16
Nergens rijden zoveel elektrische auto's als in olieland Noorwegen
In 2030 mag er geen benzine- of dieselauto meer
verkocht worden in Nederland. De Noren zijn al bijna
zover. Dit jaar is al een op de vijf nieuwe auto's een volledig
elektrisch exemplaar en het aantal neemt razendsnel toe.
Hoe doen ze dat?
Ik zag dat we niet verder konden
gaan met eindeloos rijden op
benzine en diesel
Elektrisch rijden is
niet gemakkelijk in
de binnenstad
Noorwegen met zijn
ijskoude groene
fjorden, klaterende
watervallen en ein
deloze dennenbos
sen is synoniem
voor gezonde
lucht. Er zijn zoveel waterkracht
centrales dat er geen brokje steen
kool nodig is om in de elektrici
teitsbehoefte te voorzien.Powered
by nature' noemt het land zichzelf.
„Het wordt een mooie dag met
blauwe luchten, maar kom maar
eens kijken als het zo'n to graden
vriest. Dan is er geen wind en zie
je dat de uitlaatgassen als een ver
stikkende bruin-oranje deken bo
ven de stad hangen. Oslo is geen
China, maar de smog is er wel de
gelijk. We móeten daar iets aan
doen", zegt Carl Anton Stenling.
Vrijwel geluidloos zoeven we in
zijn elektrische Nissan Leaf over
de busbaan van snelweg Ei8 die
van Sandvika naar Oslo kronkelt.
Naast hem rijden de auto's op ben
zine en diesels stapvoets in een
lange file. „De beslissing dat elek
trische auto's over de vrije bus
baan mogen, zorgde voor de grote
doorbraak. Iedereen wilde er toen
één. Het scheelt mij 20 tot 30 mi
nuten per dag als ik niet in de file
hoef aan te sluiten."
Voor ons en achter ons rijden
ook elektrische auto's, te herken
nen aan een kenteken dat begint
met een E. Rijden over de busbaan
werd zo populair dat de bussen niet
meer op tijd reden. Nu is er alleen
toegang voor elektrische auto's met
twee inzittenden.
Zaklamp
Stenling is de klassieke pionier die
gelijk kreeg. Hij reed negentien jaar
geleden als een van de eersten in
Noorwegen al elektrisch. „Ik zag dat
we niet verder konden gaan met ein
deloos rijden op benzine en diesel.
En iemand moest de eerste zijn."
Stenling kreeg ontelbare grappen
over zich heen met zijn Kewet Citijet
5, een hoekig tweezittertje dat in het
koude Noorwegen een actieradius
had van slechts enkele tientallen ki
lometers. „Hé Carl Anton, wil je de
batterijen uit mijn zaklamp? Dat
hoorde ik als ik weer eens ergens
gestrand was met een lege accu."
Maar mannen als Stenling waren
geen dorpsgekken, besefte ook de
Noorse overheid. De smog werd zo'n
groot probleem dat op de slechte da
gen dieselauto's geweerd moeten
worden in Oslo. Er kwam een lange
reeks van douceurtjes van de over
heid om de benzineverslaafde Noor
aan de laadkabel te krijgen. Geen btw
op de aankoop van een elektrische
auto, gratis parkeren, gratis laden,
toegang tot de filevrije busbaan, geen
wegenbelasting, geen tol. Iedere
maatregel wordt bekostigd door rij
den op brandstof steeds iets duurder
te maken. „Het is nu echt financieel
heel ongunstig om niet elektrisch te
rijden. Kijk, daar hangt de camera.
Als ik Oslo wil inrijden met een die
sel kost dat 7 euro tol en Oslo uit ook
een paar euro. Met mijn E-kenteken
spaar ik duizenden euro's uit." Bij ie
dere nieuwe verlokking voor de auto
mobilist werd de belasting op ouder
wetse benzine- en dieselauto's een
beetje verhoogd.
In het uitgestrekte land waar
slechts 5,2 miljoen mensen wonen,
rijden inmiddels 130.000 volledig
elektrische auto's (zeven keer meer
dan in heel Nederland), waarvan
bijna de helft in Oslo. De groei wordt
bepaald door het tempo waarin de
autofabrikanten de auto's kunnen le
veren.
Wachttijden
Afgelopen zomer werden er zelfs een
paar maanden meer elektrische
auto's verkocht dan brandstofauto's.
Vooral omdat het Tesla en Volkswa
gen lukte om veel te produceren.
„Voor sommige modellen zijn lange
wachttijden", zegt Stenling.
Een VW Golf op benzine kost in
Noorwegen 31.000 euro; een elektri
sche is door alle belastingmaatrege
len goedkoper: 27.500 euro. Ter ver
gelijking: in Nederland kost die e-
Golf 39.000 euro. Ook de peperdure
Tesla is in Noorwegen 'slechts'
66.000 euro. „Je hebt daarnaast nau
welijks kosten, je bent gek als je hier
niet elektrisch rijdt."
Het is nog donker als Stenling de
parkeergarage bij zijn werk, een ver
zekeringsmaatschappij, inrijdt. Tien
tallen collega's hebben hun auto al
ingeplugd. Pas na de ochtendspits zal
de zon opkomen en om 15.00 uur is
het weer donker. De auto van Sten
ling is een 'Nordic' versie. Verwarmd
stuur, verwarmde stoelen. „Dat is
nog een groot voordeel van een elek
trische auto. Hij verwarmt zichzelf
's ochtends vroeg voor ik vertrek als
hij thuis nog aan de elektriciteit
hangt. Ik hoef nooit ijs te krabben."
Niet iedereen is enthousiast.
„Waarom gaat het nu nooit gemak
kelijk", roept Vilde Mikkelsen geïrri
teerd als ze haar Renault Zoe bij een
snellaadstation bij het Munch
Museum wil koppelen. Pas bij de
derde poging geven zowel de auto als
de laadpaal een blauw licht als teken
dat er geladen wordt. „Dit is een
commerciële snellader. Dat kost me
1 kroon (10 eurocent) per minuut. Ik
ga even een halfuurtje in het Toyen-
park wandelen met hem." Ze wijst
naar haar dik ingepakte zoontje Syver
van twee maanden oud.
Bij het museum is een van de wei
nige grootschalige laadstations in
Oslo. Tot 50 auto's kunnen er tegelij
kertijd laden, maar druk is het er niet.
Noren wonen ruim en bijna iedereen
laadt zijn auto thuis op, of op het
werk. Dat is de reden dat je in de stra
ten niet overal over de laadkabels
struikelt.
„Elektrisch rijden is voor ons niet
gemakkelijk. We wonen in de bin
nenstad en hebben geen mogelijk
heid om thuis te laden dus we moe
ten dagelijks een plekje zoeken waar
dat kan. Onze Renault rijdt maar 70
kilometer en dan is de accu leeg. Mijn
man droomt van een Tesla die veel
verder kan. We rijden niet alleen
elektrisch omdat het goedkoper is.
We doen het ook voor onze kinde
ren."
zaterdag 2 december 2017
GO
'Je bent gek als je hier
Ton Voermans
Oslo
—Carl Anton Stenling
—Vilde Mikkelsen