<S? IT'er al tijdens studie benaderd voor baan Ih •Ho> ®ofo» E 17 .eet detea s# Vet» itste «,odee« cre©eï!.. e\9en Heeft u een donkerblauwe jeans voor de winter, een lichtblauwe voor de lente en een witte voor hartje zomer? Gefeliciteerd, dan kleedt u zich helemaal volgens het boekje van de kledingindustrie. „Kleding merken willen ons graag laten ge loven dat we bij ieder nieuw sei zoen een compleet nieuwe garde robe nodig hebben. Ik vind het vreemd dat bepaalde kleding ineens uit is als het na de zomer herfst wordt. We kunnen toch zelf uitmaken welke stijl of print we wanneer aantrekken?" zegt Eyskoot. Zij gelooft dan ook dat seizoensloze mode de toekomst is. „Door je kledingstukken in laagjes te dragen, kun je ze het hele jaar door aan." Truc 3: Steeds wisselende collecties De goedkope modeketens beperken zich echter niet tot een zomer- en winter collectie. Volgens Eyskoot ontwer pen sommige merken 40.000 kle dingstukken per jaar, waarvan er 10.000 de winkel halen. „Door internet wil iedereen alles meteen: de nieuwste it-bags, de laatste trends, de outfit van die beroemd heid. Vaak zijn het snel in elkaar gezette kopieën van kleding die op de catwalk wordt geshowd." Dat kleding snel weer uit de col lectie is, appelleert bovendien aan ons gevoel van schaarste. Wanneer we het idee hebben dat een kle dingstuk elk moment uit de win kel kan verdwijnen, hebben we meer haast om het te kopen. Ook kennen we er meer waarde aan toe. Tijdens een klassiek experi ment kregen 200 proefpersonen twee koekjestrommels te zien. In de ene zaten er tien, in de andere twee. Hoewel het dezelfde koekjes waren, kenden de deelnemers meer waarde toe aan de koekjes uit de legere koektrommel. Uit een enquête van Batavia Stad Fashion Outlet kwam dat de Nederlandse vrouw haar geluksgevoel een 9+ geeft na een aankoop in de uitverkoop. „De uitverkoop is nog altijd effec tief. Het is een mooie manier om klanten, met name vrouwen, naar je winkel te lokken. En ze vervol gens, in de ban van de korting, te verleiden geld uit te geven aan spullen die ze van tevoren niet van plan waren te kopen", zegt Hans van Tellingen van winkel centrumonderzoeker Strabo. Het werkt, en dus is het heel vaak uitverkoop. „Tijdens de crisis was het bijna continu uitverkoop. Dat wordt iets minder nu. Maar het is een strategie die winkels blijven inzetten." En dan zijn er ook nog de winkels waar het écht altijd uitverkoop lijkt, zoals de outletstores. Ook dat werkt. „Een T-shirt is er per stuk goedkoper, maar uiteindelijk geven mensen meer uit omdat ze meer aanschaf fen", aldus Van Tellingen. Modellen met maatje nul Reclames met graatmagere modellen kunnen niet al leen slecht voor ons zelf vertrouwen zijn, maar ook voor onze portemonnee. „De modewe reld draait gedeeltelijk op het om laag halen van haar klanten. De boodschap is dat je niet dun, suc cesvol of mooi genoeg bent, klinkt overal om ons heen. Dat paar schoenen, die tas of dat jurkje zal het helemaal oplossen. Maar dat is natuurlijk nooit zo", zegt Eyskoot. Ze pleit onder andere voor web winkels met modellen in meer dere maten. „Wanneer je maat L hebt, wil je weten hoe een jurkje staat bij een vrouw met jouw li chaamsbouw. Wanneer de kleding wordt geshowd door een model met maat XXS, is de kans groter dat je een miskoop doet en het kle dingstuk ongedragen in je kast be landt", aldus de duurzame kle- dingexpert. Het aantal mensen dat actief zocht naar werk in de IT-sector bedroeg vorig jaar 39.500. Dat komt per zoekende IT'er neer op vieren halve vacature. IT'ers zijn zo ge wild dat velen al hun profiel ver wijderden van Linkedln, omdat ze gek worden van alle berichten. Een nieuw initiatief laat de recrui ter solliciteren. „Als ik met een kandidaat voor ons bedrijf bezig ben, zijn minimaal vijf andere be drijven ook met die persoon in de weer", zegt Arye Kirzner, die als recruiter werkt voor technologie bedrijf Mollie Payments in Am sterdam. „Er is een enorm tekort Als ik meteen kandidaat bezig ben, zijn minimaal vijf anderen dat ook op de markt. IT'ers worden op steeds jongere leeftijd benaderd." Bijvoorbeeld softwareprogram- meur Remy Span (23). Hij werkt sinds deze zomer bij Ydentic uit Zwolle. Tijdens zijn studie infor matica werd hij al van alle kanten benaderd voor een baan. „Dan vroeg een recruiter via Linkedln of we een keer koffie gingen drin ken", zegt Span. „Hij had allerlei posities open die bij mij pasten." Vereerd ging hij eenmaal op zo'n uitnodiging in. „Al snel kwam ik erachter dat een klasgenoot pre cies hetzelfde bericht had gekre gen, van dezelfde persoon." Technologiewebsite Tweakers dingt eveneens naar de hand van de IT'er. Maar zij draaien het pro ces om. Daarvoor is het nieuwe platform Tweakers Elect opgericht. Laat de recruiter eerst solliciteren voordat hij contact op kan nemen. „Werkgevers moeten via ons plat form eerst laten zien dat ze de moeite waard zijn", legt mede initiatiefnemer Jadine van Ooijen uit. „Daarna kunnen ze pas men sen benaderen." De profielen van IT'ers die zich bij Tweakers Elect aanmelden, zijn anoniem. In hun profiel geven ze een salariseis, maximale reistijd en hun vaardigheden aan. Als een zoekend bedrijf voldoet aan de eerste twee parameters, wordt een profiel pas zichtbaar. Het is (weer) uitverkoop! dinsdag 28 november 2017 GO nieuwe kleding. Waarom? O O De vraag naar IT'ers is explosief gegroeid de voorbije jaren. Het aantal vacatures steeg van 104.000 in 2012 naar bijna 180.000 in 2016, blijkt uit cijfers van arbeidsmarktonderzoeksbu reau intelligence Group. Merlijn van Dijk Rotterdam -Arye Kirzner (recruiter) A Remy Span. foto henri van der beek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17