hoonde r Een nieuwe truck speciaal voor Afrika 13 RALLYRIJDEN ADWIN H00NDERT Rallyrijder Adwin Hoondert gaat niet naarZuid-Amerika voorde Dakar Rally, maar daadwerkelijk naar Dakar. In de hoofdstad van Senegal finisht de Africa Eco Race. zv I tienne Lavigne, de racedirecteur van de Dakar Rally, belde Ad- win Hoondert het afge- 1 lopen jaar een stuk of zeven keer op. Met de vraag of de trucker uit Hoedekenskerke alsje blieft in januari 2018 naar Zuid- Amerika wilde komen. „Dat had ik nog nooit meegemaakt. Dat de baas zelfheide", vertelt de 51-jarige Bevelander. „Het geeft wel aan hoe moeilijk ze het hebben om een mooi deelnemersveld te krijgen." Maar Hoondert was er na vier deelnames (van 2013 tot en met 2016) echt niet meer voor te por ren. Hij gaat nu rond dezelfde tijd naar de Africa Eco Race. „In Zuid- Amerika hadden we het helemaal gehad", legt hij uit. „Het is er nu een paar jaar heel slecht geweest met het weer. Tja, je zit precies in het regenseizoen in het Amazone gebied en dat is dus vragen om problemen. Ritten werden steeds afgelast of ingekort. Het was alle maal vette shit." Daarnaast waren er veel ritten in Bolivia, op 4000 a 4500 meter hoogte. Hoonderts cabineperso neel werd er letterlijk ziek van en in de DAF was op die enorme ber gen geen vaart te krijgen. „Het was gewoon niet leuk meer. Daarom ben ik begin 2017 niet meer ge gaan. Eén van mijn teamleden, Wilko Hoefnagels, nog wel. Als in valler op een andere truck. Hij kwam daarna terug en zei: 'Het was wéér niks'. Steeds meer chauffeurs haken daardoor af. Toen ik er voor het eerst bij was, deden er tachtig vrachtwagens mee, maar komende maand slechts veertig. Sommigen durven zich niet zo hard uit te spreken over de organisatie, de ASO, maar ik wel. En ik geef er niks om om te zeggen: 'Ik kies wel voor een ander evenement'." Dat is de Africa Eco Race. Op 31 december begint de tiende editie daarvan. Hoondert: „Toen de Da kar Rally uit West-Afrika vertrok, kwam er een andere race voor in de plaats. Op ongeveer hetzelfde parkoers. Dat weet bijna niemand hier, want er deden geen Neder landers aan mee. Maar nu gaan we wel met een groot aantal en RTL7 zal het ook gaan uitzenden." Bij- zonder is dat de Zeeuwse Dakar Rally-rijder nu ook daadwerkelijk Dakar, de hoofdstad van Senegal, zal bereiken. Daar, bij het be roemde Roze Meer, eindigt de slo tetappe van 14 januari. Geen kattenpis Hoondert verwacht dat de Africa Eco Race zwaarder wordt dan de Dakar Rally. Vooral vanwege de lengte van het totale parkoers - 6500 kilometer - en het vele zand waar hij met zijn DAF doorheen moet. „Het wordt geen kattenpis. In Marokko krijgen we in de eerste week veel stenen, bijvoorbeeld in rivierbeddingen. Dat wordt een Als je heel schuin komt te staan met je wagen, moet je niet denken: ik ga remmen slijtageslag, we nemen genoeg ex tra banden mee. In de tweede week rijden we vooral door het zand, in Mauritanië. In de Sahara liggen misschien niet de hoogste zandduinen - die we wel in Peru tegenkwamen - maar het zijn er heel veel." Het rijden door de woestijn ligt Hoondert goed. „Duinen rijden is durven", doceert hij. „Ik heb ge lukkig geen schrik of angst. Als je er eentje op rijdt en je heel schuin komt te staan met je wagen, moet je niet denken: ik ga remmen. Want dan lazer je dus om. Nee, gas erop, de vaart erin houden! En dan scheelt het als je een heel goede navigator hebt, die meekijkt en precies de punten aangeeft waar je langs moet." Natuurlijk heeft Hoondert ook daarin moeten groeien. „Aan