M E 21 ONDERZOEK Geen haast bij kopers HEMA Brazilië krabbelt op AkzoNobel Akzo toch met Axalta in zee? verdienmodel nog wel haalbaar is in de komende jaren", zegt woordvoer der Tom van den Heuvel. Wat zeer zeker ook helpt om groter te groeien, is dat start-ups andere snelgroeiende bedrijven in hun be stand hebben. „Ze groeien dus met hen mee", zegt Jansen. „In het geval van SendCloud regelden zij de orders m van webshops die het door hun po pulariteit niet meer zelf konden af handelen. Hierdoor voegde het be drijf dus meer succesverhalen toe aan hun portefeuille en werd het makke lijker om nieuwe financiers binnen te halen." Jansen vindt BloomOn een ander perfect voorbeeld van de florerende start-upmarkt. Het bedrijf dat zich specialiseert in abonnementen op bossen bloemen wist binnen een jaar na hun oprichting in 2014 al 3,5 mil joen euro op te halen aan groeifinan- ciering. Dat gebeurt in een markt die het de afgelopen jaren moeilijk had en waar de afgelopen decennia niet dat je de klant door en door kent. Wij doen dat door een hechte band met onze klanten te onderhouden. We gaan bijvoorbeeld bij ze langs en rea geren op hen op sociale media." Maar ook het belang van diversiteit in een team mag volgens Hurenkamp niet worden onderschat. „Ik geloof heel erg in diversiteit binnen een team, zowel cultureel als qua specia liteit. We zetten creatievelingen naast onze dataspecialisten. Wij zijn heel duidelijk niet de traditionele bloemist bij je om de hoek." Jansen beaamt het belang van een goed samengesteld team. „De leiding van een start-up bestaat meestal uit jonge honden met een frisse blik op de wereld. Ze zijn niet bang om sa men te werken met de oude garde: grote bedrijven die zelf moeilijk een stap in de digitale wereld durven te zetten", aldus Jansen. Die traditioneel ingerichte bedrij ven zijn dan ook de organisaties waar Jansen zich zorgen over maakt. Bijna 85 procent van de Nederlandse mkb- bedrijven groeit niet meer of krimpt. „Ze zitten vast in hun routine, maar iets wat in het verleden werkte, hoeft tegenwoordig niet per se nog winst gevend te zijn. Ze zien niet wat er verandert aan de wens van hun klant en de manier waarop je daarop kan inspelen met digitale oplossingen." Ondernemerscoach Jip Rietbergen van Lifecoach Rotterdam herkent dit probleem vanuit zijn praktijk. „Dat is precies de reden dat ze naar een coach stappen. Heel veel onderne mers die ik spreek zijn niet onderne mer pur sang, maar gewone gepassio neerde mensen die voor zichzelf beginnen." Jansen raadt de 'oude' mkb'ers nadrukkelijk aan om contact te zoeken met de jonge, lokale start-ups. „Ga eens langs bij zo'n lokale net werkbijeenkomst van een organisatie die start-ups ondersteunt en maak eens een praatje met een van hen. De kans is groot dat zij je goed op weg kun nen helpen met hun in novatieve ideeën." Grote partijen doen niet graag een grote investering in een ontzettend jong bedrijf veel aan veranderd was. Oprichter Patrick Hurenkamp wilde de bloemenmarkt opschudden nadat hij de frustraties van zijn zwa ger aanhoorde. „Op verjaardagen raakte ik vaak in gesprek met hem over zijn werk als bloemenkweker. Hij was duidelijk gefrustreerd over het feit dat hij geen invloed had op waar zijn bloemen terechtkwamen en hoe ze werden gepresenteerd. Wij besloten hem te helpen door in dat gat te springen en boeketten te ma ken van bloemen die direct van de kwekers zijn gekocht." Hurenkamp en zijn kompanen be gonnen met een pilot van vijftig vrienden en kennissen en bezorgden zeifin een busje de boeketten. Het bedrijf begon in het voorjaar van 2015 met het zoeken naar investeerders om uit te breiden. „Dat kostte ons re latief veel tijd. Grote partijen doen niet graag een grote investering in een ontzettend jong bedrijf, hebben we gemerkt." Terugkijkend op de afgelopen drie jaar denkt Hurenkamp dat hij het succes van BloomOn vooral te dan ken heeft aan zijn kennis van de markt: „Ik denk dat het voor elk be drijf het be langrijkst is zaterdag 2 december 2017 GO Van goed idee tot mill oenenbedrij f AMSTERDAM Verf- en che miereus AkzoNobel heeft de deur naar het Ameri kaanse Axalta niet defini tief dichtgesmeten. Dat heeft een ingewijde tegen persbureau Bloomberg gezegd. Dat bericht volgt kort op de mededeling dat onderhandelingen tussen de Amerikanen en het Japanse Nippon Paint over een overname op niets uitliepen. Akzo en Axalta voerden eerder gesprek ken over een fusie. Die gesprekken liepen spaak doordat Nippon zich met een overnamevoorstel tussen die onderhandelin gen wurmde. miljard euro gaf de EU vorig jaar uit aan onder zoek en ontwikkeling. Het grootste deel van het geld komt uit het bedrijfs leven. BRUSSEL De verkoop van HEMA kan nog wel even duren. Topman Tjeerd Jegen sluit niet uit dat er pas volgend jaar zomer witte rook is, zegt hij in de Belgische zakenkrant De Tijd. HEMA staat sinds september te koop. Eige naar Lion Capital wil zijn belang verkopen aan een winkelketen, maar ook een beursgang behoort tot de mogelijkheden. BRASILIA De economie van Brazilië is in het derde kwartaal ietsepietsje (0,1 procent) gegroeid, waar mee de grootste economie van Zuid-Amerika verder herstel toont van de zwaar ste recessie ooit. Het is het derde kwartaal op rij met groei, hoewel economen grotere groei hadden ver wacht. In 2015 en 2016 was nog er sprake van diepe krimp van de economie. De oprichters van SendCloud (bovenste foto) bedachten een tooi voor webshops. Start-up BloomOn (onder) bezorgt boeket ten. Patrick Hurenkamp, BloomOn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21