f 12 A YouTube heeft een reeks maatregelen aangekondigd om filmpjes aan te pakken die zogenaamd voor kinderen zijn bedoeld, maar schokkende dingen laten zien. Is er iets te doen tegen die bizarre videowereld? arissa den Enting (35) schrok kort geleden op van het geluid van schoten. „Mijn zoontje van vier was naar een kinderfilmpje over su perhelden aan het kij ken en opeens klonk het in de hele kamer alsof er machinegeweren af gingen." Een acteur verkleed als Spi- derman, kort daarvoor nog vrolijk spelend, had uit het niets een geweer tevoorschijn getoverd en begon om zich heen te schieten. „Het meest bizarre was dat de vi deo er heel kleurrijk en onschuldig uitzag. Totdat het geweld losbarstte", zegt Den Enting. De tablet zette ze meteen uit. YouTube staat vol met dit soort vi deo's. Filmpjes waarin Mickey Mouse wordt overreden, tekenfiguurtjes ge zamenlijk zelfmoord plegen of waarin Peppa Pig een fles bleek leeg drinkt. De beelden lijken op kinde ren gericht en worden door hen mil joenen keren bekeken, maar zijn al lesbehalve kindvriendelijk. De afgelopen maanden is de kritiek hierop in een stroomversnelling ge raakt. Reden voor YouTube om in te grijpen; het platform heeft vijftig ka nalen geblokkeerd en meer dan drie miljoen filmpjes verwijderd. De re gels zijn aangescherpt en meer men sen en algoritmes komen in actie om ongepaste filmpjes te verwijderen. Wetenschapper „Toch ben ik erg sceptisch of het gaat werken", zegt mediawetenschapper Dan Hassler-Forest. Ook hij stuitte via zijn kinderen op de filmpjes. Die video's gebruikt hij nu in zijn colle ges aan de Universiteit Utrecht. „Het verwijderen van een paar mil joen filmpjes klinkt indrukwek kend", zegt Hassler-Forest, „maar het probleem is vele malen groter." Elke minuut verschijnt 300 uur aan nieuw beeldmateriaal op YouTube, kindervideo's zijn hiervan een be langrijk onderdeel. Ter illustratie: het officiële kanaal van Peppa Pig heeft 2,7 miljoen abonnees en video's die bij elkaar 1,7 miljard keer zijn beke ken. De gewelddadige versies trekken net zo veel kijkers of zelfs meer. Hassler-Forest: „Wanneer een ac count wordt verwijderd, komt er een nieuwe voor in de plaats. Het is on mogelijk alle video's handmatig te controleren." Peter Nikken, hoogleraar mediaop- voeding en adviseur van Kijkwijzer, beaamt dit: „Als je het beoordelings systeem van Kijkwijzer op YouTube- filmpjes zou toepassen, zou dat mi- nuten, misschien wel een kwartier per video kosten." YouTube, en andere mediaplat forms zoals Facebook, doen er daarom alles aan om algoritmes te ontwikkelen die ongewenst materi aal kunnen herkennen. „Maar bij elk nieuw algoritme weten de videoma kers een manier te vinden om ertus sendoor te glippen", zegt Hassler-Fo rest. „Het is een eindeloos kat- en muisspel." Wat hij misschien nog wel het eng ste vindt, is dat de rol van de mens steeds kleiner wordt. „Dit is een oor log tussen computersystemen aan het worden." Wie achter de kanalen zit en met welke intenties de filmpjes worden gemaakt, is nauwelijks te achterha len. „Je vraagt je af wie dat wil, dat kinderen zien hoe Dora een moord pleegt. Het verontrustende antwoord is dat mensen dit waarschijnlijk voor de lol doen." Hoe heftiger, hoe beter Platforms als YouTube, Facebook en Twitter zitten vol trollen, mensen die zich verschuilen achter anonieme ac counts en reacties, filmpjes en foto's plaatsen puur om de boel te verzie ken. „Het idee is: hoe heftiger, hoe beter", zegt Hassler-Forest. „En