Ouerleuers Langer skiën De wereld van Hans Avontuur MIJN KERSTMARKT Over onze Zwarte Pieten kunnen we van alles zeg gen, maar niet dat ze eng zijn. We hebben lieverds, lolbroeken, atle ten, dommeriken en grap penmakers. Dat ligt in Oostenrijk toch even anders. Daar wordt Sinter klaas - ja, die hebben zij ook - komende week vergezeld door Krampus, een soort angstaanjagende duivel met horens. Afhankelijk van de streek trekken Nicolo en Krampus op 5 of 6 december door de straten van steden en dorpen. Nicolo om de lieve kindjes te belonen, Kram pus om hen te bestraffen. Met bellen, kettingen en alles dat herrie maakt, proberen de duivels - meestal zijn het er meer dan één - de mensen schrik aan te jagen. Hoe enger ze eruitzien hoe beter. En als ze kinderen in de zak doen, nemen ze die niet mee naar Spanje, maar naar het donkere bos. Krampus vindt zijn oor sprong in een eeuwenoude traditie, onder meer bedoeld om onderscheid te maken tussen goed en kwaad. Door de jaren heen is die traditie vermengd met andere gebruiken, zoals het verjagen van kwade geesten tijdens midwinter. Wie de komende maan den op wintersport gaat, kan met een beetje geluk een Krampuslaufbijwonen, want op tal van plaatsen lopen de duivels niet meer alleen in sinterklaastijd door het dorp. Ook met kerst, oudjaar, Drie koningen en carnaval kun je ze tegenkomen met hun houten maskers en zwarte schapenvellen. De katholieke kerk heeft in het verleden geregeld geprobeerd om dergelijke optochten uit te bannen omdat ze heidens zouden zijn. In de grote steden lukte dat aardig, maar in de bergen heeft de traditie altijd standgehouden. Niet alleen op tal van plaatsen in Oostenrijk, maar ook in omringende landen. Hoe afschrikwekkend Krampus ook kan zijn, over hem bestaat in Oostenrijk weinig discussie. Het is juist Sinterklaas die er de afgelopen jaren onder vuur lag. En dan vooral zijn lange baard. Deze zou voor kleine kinderen te eng zijn. <1 magazine 45 reizen Die van Dinkelsbühl is betoverend, zelfs als je niet van kerstmarkten houdt. E hans.avontuur@persgroep.nl Ouma Johanna Rhyn (91) staat aan de rand van het stoffige erf. Haar gezicht is getekend door het leven in een woest en vijandig landschap. Deze plek in de leegte van Namibië is sinds 1973 haar gedwongen thuis. Toen werd ze, zoals alle gekleurde bewoners van het Zuid-Afrikaanse dorp Riem- vasmaak, op de trein gezet en 1400 kilometer naar het noorden gereden. Het was de tijd van Apartheid en omkij ken had geen zin. Met haar man vond ze deze plek, die ze Fonteine noemden, naar de bronnen in dit deel van de woestijn. Het water moest hen in staat stellen weer vee te houden en eigen groente te verbouwen. Het was een hard bestaan. Ouma bekent dat ze in het begin dagenlang heeft gehuild: „Zoveel kale rotsen en bergen..." Inmiddels heeft ze vrede gesloten met deze plek. Na de vrijlating van Nelson Mandela had ze terug gekund naar Riemvasmaak, maar dat heeft ze niet gedaan. Hoe wreed het lot ook voor haar is geweest, dit is haar thuis ge worden. Haar verleden ligt samen met haar man begraven op het kleine kerk hof aan de overkant van de gravelweg. Haar toekomst rent op blote voetjes over het erf van Fonteine. De andere knecht Griezel Krampus neemt stoute kinderen niet mee naar Spanje, maar naar het bos. In dertig Zwitserse skigebieden kun je bij de aanschaf van een skipas de dag ervoor al een paar uur warm draaien. De pas geeft dan vanaf 15 uur toegang tot de liften en pistes. Handig voor wie vroeg op z'n bestemming is. WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 109