Buschauffeur in Waasland
Droombaan in Willebroek
Rijk reikt scholen de helpende hand
3
den was." De eisen van chemische
bedrijven in de Kanaalzone lagen te
hoog voor deze groep, zegt Buter.
Over de grens vonden ze wel werk.
Meestal in Gent, in de assemblage
bij Volvo en als operator, kraandrij
ver of chauffeur bij staalproducent
ArcelorMittal in Gent.
Ook in de Vlaamse logistiek wer
ken veel Zeeuwen. Daarnaast vindt
een aantal lager opgeleiden - met
name vrouwen - een baan als thuis
hulp bij particulieren. Door het
Vlaamse systeem van diensten
cheques is dat een groeimarkt.
De Zeeuwse arbeidsmarkt is krap
door een laag werkloosheidscijfer
van 3,1 procent. Desondanks orga
niseren UWV en Eures ook volgend
jaar bijeenkomsten voor Vlaamse
werkgevers en Zeeuwse werkzoe
kenden. Ze vormen geen bedrei
ging voor de Zeeuwse werkgevers,
zegt Buter: „Zeeuwen kijken pas
over de grens als ze hier echt niks
kunnen vinden."
m «laamse werkgevers kijken minder streng naar
If je cv, maar letten meer op je ervaring en je mo-
lv tivatie. Bovendien geven ze je sneller een vast
contract (want het ontslagrecht is soepeler dan in
Nederland) en steken ze veel geld in scholing van
hun werknemers.
René Vinke (42) uit Terneuzen zit momenteel in
de schoolbankjes van busmaatschappij Waaslandia.
„Je krijgt instructies over de apparatuur in de bus, het
kaartsysteem, de abonnementskosten en ga zo maar
door. Ik ga 8 december aan de slag."
„Het is geen nieuw vak voor mij. Ik heb voor Ne
derlandse en Zeeuwse maatschappijen gereden. Mijn
laatste baan was voor de Vlaamse vervoersmaat
schappij De Lijn. Waaslandia is in feite een pachter
van De Lijn."
„Werken in Vlaanderen heeft voor- en nadelen. Je
moet twee keer je belastingaangifte doen. Ik doe dat
zelf, want anders gaat mijn fiscaal voordeel naar de
accountant. Daarentegen is het bruto uur
loon hoger in Vlaanderen: 14,80 euro per
uur tegen 12,60 in Nederland. Dat
scheelt 200 tot 300 euro per maand.
Verder is de ziektekostenverzekering
goedkoper, krijg je meer vakantie
geld, een dertiende maand en
word je voorzien van maaltijd
cheques waarmee je ook bood
schappen kunt doen in de su
permarkt.,,
„Ook de benzine is goed
koper. Goed, er is wel meer
hiërarchie en je moet de Ol-
lander-moppen kunnen verdragen.
De cijfers van UWV en Eures, het
Europese portaal voor arbeid over
de grens, spreken boekdelen. In
2010 werkten er 2465 Nederlanders
in de provincies Oost- en West-
Vlaanderen. Inmiddels zijn dat
4068 mensen. Het aantal Vlamin
gen uit beide provincies dat in Ne
derland werkt, is met ruim 2100 al
jaren stabiel.
Van de groep grensarbeiders in
beide Vlaamse provincies komt
minstens 90 procent uit Zeeland.
Het gros woont in Zeeuws-Vlaan
deren, weet Eures-adviseur Frans
Buter. De cijfers zijn wel licht ver
vuild. Ook de Vlamingen die in
Zeeland, overwegend bezuiden de
Westerschelde, zijn komen wonen,
tellen mee. Dat betreft er naar
schatting een paar honderd. Maar
toch, de trend is duidelijk, zeggen
Buter, zijn collega Martin Rijk en
Toine Witters, manager werkge
versdienstverlening en linemana-
gerbij Eures. „Steeds meer mensen
vinden een baan in Vlaanderen."
Het aantal Zeeuwse grenspende-
laars is sinds 2010 sterk gestegen
door faillissementen en bedrijfs
sluitingen in Zeeland. „Zalco,
Thermphos, Philips, Neckermann,
Sas Glas. Het betrof vele honderden
mensen. Er werkten veel produc
tiemedewerkers voor wie in Zee
land geen vergelijkbare baan te vin-
ij toeval vond Matthijs Klaasse (34) uit Kam
perland een droombaan bij AED in het
Vlaamse Willebroek. De distributeur
van audio-apparatuur in de Benelux
zocht een merkmanager. Nu voert
AED ook het Amerikaanse audio-
merk QSC, waarmee Klaasse erva
ring had opgedaan in zijn baan bij
de Zeeuwse multinational Bax-
shop.
„Het is een uitdagende baan en
een opstap na Bax. AED wil het
merk QSC ook in Duitsland en
Engeland op de kaart zetten.
