O KLM moet piloot van buiten halen 16 nm minden tempen Heeft u al een nieuwe outfit voor de feestdagen gescoord? Terwijl onze kledingkasten uitpuilen, weet de mode-industrie ons keer op keer te verleiden iets nieuws aan te schaffen. Hoe doen ze dat toch? Kort Supersnel opladen bij Shell Shell gaat snelladers voor elektrische auto's bij zijn tankstations neerzetten. Elektrische auto's kunnen daar in vijf tot acht minuten worden opgeladen, drie keer sneller dan de huidige snelste laders. Het olie- en gasbe drijf sloot een overeenkomst met IONITY, een samenwerkingsverband van BMW, Daimler, Ford en Volkswagen. Behalve in Nederland komen ook snelladers in België, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Polen, Slowakije, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk. Meredith koopt Time Inc. Het Amerikaanse mediabedrijf Meredith gaat Time Inc. inlijven voor 1,84 miljard dol lar. De deal wordt gesteund door de steen rijke broers Charles en David Koch. Het in vesteringsbedrijf van de ultraconservatieve miljardairs staat garant voor 650 miljoen dollar. Meredith had al langer zijn zinnen gezet op de uitgever van bladen als Time, Fortune, Sports Illustrated en People. In 2013 ketste een deal tussen Meredith en Time Inc. nog af. Akzo koopt Thais bedrijf AkzoNobel heeft het Thaise bedrijf V.Pow- dertech overgenomen. Bij het Thaise bedrijf, dat poedercoatings maakt, werken ruim 250 mensen. De overnameprijs houdt het verf- en chemieconcern voor zich. AkzoNobel wil zich volledig op de verftak toeleggen en de divisie speciaalchemie van de hand doen. De aandeelhouders mogen zich donderdag over dat plan uitspreken. Vorige week liepen fusiegesprekken tussen AkzoNobel en het Amerikaanse verfbedrijf Axalta nog spaak. Voortaan 'eerlijke' snelheid Internetproviders moeten vanaf 1 januari precies aangeven hoe snel hun internetver binding is. Dat heeft de Autoriteit Consu ment Markt gisteren bepaald. Ook mogen de providers niet meer adverteren met een maximumsnelheid die niet haalbaar is. De regel geldt eerst alleen voor nieuwe contrac ten, vanaf 1 maart voor alle. Nieuwsflits Randstad KPN Altice Gemalto Wij zijn dol op kleding shoppen. Nederlan ders kopen gemiddeld 46 nieuwe kleding stukken per jaar, zo blijkt uit onderzoek van MVO Nederland. Niet gek dat onze kle dingkasten uitpuilen. Onze garderobe be staat gemiddeld uit 173 kledingstukken, waarvan we er zo'n 50 het afgelopen jaar niet hebben gedragen. En toch blijven we maar grijpen naar de goedkope en razend snel geproduceerde mode van fastfashion- ketens' als Zara, H&M en Primark. Wat zijn hun verleidingstrucs? Trucl: Goedkope stoffen en slechte stiksels Zodra een trui gaat lubberen of pillen, dan doen we hem weg en kopen een nieuwe. En veel van ons zijn te lui of on handig om een kapotte naad te herstellen of een nieuwe knoop aan een blouse te naaien. „Daar spelenjast/ashion-modemerken op in door kleding te maken die gauw kapotgaat. Dit wordt in het Engels plannend obsolescence ge noemd", vertelt Marieke Eyskoot, duurzame kledingexpert. „Fast /as/iion-winkels duwen ons in een vicieuze cirkel. Goedkope kleding is werpwerpkleding, waardoor je steeds maar blijft kopen." Stoffen van slechte kwaliteit zijn bovendien goedkoper voor de fabrikant. En ook aan de productie van hun kleding geven modeke tens het liefst zo weinig mogelijk uit. „De druk op arbeiders wordt opgevoerd om steeds meer te pro duceren. 120 stuks kleding per uur stikken, is niet ongebruikelijk", vertelt Tara Scally van de Schone Kleren Campagne. De eigen vliegschool levert eventjes te weinig vliegers af. Komend jaar heeft de vliegmaat schappij 120 tot 130 nieuwe vliegers nodig, omdat oudere medewerkers met pensioen gaan, maar ook door dat de maatschappij haar vloot ver nieuwt. KLM haalt nieuwe vliegers van oudsher van de eigen vliegop- leiding, KLM Flight Academy in Eelde. Maar die zat jaren in de hoek waar de klappen vielen. Door de crisis en omdat KLM de pensioenleeftijd voor vliegers ver hoogde naar 58 jaar, waren in de hele luchtvaartsector de afgelopen jaren minder piloten nodig. Maar het aanbod bleef maar stijgen. Op i Komend jaar heeft de vliegmaatschappij 120 tot 130 nieuwe vliegers nodig het hoogtepunt zochten circa 1.300 pas afgestudeerde vliegers een baan - van wie ruwweg een kwart na een KLM-opleiding. Menig piloot in spe zou nooit in de cockpit van een groot verkeerstoestel belanden. De vliegscholen, die als padden stoelen uit de grond waren gescho ten, hadden hun hand overspeeld en verdwenen een voor een weer van het toneel. Ook de eigen KLM- vliegschool ontkwam niet aan in krimping van het personeel. De weerslag van die bezuiniging liet niet lang op zich wachten. Nu de luchtvaart aantrekt, nieuwe KLM-vliegtuigen bijna maandelijks op Schiphol arriveren en open stoe len moeten worden opgevangen, levert de vliegschool niet vol doende afgestudeerden af om de behoeftes van het moederbedrijf te lenigen. Dit jaar lukte het KLM van wege de wachtlijst nog om 143 nieuwe vliegers uit de eigen pool te werven. Maar van de 120-130 piloten die KLM volgend jaar nodig heeft, zullen er zo'n 25 van buiten moeten komen. dinsdag 28 november 2017 ELEKTRISCH RIJDEN GROTE MEDIAOVERNAME VERFFABRIEKEN INTERNETVERBINDINGEN Vakbond FNV gaat de stakingen bij Trespax in Weert verhevigen. Bij de maker van kunststofplaten wordt sinds vrijdag ge staakt door de ochtendploeg. Vandaag legt ook de middagploeg het werk neer. Trespa telt ruim 600 medewerkers, van wie er vol gens de bond nu meer dan 200 in staking zijn. De bond maakt zich hard voor een hoger loon en verlenging van het sociaal plan voor de medewerkers. Ook moet de cao voor meer medewerkers gaan gelden. De uitzender was koploper in de AEX. Ook het tele- comconcern stond bij de sterkste stijgers. Het kabelcon cern staat al enige tijd onder druk door zorgen over de enorme schuldenlast. De digitaal bevei liger stond op een lijst waarvan investeerders denken dat de koers zal dalen. O Bijna elke week Irene van den Berg Amsterdam Na jaren van crisis zijn de banen voor Nederlandse piloten weer ruim voorhanden. Voor het eerst in jaren moet KLM personeel van buiten halen. Herman Stil Schiphol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16