'Het verhaal raakt je tot in elke vezel'
20r
De ultieme dansmusical
Maaike Widdershoven, twintig jaar geleden de ster van de Nederlandse musical West Side Story, is een groot fan:
„Als ik Maria hoor zingen over haar onmogelijke liefde voor Tony, staat het kippenvel op mijn armen."
'Ik kan niet wachten om al die bekende
prachtige nummers weer te horen'
Bestel uw tickets op pzc.nl/westside
Het meest aangrijpende liefdesverhaal aller tijden!
Ga naar pzc.nl/theater
Commerciële bijlage
22 november 2017
Zo'n vijfhonderd keer stond ze als de mooie, jonge Maria op de bühne. Een
ongelooflijk succes voor de Nederlandse versie van de wereldberoemde
musical die vanaf 1996 twee jaar lang in het theater te zien was. Nu de originele
Broadway-productie naar ons land komt, staat Maaike Widdershoven te
trappelen om erbij te zijn.
,,lk kan niet wachten om al die bekende prachtige nummers weer te horen",
zegt de musicalster, die destijds na haar West Side Story-prestatie werd
uitgeroepen tot het meest veelbelovende musicaltalent van Nederland.
Het trieste verhaal over een liefde die er niet mag zijn, loopt al vanaf haar
tienertijd als een rode draad door haar leven. „Ik ben fan vanaf het eerste
moment dat ik de muziek hoorde. Ik las het boek, verslond de film, reisde als
veertienjarige vanuit mijn woonplaats Oss zelfs naar Rotterdam om deze in
een bioscoop met Dolby Surround te kunnen zien. Voor West Side Story deed
ik alles. Het zegt waarschijnlijk genoeg dat ik voor mijn toelating aan het
Conservatorium het lied Something's Coming koos en cum laude afstudeerde
met A Boy Like That. Maria was mijn droomrol die ik meteen aan het begin van
mijn carrière mocht spelen."
Waarom spreekt het romantische verhaal van Tony en Maria haar zo aan?
„Alles klopt. Het script, de choreografie, alles zit goed in elkaar. De combinatie
van de opzwepende muziek - provocerend door het geknip met de vingers, en
dan weer heel mooi melodieus - is onovertroffen. De scènes zijn niet lang, wel
doeltreffend. Je weet meteen waar het naartoe gaat en je voelt met zijn allen
het noodlot aankomen. West Side Story is een klassieker."
Nog altijd kan ze emotioneel worden als ze Tony en Maria hoort zingen over
hun onmogelijke verliefdheid. Het is haar grote rechtvaardigheidsgevoel, denkt
ze, dat haar keer op keer kippenvel bezorgt. „Dat het niet zo mag zijn, omdat je
uit twee verschillende culturen komt. Dat vind ik moeilijk te accepteren. Maar
het is ook zeker mijn romantische inslag die me van deze musical doet houden.
Als Maria in Somewhere bezingt dat er toch ergens op aarde een plek moet zijn
waar het goed kan komen met hen, voel ik de tranen opkomen. West Side Story
doet iets met mensen. Het verhaal raakt je tot in elke vezel. Het spelen van mijn
rol vond ik emotioneel erg heftig. Bij de buiging na afloop stond ik vaak nog met
de tranen in mijn ogen."
Daarmee neemt de succesvolle musical een heel speciale plek in haar
musicaljaren in. Behalve een droomdebuut betekende haar rol immers ook
haar doorbraak bij het grote publiek. Na West Side Story speelde Maaike in vele
musicals, zoals in Aspects of Love, waarvoor ze een Musical Award ontving.
„Maar als ze ooit een oude versie van Maria zoeken, spring ik er meteen in."
Zestig jaar na de wereldpremière keert de klassieke Broadway-musical
West Side Story voor slechts vier weken terug naar Nederland!
De hitmusical, die wordt beschouwd als de beste musical ooit, zal dit najaar
worden uitgevoerd door een bijzondere en energieke Amerikaanse cast
en met de briljante oorspronkelijke Broadway-choreografie van Jerome
Robbins.
12 december 2017 t/m 7 januari 2018
World ForumTheater, Den Haag MartiniPlaza, Groningen
korting op alle
rangen
Bestel uw tickets op pzc.nl/westside
Dans in West Side Story is net zo essentieel voor het verhaal als de woorden
en de muziek. Deze versie is de enige ter wereld die de originele Broadway-
choreografie van danslegende Jerome Robbins mag gebruiken. Volgens The
New Yorh Times is West Side Story de musical die de manier waarop we denken
over hoe dans een verhaal kan vertellen, voorgoed heeft veranderd.
Jerome Robbins (1918-1998) was de regisseur en choreograaf van West
Side Story en één van de meest invloedrijke choreografen van musicals en
Amerikaanse dans in het algemeen. Bij zijn overlijden noemde The New York
Times hem een 'giant of ballet and Broadway'. Hij choreografeerde klassieke
Broadway-musicals als On The Town, The King <S en Fiddler on the Roof en
maakte daarnaast meer dan zestig balletten die nog altijd op het repertoire
staan van gerenommeerde balletgezelschappen over de hele wereld,
waaronder ons eigen Het Nationale Ballet.
Het bijzondere aan de choreografie van West Side Story is hoeveel van het
verhaal alleen door dans verteld wordt. Zoals in Dance at the Gym, waarin de
Jets en de Sharks ieder aan een kant van de kamer staan. Maar zodra Maria de
gymzaal binnenkomt, begint de scène, uitsluitend door middel van blikken en
gebaren. Totdat de energie van de dansers, vanuit elke vezel van hun lichamen
van de tenen tot de vingertoppen, ontploft. Jerome Robbins onderzocht deze
energie tot op de bodem. Niemand heeft de verlangens, angsten en bluf van
een gedoemde jeugd zo tijdloos en authentiek weergegeven als hij en heeft het
pijnlijke proces van volwassen worden zo schrijnend kunnen vertalen in dans
en vechten met virtuoze en acrobatische dansen.