'Ik heb de auto's nodig om mijn energiebalans op orde te houden' Paspoort Frits van Eerd rijden. En ik was al op jonge leeftijd aan het handelen. In auto's en in kerstpak ketten. Belde ik aan bij bedrijven op in dustrieterreinen; de spullen kocht ik voor een goede prijs in via m'n vader. Ik ver kocht veel joh! Mijn ouders werden er onpasselijk van. Met de opbrengst kon ik auto's kopen en een restauratiebedrijf beginnen." Het liefst was Van Eerd professioneel autocoureur geworden. „Maar het thuis front vond dat geen goed idee. Die droom was mijn drijfveer om ondernemer te worden. Met handelen verdiende ik geld om het racen te kunnen betalen." „Ik heb een paar jaar in de VS gestudeerd, daar raakte ik gefascineerd door super markten. In Nederland waren de winkels klein, het rook er altijd een beetje raar en het personeel liep voor joker in witte stofjassen. Maar in Amerika had je toen al fantastische supers. Die wilde ik ook wel. Want als je erover nadenkt, zijn super markten het mooiste businessmodel dat er bestaat: als je een klant eenmaal hebt, komt-ie elke week terug. En mensen staan in de rij om te betalen! Fantastisch! Je zou maar mensen hebben die elke dag in de rij staan om de krant te kopen." De schoonmaakster komt langs met het dweilapparaat, Van Eerd groet joviaal. „Zij was ook op mijn feest", zegt hij. „Ze maakt mijn kantoor schoon. Dat vind ik zo gaaf, dat ze mijn rotzooi wil opruimen! Die mensen moet je er ook bij betrekken." Privé „We hebben ook flexibel personeel nodig, om pieken op te vangen. In de dc's werken veel buitenlandse mensen. Die huren we in bij uitzendbureaus die ook woonruimte regelen en contracten verta len. Op zulke zaken zijn wij niet inge richt. Bovendien: het is ook weer niet zo dat we hier elke dag met alle medewer kers aan een lange tafel zitten en mijn moeder met de soeppan rondloopt." Met de groei van Jumbo kwamen er ook buitenstaanders in de directie. Als eerste, in 2004, financieel topman Ton van Veen. „Geen flauw idee. Dat valt niet af te lei den uit onze cijfers. Wat Max doet, is ons merk versterken. Aanvankelijk waren mensen sceptisch: moet je een voordelige Geboren 25 maart 1967 in Veghel. Opleiding Heao, bedrijfs kunde. Waarom ging u toch bij uw vader in de zaak? Was dat niet een stap terug? Loopbaan Begint in 1992 in de Van Eerd Groot handel. Wordt vier jaar later general manager van Jumbo, samen met vader Karei. Sinds 2002 is hij alge meen directeur van het familiebedrijf, dat in 2009 Super de Boer en in 2012 C1000 overnam. Begin vorig jaar nam hij La Place over van het fail liete V&D. Van Eerd is een verwoed auto verzamelaar en -racer. Hij rijdt vijf keer de Dakar-rally. In 2006 wordt hij Nederlands rally kampioen. Dit jaar werd hij 14de in de 24 uur van Le Mans in een team met oud-Formule 1-coureurs Jan Lammers en Rubens Barrichello. In 1999 is hij Prins Carnaval van Kuus- segat (Veghel). In 2008 haalt hij de Top 40 met de car navalshit Wij doen het licht wel uit. Met zijn dweil orkest Factor 12 speelt hij op evene menten als het WK Voetbal en de Olympische Spelen. Hij speelt sinds zes jaar trom pet in de huisband van de Toppers. Getrouwd met Famke Heinrichs, een kleindochter van Gerrit en Toos van der Valk. Drie zonen van 12,11 en 9 jaar. En de medewerkers van distributie centra dan? Vlak voor Pasen staakte het personeel omdat Jumbo niet meer vaste banen wilde geven aan magazijnmedewerkers. Zij mogen geen lid worden van de grote Jum bo-familie? Het beeld dat insiders schetsen, is dat Van Veen in de praktijk de dage lijkse bedrijfsvoering aanstuurt. U zou de bevlogen, creatieve onderne mer zijn die mensen enthousias meert. Maar u zou doorgaans geen 40 uur per week aan Jumbo beste den; kan ook niet met al die hobby's. „Pff! Nou, volgens mij zat ik hier toch echt vanochtend om 8 uur al te vergade ren, en hoe laat is het nu? 8 uur? En giste ren was ik ook pas om 11 uur thuis." Misschien gaat de tijd in een verga derzaal langzamer dan in een race auto? Na een lange vergaderdag kunnen ze u opvegen, zegt men. Dan wordt u onrustig, loopt u even bij uw collectie klassieke raceauto's langs. „Het klopt dat ik de autosport, net als mijn andere hobby's, nodig heb om mijn energiebalans op orde te houden. Als ik alleen met m'n werk bezig zou zijn, wordt dat een probleem." Uw relaties in de autosportwereld leverden Jumbo ook wat op: het sponsorcontract met Max Verstap pen, die u al steunde toen hij nog in een kart zat. Hoe groot is het Max- effect in de supermarkten? 121 zaterdag 25 november 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 76