het begin had ik ook wel eens knik kende knieën." Later kreeg hij meer vertrouwen. „Op den duur weet je: ik moet door. We reden een keer in Peru in het pikkedon ker en met een paar trucks ston den we voor enorm steile zand duinen. Sommigen zeiden: 'Dit gaan we niet doen, dit is kami kaze'. Maar ik wilde koste wat het kost naar de bivak. Het was ook NAAR WENS GEBOUWD wel heel spannend hoor, om hart kloppingen van te krijgen. Maar het lukte ons wel om de bivak te bereiken. Een aantal routiniers zei daar tegen me: 'Dat je dat durfde'." Hoondert heeft zin in het Afri kaanse avontuur. Maar al te veel tijd om erover na te denken heeft hij overigens niet. Als directeur van Hoondert Staalbouw schaakt hij op tientallen borden. „Vanoch tend ben ik om 4 uur opgestaan, er ligt nog zo veel werk op me te wachten. Het is namelijk hart stikke druk in de bouwwereld." „Ik doe dit nu 31 jaar en zo erg heb ik het nog nooit meege maakt", vervolgt hij. „Alles wat de laatste zes jaar niet is gebeurd van wege de crisis, moet nu in één jaar gebeuren. Ik klaag niet hoor, maar ik kan me even nog niet zo veel met de rally bezighouden." Team Hoondert vertrekt 27 de cember naar startplaats Monaco. Adwin Hoondert vliegt er twee dagen later achteraan. „Dan is het werk gedaan, zet ik de knop om en ben ik net op tijd voor de techni sche keuring. Op oudejaarsdag is dan de eerste proef." vrijdag 1 december 2017 Voor het eerst écht naar Dakar toe Roeland van Vliet Kapelle Wilko Hoefnagels (midden) nam begin 2017 nog wél deel aan de Dakar Rally. Hij deelde zijn ervaringen met Adwin Hoondert (met pet), die het al niet leuk meer vond. „Het was wéér niks." archieffoto marcel vermei j -Adwin Hoondert KAPELLE Adwin Hoondert rijdt de Africa Eco Race met een splinter nieuwe truck. Zijn oude DAF, waar mee in totaal vijf keer de Dakar Rally is gereden, verkocht hij. Ver volgens liet hij een andere bouwen. „Bij deze is hele maal naar mijn wensen geluis terd." Zijn nieuwe vrachtwagen - weer een DAF - is volledig afgesteld op een race door westelijk Afrika. „Hij heeft 850 pk, waardoor hij veel sterker is dan die ik had. Maar met zo'n wagen kun je niet in Zuid-Ame- rika terecht. Op 4500 meter hoogte zou hij bij gebrek aan zuurstof niks kun nen. In Marokko gaan we hooguit naar 2000 meter. Dat is pe anuts." De wagen komt van Eimbert Timmermans, een ervaren bouwer. Op een feest van Frits van Eerd, ei genaar van de Jumbo-supermark- ten én rallyrijder, kwamen ze elkaar dit jaar tegen. „Eimbert vroeg: 'Hoe is het met jouw mobiletje?'. Zo noemde hij die langzaam gewor den truck van mij altijd. Ik zei: 'Die wordt verkocht en ik ben op zoek naar een nieuwe'. Toen nodigde hij me uit om een keer langs te komen. Dat deed ik. Ik mocht proef rijden in een wagen die half af was en binnen een halfuur had den we een deal." De truck werd afgebouwd zoals Hoondert het wilde. Vervol gens werd de DAF vijf dagen aan de tand gevoeld in de Marokkaanse ber gen. „Door Eim bert zelf, want ik had daar geen tijd voor." Hoondert testte de truck pas in november bij de preproloog in Val- kenswaard. „Maar dat is niet erg. Ral lyrijden verleer je nooit. Ik zet straks mijn helm op, doe m'n handschoenen aan en dan ga ik weer. Vooraf zeg ik weieens: 'Ik ga rustig aan doen'. Maar ik weet dat dat niet het geval zal zijn. Ik ga niet naar Afrika om een puzzelrit te rijden." Er doen in januari 34 trucks mee. Hoondert acht een plaats net buiten de top vijf moge lijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 82