Daarnaast zit ik regelmatig op
het hoofdkantoor van QSC in
de Verenigde Staten. Dat betekent
dat ik veel moet reizen. De ene dag zit je in Willebroek
om een promofilm op te nemen, de andere dag vlieg je
naar Amerika. Het nadeel is dat je meer wordt geleefd.
En dan de files op de Ring in Antwerpen... Eén dag per
week werk ik vanuit huis. Lekker rustig."
„Over een baan in België heb ik niet lang getwijfeld.
Er staat toch geen muur tussen de landen? Ja, in
Vlaamse bedrijven is er meer hiërarchie. Hoe zuidelij
ker je komt, hoe meer de baas de baas is. Tegelijkertijd
zijn ze Bourgondischer."
„De beste zaken in België doe je tijdens een hapje en
een drankje. Ik raad mensen die een baan in Vlaande
ren overwegen aan de praktische kant goed voor te be
reiden. Ik heb me laten adviseren door een accountant
in Hulst die ervaring heeft met grensarbeid. Toen wist
ik nog niet dat er een Grensinfopunt Terneuzen be
staat."
Er is, verdeeld over vier jaar, zo'n 22
miljoen euro nodig om handen en
voeten te geven aan het toekomst
plan van de 'Taskforce Toekomst
Voortgezet Onderwijs Zeeuws-
Vlaanderen', dat vorige maand
werd gepresenteerd. Daarmee moet
voorkomen worden dat het Zwin
College in Oostburg en later ook
het Reynaertcollege in Hulst om
vallen. Er wordt onder meer ingezet
op een fusie van de scholen in Ter
neuzen en meer samenwerking
tussen de overblijvende drie scho
len. Ook is er alvast geld gereser
veerd voor een onderwijskundig
plan - dat wordt de komende
maanden uitgewerkt door de
schoolbesturen.
Het Rijk doet een flinke duit in de
zak. Meerdere ministeries leggen
samen zo'n 19 miljoen euro op tafel.
De rest, een kleine vier miljoen in
vier jaar tijd, wordt eerlijk verdeeld
tussen de provincie en de gemeen
ten Sluis, Terneuzen en Hulst.
De gemeenteraden en Provinci
ale Staten moeten nog wel akkoord
gaan. De raden praten er deze week
over in commissieverband, besluit
vorming volgt in december. De Sta-
Ook de scholen
moeten nu hun
verantwoordelijkheid
nemen en
doorpakken
tencommissie economie leek afge
lopen week alvast bereidwillig. Ook
de onderwijswethouders in
Zeeuws-Vlaanderen vinden het
plan prima te verdedigen bij hun
gemeenteraden. „Kijk eens wat het
Rijk bijdraagt", geeft Cees Liefting
(Terneuzen) aan. „Dat gaat om veel
geld. Ik snap heel goed dat ze in Den
Haag verwachten dat wij ook een
duit in het zakje doen."
Wethouder Jack Werkman
(Sluis) is het daarmee eens, maar
wijst ook naar de scholen. „We dra
gen nu bij aan een plan waarin nog
geen onderwijsvernieuwingen zijn
opgenomen. De scholen moeten
echt hun verantwoordelijkheid ne
men en doorpakken, ook als dat
leidt tot moeilijke besluiten." Een
toekomstplan moet de komende
maanden vorm krijgen. Werkman
wil meekijken bij de totstandko
ming ervan. „Als we er zoveel geld
insteken, vind ik dat we wel mogen
meedenken en adviseren."
De visie moet ertoe leiden dat de
scholen over vier jaar de eigen
broek kunnen ophouden. Dan is
ook de landelijke wetgeving veran
derd, hoopt wethouder Frank van
Driessche (Hulst). „Zodat er struc
tureel meer geld naar onderwijs in
dunbevolkte gebieden en krimpre-
gio's gaat." Van Driessche vraagt
ook aandacht voor het voortbestaan
van peutergroepen op basisscholen.
Die moeten voorkomen dat kinde
ren naar Vlaanderen vertrekken.
Daar is onderwijs vanaf 2,5 jaar (zo
goed als) gratis. Het geld voor de
Zeeuws-Vlaamse startgroepen is
bijna op, en er is nog geen geld voor
gevonden. „Daarover blijven we in
Den Haag overleggen", zegt Van
Driessche. „Als die startgroepen
wegvallen, is de rest van alle plan
nen immers minder kansrijk."
dinsdag 28 november 2017
vaker in Vlaamse baan
René Vinke: „Werken in Vlaanderen heeft voor- en nadelen.
FOTO RENÉ VINKE
Frank Balkenende
Vlissingen
De financiering van het plan om
de toekomst van het voortgezet
onderwijs in Zeeuws-Vlaande-
ren te redden, lijkt rond. Het
Rijk, de provincie en de drie
Zeeuws-Vlaamse gemeenten
zijn het eens over de verdeling
van de kosten. De volksverte
genwoordigingen moeten wel
nog instemmen.
Martijn de Koning
Oostburg
-Jack Werkman, wethouder Sluis