-STAR.
WARS1
21
Welke musical
gaat er met de
felbegeerde AD
Publieksprijs
vandoor? Vanaf
vandaag zijn de
stembussen
geopend. Een kijkje
achter de schermen
bij Soldaat van
Oranje, die met twee
prijzen op zak een
publiekslieveling is.
Gouden Boekjes
Het is woensdag
middag 12.00 uur
als Tjitte Meijer,
hoofd techniek, de
backstage-ingang
van de Theater-
Hangaar in Kat
wijk in stapt. Over twee uur start de
matineevoorstelling en er moet nog
een heleboel gebeuren voordat 1.103
mensen zonder problemen in de
draaiende theaterzaal kunnen plaats
nemen om te genieten van Soldaat
van Oranje.
De techniek bij deze musical is,
vanwege het immense decor en de
tribune die op een draaischijf staat,
een stuk ingewikkelder dan bij voor
stellingen in een gewoon theater.
„De zaal kan maximaal vijf rondjes
één kant op draaien in verband met
de bekabeling, dus voor elke voor
stelling moeten we de boel weer te
rugdraaien", legt Meijer uit.
Tijdens die zogeheten preset gaan
ook de gigantische schermen in volle
vaart naar de juiste plek. Zo worden
de decors die het publiek nog niet
mag zien - zoals het Kurhaus of het
strand - aan het zicht onttrokken. In
de zaal hangen twee lichttechnici
een nieuwe lamp op, achter de scher
men gaan de acteurs in de make-up.
De mannen krijgen in twintig minu
ten een 'kaalkopje' aangemeten, zo
dat ze met een blote schedel aan
kunnen treden voor de eerste scène
in Minerva - die vijf minuten duurt.
Om te testen of het geluid werkt, lo
pen de acteurs omstebeurt het po
dium op met een zender om, en zin
gen en praten wat.
Grote slagen
Al staat de musical inmiddels zeven
jaar op het podium, voor Meijer is er
genoeg te doen. „Het is absoluut niet:
het staat er, dus we zijn klaar. Met de
nieuwste technieken zorgen we dat
het geluid nog beter wordt. We zijn
nu een grote slag aan het maken met
het licht, dat was aan vervanging toe.
Waar tl-buizen zijn, of grote studio
lampen, komt led.
„Toen ik hier kwam werken, had ik
echt al veel ervaring in het theater. Ik
heb dertien jaar gereisd met voorstel
lingen. Als je theater gaat doen van
uit de techniekrichting, dan wil je
draaiende dingen, licht, water, alles.
Alles wat theater leuk maakt, zit
hierin. Van bloed tot motoren, kleine
schermen, maar ook de grootsheid
van het decor. Het voelt als een
Ze zijn
allemaal onder
de indruk.
Disney is hier
geweest,
Andrew Lloyd
Webber,
allemaal
speeltuin", vertelt Meijer. „Natuur
lijk, als ik de zesde voorstelling in de
week aan het doen ben, denk ik ook
weieens: morgen is het weekend.
Maar als ik zie hoe het publiek onder
de indruk is, ben ik zo trots op wat
we neerzetten."
Hij vertelt over hoog bezoek on
langs. Decorontwerper John Napier,
die sets ontwierp voor Sunset Boule
vard, Cats en dergelijke, kwam een
kijkje nemen. „Die man was flabber
gasted. Dat hij dit niet bedacht had.
Hij vond het briljant", zegt Meijer.
„Ze zijn allemaal onder de indruk.
Disney is hier geweest, Andrew
Lloyd Webber, allemaal."
Intussen zit musical director Mi
chiel Ballhaus boven in de repetitie
ruimte achter de piano, om met vier
van de hoofdrolspelers - Theo Mar-
tijn Wever (Erik), Eva van der Post
(Charlotte), Marcel Harteveld (Chris)
en Sandra Jonkman (Tessa) - in te
zingen. Het is half twee inmiddels,
een half uur voor aanvang.
Eva neuriet terwijl ze door een
XL-formaat rietje blaast in een flesje
water. Bubbelen heet dat, legt ze uit.
„Zo kun je je stembanden opwarmen
zonder ze te beschadigen." Ballhaus
leidt de vier vervolgens door een
nummer. „Je moet scherp blijven, als
je hier geen aandacht aan besteedt,
merk je dat de aandacht verslapt",
zegt de musical director.
Nog even en hij kruipt in zijn or
kestbak-geen gewone tussen het
podium en publiek in, maar in een
aparte, geluidsdichte ruimte achter
'het Kurhaus'. Vanwege de draaiende
zaal kon het niet anders. „Via tv-
schermen houd ik het podium in de
gaten, en de acteurs zien mijn aan
wijzingen als dirigent ook weer via
schermen op het podium."
Showtime
Voor Meijer en zijn team is het ook
bijna showtime. Als de voorstelling
bezig is, moeten zij alles in goede ba
nen leiden. Is er ergens een scène af
gelopen, dan wordt die set in rap
tempo omgebouwd. Een ander houdt
in de gaten dat de acteurs niet geraakt
worden door de metershoge bewe
gende schermen - sommige technici
lopen zo wel een halve marathon per
week. „Het heeft maanden geduurd
voordat ik goed grip had op wat er ge
beurde. Zelfs 's nachts maalde het
door mijn hoofd. Neem de set bij zee.
Als ik daar over de duinen naartoe
liep, was ik zo onder de indruk. Dat is
nu 4,5 jaar geleden, maar ik vind het
nog steeds te gek."
Tot 7,50 korting
Hair
Liesbeth
v-o-o-r
Exclusief te bestellen op pzc.nl/starwars
vrijdag 1 december 2017
Marlies van Leeuwen
Musical director
Michiel Ballhaus
(achter de piano)
zingt in met vier van
de hoofdrolspelers.
FOTO SHOD CAREM AN
44
Tjitte Meijer
(hoofd techniek)
De ultieme familieshow tijdens de kerstvakantie. De negentiende
editie van dit evenement bevat louter topacts. Met artiesten
uit alle delen van de wereld. Comedy, acrobatiek en de nieuwste
special effects wisselen elkaar af. De show vindt plaats in een
splinternieuwe tent met de grandeur van een theater.
Bestel uw tickets op pzc.nl/kerstcircus
De Musicals:
Ciske de Rat
The Lion King
The Bodyguard
Soldaat van Oranje
Sweeney Todd
Snorro, de Gemaskerde
Held
Into the Woods
Adèle Conny Jasperina -
De Grote Drie
Was getekend, Annie M.G.
Schmidt
Vamos
Tina de Musical
On Your Feet!
Fiddler on the Roof
De Marathon
My Fair Lady
The Bridges of Madison
County
From Sammy with Love
Watskeburt?! - de musical
Shock Thrillermusical
A Chorus Line