'Ik heb de auto's
nodig om mijn
energiebalans op
orde te houden'
Paspoort
Frits
van Eerd
rijden. En ik was al op jonge leeftijd aan
het handelen. In auto's en in kerstpak
ketten. Belde ik aan bij bedrijven op in
dustrieterreinen; de spullen kocht ik voor
een goede prijs in via m'n vader. Ik ver
kocht veel joh! Mijn ouders werden er
onpasselijk van. Met de opbrengst kon
ik auto's kopen en een restauratiebedrijf
beginnen."
Het liefst was Van Eerd professioneel
autocoureur geworden. „Maar het thuis
front vond dat geen goed idee. Die droom
was mijn drijfveer om ondernemer te
worden. Met handelen verdiende ik geld
om het racen te kunnen betalen."
„Ik heb een paar jaar in de VS gestudeerd,
daar raakte ik gefascineerd door super
markten. In Nederland waren de winkels
klein, het rook er altijd een beetje raar en
het personeel liep voor joker in witte
stofjassen. Maar in Amerika had je toen al
fantastische supers. Die wilde ik ook wel.
Want als je erover nadenkt, zijn super
markten het mooiste businessmodel dat
er bestaat: als je een klant eenmaal hebt,
komt-ie elke week terug. En mensen
staan in de rij om te betalen! Fantastisch!
Je zou maar mensen hebben die elke dag
in de rij staan om de krant te kopen."
De schoonmaakster komt langs met het
dweilapparaat, Van Eerd groet joviaal.
„Zij was ook op mijn feest", zegt hij. „Ze
maakt mijn kantoor schoon. Dat vind ik
zo gaaf, dat ze mijn rotzooi wil opruimen!
Die mensen moet je er ook bij betrekken."
Privé
„We hebben ook flexibel personeel
nodig, om pieken op te vangen. In de dc's
werken veel buitenlandse mensen. Die
huren we in bij uitzendbureaus die ook
woonruimte regelen en contracten verta
len. Op zulke zaken zijn wij niet inge
richt. Bovendien: het is ook weer niet zo
dat we hier elke dag met alle medewer
kers aan een lange tafel zitten en mijn
moeder met de soeppan rondloopt."
Met de groei van Jumbo kwamen er ook
buitenstaanders in de directie. Als eerste,
in 2004, financieel topman Ton van Veen.
„Geen flauw idee. Dat valt niet af te lei
den uit onze cijfers. Wat Max doet, is ons
merk versterken. Aanvankelijk waren
mensen sceptisch: moet je een voordelige
Geboren
25 maart 1967
in Veghel.
Opleiding
Heao, bedrijfs
kunde.
Waarom ging u toch bij uw vader in
de zaak? Was dat niet een stap terug?
Loopbaan
Begint in 1992 in
de Van Eerd Groot
handel. Wordt vier
jaar later general
manager van
Jumbo, samen met
vader Karei. Sinds
2002 is hij alge
meen directeur van
het familiebedrijf,
dat in 2009 Super
de Boer en in 2012
C1000 overnam.
Begin vorig jaar
nam hij La Place
over van het fail
liete V&D.
Van Eerd is een
verwoed auto
verzamelaar en
-racer. Hij rijdt vijf
keer de Dakar-rally.
In 2006 wordt hij
Nederlands rally
kampioen. Dit jaar
werd hij 14de in
de 24 uur van Le
Mans in een team
met oud-Formule
1-coureurs Jan
Lammers en
Rubens Barrichello.
In 1999 is hij Prins
Carnaval van Kuus-
segat (Veghel). In
2008 haalt hij de
Top 40 met de car
navalshit Wij doen
het licht wel uit.
Met zijn dweil
orkest Factor 12
speelt hij op evene
menten als het
WK Voetbal en
de Olympische
Spelen. Hij speelt
sinds zes jaar trom
pet in de huisband
van de Toppers.
Getrouwd met
Famke Heinrichs,
een kleindochter
van Gerrit en Toos
van der Valk.
Drie zonen van
12,11 en 9 jaar.
En de medewerkers van distributie
centra dan? Vlak voor Pasen staakte
het personeel omdat Jumbo niet
meer vaste banen wilde geven aan
magazijnmedewerkers. Zij mogen
geen lid worden van de grote Jum
bo-familie?
Het beeld dat insiders schetsen, is
dat Van Veen in de praktijk de dage
lijkse bedrijfsvoering aanstuurt. U
zou de bevlogen, creatieve onderne
mer zijn die mensen enthousias
meert. Maar u zou doorgaans geen
40 uur per week aan Jumbo beste
den; kan ook niet met al die hobby's.
„Pff! Nou, volgens mij zat ik hier toch
echt vanochtend om 8 uur al te vergade
ren, en hoe laat is het nu? 8 uur? En giste
ren was ik ook pas om 11 uur thuis."
Misschien gaat de tijd in een verga
derzaal langzamer dan in een race
auto? Na een lange vergaderdag
kunnen ze u opvegen, zegt men. Dan
wordt u onrustig, loopt u even bij uw
collectie klassieke raceauto's langs.
„Het klopt dat ik de autosport, net als
mijn andere hobby's, nodig heb om mijn
energiebalans op orde te houden. Als ik
alleen met m'n werk bezig zou zijn,
wordt dat een probleem."
Uw relaties in de autosportwereld
leverden Jumbo ook wat op: het
sponsorcontract met Max Verstap
pen, die u al steunde toen hij nog in
een kart zat. Hoe groot is het Max-
effect in de supermarkten?
121 zaterdag 25 november 2017