Topmusici vertolken barokmuziek in Middelburg 8 Johan Claassen en Bernard Quesniaux brengen kunst fluisterend Nanky de Vreeze heeft geen eigen galerie meer, maar zij maakt tentoon stellingen op andere locaties. Eerder was zij te gast in GalerieGerritse. Nanky de Vreeze heeft een voorliefde voor poëtisch werk. Sub tiele kunst die eerder fluistert dan schreeuwt. Het duo Johan Claas sen (1943) en Bernard Quesniaux (1953) is daar een voorbeeld van. Quesniaux maakt tekeningen. Expressieve zwarte lijnen vinden tastend hun weg op een stuk kar ton of een beschilderd plaatje hout. Ze vormen zich tot langge rekte mensfiguren met ledematen die het midden houden tussen houterig en vibrerend. Soms hou den de lijnen op en worden ze ver vangen door opgeplakte stukjes papier van onduidelijke herkomst. Die verbinden de figuur met iets van buiten, met een geschiedenis waar het papier de sporen van draagt. De afgebeelde tekening toont een personage met een enorme gebogen arm, die iets wat zich buiten beeld bevindt lijkt te willen gebieden. Dat idee wordt gesteund door de richting van wat je het hoofd zou kunnen noemen. De kleur van de omgeving ver sterkt de expressie van de figuur. Twee vage veegjes bij de voeten suggereren ruimte. Het mooie aan het werk van Quesniaux is dat hij met weinig middelen iets weet te vertellen over hoe wij ons in het leven bewegen. Een zekere kwets baarheid is daarbij altijd aanwezig. Droom Johan Claassen vertrekt vaak van uit de droom. Dat wat hem toevalt zonder dat hij er bewust om heeft gevraagd. Daarbij past zijn aanpak om gevonden voorwerpen in zijn werk op te nemen. Het heeft ver wantschap met de surrealisten en met Cobra, maar Claassen ontwik kelde een heel eigen beeldtaal waarin vloeiende vormen centraal staan. Het meest opvallend zijn de assemblages van stukken hout die hij beschildert in lichtgrijze tin ten. 'Nachtval' is zo'n assemblage. Een hangende gestalte, voorzien van allerlei uitsteeksels waarin ik in één geval een hand herken. Het lijkt alsof uit de borst van gestalte een dier ontspruit. Op het lijf is een hart geplakt waaraan wat vin gers friemelen. Achter het hoofd, dat is samengesteld uit twee pla ten, verschijnt een zwarte schijf die door een hand naar beneden lijkt te worden geduwd. Dat zal de nacht zijn, die de figuur in de peil loze diepte van de droom laat glij den. Ik ontdek nog een hoofd. Mis schien iemand die de dromer met zich meedraagt? Of een deel van de dromer: het kind dat mits je er voor open staat de volwassene kan blijven voelen met verbeelding. Want dat is eigenlijk wat ik in al het werk van Johan Claassen aan- Het heeft verwantschap met de surrealisten en met Cobra tref. Hij verbindt verwondering over datgene wat de wereld (en de natuur in het bijzonder) hem aan reikt, met datgene wat de dingen hem schenken. Een boomstam kan een konijn worden, een speel- goedkruiwagentje een drager van verhalen. Verhalen die soms ook letterlijk onderdeel zijn van het beeld. Claassen roept met zijn beelden het tijdloze op waarin de magie die millennia lang de ervaringen van onze voorvaderen kleurde, verbonden wordt met die verbeel ding van het kind in ons. Zo klopt hij op de deur van onze ratio om ons subtiel wakker te schudden uit de illusie dat die de werkelijk heid is en bepaalt. Incanto Middelburg haalt enkele topmusici naar de Zeeuwse hoofdstad. Met bariton Peter Kooij en Mieneke van der Velden (viola da gamba) is kwaliteit ver zekerd. Ook het programma is aantrekkelijk. Johann Sebastian Bach kent iedereen. Buxtehude en Telemann misschien niet, maar het waren illustere tijdgenoten van Bach. Deze drie heren schre ven prachtige geestelijke muziek, zowel instrumentaal als vocaal. Ook de twee andere leden van het ensemble, l'Armonia Sonora van Mieneke van der Velden, Say- uri Yamagata (barokviool) en Leo van Doeselaar (orgel) zijn barok- specialisten. De instrumentalisten zullen schitteren in de triosonate III van Buxtehude en de Sonate BWV1027 voor viola da gamba en obligaat klavecimbel van Bach. De violiste komt vooral tot haar recht in de cantates omdat ze daar in dialoog gaat met de zanger. Klankkleuren Het programma draagt de titel 'Der Friede sei mit dir'. Een toe passelijke titel in deze woelige tijd. De gelijknamige solocantate van Bach lijkt eenvoudig van bezet ting, maar juist door de klankkleu ren van de drie instrumenten die prachtig combineren met de slanke baritonstem van Kooij, wordt het een aparte ervaring om naar dit werk met recitatieven, aria's en slotkoraal te luisteren. Bach had een grote bewondering Mieneke van der Velden is een veel gevraagde gambiste en heeft twee orginele gamba's voor Buxtehude en hij was gechar meerd door zijn orgelmuziek en zijn triosonates. Telemann was in zijn tijd beroemder dan Bach, hij was zakelijker en zijn werken wer den gedrukt zodat hij bekender was. Hij schreef veel en vooral ver schillende composities en zijn werk zit regelmatig vol humor. 2027 is het Telemannjaar en de musici willen hem eren door en kele bekende werken van hem uit te voeren, zoals de emotierijke passie-cantate: 'Ich will den Kreuzweg gerne gehen', met obli gate vioolpartij. Mieneke van der Velden is een veel gevraagde gambiste, zij bezit twee originele Franse gamba's. Zij doceert aan conservatoria in Am sterdam en Den Haag. Zij trad al enkele malen op in Middelburg en Aardenburg. Peter Kooij was als zoon van een zangeres en een can tor-organist/dirigent voorbestemd voor zang. Hij reist als barokken- ner de hele wereld over. Hij werkte mee aan de integrale uitvoering van de cantates, passies en vocale werken van Bach met het Bach Collegium Japan onder leiding van Masaaki Suzuki. Hij doceert aan verschillende conservatoria en staat bekend om zijn geweldige tekstinterpretatie. Leo van Doeselaar zal behalve op kistorgel ook op het van Duyschot orgel van de Augustinuskerk spe len. zaterdag 18 november 2017 PC Schatkamer vol verbeelding Nico Out 'Nachtval' van Johan Claassen. Tot en met 3 december. Galerie Gerritse, Londensekaai 19, Mid delburg. Donderdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.30 uur en op afspraak: 06 -12256289. 'Oranje' van Bernard Quesniaux. Jeanette Vergouwen Vrijdag 24 november in de Sint- Augustinuskerk in Middelburg (Zuidsingel 70). De aanvang is om 20.00 uur. Meer informatie incantoconcerten.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44