het toneelstuk van Joost
van den Vondel - er nooit zal komen.
Je had een hypotheek op je grach
tenpand kunnen nemen.
Je beëindigt je carrière dus met
Het leven is vurrukkuluk.
Het leven is vurrukkulluk draait vanaf eind
januari 2018 in de bioscopen.
magazine 13