x-
Deense politie vindt opnieuw lichaamsdeel in zaak duikbootmoord
EUWS 11
IntercityDirect rijdt na jaren eindelijk volgens schema
'NS heeft zich
in elk geval erg
ingespannen'
'Ik moet
wel vaak
staan in de
ochtend
spits'
'Kinderen
vinden het
ook leuk
en je staat
niet in files'
'Het blijft
toch altijd
nog sneller
dan met
de auto'
„Ik durf echt te zeggen dat
onze mensen en die van spoor-
beheerder ProRail met bloed,
zweet en tranen alles uit de
kast hebben gehaald om de
prestaties te verbeteren. We
zijn verbeterprogramma's ge
start, hebben de resultaten mi
nutieus gemonitord, hebben
machinisten bijgespijkerd over
hoe ze om moeten gaan met de
verschillende stroomsterktes.
We rijden met dubbele loco
motieven om uitval tegen te
gaan. En als een trein uitvalt,
zorgen we dat zo snel mogelijk
alles weer op de rails hebben.
Het is echt topsport. Ik ben
ontzettend trots op onze men
sen."
„Ik moet altijd een klein slagje
om de arm houden, maar zo
wel op punctualiteit als op zit
plaatsen zitten we boven het
van ons geëiste niveau. Het mi
nisterie eist dat minstens 82,5
procent niet meer dan vijf mi
nuten vertraging heeft. Bij
punctualiteit zitten we nu op
83 procent en lijkt het erop dat
we dat gaan halen. De zit
plaatskans moet 91,2 procent
zijn. De kans op een zitplaats is
97 procent, dus we zitten ver
boven wat van ons gevraagd
wordt."
„De hsl leek de achilleshiel van
de NS. We hebben een lange
weg afgelegd om de hsl weer
Ik vreet een
bezemsteel als we
aan het eind van
het jaar niet aan
de eisen voldoen
op de kaart te zetten. Ik kan het
niet met 100 procent zekerheid
zeggen, maar ik vreet een be
zemsteel op als we aan het eind
van het jaar niet aan de eisen
voldoen. Om in honkbal
termen te spreken: nadat wij
twee strikes tegen kregen, ma
ken we nu een homerun. En dat
zeg ik met gepaste bescheiden
heid. We doen het voor de rei
ziger. Ik word daarin gesterkt
door een onafhankelijk onder
zoek dat later deze maand uit
komt. Onderzoekers van Triple
Bridge zeggen: NS en ProRail
hebben alles gedaan wat je
kunt bedenken om de presta
ties te verbeteren."
„De marktverkenning is aan
gevraagd, omdat ze dachten:
NS kan het niet. Ik ben blij dat
we nu laten zien dat we het wel
kunnen. Als we dit tot het eind
van het jaar volhouden is er
ook geen noodzaak voor an
dere aanbieder."
ROVER
KOPENHAGEN De Deense politie
heeft weer een lichaamsdeel ge
vonden van de Zweedse freelance
journaliste Kim Wall (30). Het gaat
om een arm. Hoewel het nog niet
officieel is vastgesteld, gaat de poli
tie van Kopenhagen ervan uit dat
het gevonden lichaamsdeel van
Wall is.
„We hebben nog niet kunnen
vaststellen of het om de rechter- of
linkerarm gaat", zei woordvoerder
Jens Muller Jensen gisteren. „En
hoewel nog niet officieel vastge
steld, veronderstellen we dat de
vondst te maken heeft met de duik
bootmoord."
Eerder vond de politie in het wa
ter van de baai van Koge al een zak
met daarin de twee benen en het
hoofd van de Zweedse journaliste.
De baai van Kuge ligt ongeveer 50
kilometer zuidelijk van Kopenha
gen. De arm is aangetroffen in het
zelfde water.
De romp van Wall werd op 21 au
gustus aangetroffen door een fiet
ser. De aangespoelde romp ver
toonde diverse messteken. Met be
hulp van dna-onderzoek werd vast
gesteld dat het ging om lichaams
delen van Kim Wall.
