OZCAN AKYOL Celstraf en tbs voor moordenaar Romy welcome home baby 7 Bezint eer ge uw aankopen begint 4 De ongewenste cadeaus van 2017 1 Column In de week dat onze vaderlandse identiteit weer centraal stond, met de treurige taferelen in Dokkum als absoluut dieptepunt, trok de hysterie rond Black Friday mijn aandacht. Plotseling was dit fenomeen overal waar te nemen - op internet, in winkelstraten en in traditionele media. Bijna iedere ondernemer, van kantoorboekhandel tot elektroni cagigant, adverteerde met grote schreeuwerige posters, die de arge loze burger naar de winkels moest lokken, omdat de producten voor de gelegenheid flink waren afge prijsd. Black Friday is stilletjes overge waaid uit de Verenigde Staten, on geveer drie jaar geleden, waar de tailhandelaren hadden bedacht dat de eerste grote aankopen voor kerst op de dag na Thanksgiving moesten plaatsvinden. Een groot commercieel feest, dus. Wat me fascineert, is dat we ons klakkeloos laven aan de scherpe aanbiedingen, zonder een hele dis cussie te starten over onze cultuur en tradities - de webshop van de Media Markt lag donderdagnacht bijvoorbeeld helemaal plat. Net als Valentijnsdag en Hallo- ween, ook twee dagen die ver van onze Ne derlandse identiteit staan, kon Black Fri day moeiteloos een prominente plek in ons domein vergaren, zodat de animo voor deze feestelijkheden almaar toe neemt. Hierna volgt volledige inte gratie. Het is een merkwaardige contra dictie: als bepaalde mensen ons sinterklaasfeest willen veranderen, klagen we over tradities die drei gen te vervagen, met het resultaat dat Nederland onherkenbaar wordt - door toedoen van buiten landse indringers. Tegelijkertijd ontvangen we met open armen allerlei uitheemse feesten die niets met onze superi eure cultuur hebben te maken, maar louter commercieel worden gedreven, bedacht door gehaaide zakenmensen die het liefst elke week drie of vier feestdagen zou den vieren. Het blijkt maar weer dat we se lectief zuinig zijn op de bewie rookte tradities die fanatieke na tionalisten dezer dagen prediken. Als we niets hoeven in te leve ren, maar er beter van worden, dankzij stuntprijzen en kortings acties, dan hebben we maling aan onze nationale identiteit. Maar als we iets prijs moeten geven - het karakter van een feest - dan is ver andering van de status quo onbe spreekbaar. De Hollandse koopmansgeest is kortom nog springlevend. Een ge volg daarvan is dat veel mensen die hardnekkig vechten tegen de glo balisering hun geloofwaardigheid verliezen. Wie tegen verandering van onze tradities is, moet tegen alle invloeden van buitenaf vech ten. Als we er beter van worden, hebben we maling aan onze nationale identiteit De jongen uit Lunteren moet de nabestaanden ook 31.000 euro smartengeld betalen. Hij is volgens de rechtbank seksueel ongeremd en antisociaal, waar door zonder gedwongen behan deling de kans op herhaling groot is. Het vonnis tegen de scholier werd gistermiddag uitgespro ken in het bijzijn van de familie van het slachtoffer. Ook de (pleeg) ouders van Brian N. wa ren aanwezig om de straf aan te horen. Bij het verlaten van de rechtszaal legde de moeder van Romy een troostende hand op de schouder van Brians diepbe droefde pleegmoeder. De jon gen zelf liet verstek gaan. De uitspraak bevatte schok kende, niet eerder openbaar ge maakte feiten over de gebeurte nissen op donderdag 1 juni. Zo schreef Romy die dag na schooltijd in een laatste Whats- app aan haar vriendinnen: 'Oh my God guys. Ik ben nu onder weg en Brian wacht op mij. Ik vind hem eng.' Bij de Barne- veldsebeek verkrachtte Brian N. Romy, en wurgde hij haar nadat ze zei dat ze