ZEELAND GEBOEKT II Karin Anema stapt in de binnenvaart Nieuwe Ballustrada verwent de lezer De dood komt nooit gelegen mm'^m ZEELAND 21 Ida Smit beschrijft in Teruggevonden scherven' het herstel van de joodse gemeenschap in Zeeland. De herbouwde sjoel was vanaf 1994 de lijm die alles en iedereen weer aan elkaar verbond. Haar naam had niet op het omslag van 'Teruggevonden scherven' gehoeven, zegt Ida Smit. „Het zijn niet mijn verhalen maar die van anderen. Ik heb er slechts woor den aan gegeven." Wie zijn ze? Die anderen? De hoofdrolspe lers in de 'korte, waargebeurde, soms inspire rende verhalen over een Joodse gemeenschap in Zeeland die zich na de herbouw van de sy nagoge in 1994 langzaam weer opricht en vormgeeft'? „Ik noem bewust geen namen. Hun verhalen zijn universeel. Zo veel joodse jongens en meisjes zijn grootgebracht met de angst om te tonen wie en wat ze zijn: joods. En zo velen zijn weer op zoek gegaan naar hun wortels." Ida Smit is niet één van hen - ze is katholiek opgevoed - maar is wel getrouwd met zo'n joodse jongen. Wie hem kent, vindt zijn leven terug in het eerste verhaal in 'Teruggevonden scherven'. 'Zijn weg was een wonderlijke. Hij werd geboren uit een joodse moeder en was de zoon van een gereformeerde vader. Gebo ren onder het sterrenbeeld tweelingen... heeft hij dan twee wortelstammen?' Zoals ze zijn zoektocht mee beleefde, was ze ook oog- en oorgetuige van wat andere joden in Zeeland meemaakten. „Bijzondere verha len, die ik graag wilde bewaren. In de loop der jaren heb ik ze opgeschreven. Zonder dat mensen dat wisten. Moeilijk was het niet. De verhalen schreven zichzelf. Voor mij was het: zitten, tikken en klaar. Het was een drang, ze moesten eruit. Ik heb er voor dit boek ook niks aan veranderd. En van mensen die zichzelf herkennen, hoor ik: het was precies zoals je het beschrijft. Ik weet zeker dat ze er diep in hun hart blij mee zijn, trots op zijn." Ida Smit noemt zich 'een zeer betrokken toeschouwer'. „Ik kan met iets meer afstand kijken en de persoonlijke verhalen in een iets groter verband zien." Het boek begint bij een kantelmoment in de geschiedenis van de joodse gemeenschap in Zeeland: de herbouw van de sjoel in de Heren straat in Middelburg. „Door de Tweede We reldoorlog was de gemeenschap uiteengeval- len. Er waren nog maar weinig joden hier en wie er was, liet dat niet mer ken. De joodse gemeente was te klein en het verleden te beladen. Maar met het gebouw bloeiden ook de gemeen schapszin, spiritualiteit en religiosi teit weer op. Dat heeft me heel erg geraakt." Ze verwoordt het beeldend aan de hand van de eerste steenlegging. 'De steen wordt stevig vast gemetseld. Een gedenksteen. Een nieuw begin. Een zich oprichten. Een voortzetten.' Die synagoge is één van de scherven waar de titel van het boek op duidt. Ze trekt een pa rallel: „Een vaas die valt, spat in scherven uit een. Je kunt de scherven aan elkaar lijmen. De breuken blijven zichtbaar maar het wordt wel weer een vaas. De joodse gemeenschap in Zeeland was als die vaas. De gebruiken, de mensen, de herinneringen vielen in de Tweede Wereldoorlog als scherven uiteen. De wederopbouw van de sjoel was de lijm die al les en iedereen weer aan elkaar verbond: er was weer een veilige plek waar je vol uit joods kon zijn. De gemeenschap is nu weer heel, met hier en daar een barst en een lek." Onbewust was de herbouw van de synagoge ook een motivatie om de oude mensen die zo veel verloren hadden in de oorlog, iets terug te ge ven, meent ze. En diezelfde motivatie zette haar aan het schrijven. „De verhalen mochten niet verloren gaan." 