Luchtvaartexpert:
365 Dagen Succesvol
E 21
Scheurkalender
ook hoog in de lucht andere stoffen
uit die het broeikaseffect versterken.
Toch gaat het bij de groei van lucht
havens tot nu toe nog altijd niet over
klimaateffecten, een punt dat Peeters
in zijn proefschrift bekritiseert.
Het probleem wordt bovendien
groter, doordat mensen uit steeds
meer landen het vliegen kunnen be
talen. Peeters' oplossing is behoorlijk
ingrijpend: het aantal vluchten moet
worden ingeperkt, in plaats van uit
gebreid. Landen en hun luchthavens
krijgen een maximumaantal vluch
ten toegewezen.
Wordt zijn ingreep werkelijkheid,
dan stijgt de vliegticketprijs enorm.
Alleen mensen met veel geld kunnen
het vliegen dan nog betalen, denkt
Peeters. „Een retourtje Barcelona zou
van too euro nu naar 6oo euro of
meer gaan. Korte afstanden afleggen
met ander vervoer wordt dan logi
scher. Even voor een pilsje naar Praag
met het
vliegtuig is er
straks niet meer
bij." Peeters bena
drukt dat mensen
nog steeds zouden kun
nen reizen. „Het is echt
geen thuiszitscenario. Je kunt
terwijl je minder vliegt óók mooie
plekken bezoeken. Is Australië nu
echt zoveel mooier dan de Alpen?"
Actieradius
Peeters vliegt zelf nu al zo min moge
lijk. Ironisch genoeg was zijn laatste
vlucht voor het klimaatoverleg over
de luchtvaart. „Dat was vorig jaar,
naar Montreal." Reizen doet hij zo
veel mogelijk met onder meer trei
nen en bussen. „Daardoor is mijn ac
tieradius automatisch kleiner, maar
dat vind ik niet erg."
Voor vliegmaatschappijen is de in
perking van het aantal vluchten ook
voordelig, zegt Peeters: „Ze hoeven
dan niet meer aan de prijzenoorlog
mee te doen, want concurreren gaat
dan eerder over service. Hun klanten
kunnen het immers wel betalen."
Vliegen is in Nederland behoorlijk
ingeburgerd. Het voorstel van Peeters
zal dus vermoedelijk niet in goede
aarde vallen. Waarom stelt hij het
toch voor? „Ik had het ook liever niet
zo bedacht, maar met andere oplos
singen gaan we het niet redden. Die
zijn niet snel en effectief genoeg."
Heffingen hebben volgens de on
derzoeker veel haken en ogen, en zijn
slechts een gedeeltelijke oplossing.
„Allereerst moet je dan bepalen hoe
je de milieuschade berekent, en daar
moet een bedrag aan verbonden wor
den. Hoe doe je zoiets? Verder moet
een heffing echt heel hoog worden
om alle milieuschade te ondervan
gen. Daarna moet de regering ook
nog besluiten wat er met het binnen
gehaalde geld wordt gedaan."
Technologische vooruitgang biedt
evenmin een uitweg, zegt hij. „Een
iets zuinigere Boeing die nu op de te
kentafel ligt, wordt pas over zo'n tien
jaar opgeleverd, waarna er nog tot
2080 mee gevlogen wordt. En dat ter
wijl er nü iets moet gebeuren."
Ook op radicaal andere vervoers
middelen, zoals de hyperloop van
Elon Musk, moeten we wat Peeters
betreft niet rekenen. „Van de hyper
loop is de capaciteit dramatisch laag.
Nieuwe ideeën kunnen geen kwaad,
maar we moeten niet in die techno
logiemythe geloven zodat we nu niks
hoeven doen."
„Door mijn oplossing in te voeren
creëer je schaarste, en hou je een gro
ter deel van het geld in de sector",
stelt Peeters. „Beperkingen klinken
misschien extreem, maar zijn niet
nieuw: Schiphol mag nu al niet door
groeien vanwege geluidsoverlast. De
inperking die ik voorstel moet alleen
wel wereldwijd worden ingevoerd.
Reizigers kunnen anders uitwijken
naar goedkopere luchthavens."
Heffingen
Zoiets is toch niet haalbaar? „Dat
werd 30 jaar geleden ook gezegd over
de visserijbeperking. Maar als men
sen iets echt willen, kan het. Zonder
beperking gaat het mis. Kijk naar
Amerika, waar vissers gewoon hun
gang mochten blijven gaan. Daar is
de kabeljauw verdwenen."
Dat er iets moet gebeuren, is voor
andere experts duidelijk. Maar Pee
ters oplossing wordt niet door ieder
een toegejuicht. „Het schuurt", zegt
luchtvaarteconoom Jaap de Wit van
de Universiteit van Amsterdam. „Het
is duidelijk dat de markt niet goed
functioneert, maar dat milieu-effect
kun je reguleren met heffingen."
Babette Porcelijn, die het boek De
verborgen impact schreef over de in
vloed van leefstijlkeuzes op het kli
maat, is niet voor dwingen. „Volgens
mij is 'truepricing' een eerlijke oplos
sing. Daarbij wordt in geld uitge
drukt wat de klimaatschade van iets
is. Zo maak je beter inzichtelijk wat
de impact van vliegen is, dan door
het aantal vluchten te beperken."
Bestel nu op pzc.nl/365 of ga naar de winkel
brunu
E32ESZ3
voor maar
zaterdag 18 november 2017
GO
'Maak
vliegen
peperduur'
Er werken
op en rond
Schiphol onge
veer 65.000
werknemers.
Een column in de PZC, een boek dat al vijfjaar lang
in de bestsellerlijsten staat, honderden seminars en
uitverkochte programma's! De mannen achter
365 Dagen Succesvol, David de Koek en Arjan Vergeer,
hebben als missie om Nederland het gelukkigste land
ter wereld te maken.
EfEe- cUeg i&m.
rffvp-je, d-Lcfvter
bVj je,
(2P Primera