O
KLM moet piloot van buiten halen
16
nm minden
tempen
Heeft u al een nieuwe outfit voor
de feestdagen gescoord? Terwijl
onze kledingkasten uitpuilen, weet de
mode-industrie ons keer op keer te
verleiden iets nieuws aan te schaffen.
Hoe doen ze dat toch?
Kort
Supersnel opladen bij Shell
Shell gaat snelladers voor elektrische auto's
bij zijn tankstations neerzetten. Elektrische
auto's kunnen daar in vijf tot acht minuten
worden opgeladen, drie keer sneller dan de
huidige snelste laders. Het olie- en gasbe
drijf sloot een overeenkomst met IONITY,
een samenwerkingsverband van BMW,
Daimler, Ford en Volkswagen. Behalve in
Nederland komen ook snelladers in België,
Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije,
Polen, Slowakije, Slovenië en het Verenigd
Koninkrijk.
Meredith koopt Time Inc.
Het Amerikaanse mediabedrijf Meredith
gaat Time Inc. inlijven voor 1,84 miljard dol
lar. De deal wordt gesteund door de steen
rijke broers Charles en David Koch. Het in
vesteringsbedrijf van de ultraconservatieve
miljardairs staat garant voor 650 miljoen
dollar. Meredith had al langer zijn zinnen
gezet op de uitgever van bladen als Time,
Fortune, Sports Illustrated en People. In 2013
ketste een deal tussen Meredith en Time
Inc. nog af.
Akzo koopt Thais bedrijf
AkzoNobel heeft het Thaise bedrijf V.Pow-
dertech overgenomen. Bij het Thaise bedrijf,
dat poedercoatings maakt, werken ruim 250
mensen. De overnameprijs houdt het verf-
en chemieconcern voor zich. AkzoNobel wil
zich volledig op de verftak toeleggen en de
divisie speciaalchemie van de hand doen.
De aandeelhouders mogen zich donderdag
over dat plan uitspreken. Vorige week liepen
fusiegesprekken tussen AkzoNobel en het
Amerikaanse verfbedrijf Axalta nog spaak.
Voortaan 'eerlijke' snelheid
Internetproviders moeten vanaf 1 januari
precies aangeven hoe snel hun internetver
binding is. Dat heeft de Autoriteit Consu
ment Markt gisteren bepaald. Ook mogen
de providers niet meer adverteren met een
maximumsnelheid die niet haalbaar is. De
regel geldt eerst alleen voor nieuwe contrac
ten, vanaf 1 maart voor alle.
Nieuwsflits
Randstad
KPN
Altice
Gemalto
Wij zijn dol op kleding
shoppen. Nederlan
ders kopen gemiddeld
46 nieuwe kleding
stukken per jaar, zo
blijkt uit onderzoek
van MVO Nederland. Niet gek dat onze kle
dingkasten uitpuilen. Onze garderobe be
staat gemiddeld uit 173 kledingstukken,
waarvan we er zo'n 50 het afgelopen jaar
niet hebben gedragen. En toch blijven we
maar grijpen naar de goedkope en razend
snel geproduceerde mode van fastfashion-
ketens' als Zara, H&M en Primark. Wat zijn
hun verleidingstrucs?
Trucl:
Goedkope stoffen
en slechte stiksels
Zodra een trui gaat lubberen
of pillen, dan doen we hem
weg en kopen een nieuwe.
En veel van ons zijn te lui of on
handig om een kapotte naad te
herstellen of een nieuwe knoop
aan een blouse te naaien. „Daar
spelenjast/ashion-modemerken
op in door kleding te maken die
gauw kapotgaat. Dit wordt in het
Engels plannend obsolescence ge
noemd", vertelt Marieke Eyskoot,
duurzame kledingexpert. „Fast
/as/iion-winkels duwen ons in een
vicieuze cirkel. Goedkope kleding
is werpwerpkleding, waardoor je
steeds maar blijft kopen."
Stoffen van slechte kwaliteit
zijn bovendien goedkoper voor de
fabrikant. En ook aan de productie
van hun kleding geven modeke
tens het liefst zo weinig mogelijk
uit. „De druk op arbeiders wordt
opgevoerd om steeds meer te pro
duceren. 120 stuks kleding per uur
stikken, is niet ongebruikelijk",
vertelt Tara Scally van de Schone
Kleren Campagne.
De eigen vliegschool levert eventjes
te weinig vliegers af.
Komend jaar heeft de vliegmaat
schappij 120 tot 130 nieuwe vliegers
nodig, omdat oudere medewerkers
met pensioen gaan, maar ook door
dat de maatschappij haar vloot ver
nieuwt. KLM haalt nieuwe vliegers
van oudsher van de eigen vliegop-
leiding, KLM Flight Academy in
Eelde. Maar die zat jaren in de hoek
waar de klappen vielen.
Door de crisis en omdat KLM de
pensioenleeftijd voor vliegers ver
hoogde naar 58 jaar, waren in de
hele luchtvaartsector de afgelopen
jaren minder piloten nodig. Maar
het aanbod bleef maar stijgen. Op
i Komend jaar heeft
de vliegmaatschappij
120 tot 130 nieuwe
vliegers nodig
het hoogtepunt zochten circa 1.300
pas afgestudeerde vliegers een baan
- van wie ruwweg een kwart na een
KLM-opleiding. Menig piloot in spe
zou nooit in de cockpit van een
groot verkeerstoestel belanden.
De vliegscholen, die als padden
stoelen uit de grond waren gescho
ten, hadden hun hand overspeeld
en verdwenen een voor een weer
van het toneel. Ook de eigen KLM-
vliegschool ontkwam niet aan in
krimping van het personeel.
De weerslag van die bezuiniging
liet niet lang op zich wachten. Nu
de luchtvaart aantrekt, nieuwe
KLM-vliegtuigen bijna maandelijks
op Schiphol arriveren en open stoe
len moeten worden opgevangen,
levert de vliegschool niet vol
doende afgestudeerden af om de
behoeftes van het moederbedrijf te
lenigen. Dit jaar lukte het KLM van
wege de wachtlijst nog om
143 nieuwe vliegers uit de eigen
pool te werven. Maar van de 120-130
piloten die KLM volgend jaar nodig
heeft, zullen er zo'n 25 van buiten
moeten komen.
dinsdag 28 november 2017
ELEKTRISCH RIJDEN
GROTE MEDIAOVERNAME
VERFFABRIEKEN
INTERNETVERBINDINGEN
Vakbond FNV gaat de stakingen bij
Trespax in Weert verhevigen. Bij de maker
van kunststofplaten wordt sinds vrijdag ge
staakt door de ochtendploeg. Vandaag legt
ook de middagploeg het werk neer. Trespa
telt ruim 600 medewerkers, van wie er vol
gens de bond nu meer dan 200 in staking
zijn. De bond maakt zich hard voor een hoger
loon en verlenging van het sociaal plan voor
de medewerkers. Ook moet de cao voor
meer medewerkers gaan gelden.
De uitzender
was koploper in
de AEX.
Ook het tele-
comconcern
stond bij de
sterkste stijgers.
Het kabelcon
cern staat al
enige tijd onder
druk door zorgen
over de enorme
schuldenlast.
De digitaal bevei
liger stond op
een lijst waarvan
investeerders
denken dat de
koers zal dalen.
O
Bijna elke week
Irene van den Berg
Amsterdam
Na jaren van crisis zijn de banen
voor Nederlandse piloten weer
ruim voorhanden. Voor het eerst
in jaren moet KLM personeel
van buiten halen.
Herman Stil
Schiphol