'Teruggevonden scherven' is geen geschiede nisboek vol feiten, zegt ze. „Het is alsof je rond een kampvuur zit en op een willekeurig mo ment willekeurige verhalen worden verteld. Het gaat over mensen van wie ik veel houd. Als ik erin lees, schieten soms de tranen in mijn ogen en lees ik het weer helemaal uit. En denk dan: goh, dit is mijn boek." Schrijfster en reisjournaliste Karin Anema (1955) pre senteerde onlangs 'Boeg water - Leven op de binnenvaart'. Ze sprak voor haar boek zo'n vijf tig Rijn- en binnenvaartschip pers, bekeek persoonlijke brief wisselingen en vrachtboekjes en bezocht havens in heel het land, onder andere die van Wemel- dinge en Terneuzen. Ze vertelt het verhaal van negentig jaar bin nenvaart aan de hand van de le vens van twee schippers: Jopie Groenhof (1931-2005) en Antonio dos Reis (1965). Schipper Groenhof van de Neer- landia nam de 13-jarige Antonio dos Reis als matroos aan boord. L a Hij leerde de v. - PVBPf Kaapverdische jongen varen. Antonio wist zijn plek te ver overen in de BOEGWATER binnenvaart. Inmiddels is hij een succesvolle ondernemer en eigenaar van de MTS Pride of Faial. Jopie en Antonio komen om de beurt aan het woord in het boek. Karin Anema publiceerde eerder onder meer 'Mexicaanse sneeuw' en 'De laatste grens'. 'Boegwater. Leven op de bin nenvaart' - Uitgeverij Scriptum, 336 pagina's, 22,50 euro. De redactie van het literaire tijdschrift 'Ballustrada' besluit het voorwoord van het nieuwste nummer met: „Zoals u misschien al conclu deerde: 'Ballustrada' verwent de lezer, keer op keer." Deze keer gebeurt dat met de rubriek Taal Ver Taal van Stefaan van den Bremt en de Laaglandse Poëzie rond het thema 'Rivieren', sa mengesteld door André van der Veeke. In de rubriek De Juiste Verkeerde Verbanden zoekt Jan J.B. Kuipers in Wenen naar de sterfkamer en de klisteerspuit van Napoleon II. Pieter Sierdsma schrijft over de Antwerpse Pink Poets in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Jo- han Ever- aers be zoekt het huis van Léon Werth in Saint Amour. Gert P. Kuipers rijdt met zijn broer Jan J.B. op een gekocht of gestolen brommertje, een NSU. Ook nog het vermeiden waard: dichter Thorn Schrijer in Zierik- zee wordt dit najaar tachtig. Ballustrada, jaargang 31, num mer 3/4. Zeeuwse schrijvers De tandarts kwam uit Duits land. Kathrin heette ze, en voor alles wat er in mijn mond gebeurde had ze slechts wrede woorden en bitse bewegin gen over. Ik poetste veel te zacht aardig vond ze, waarop hardhan dige instructies volgden. Maar op een dag werd de gevreesde blik ineens vriendelijk. Ik had een woordje Duits gesproken, Pfiffer- lingen, cantharellen, ik weet niet meer hoe de kille conversatie ineens een culinaire draai had ge nomen. Ze was prettig verrast, al helemaal toen ik bekende elke zondagavond, 20.15 uur stipt, I de tv op de ARD te zetten, I voor 'Tatort', de sinds men- I senheugenis lopende mis daadserie. Net als zij, zo bleek. Sindsdien heb ik een perfect gebit en nie- I mand schijnt zoveel talent als tandenpoetser te hebben dan ik. Zou Vicky Hartman ook elke zondag kijken? Van haar heb ik een 'Kriminalroman' in handen, een vertaling van haar 'De dode van Domburg' (2005), maar door het Duits krijg ik veel meer het ge wenste 'Tatort'-gevoel. Al zijn er voortdurend ontregelende wen dingen als: 'dann zappte sie rüber zu Omroep Zeeland.' Volop Zee land in de misdaadromans van Vicky Hartman, een pseudo niem. Onder een ander pseudo niem, Eva Bentis, publiceerde ze pretentieuzer proza. In het dage lijks leven heet ze gewoon Joke Meijer, in 1951 geboren te Benne- kom. Nu we toch aan het namen noemen zijn: de heldin van haar misdaadromans, woonachtig te Middelburg, heet Laurien Min naar. De ondertitel van 'Moordfes- tival' (2008) luidt dan ook 'Een Laurien Minnaar Mysterie.' Dat klinkt aantrekkelijk, zoals ook de boeken aantrekkelijk zijn, veel dialoog en weinig beschrij ving. Tegelijk laat ze ons een le vensecht Zeeland zijn. Nou ja, le vensecht, het draait in dit proza natuurlijk om moorden, die na enig speurwerk worden opgelost. De schrijfster liet zich adviseren door iemand van de regiopolitie Zeeland, dus met de geloofwaar digheid zit het goed. Mooie zinnen zijn er ook, de mooiste komt als Laurien Minnaar na een oproep vanwege een gevonden lijk zegt: 'Dat komt slecht uit.' Het ant woord vanuit de meldkamer, bijna de titel van een 'Tatort'-aflevering: 'De dood komt nooit gelegen.' maandag 27 november 2017 PC Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Heel met soms een barst Maurits Sep A Ida Smit. foto ruben oreel Teruggevonden scherven Ida Smit: Teruggevonden scherven. Uitgave van De Drvkkery|Schrijverspodium, 80 pagi na's, 9,99 euro. Presentatie woensdag 29 no vember 16.30 uur in de Drvkkery, Middelburg. Karin Anema Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21