Duikbootontwerper Peter Mad-
sen (46) wordt ervan beschuldigd
de Zweedse journaliste op 12 augus
tus aan boord van zijn zelfge
bouwde, zeventien meter lange
duikboot UC3 Nautilus te hebben
gedood. Wall was op zijn boot aan
wezig voor een reportage over de
onderzeeër.
Madsen zelf spreekt van een on-
geval en ontkent dat hij de vrouw
heeft vermoord.
Eerder vertelde Madsen de politie
dat de vrouw een zwaar luik op haar
hoofd had gekregen. Maar toen
hiervan geen sporen werden aange
troffen op haar hoofd, kwam de uit
vinder met een ander verhaal op de
proppen en vertelde hij dat Wall
aan boord van de duikboot als ge
volg van koolmonoxidevergiftiging
zou zijn overleden.
Het proces tegen de Deense uit
vinder begint op 8 maart.
woensdag 22 november 2017
GO
Rebecca Kuyper
(43) uit Baren-
drecht reist veel
voor haar werk
als international
business mana
ger bij LeasePlan:
„Voorheen was
het dramatisch,
maar nu gaat de
trein echt heel
veel beter. Ik
moet alleen wel
vaak in de eerste
klas staan in de
ochendspits tus
sen 7 en 9 uur."
De Rotterdamse
Leatitia Gomes
(34), teamleider
bij de Dirk, komt
net terug van een
lang weekend
Lissabon: „In het
begin had de
trein zo veel ver
traging, dat ik
met de auto naar
Schiphol ging. Nu
nemen we altijd
de IntercityDirect.
De kinderen vin
den dat ook leuk
en je komt niet in
de file."
Architect Stijn
Kemper van de
firma Power
house (38) reist
naar Schiphol: „In
principe rijdt de
trein wel steeds
beter, alleen vo
rige week vielen
er twee achter el
kaar uit. Maar
vanuit Rotterdam
blijft het toch al
tijd nog sneller
dan met de auto."
FOTO'S BART HOOGVELD
'Ik ben trots, het is topsport'
Eindelijk, de IntercityDirect
rijdt op tijd. Goed nieuws
voor de NS, die anders de li
centie om op de hogesnel
heidslijn dreigde kwijt te
raken. NS-baas Roger van
Boxtel is een gelukkig man.
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht
Die zogenaamd snelle trein
presteerde jarenlang super-
slecht. Waarom lukt het nu
ineens wél om de hsl op tijd
te laten rijden?
Voldoet NS nu aan de eisen
van het ministerie?
NS kreeg twee keer een
boete. Vanwege het three-
strikes-out-principe, liep u
het risico de hsl kwijt te ra
ken. Kneep u hem?
NS-topman Roger van
Boxtel. FOTO ANP
- Roger van Boxtel, NS
Kan de marktverkenning die
het ministerie doet om te on
derzoeken of een ander het
beter kan de prullenbak in?
UTRECHT
Reizigersorgani
satie Rover noemt
het 'heel verheu
gend' dat de NS de
doelstellingen lij
ken te halen. „Het
gaat erom dat de
treinen op tijd rijden
en dat reizigers kun
nen zitten. Als de
NS daar nu kans toe
ziet, is dat heel
goed", constateert
voorzitter Arriën
Kruyt. „De hsl is ja
renlang een pro
bleem geweest."
Volgens Rover was
het voor vervoer
ders 'enorm proble
matisch' om goed
over de hogesnel
heidslijn te rijden,
'omdat die lijn is
aangelegd door be
drijven die niet echt
verstand hadden
van het spoor'.
Kruyt: „Ook het
Franse bedrijf Tha-
lys had in het begin
ontzettende proble
men om die tech
niek onder de knie
te krijgen. Ik zie dat
de NS zich in elk
geval het laatste
jaar enorm heeft in
gespannen om de
prestaties te verbe
teren."
Kim Wall werkte aan een re
portage over de boot. foto reuters