hem aan zou geven. O Na een heel jaar ontspullen, barst deze week het koop- en geefseizoen weer in volle hevigheid los. Welke risicocadeaus kunnen we beter mijden? Uitpuilende keukenkastjes, onge wenste cadeaus en een appara- tenkerkhof in de bijkeuken. Ont- spuller Hermance Hora Siccama worstelt zich op verzoek dagelijks door bergen overbodige accessoi res en gegeven paarden van vrienden en familie in Neder landse huishoudens heen. Lief bedoeld en vast uit een goed hart, die spullen. Maar uit eindelijk sta-in-de-wegs die ook nog eens schuldgevoel oproepen als ze niet in vol ornaat op de ven sterbank worden geparkeerd, weet de opruimer die furore maakt in de slipstream van suc cessorteerder Marie Kondo. Voor goedheiligmannen en - vrouwen in spe, en ook voor gulle gevers onder de kerstboom, be noemt zij daarom de grootste cadeauvalkuilen. Met stip op nummer 1: servies in alle soorten en maten. Siccama: „Schaaltjes, borden, bekers of vazen. Allemaal taboe. Je geeft een setje van twee of vier stuks aan iemand die waarschijn lijk al een complete verzameling van iets heeft. Dan is er geen sprake van een aanvulling, maar een rommelig mengelmoesje dat bovenin de kast belandt. Nie- TOP10 mand die daar iets aan heeft. Ook een no-go: kunst of foto's voor aan de muur. Veel te persoonlijk." Verder breek je in de meeste Nederlandse huizen en tuinen je nek over windlichten, kandelaars en kaarsenstandaards en beeldjes. Niet doen, stelt Siccama. „De woonafdelingen van H&M en ZARA hebben er een handje van elk seizoen nieuwe exemplaren te bedenken. Waag je er niet aan. Koop in plaats daarvan de kaars zelf, één luxe mooie of een hele doos ervan. Uit ervaring weet ik dat mensen blijer zijn met spul len die ze kunnen consumeren of die tijdelijk zijn. Een fles wijn, een hotelovernachting, een bos bloemen, mooie olie, lekkere kruiden. Het klinkt simpel, maar de ontvangers vinden dat prima cadeaus." Andere gevaarlijke fuik: inge wikkelde keukenmachines en hype-gevoelige voorwerpen, zegt trendwatcher Lieke Lamb. Tot die eerste categorie behoren de jaren 90-rages broodbakmachine en pastamaker die nu overal weg- roesten. „Het lijkt leuk, maar het is een enorm gedoe en gepoets voor een product dat je makkelijk en goedkoop in de supermarkt koopt. Nu heb je de airfryer, de ijsmaker, de popcornmachine en de pizzarette. Stuk voor stuk logge bakbeesten die ruimte vre ten op het aanrecht of in het keu kenkastje. Na één keer gebruiken denk je 'laat maar' en verdwijnt het ding onherroepelijk richting schuur", weet Lamb. Nog een kat in de zak: goed koop plastic speelgoed en aller hande low budget elektronica. „Leuk hoor, zo'n roze koptelefoon of blauwe snoertjes van een paar euro. Maar je weet eigenlijk al dat het een kwalitatief onverantwoorde aanschaf is." O zaterdag 25 november 2017 GO @ÖzcanAkyol Vera aerina De 14-jarige Brian N. krijgt een jaar cel met aansluitend jeugd-tbs voor het verkrach ten en doden van zijn klas genote Romy Nieuwburg. Marco Willemse Hoevelaken Lieve Sint, beseft u wel: ik wil géén badeend XXL Annemart van Rhee Madrid/ Rotterdam 1. Badeend XXL: ongewenst sopgevaarte 2. Pizzarette: log bakbeest dat keukenruimte vreet (1) 3. Wijnhouder voor in bad: merlot tussen de bubbels 4. Flamingo-gieter: onhandig kitschplastic 5. Decostolpen: niet voor kaas, maar voor wat wel? 6. Lightbox: truttige tegelwijs heden 7. Neon-cactus: oogverblin dend, dat wel 8. Presse-papier met kwal: diervriendelijk doodge maakt, zielig 9. Airfryer: log bakbeest dat keukenruimte vreet (2) 10. Beweegbare houten hand: wat moet een mens ermee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 7