-STAR. WARS1 21 Welke musical gaat er met de felbegeerde AD Publieksprijs vandoor? Vanaf vandaag zijn de stembussen geopend. Een kijkje achter de schermen bij Soldaat van Oranje, die met twee prijzen op zak een publiekslieveling is. Gouden Boekjes Het is woensdag middag 12.00 uur als Tjitte Meijer, hoofd techniek, de backstage-ingang van de Theater- Hangaar in Kat wijk in stapt. Over twee uur start de matineevoorstelling en er moet nog een heleboel gebeuren voordat 1.103 mensen zonder problemen in de draaiende theaterzaal kunnen plaats nemen om te genieten van Soldaat van Oranje. De techniek bij deze musical is, vanwege het immense decor en de tribune die op een draaischijf staat, een stuk ingewikkelder dan bij voor stellingen in een gewoon theater. „De zaal kan maximaal vijf rondjes één kant op draaien in verband met de bekabeling, dus voor elke voor stelling moeten we de boel weer te rugdraaien", legt Meijer uit. Tijdens die zogeheten preset gaan ook de gigantische schermen in volle vaart naar de juiste plek. Zo worden de decors die het publiek nog niet mag zien - zoals het Kurhaus of het strand - aan het zicht onttrokken. In de zaal hangen twee lichttechnici een nieuwe lamp op, achter de scher men gaan de acteurs in de make-up. De mannen krijgen in twintig minu ten een 'kaalkopje' aangemeten, zo dat ze met een blote schedel aan kunnen treden voor de eerste scène in Minerva - die vijf minuten duurt. Om te testen of het geluid werkt, lo pen de acteurs omstebeurt het po dium op met een zender om, en zin gen en praten wat. Grote slagen Al staat de musical inmiddels zeven jaar op het podium, voor Meijer is er genoeg te doen. „Het is absoluut niet: het staat er, dus we zijn klaar. Met de nieuwste technieken zorgen we dat het geluid nog beter wordt. We zijn nu een grote slag aan het maken met het licht, dat was aan vervanging toe. Waar tl-buizen zijn, of grote studio lampen, komt led. „Toen ik hier kwam werken, had ik echt al veel ervaring in het theater. Ik heb dertien jaar gereisd met voorstel lingen. Als je theater gaat doen van uit de techniekrichting, dan wil je draaiende dingen, licht, water, alles. Alles wat theater leuk maakt, zit hierin. Van bloed tot motoren, kleine schermen, maar ook de grootsheid van het decor. Het voelt als een Ze zijn allemaal onder de indruk. Disney is hier geweest, Andrew Lloyd Webber, allemaal speeltuin", vertelt Meijer. „Natuur lijk, als ik de zesde voorstelling in de week aan het doen ben, denk ik ook weieens: morgen is het weekend. Maar als ik zie hoe het publiek onder de indruk is, ben ik zo trots op wat we neerzetten." Hij vertelt over hoog bezoek on langs. Decorontwerper John Napier, die sets ontwierp voor Sunset Boule vard, Cats en dergelijke, kwam een kijkje nemen. „Die man was flabber gasted. Dat hij dit niet bedacht had. Hij vond het briljant", zegt Meijer. „Ze zijn allemaal onder de indruk. Disney is hier geweest, Andrew Lloyd Webber, allemaal." Intussen zit musical director Mi chiel Ballhaus boven in de repetitie ruimte achter de piano, om met vier van de hoofdrolspelers - Theo Mar- tijn Wever (Erik), Eva van der Post (Charlotte), Marcel Harteveld (Chris) en Sandra Jonkman (Tessa) - in te zingen. Het is half twee inmiddels, een half uur voor aanvang. Eva neuriet terwijl ze door een XL-formaat rietje blaast in een flesje water. Bubbelen heet dat, legt ze uit. „Zo kun je je stembanden opwarmen zonder ze te beschadigen." Ballhaus leidt de vier vervolgens door een nummer. „Je moet scherp blijven, als je hier geen aandacht aan besteedt, merk je dat de aandacht verslapt", zegt de musical director. Nog even en hij kruipt in zijn or kestbak-geen gewone tussen het podium en publiek in, maar in een aparte, geluidsdichte ruimte achter 'het Kurhaus'. Vanwege de draaiende zaal kon het niet anders. „Via tv- schermen houd ik het podium in de gaten, en de acteurs zien mijn aan wijzingen als dirigent ook weer via schermen op het podium." Showtime Voor Meijer en zijn team is het ook bijna showtime. Als de voorstelling bezig is, moeten zij alles in goede ba nen leiden. Is er ergens een scène af gelopen, dan wordt die set in rap tempo omgebouwd. Een ander houdt in de gaten dat de acteurs niet geraakt worden door de metershoge bewe gende schermen - sommige technici lopen zo wel een halve marathon per week. „Het heeft maanden geduurd voordat ik goed grip had op wat er ge beurde. Zelfs 's nachts maalde het door mijn hoofd. Neem de set bij zee. Als ik daar over de duinen naartoe liep, was ik zo onder de indruk. Dat is nu 4,5 jaar geleden, maar ik vind het nog steeds te gek." Tot 7,50 korting Hair Liesbeth v-o-o-r Exclusief te bestellen op pzc.nl/starwars vrijdag 1 december 2017 Marlies van Leeuwen Musical director Michiel Ballhaus (achter de piano) zingt in met vier van de hoofdrolspelers. FOTO SHOD CAREM AN 44 Tjitte Meijer (hoofd techniek) De ultieme familieshow tijdens de kerstvakantie. De negentiende editie van dit evenement bevat louter topacts. Met artiesten uit alle delen van de wereld. Comedy, acrobatiek en de nieuwste special effects wisselen elkaar af. De show vindt plaats in een splinternieuwe tent met de grandeur van een theater. Bestel uw tickets op pzc.nl/kerstcircus De Musicals: Ciske de Rat The Lion King The Bodyguard Soldaat van Oranje Sweeney Todd Snorro, de Gemaskerde Held Into the Woods Adèle Conny Jasperina - De Grote Drie Was getekend, Annie M.G. Schmidt Vamos Tina de Musical On Your Feet! Fiddler on the Roof De Marathon My Fair Lady The Bridges of Madison County From Sammy with Love Watskeburt?! - de musical Shock Thrillermusical A Chorus Line

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21