11 MUSEUM LUISTERTOER Museum Mayer van den Bergh in Antwerpen moet het topstuk Dulle Griet nog even missen. Het schilderij van Pieter Bruegel wordt gerestaureerd. Ondertussen leidt schrijver Jeroen Olyslaegers de museumbezoeker rond viaeenapp. Zuiderburen zv Schrijver Jeroen Olyslae gers heeft iets met de zes tiende eeuw. Of beter: hij heeft iets met Antwerpen in de zestiende eeuw. De Schelde- stad beleefde toen haar absolute bloeiperiode als cultureel en fi nancieel middelpunt van de we reld. Zodra Olyslaegers over die tijd begint, vertelt hij niet zomaar een verhaal, hij neemt je mee. Als je je ogen dichtdoet, zie en hoor je de paarden en wagens klossen op kasseien, je ziet de haven - toen nog middenin de stad, exotische koopwaar op de kaai, mannen luidruchtig hoerend, snoerend en... .nee nee, ogen openhouden! Want dit is een luistertoer langs de schatten van Museum Mayer van den Bergh in Antwerpen. Schilderijen vooral, maar ook beelden en voorwerpen. Het is de collectie van de puissant rijke naamgever van het museum, Fritz Mayer. Hij kocht deze kunstverza meling in de negentiende eeuw bijeen. Olyslaegers heeft de tekst voor de toer (gratis te downloaden via de Antwerp Museum App) ge schreven en ingesproken. Museum Mayer van den Bergh heeft de Vlaamse schrijver tot eind 2019 in de arm genomen om als 'writer in residence' een aantal zaken te organiseren. Behalve de luistertoer zijn er vanaf volgend jaar de 'Bruegelsalons', waar pu bliek, schrijver en experts met el kaar in gesprek gaan over zes tiende eeuwse thema's. „Sommige mensen denken dat ik hier als 'writer in residence' ook aan het schrijven ben. Dat is nu nog niet aan de orde", zegt Olyslaegers. „Maar ik kom hier vaak." Niet in de laatste plaats om ken nis en inspiratie op te doen voor zijn nieuwe boek, dat zich afspeelt in datzelfde Antwerpen in de zes tiende eeuw. 'Wildevrouw' luidt de werktitel. „Het is een liefdesge schiedenis over een herbergier die drie vrouwen heeft verloren. Hij maakt een aantal cruciale jaren mee in Antwerpen, de laatste bloeiperiode tussen 1558 en 1567. Dan komt de hertog van Alva en veel mensen trekken naar Amster dam. Onder wie mijn herbergier. Voor dat verhaal heb ik een achter grond nodig: hoe zag Antwerpen eruit, welke mentaliteit heerste er? Dit museum heeft daar veel mee te maken." Zeker. Want Fritz Mayer kocht behalve veel Middeleeuwse kunst ook werken uit de zestiende eeuw. Waaronder het topstuk van het museum: het wereldvermaarde schilderij Dulle Griet van Pieter Het schilderij zag eruit alsof het jaren in een Vlaamse frituur had gehangen Bruegel de Oude uit 1561. Ruim driehonderd jaar later tikte Mayer het werk - dat nu vele miljoenen waard is - voor nog geen 500 frank op de kop. Toen ook al een koopje. De Duitse handelaar dacht dat het werk van een van Bruegels zonen was. Mayer zag er meteen de hand van de oude meester zeifin. Ruim een eeuw hing Dulle Griet in het museum, nu is het in Brussel voor restauratie. Olyslae gers mocht het daar onlangs bekij ken. De vernislagen zijn er inmid dels af. „Het schilderij zag eruit alsof het jaren in een Vlaamse fri tuur had gehangen. En dan 's avonds heeft de frituurbaas nog een paar vrienden uitgenodigd en rookten ze de boel bol terwijl ze aan het kaarten waren. Die Dulle Griet is er nu niet meer. Dat bruine is eraf. Toen ik het zo zag, had ik het idee dat Bruegel ieder moment kon binnenstappen en zeggen: Okee, waar was ik geble ven? Da's een bijzonder heftig ge voel, je bent zó dicht bij wat de meester zelf gezien heeft. Dat is niet te vergelijken met het schilde rij waar die vernislagen nog op za ten. Het heeft een verbijsterende kracht." Dulle Griet gaat na de restauratie op toernee voor Bruegeltentoon- stellingen in Wenen en Madrid. In 2019 is zij terug in Antwerpen: het is dan 450 jaar geleden dat Bruegel overleed. Tot die tijd vindt de be zoeker van het museum op de plek van Griet een paneel, waar onder meer een film van de restauratie ge toond wordt. En er is natuurlijk het verhaal dat Jeroen Olyslaegers tij dens de toer over het schilderij ver telt. Het is dan net of alsof ze er nog hangt. Als je je ogen dichtdoet. dinsdag 21 november 2017 Terug naar de tii d van Jeroen Olyslaegers neemt de bezoeker mee langs de schatten van Museum Mayer van den Be'r< In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blik over de Belgische grens. Deze week: Museum Mayer van den Bergh in Ant werpen. Peter van den Assem Antwerpen -Jeroen Olyslaegers Het schilderij Dulle Griet hing een eeuw in het museum, nu is het in Brussel voor Jeroen Olyslaegers. „Sommige mensen denken dat ik hier als 'writer of residence' restauratie, foto museum mayer van den bergh ook aan het schrijven ben." foto's boaz timmermans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 80