x- Deense politie vindt opnieuw lichaamsdeel in zaak duikbootmoord EUWS 11 IntercityDirect rijdt na jaren eindelijk volgens schema 'NS heeft zich in elk geval erg ingespannen' 'Ik moet wel vaak staan in de ochtend spits' 'Kinderen vinden het ook leuk en je staat niet in files' 'Het blijft toch altijd nog sneller dan met de auto' „Ik durf echt te zeggen dat onze mensen en die van spoor- beheerder ProRail met bloed, zweet en tranen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren. We zijn verbeterprogramma's ge start, hebben de resultaten mi nutieus gemonitord, hebben machinisten bijgespijkerd over hoe ze om moeten gaan met de verschillende stroomsterktes. We rijden met dubbele loco motieven om uitval tegen te gaan. En als een trein uitvalt, zorgen we dat zo snel mogelijk alles weer op de rails hebben. Het is echt topsport. Ik ben ontzettend trots op onze men sen." „Ik moet altijd een klein slagje om de arm houden, maar zo wel op punctualiteit als op zit plaatsen zitten we boven het van ons geëiste niveau. Het mi nisterie eist dat minstens 82,5 procent niet meer dan vijf mi nuten vertraging heeft. Bij punctualiteit zitten we nu op 83 procent en lijkt het erop dat we dat gaan halen. De zit plaatskans moet 91,2 procent zijn. De kans op een zitplaats is 97 procent, dus we zitten ver boven wat van ons gevraagd wordt." „De hsl leek de achilleshiel van de NS. We hebben een lange weg afgelegd om de hsl weer Ik vreet een bezemsteel als we aan het eind van het jaar niet aan de eisen voldoen op de kaart te zetten. Ik kan het niet met 100 procent zekerheid zeggen, maar ik vreet een be zemsteel op als we aan het eind van het jaar niet aan de eisen voldoen. Om in honkbal termen te spreken: nadat wij twee strikes tegen kregen, ma ken we nu een homerun. En dat zeg ik met gepaste bescheiden heid. We doen het voor de rei ziger. Ik word daarin gesterkt door een onafhankelijk onder zoek dat later deze maand uit komt. Onderzoekers van Triple Bridge zeggen: NS en ProRail hebben alles gedaan wat je kunt bedenken om de presta ties te verbeteren." „De marktverkenning is aan gevraagd, omdat ze dachten: NS kan het niet. Ik ben blij dat we nu laten zien dat we het wel kunnen. Als we dit tot het eind van het jaar volhouden is er ook geen noodzaak voor an dere aanbieder." ROVER KOPENHAGEN De Deense politie heeft weer een lichaamsdeel ge vonden van de Zweedse freelance journaliste Kim Wall (30). Het gaat om een arm. Hoewel het nog niet officieel is vastgesteld, gaat de poli tie van Kopenhagen ervan uit dat het gevonden lichaamsdeel van Wall is. „We hebben nog niet kunnen vaststellen of het om de rechter- of linkerarm gaat", zei woordvoerder Jens Muller Jensen gisteren. „En hoewel nog niet officieel vastge steld, veronderstellen we dat de vondst te maken heeft met de duik bootmoord." Eerder vond de politie in het wa ter van de baai van Koge al een zak met daarin de twee benen en het hoofd van de Zweedse journaliste. De baai van Kuge ligt ongeveer 50 kilometer zuidelijk van Kopenha gen. De arm is aangetroffen in het zelfde water. De romp van Wall werd op 21 au gustus aangetroffen door een fiet ser. De aangespoelde romp ver toonde diverse messteken. Met be hulp van dna-onderzoek werd vast gesteld dat het ging om lichaams delen van Kim Wall. Duikbootontwerper Peter Mad- sen (46) wordt ervan beschuldigd de Zweedse journaliste op 12 augus tus aan boord van zijn zelfge bouwde, zeventien meter lange duikboot UC3 Nautilus te hebben gedood. Wall was op zijn boot aan wezig voor een reportage over de onderzeeër. Madsen zelf spreekt van een on- geval en ontkent dat hij de vrouw heeft vermoord. Eerder vertelde Madsen de politie dat de vrouw een zwaar luik op haar hoofd had gekregen. Maar toen hiervan geen sporen werden aange troffen op haar hoofd, kwam de uit vinder met een ander verhaal op de proppen en vertelde hij dat Wall aan boord van de duikboot als ge volg van koolmonoxidevergiftiging zou zijn overleden. Het proces tegen de Deense uit vinder begint op 8 maart. woensdag 22 november 2017 GO Rebecca Kuyper (43) uit Baren- drecht reist veel voor haar werk als international business mana ger bij LeasePlan: „Voorheen was het dramatisch, maar nu gaat de trein echt heel veel beter. Ik moet alleen wel vaak in de eerste klas staan in de ochendspits tus sen 7 en 9 uur." De Rotterdamse Leatitia Gomes (34), teamleider bij de Dirk, komt net terug van een lang weekend Lissabon: „In het begin had de trein zo veel ver traging, dat ik met de auto naar Schiphol ging. Nu nemen we altijd de IntercityDirect. De kinderen vin den dat ook leuk en je komt niet in de file." Architect Stijn Kemper van de firma Power house (38) reist naar Schiphol: „In principe rijdt de trein wel steeds beter, alleen vo rige week vielen er twee achter el kaar uit. Maar vanuit Rotterdam blijft het toch al tijd nog sneller dan met de auto." FOTO'S BART HOOGVELD 'Ik ben trots, het is topsport' Eindelijk, de IntercityDirect rijdt op tijd. Goed nieuws voor de NS, die anders de li centie om op de hogesnel heidslijn dreigde kwijt te raken. NS-baas Roger van Boxtel is een gelukkig man. Marcia Nieuwenhuis Utrecht Die zogenaamd snelle trein presteerde jarenlang super- slecht. Waarom lukt het nu ineens wél om de hsl op tijd te laten rijden? Voldoet NS nu aan de eisen van het ministerie? NS kreeg twee keer een boete. Vanwege het three- strikes-out-principe, liep u het risico de hsl kwijt te ra ken. Kneep u hem? NS-topman Roger van Boxtel. FOTO ANP - Roger van Boxtel, NS Kan de marktverkenning die het ministerie doet om te on derzoeken of een ander het beter kan de prullenbak in? UTRECHT Reizigersorgani satie Rover noemt het 'heel verheu gend' dat de NS de doelstellingen lij ken te halen. „Het gaat erom dat de treinen op tijd rijden en dat reizigers kun nen zitten. Als de NS daar nu kans toe ziet, is dat heel goed", constateert voorzitter Arriën Kruyt. „De hsl is ja renlang een pro bleem geweest." Volgens Rover was het voor vervoer ders 'enorm proble matisch' om goed over de hogesnel heidslijn te rijden, 'omdat die lijn is aangelegd door be drijven die niet echt verstand hadden van het spoor'. Kruyt: „Ook het Franse bedrijf Tha- lys had in het begin ontzettende proble men om die tech niek onder de knie te krijgen. Ik zie dat de NS zich in elk geval het laatste jaar enorm heeft in gespannen om de prestaties te verbe teren." Kim Wall werkte aan een re portage over de boot. foto reuters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 11