'Het verhaal raakt je tot in elke vezel' 20r De ultieme dansmusical Maaike Widdershoven, twintig jaar geleden de ster van de Nederlandse musical West Side Story, is een groot fan: „Als ik Maria hoor zingen over haar onmogelijke liefde voor Tony, staat het kippenvel op mijn armen." 'Ik kan niet wachten om al die bekende prachtige nummers weer te horen' Bestel uw tickets op pzc.nl/westside Het meest aangrijpende liefdesverhaal aller tijden! Ga naar pzc.nl/theater Commerciële bijlage 22 november 2017 Zo'n vijfhonderd keer stond ze als de mooie, jonge Maria op de bühne. Een ongelooflijk succes voor de Nederlandse versie van de wereldberoemde musical die vanaf 1996 twee jaar lang in het theater te zien was. Nu de originele Broadway-productie naar ons land komt, staat Maaike Widdershoven te trappelen om erbij te zijn. ,,lk kan niet wachten om al die bekende prachtige nummers weer te horen", zegt de musicalster, die destijds na haar West Side Story-prestatie werd uitgeroepen tot het meest veelbelovende musicaltalent van Nederland. Het trieste verhaal over een liefde die er niet mag zijn, loopt al vanaf haar tienertijd als een rode draad door haar leven. „Ik ben fan vanaf het eerste moment dat ik de muziek hoorde. Ik las het boek, verslond de film, reisde als veertienjarige vanuit mijn woonplaats Oss zelfs naar Rotterdam om deze in een bioscoop met Dolby Surround te kunnen zien. Voor West Side Story deed ik alles. Het zegt waarschijnlijk genoeg dat ik voor mijn toelating aan het Conservatorium het lied Something's Coming koos en cum laude afstudeerde met A Boy Like That. Maria was mijn droomrol die ik meteen aan het begin van mijn carrière mocht spelen." Waarom spreekt het romantische verhaal van Tony en Maria haar zo aan? „Alles klopt. Het script, de choreografie, alles zit goed in elkaar. De combinatie van de opzwepende muziek - provocerend door het geknip met de vingers, en dan weer heel mooi melodieus - is onovertroffen. De scènes zijn niet lang, wel doeltreffend. Je weet meteen waar het naartoe gaat en je voelt met zijn allen het noodlot aankomen. West Side Story is een klassieker." Nog altijd kan ze emotioneel worden als ze Tony en Maria hoort zingen over hun onmogelijke verliefdheid. Het is haar grote rechtvaardigheidsgevoel, denkt ze, dat haar keer op keer kippenvel bezorgt. „Dat het niet zo mag zijn, omdat je uit twee verschillende culturen komt. Dat vind ik moeilijk te accepteren. Maar het is ook zeker mijn romantische inslag die me van deze musical doet houden. Als Maria in Somewhere bezingt dat er toch ergens op aarde een plek moet zijn waar het goed kan komen met hen, voel ik de tranen opkomen. West Side Story doet iets met mensen. Het verhaal raakt je tot in elke vezel. Het spelen van mijn rol vond ik emotioneel erg heftig. Bij de buiging na afloop stond ik vaak nog met de tranen in mijn ogen." Daarmee neemt de succesvolle musical een heel speciale plek in haar musicaljaren in. Behalve een droomdebuut betekende haar rol immers ook haar doorbraak bij het grote publiek. Na West Side Story speelde Maaike in vele musicals, zoals in Aspects of Love, waarvoor ze een Musical Award ontving. „Maar als ze ooit een oude versie van Maria zoeken, spring ik er meteen in." Zestig jaar na de wereldpremière keert de klassieke Broadway-musical West Side Story voor slechts vier weken terug naar Nederland! De hitmusical, die wordt beschouwd als de beste musical ooit, zal dit najaar worden uitgevoerd door een bijzondere en energieke Amerikaanse cast en met de briljante oorspronkelijke Broadway-choreografie van Jerome Robbins. 12 december 2017 t/m 7 januari 2018 World ForumTheater, Den Haag MartiniPlaza, Groningen korting op alle rangen Bestel uw tickets op pzc.nl/westside Dans in West Side Story is net zo essentieel voor het verhaal als de woorden en de muziek. Deze versie is de enige ter wereld die de originele Broadway- choreografie van danslegende Jerome Robbins mag gebruiken. Volgens The New Yorh Times is West Side Story de musical die de manier waarop we denken over hoe dans een verhaal kan vertellen, voorgoed heeft veranderd. Jerome Robbins (1918-1998) was de regisseur en choreograaf van West Side Story en één van de meest invloedrijke choreografen van musicals en Amerikaanse dans in het algemeen. Bij zijn overlijden noemde The New York Times hem een 'giant of ballet and Broadway'. Hij choreografeerde klassieke Broadway-musicals als On The Town, The King <S en Fiddler on the Roof en maakte daarnaast meer dan zestig balletten die nog altijd op het repertoire staan van gerenommeerde balletgezelschappen over de hele wereld, waaronder ons eigen Het Nationale Ballet. Het bijzondere aan de choreografie van West Side Story is hoeveel van het verhaal alleen door dans verteld wordt. Zoals in Dance at the Gym, waarin de Jets en de Sharks ieder aan een kant van de kamer staan. Maar zodra Maria de gymzaal binnenkomt, begint de scène, uitsluitend door middel van blikken en gebaren. Totdat de energie van de dansers, vanuit elke vezel van hun lichamen van de tenen tot de vingertoppen, ontploft. Jerome Robbins onderzocht deze energie tot op de bodem. Niemand heeft de verlangens, angsten en bluf van een gedoemde jeugd zo tijdloos en authentiek weergegeven als hij en heeft het pijnlijke proces van volwassen worden zo schrijnend kunnen vertalen in dans en vechten met virtuoze en acrobatische dansen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 59