als het je lukt om kinderen te trollen, dan heb je iets bereikt in die online gemeenschap. Dat brengt status met zich mee." Een ander groot probleem is de fi nanciële waarde van de video's. De miljoenen advertenties die bij de vi deo's worden afgespeeld, leveren na melijk geld op, ook voor YouTube. „Dit is een gigantische, onzichtbare economie en juist kinderen blijken hierbij een gat in de markt te zijn. Kinderen zijn namelijk niet kritisch, krijgen geen genoeg van de filmpjes en trekken ook niet aan de bel." Dat verklaart waarom het ombui gen van kindermateriaal ook wordt gebruikt om heel slecht materiaal de wereld in te slingeren. Inmiddels gaat REACTIE het zo ver dat computerprogramma's, op basis van algoritmes, eindeloos filmpjes creëren uit populaire vi deo's. Ze hergebruiken de persona ges, muziekjes en kleuren die kinde ren kennen en mixen die in duizen den nieuwe filmpjes zonder enige lo gica door elkaar. „Het resultaat is niet altijd schadelijk, maar vaak wel bizar. Het roept de vraag op: waar kijken onze kinderen in godsnaam naar?" Het lastige voor de ouders is dat de afbeeldingen van de video's zijn afge stemd op de officiële kanalen. Je moet goed kijken om te weten welke veilig zijn. Ook zijn er filmpjes die 'normaal' beginnen, maar halver wege escaleren. Zoekresultaten De nepvideomakers gebruiken dit ook om de suggestie-algoritmes van YouTube in de war te brengen. Net zoals ze namen aan video's geven om zoekresultaten te beïnvloeden. Het filmpje Surprise Play Doh Eggs Peppa Pig Cars Minecraft Smurfs is bijna 200.000 keer bekeken, maar bevat niets van de genoemde dingen. Videokanaal YouTube maakt geen onderscheid tussen nep en echt, en schotelt dus beide aan kinderen voor. Laat staan dat een kleuter het verschil ziet. Het is in feite niet anders dan nepnieuws te proberen herkennen op Facebook. Maar dan op 3-jarige leeftijd. Nikken beaamt dat juist jonge kin deren een makkelijke prooi zijn. „Kleine kinderen houden van voor spelbaarheid en herhaling. Ze klik ken op herkenbare personages in een herkenbare wereld." En dat kan in de praktijk tot onaan gename verrassingen leiden tijdens het kijken. „Als er in die voorspelbare wereld dan iets extreems gebeurt, kan dat een grote schrikreactie ople veren. Voor echt kleine kinderen kan het zelfs traumatiserend werken, met nachtmerries en bedplassen als ge volg. Dit zijn dingen die je alleen in heel grove videospelletjes ziet." dinsdag 28 november 2017 GO Nouschka van der Meijden Peuterhorror onuitroeibaar Peppa Pig heeft 2,7 miljoen abonnees en video's die bij elkaar 1,7 miljard keer zijn bekeken. YouTube zegt in een statement het probleem uiterst serieus te nemen en belooft het vol gende te doen: Strenger optre den tegen filmpjes waarin kinderen in gevaar worden ge bracht. Deze be vatten jonge kinde ren in kwetsbare situaties. YouTube heeft de richtlijnen aangescherpt en afgelopen week 50 kanalen verwijderd. Verbeterde algo ritmes en andere technische toepas singen gaan scha delijke video's op sporen. Advertenties bij video's met kinder figuren die geweld dadig of aanstoot gevend gedrag vertonen, worden verwijderd. Seksueel com mentaar onder vi deo's met kinderen wordt verwijderd, de mogelijkheid tot reacties uitgezet. De makers van video's gericht op kinderen ontvan gen een handlei ding met richtlijnen. Meer experts worden aangeno men om te bepalen welke video's ge schikt zijn voor kin deren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 12