21 Het is de grootste nachtmerrie van iedere artiest: een black-out krijgen op de planken. Het overkwam Simone Kleinsma onlangs. En zij is lang niet de enige. Geen paniek! Maar help, wat is m'n tekst??? In gesprek met Theo Maassen, zo'n twintig jaar geleden, wist hij het zeker: „Theo, als ik 6o ben, ga ik echt niet meer het podium op.Eric van Sauers weet nog precies wat zijn collega zei: „Dat is juist een prachtige leeftijd, zo'n oudere man die de zaken mooi en bezonken kan beschouwen." De stand-upcomedian/cabaretier is inmiddels 53 jaar en het springle vende bewijs dat hij de raad van Maassen destijds opvolgde. „Theo had gelijk. Ik ben sindsdien gegroeid - in mijn voorstellingen zit nu veel meer gelaagdheid. Dat is ongemerkt gegaan. Je kunt het niet leren, het is pure levenservaring. De mooie din gen, de ellendige zaken, het onder scheid tussen hoofd- en bijzaken. Eric van Sauers reist deze maanden door Nederland met De lief en leed tour, zijn achtste onemanshow. Een programma waarin hij zich, de ras verteller met een fijne neus voor alledaagse details, over het grote en kleine geluk en ongeluk in een mensenleven buigt. En ja, daar komt toch ook de ouderdom om de hoek kijken. „Ik merk dat ik de 50 ben gepas seerd. Bij een in sluiper in huis spring ik niet zomaar uit bed, verze ker ik je. Dan moet ik eerst een war- ming-up doen. Ik boks nog steeds en ben goed in vorm voor mijn leeftijd, maar sommige dingen moet je na je 50ste laten. „Bovendien zou het ongeloofwaar dig zijn om als overjarige puber over het podium te draven. Mijn shows liggen altijd dicht bij mijzelf Ik raak de tijdgeest aan, praat over mijn bele ving van de wereld om mij heen." Jong Natuurlijk, zegt hij, houden zijn drie kinderen hem jong. „Dat cliché is waar. Ik weet wat hun wereld be helst, al proberen ze mij daar angst vallig buiten te houden. „Ik heb me altijd voorgenomen: ik word niet zo'n chagrijn voor wie vroeger altijd beter was. Het is toch prachtig hoe elke generatie haar eigen weg vindt? „De lichting van mijn oudste, de twintigers, is een hartstikke leuke generatie. Veel leuker dan de mijne. Ze kennen de wereld veel beter, zijn supersociaal. Onzin, dat ze alleen maar achter hun computer spelletjes zitten te spelen. „Natuurlijk is hun speelveld vele malen groter dan dat van mij des tijds, maar ze weten van aanpakken. Vroeger was niet alles beter. Prachtig toch, hoe elke generatie haar eigen weg vindt? Zijn oprecht geïnteresseerd, energiek en ondernemend." De enige nostalgische toets die Van Sauers in De lief en leed tour aanslaat, is de terugkeer naar de wortels van de stand-upcomedy. „Meer dan ooit combineer ik comedy met cabaret. De dynamiek, de snelle, hoekige grappen, de grapdichtheid. „In deze show gaan wij - het pu bliek en ik - met liefde ons leed de len. Het grote, maar zeker ook het kleine. Nederlanders zijn in staat om het kleinste leed tot buitenproportio nele grootte op te blazen. Heerlijk. We emmeren over niks, zeiken en zaniken soms maar wat aan. Ode „Tegelijk breng ik een ode aan de mens en hoe ons brein met ons aan de haal gaat. Herinner jij je de eerste grote terroristische aanslag nog? Ik was dagen van slag. „We zijn nu een paar jaar verder en het hoort er gewoon bij. De laatste aanslag in New York, die neem je bijna voor ken nisgeving aan. Zo snel passen onze hersenen zich aan. Aan de el lende in Irak en Afghanistan, waar honderden mensen tegelijk worden opgebla zen, denken we nauwelijks. Te ver van ons bed." Eric van Sauers, die ook geregeld in films (Lef, Oh Babyen tv-series KoefnoenKlem) is te zien, is nog vaak te vinden in Toomler, het theater van de Comedy Train in Amsterdam en smeltkroes van talent in de stand- upcomedy. „Ik heb in de beginfase van deze show regelmatig in Toomler ge speeld. Collega's die commentaar ge ven, je scherp houden, ervoor zorgen dat je niet te comfortabel wordt. Nog steeds zie je er geweldige comedians. Toen ik begon, had ik het gemakkelij ker. Internet was er niet, nergens werd een lat gelegd. Je klooide vaak wat aan op zoek naar je eigen vorm." Verstoord „Als beginnende comedian speelde je in de provincie op het biljart. In het café werd snel nog even de stekker uit de gokkast getrokken en je keek tegen een poster van André Hazes aan, die er de volgende dag zong. Stamgasten op barkrukken die zich verstoord omdraaiden: 'Hé, je praat door ons gesprek heen. „De jonge generatie - Peter Panne- koek, Tim Fransen, Patrick Laureij, Daniël Arends en Martijn Koning om er een paar te noemen - vind ik fan tastisch. Het niveau van de stand-up comedy in ons land is héél hoog." aar stond ze dan, tijdens een voorstelling van de musical Was Getekend, Annie M.G. Schmidt. Simone Kleinsma wilde het couplet inzetten van het emotioneel beladen Zonder jou, maar plots was ze haar tekst kwijt. „Ik wacht even, ik raak niet in pa niek, maar nee, nog niet, dat duurt een eeuwigheid natuurlijk, ik denk dit wordt gênant, er zitten achthonderd mensen naar me te kijken en er gebeurt niks. Ik denk ik moet 'aflopen', dat is me in al die veertig jaar nog nooit overkomen", ver telde ze gisteravond in het door Cornald Maas gepresenteerde programma Volle Zalen. Simone, die afgelopen voorjaar haar man Guus Verstraete verloor, werd naar eigen zeggen gered door haar medespeler William Spaaij. Hij speelt Annies zoon Flip van Duyn. Kleinsma: „Ik hoop niet dat het me nog een keer overkomt. Men sen zullen wel iets hebben gevoeld, maar ze kunnen ook denken 'goh, wat neemt die vrouw een prachtige pauze'." Het overkomt de grootste artiesten. Bij een concert in Kopenhagen vorig jaar ver gat Adele de tekst van Rolling in the deep, een van haar grootste hits. Ze vloekte wat en begon opnieuw - het publiek kon er hartelijk om lachen. „Dat is de manier om ermee om te gaan", zegt musicalacteur Tony Neef, die nu met liedjesprogramma Weet je nog wel op het podium staat. „Vroeger stierfik duizend doden bij het idee van een black-out. Nu denk ik: kan gebeuren. Maar dat gevoel heeft even moeten rijpen." Emotie Een black-out op het podium leidde voor de Nederlandse zangeres Berget Lewis onlangs tot uitschakeling in de Britse ver sie van X Factor, maar vaak heeft het pu bliek het niet eens door, zegt Neef. „Toen ik de - zeg - 660ste voorstelling van Miss Saigon speelde, was ik midden in een liedje ineens bezig met de boodschappen van morgen. Ik wist mijn tekst niet meer, maar ben vol in de emotie gaan zitten - dat kan bij musical. Na afloop schaamde ik me rot, maar fans die me aanspraken zei den dat ze vonden dat ik er juist zo enorm goed in zat, die avond." Energie Lenette van Dongen, cabaretière en musi calactrice, maakt zich er daarom niet zo druk om. „Ik ben van de afdeling: ik red m'n reet wel", zegt ze lachend. „Maar: ik merk wel dat zo'n black-out veel energie kost. Je doet alles om maar door te gaan, ook al denkt 99 procent van het publiek dat het erbij hoort." Zonder schroom vertelt ze dat ze wel eens drie keer hetzelfde couplet zong, hier en daar een zin vergat of zelfs een com pleet grapje. „Het ligt vaak aan het moor dende schema. Nu, ik speel in de musical Vamos, staan we zes dagen per week op de planken. Fysiek zwaar. Als ik in een caba- retshow sta, in m'n eentje, kan ik zo'n black-out meestal wel oplossen. Dan maakt de volgorde waarin je iets vertelt niet zoveel uit. In een musical is het fijn als je goede mensen om je heen hebt. Cystine (Carreon, red.) redde mij pas nog in Vamos. Ik wist het niet meer, keek haar aan en zij vroeg: wil je misschien weten hoe laat het is? Dat had mijn vraag moeten zijn. Daardoor schoot de naald weer in de groef van de plaat." Wat je ertegen kunt doen? Bijzonder weinig, zeggen de artiesten. „Een ding dat ik in de loop der jaren wel heb geleerd, is dat je vooral niet vooraf al in de stress moet schieten over de tekst, want dan ga je met paniek het podium op", zegt Neef. Van Dongen: „Uiteindelijk is het maar theater, hè." woensdag 22 november 2017 GO Arno Gelder 44 —Eric van Sauers Simone Kleinsma was tijdens Was Getekend, Annie M.G. Schmidt even haar tekst kwijt, fotoroybeusker Marlies van Leeuwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21