16 Nergens rijden zoveel elektrische auto's als in olieland Noorwegen In 2030 mag er geen benzine- of dieselauto meer verkocht worden in Nederland. De Noren zijn al bijna zover. Dit jaar is al een op de vijf nieuwe auto's een volledig elektrisch exemplaar en het aantal neemt razendsnel toe. Hoe doen ze dat? Ik zag dat we niet verder konden gaan met eindeloos rijden op benzine en diesel Elektrisch rijden is niet gemakkelijk in de binnenstad Noorwegen met zijn ijskoude groene fjorden, klaterende watervallen en ein deloze dennenbos sen is synoniem voor gezonde lucht. Er zijn zoveel waterkracht centrales dat er geen brokje steen kool nodig is om in de elektrici teitsbehoefte te voorzien.Powered by nature' noemt het land zichzelf. „Het wordt een mooie dag met blauwe luchten, maar kom maar eens kijken als het zo'n to graden vriest. Dan is er geen wind en zie je dat de uitlaatgassen als een ver stikkende bruin-oranje deken bo ven de stad hangen. Oslo is geen China, maar de smog is er wel de gelijk. We móeten daar iets aan doen", zegt Carl Anton Stenling. Vrijwel geluidloos zoeven we in zijn elektrische Nissan Leaf over de busbaan van snelweg Ei8 die van Sandvika naar Oslo kronkelt. Naast hem rijden de auto's op ben zine en diesels stapvoets in een lange file. „De beslissing dat elek trische auto's over de vrije bus baan mogen, zorgde voor de grote doorbraak. Iedereen wilde er toen één. Het scheelt mij 20 tot 30 mi nuten per dag als ik niet in de file hoef aan te sluiten." Voor ons en achter ons rijden ook elektrische auto's, te herken nen aan een kenteken dat begint met een E. Rijden over de busbaan werd zo populair dat de bussen niet meer op tijd reden. Nu is er alleen toegang voor elektrische auto's met twee inzittenden. Zaklamp Stenling is de klassieke pionier die gelijk kreeg. Hij reed negentien jaar geleden als een van de eersten in Noorwegen al elektrisch. „Ik zag dat we niet verder konden gaan met ein deloos rijden op benzine en diesel. En iemand moest de eerste zijn." Stenling kreeg ontelbare grappen over zich heen met zijn Kewet Citijet 5, een hoekig tweezittertje dat in het koude Noorwegen een actieradius had van slechts enkele tientallen ki lometers. „Hé Carl Anton, wil je de batterijen uit mijn zaklamp? Dat hoorde ik als ik weer eens ergens gestrand was met een lege accu." Maar mannen als Stenling waren geen dorpsgekken, besefte ook de Noorse overheid. De smog werd zo'n groot probleem dat op de slechte da gen dieselauto's geweerd moeten worden in Oslo. Er kwam een lange reeks van douceurtjes van de over heid om de benzineverslaafde Noor aan de laadkabel te krijgen. Geen btw op de aankoop van een elektrische auto, gratis parkeren, gratis laden, toegang tot de filevrije busbaan, geen wegenbelasting, geen tol. Iedere maatregel wordt bekostigd door rij den op brandstof steeds iets duurder te maken. „Het is nu echt financieel heel ongunstig om niet elektrisch te rijden. Kijk, daar hangt de camera. Als ik Oslo wil inrijden met een die sel kost dat 7 euro tol en Oslo uit ook een paar euro. Met mijn E-kenteken spaar ik duizenden euro's uit." Bij ie dere nieuwe verlokking voor de auto mobilist werd de belasting op ouder wetse benzine- en dieselauto's een beetje verhoogd. In het uitgestrekte land waar slechts 5,2 miljoen mensen wonen, rijden inmiddels 130.000 volledig elektrische auto's (zeven keer meer dan in heel Nederland), waarvan bijna de helft in Oslo. De groei wordt bepaald door het tempo waarin de autofabrikanten de auto's kunnen le veren. Wachttijden Afgelopen zomer werden er zelfs een paar maanden meer elektrische auto's verkocht dan brandstofauto's. Vooral omdat het Tesla en Volkswa gen lukte om veel te produceren. „Voor sommige modellen zijn lange wachttijden", zegt Stenling. Een VW Golf op benzine kost in Noorwegen 31.000 euro; een elektri sche is door alle belastingmaatrege len goedkoper: 27.500 euro. Ter ver gelijking: in Nederland kost die e- Golf 39.000 euro. Ook de peperdure Tesla is in Noorwegen 'slechts' 66.000 euro. „Je hebt daarnaast nau welijks kosten, je bent gek als je hier niet elektrisch rijdt." Het is nog donker als Stenling de parkeergarage bij zijn werk, een ver zekeringsmaatschappij, inrijdt. Tien tallen collega's hebben hun auto al ingeplugd. Pas na de ochtendspits zal de zon opkomen en om 15.00 uur is het weer donker. De auto van Sten ling is een 'Nordic' versie. Verwarmd stuur, verwarmde stoelen. „Dat is nog een groot voordeel van een elek trische auto. Hij verwarmt zichzelf 's ochtends vroeg voor ik vertrek als hij thuis nog aan de elektriciteit hangt. Ik hoef nooit ijs te krabben." Niet iedereen is enthousiast. „Waarom gaat het nu nooit gemak kelijk", roept Vilde Mikkelsen geïrri teerd als ze haar Renault Zoe bij een snellaadstation bij het Munch Museum wil koppelen. Pas bij de derde poging geven zowel de auto als de laadpaal een blauw licht als teken dat er geladen wordt. „Dit is een commerciële snellader. Dat kost me 1 kroon (10 eurocent) per minuut. Ik ga even een halfuurtje in het Toyen- park wandelen met hem." Ze wijst naar haar dik ingepakte zoontje Syver van twee maanden oud. Bij het museum is een van de wei nige grootschalige laadstations in Oslo. Tot 50 auto's kunnen er tegelij kertijd laden, maar druk is het er niet. Noren wonen ruim en bijna iedereen laadt zijn auto thuis op, of op het werk. Dat is de reden dat je in de stra ten niet overal over de laadkabels struikelt. „Elektrisch rijden is voor ons niet gemakkelijk. We wonen in de bin nenstad en hebben geen mogelijk heid om thuis te laden dus we moe ten dagelijks een plekje zoeken waar dat kan. Onze Renault rijdt maar 70 kilometer en dan is de accu leeg. Mijn man droomt van een Tesla die veel verder kan. We rijden niet alleen elektrisch omdat het goedkoper is. We doen het ook voor onze kinde ren." zaterdag 2 december 2017 GO 'Je bent gek als je hier Ton Voermans Oslo —Carl Anton Stenling —Vilde Mikkelsen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16