hoonde r
Een nieuwe truck speciaal voor Afrika
13
RALLYRIJDEN ADWIN H00NDERT
Rallyrijder Adwin
Hoondert gaat niet
naarZuid-Amerika
voorde Dakar Rally,
maar daadwerkelijk
naar Dakar. In de
hoofdstad van
Senegal finisht
de Africa Eco
Race.
zv
I tienne Lavigne, de
racedirecteur van de
Dakar Rally, belde Ad-
win Hoondert het afge-
1 lopen jaar een stuk of
zeven keer op. Met de vraag of de
trucker uit Hoedekenskerke alsje
blieft in januari 2018 naar Zuid-
Amerika wilde komen. „Dat had ik
nog nooit meegemaakt. Dat de
baas zelfheide", vertelt de 51-jarige
Bevelander. „Het geeft wel aan hoe
moeilijk ze het hebben om een
mooi deelnemersveld te krijgen."
Maar Hoondert was er na vier
deelnames (van 2013 tot en met
2016) echt niet meer voor te por
ren. Hij gaat nu rond dezelfde tijd
naar de Africa Eco Race. „In Zuid-
Amerika hadden we het helemaal
gehad", legt hij uit. „Het is er nu
een paar jaar heel slecht geweest
met het weer. Tja, je zit precies in
het regenseizoen in het Amazone
gebied en dat is dus vragen om
problemen. Ritten werden steeds
afgelast of ingekort. Het was alle
maal vette shit."
Daarnaast waren er veel ritten in
Bolivia, op 4000 a 4500 meter
hoogte. Hoonderts cabineperso
neel werd er letterlijk ziek van en
in de DAF was op die enorme ber
gen geen vaart te krijgen. „Het was
gewoon niet leuk meer. Daarom
ben ik begin 2017 niet meer ge
gaan. Eén van mijn teamleden,
Wilko Hoefnagels, nog wel. Als in
valler op een andere truck. Hij
kwam daarna terug en zei: 'Het
was wéér niks'. Steeds meer
chauffeurs haken daardoor af.
Toen ik er voor het eerst bij was,
deden er tachtig vrachtwagens
mee, maar komende maand
slechts veertig. Sommigen durven
zich niet zo hard uit te spreken
over de organisatie, de ASO, maar
ik wel. En ik geef er niks om om te
zeggen: 'Ik kies wel voor een ander
evenement'."
Dat is de Africa Eco Race. Op 31
december begint de tiende editie
daarvan. Hoondert: „Toen de Da
kar Rally uit West-Afrika vertrok,
kwam er een andere race voor in
de plaats. Op ongeveer hetzelfde
parkoers. Dat weet bijna niemand
hier, want er deden geen Neder
landers aan mee. Maar nu gaan we
wel met een groot aantal en RTL7
zal het ook gaan uitzenden." Bij-
zonder is dat de Zeeuwse Dakar
Rally-rijder nu ook daadwerkelijk
Dakar, de hoofdstad van Senegal,
zal bereiken. Daar, bij het be
roemde Roze Meer, eindigt de slo
tetappe van 14 januari.
Geen kattenpis
Hoondert verwacht dat de Africa
Eco Race zwaarder wordt dan de
Dakar Rally. Vooral vanwege de
lengte van het totale parkoers -
6500 kilometer - en het vele zand
waar hij met zijn DAF doorheen
moet. „Het wordt geen kattenpis.
In Marokko krijgen we in de eerste
week veel stenen, bijvoorbeeld in
rivierbeddingen. Dat wordt een
Als je heel schuin
komt te staan met je
wagen, moet je niet
denken: ik ga remmen
slijtageslag, we nemen genoeg ex
tra banden mee. In de tweede
week rijden we vooral door het
zand, in Mauritanië. In de Sahara
liggen misschien niet de hoogste
zandduinen - die we wel in Peru
tegenkwamen - maar het zijn er
heel veel."
Het rijden door de woestijn ligt
Hoondert goed. „Duinen rijden is
durven", doceert hij. „Ik heb ge
lukkig geen schrik of angst. Als je
er eentje op rijdt en je heel schuin
komt te staan met je wagen, moet
je niet denken: ik ga remmen. Want
dan lazer je dus om. Nee, gas erop,
de vaart erin houden! En dan
scheelt het als je een heel goede
navigator hebt, die meekijkt en
precies de punten aangeeft waar je
langs moet."
