-<s:1 iiM -4_, «HE* II!!! 13 Retourstromen houden webshops in toenemende mate bezig. Hoe gaat de e-commerce om met die teruggezonden artikelen? Een paar oer-Zeeuwse webwinkels laten hun licht schijnen over de wereld van de reverse logistics. —1 ÏMB& mji t- 1 r~ I ét de populariteit van webwin kels groeit ook het aantal retou- ren. Grote Zeeuwse webwinkels als Bax Music, Yoursurprise.com, Smulderstextiel.nl en Omoda moeten in hun magazijnen niet alleen vloer ruimte vrijmaken voor voorraad, maar ook voor 'operatie retouren'. In het land van de e-com merce is daar de fraaie naam reverse logistics voor bedacht. Gemiddeld één op de vijf producten gaat re tour. Op jaarbasis zijn dat meer dan 35 miljoen 'miskopen'. Gezien het groeiende aantal aanko pen via internet, stijgt het aantal retour gezon den producten naar verwachting tot meer dan 50 miljoen in 2018. Retouren kosten geld. Niet alleen voor de ver zending per post, maar ook omdat de artikelen niet zomaar weer opnieuw te koop kunnen worden aangeboden. Veel webshops proberen er dan ook voor te zorgen dat klanten zo weinig mogelijk artikelen terugzenden. En dat begint bij de webshop. Die moet voldoende en goede informatie bevatten, die het de klant mogelijk maakt de juiste keuze te maken. Bij schoenen bijvoorbeeld, gaat het niet alleen om de lengte en breedte, maar ook om zaken als soepelheid van het leer, hakhoogte en merk. Omoda expe rimenteert achter de schermen met 'Safe size'. 3D-scanners meten nauwkeurig de afmetingen van een schoen op. Die gegevens worden op de webshop ingevoerd. Thuis maakt de klant foto's van zijn voeten met behulp van een Omoda-app die aanbevelingen doet voor de te kiezen maat op de website. Resultaat: de perfecte match. Verton: „We gaan proefdraaien in vier winkels, waaronder Goes. Als alles meezit introduceren we deze techniek in het derde kwartaal van 2018." Zero failure - foutloze verzending van de juiste producten - is de stap daarna. Het proces dat voorafgaat aan de verzending wordt zó gere gisseerd, dat fouten nagenoeg uitgesloten zijn. Bij Omoda wordt elk paar schoenen en elke be stelling gecontroleerd. Daardoor haalt de web shop een marge van 99,6 betrouwbaarheid (0,4 procent fouten). Omoda en Smulderstextiel benadrukken het belang van goed ingewerkt en gemotiveerd per soneel bij het terugdringen van de retouren. Opvallend, in een tijd waarin flexwerken de norm lijkt: vaste contracten en langdurige dienstverbanden zijn eerder regel dan uitzon dering. Bij Smulderstextiel.nl werken bijna al leen vaste krachten, Omoda heeft 95 procent vaste contracten. Als de klant een online bestelling heeft ge plaatst, begint bijna direct daarna het werk in de magazijnen. Orderpickers bekijken de bestel bon en plaatsen de producten van één bestelling bij elkaar op de lopende band. Op verschillende punten in het proces zitten controleurs om nauwkeurig de bestelling na te lopen op fouten. Overigens verschilt het aantal retouren enorm per webwinkel en productgroep. Zo lederpaar schoenen dat wij verkopen, is gecontroleerd: zelfde maat, niet verkleurd, mooi, nieuw paar. En toch komt er heel soms een doos terug met een 'onpaar' heeft Smulderstextiel een op het geheel ver waarloosbaar aantal retouren, terwijl bij de e- shop van Omoda één op de drie paar schoenen retour gaat. Een van de redenen is dat Omoda klanten stimuleert meerdere paren te bestellen door een soepele retourpolitiek. Directeur Wil helm Verton: „Dan is de kans groter dat precies het juiste paar erbij zit en de klant tevreden is. Retourneren is bij ons gratis, de retoursticker zit in de doos, je hoeft de retouren niet eerst te melden en je kunt ze ook in de winkel terug brengen. Dat is onze politiek: neem de drempels weg, dan durven klanten méér te bestellen." In derdaad, klanten bestellen steeds meer paren tegelijk. Gevolg van die retourenpolitiek: van de 7500 schoenen die op een topdag uit Omoda's magazijn vertrekken, komen er zo'n 2500 weer terug die het toch nét niet waren. Maar er zijn er wél 5000 verkocht. Licht verkleurde of beschadigde schoenen die retour komen, gaan naar de kledingbank of op kopers in het Midden-Oosten. Of terug naar de fabrikant, als het om productiefouten gaat. „Omwille van het milieu proberen wij geen ar tikelen te vernietigen. Er zit veel arbeid maar ook materiaal in." En dan zijn er nog de raadselachtige onparen. Wilhelm Verton, directeur van Omoda: „Ieder paar schoenen dat wij verkopen, is gecontro leerd: zelfde maat, niet verkleurd, mooi, nieuw paar. En toch komt er heel soms een doos terug met een 'onpaar': de éne schoen een andere maat dan de andere." Omoda heeft er iets op be dacht. „Onparen worden aangeboden op de website pairfectshoes.com. Dat is een initiatief van een mevrouw in Rotterdam die een kind heeft met ongelijke voeten." Bij Smulderstextiel.nl, gevestigd in het voor malige pand van glasbedrijf Moerstee in Ka- pelle, is slechts een bescheiden aantal stelling- kasten gevuld met verkeerd bestelde dekbed den, kussens en wat dies meer zij. Goed inge- Z) werkt personeel, een zeer informatieve website en een zero failure systeem met dubbele checks van bestellingen resulteert in een retourenper centage van 7 op de 100 artikelen, vertelt direc teur Mitch Smulders met gepaste trots. Tien procent daarvan kan linea recta naar de fabri kant vanwege productiefouten. In de overige ge vallen heeft de klant verkeerd besteld of bevalt het product niet. Indien schoon en ongewassen, gaat het textiel terug in de rekken. Een deel van de retouren krijgt een tweede leven via een koopjesmarkt in Goes. Mitch Smulders: „Dat is textiel met een schoonheidsfoutje. Een weef fout je of iets heel kleins, een beschadiging, of een kussensloop dat ontbreekt." Het kan nóg beter. Retouren? Die heeft Your- surprise niet. Alles wat de Zeeuwse webshop in cadeauartikelen verkoopt is dan ook gepersona- liseerd: de koper laat er een naam of foto op af drukken. „Als er iets mis is gegaan en het is onze fout, dan maken we het direct opnieuw voor de klant. Of we geven een kortingsbon", zegt Martijn Dirkx van YourSurprise. 1 II zaterdag 25 november 2017 GO Vice Versa De wereld van reverse logistics Ondine van der Vleuten -u\ -Wilhelm Verton, Omoda Rose-Marijne van Deventer bij een van de rolcontainers met retouren bij Smul- derstextiel.nl. 11 P

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 49