Natuurlijk heeft Hoondert ook
daarin moeten groeien. „Aan het
begin had ik ook wel eens knik
kende knieën." Later kreeg hij
meer vertrouwen. „Op den duur
weet je: ik moet door. We reden
een keer in Peru in het pikkedon
ker en met een paar trucks ston
den we voor enorm steile zand
duinen. Sommigen zeiden: 'Dit
gaan we niet doen, dit is kami
kaze'. Maar ik wilde koste wat het
kost naar de bivak. Het was ook
NAAR WENS GEBOUWD
wel heel spannend hoor, om hart
kloppingen van te krijgen. Maar
het lukte ons wel om de bivak te
bereiken. Een aantal routiniers
zei daar tegen me: 'Dat je dat
durfde'."
Hoondert heeft zin in het Afri
kaanse avontuur. Maar al te veel
tijd om erover na te denken heeft
hij overigens niet. Als directeur
van Hoondert Staalbouw schaakt
hij op tientallen borden. „Vanoch
tend ben ik om 4 uur opgestaan, er
ligt nog zo veel werk op me te
wachten. Het is namelijk hart
stikke druk in de bouwwereld."
„Ik doe dit nu 31 jaar en zo erg
heb ik het nog nooit meege
maakt", vervolgt hij. „Alles wat de
laatste zes jaar niet is gebeurd van
wege de crisis, moet nu in één jaar
gebeuren. Ik klaag niet hoor, maar
ik kan me even nog niet zo veel
met de rally bezighouden."
Team Hoondert vertrekt 27 de
cember naar startplaats Monaco.
Adwin Hoondert vliegt er twee
dagen later achteraan. „Dan is het
werk gedaan, zet ik de knop om en
ben ik net op tijd voor de techni
sche keuring. Op oudejaarsdag is
dan de eerste proef."
vrijdag 1 december 2017
Voor het eerst écht naar Dakar toe
Roeland van Vliet
Kapelle
Wilko Hoefnagels (midden) nam begin 2017 nog wél deel aan de Dakar Rally. Hij deelde zijn ervaringen met Adwin Hoondert (met pet),
die het al niet leuk meer vond. „Het was wéér niks." archieffoto marcel vermei j
-Adwin Hoondert
KAPELLE Adwin
Hoondert rijdt de
Africa Eco Race
met een splinter
nieuwe truck. Zijn
oude DAF, waar
mee in totaal vijf
keer de Dakar
Rally is gereden,
verkocht hij. Ver
volgens liet hij een
andere bouwen.
„Bij deze is hele
maal naar mijn
wensen geluis
terd." Zijn nieuwe
vrachtwagen -
weer een DAF - is
volledig afgesteld
op een race door
westelijk Afrika.
„Hij heeft 850 pk,
waardoor hij veel
sterker is dan die
ik had. Maar met
zo'n wagen kun je
niet in Zuid-Ame-
rika terecht. Op
4500 meter
hoogte zou hij bij
gebrek aan
zuurstof
niks kun
nen. In
Marokko
gaan we
hooguit
naar 2000
meter. Dat is pe
anuts." De wagen
komt van Eimbert
Timmermans, een
ervaren bouwer.
Op een feest van
Frits van Eerd, ei
genaar van de
Jumbo-supermark-
ten én rallyrijder,
kwamen ze elkaar
dit jaar tegen.
„Eimbert vroeg:
'Hoe is het met
jouw mobiletje?'.
Zo noemde hij die
langzaam gewor
den truck van mij
altijd. Ik zei: 'Die
wordt verkocht en
ik ben op zoek
naar een nieuwe'.
Toen nodigde hij
me uit om een
keer langs te
komen. Dat deed
ik. Ik mocht proef
rijden in een
wagen die half
af was en
binnen een
halfuur had
den we een
deal." De
truck werd
afgebouwd
zoals Hoondert
het wilde. Vervol
gens werd de DAF
vijf dagen aan de
tand gevoeld in de
Marokkaanse ber
gen. „Door Eim
bert zelf, want ik
had daar geen tijd
voor." Hoondert
testte de truck pas
in november bij de
preproloog in Val-
kenswaard. „Maar
dat is niet erg. Ral
lyrijden verleer je
nooit. Ik zet straks
mijn helm op, doe
m'n handschoenen
aan en dan ga ik
weer. Vooraf zeg ik
weieens: 'Ik ga
rustig aan doen'.
Maar ik weet dat
dat niet het geval
zal zijn. Ik ga niet
naar Afrika om een
puzzelrit te rijden."
Er doen in januari
34 trucks mee.
Hoondert acht een
plaats net buiten
de top vijf moge
lijk.