Luchtvaartexpert: 365 Dagen Succesvol E 21 Scheurkalender ook hoog in de lucht andere stoffen uit die het broeikaseffect versterken. Toch gaat het bij de groei van lucht havens tot nu toe nog altijd niet over klimaateffecten, een punt dat Peeters in zijn proefschrift bekritiseert. Het probleem wordt bovendien groter, doordat mensen uit steeds meer landen het vliegen kunnen be talen. Peeters' oplossing is behoorlijk ingrijpend: het aantal vluchten moet worden ingeperkt, in plaats van uit gebreid. Landen en hun luchthavens krijgen een maximumaantal vluch ten toegewezen. Wordt zijn ingreep werkelijkheid, dan stijgt de vliegticketprijs enorm. Alleen mensen met veel geld kunnen het vliegen dan nog betalen, denkt Peeters. „Een retourtje Barcelona zou van too euro nu naar 6oo euro of meer gaan. Korte afstanden afleggen met ander vervoer wordt dan logi scher. Even voor een pilsje naar Praag met het vliegtuig is er straks niet meer bij." Peeters bena drukt dat mensen nog steeds zouden kun nen reizen. „Het is echt geen thuiszitscenario. Je kunt terwijl je minder vliegt óók mooie plekken bezoeken. Is Australië nu echt zoveel mooier dan de Alpen?" Actieradius Peeters vliegt zelf nu al zo min moge lijk. Ironisch genoeg was zijn laatste vlucht voor het klimaatoverleg over de luchtvaart. „Dat was vorig jaar, naar Montreal." Reizen doet hij zo veel mogelijk met onder meer trei nen en bussen. „Daardoor is mijn ac tieradius automatisch kleiner, maar dat vind ik niet erg." Voor vliegmaatschappijen is de in perking van het aantal vluchten ook voordelig, zegt Peeters: „Ze hoeven dan niet meer aan de prijzenoorlog mee te doen, want concurreren gaat dan eerder over service. Hun klanten kunnen het immers wel betalen." Vliegen is in Nederland behoorlijk ingeburgerd. Het voorstel van Peeters zal dus vermoedelijk niet in goede aarde vallen. Waarom stelt hij het toch voor? „Ik had het ook liever niet zo bedacht, maar met andere oplos singen gaan we het niet redden. Die zijn niet snel en effectief genoeg." Heffingen hebben volgens de on derzoeker veel haken en ogen, en zijn slechts een gedeeltelijke oplossing. „Allereerst moet je dan bepalen hoe je de milieuschade berekent, en daar moet een bedrag aan verbonden wor den. Hoe doe je zoiets? Verder moet een heffing echt heel hoog worden om alle milieuschade te ondervan gen. Daarna moet de regering ook nog besluiten wat er met het binnen gehaalde geld wordt gedaan." Technologische vooruitgang biedt evenmin een uitweg, zegt hij. „Een iets zuinigere Boeing die nu op de te kentafel ligt, wordt pas over zo'n tien jaar opgeleverd, waarna er nog tot 2080 mee gevlogen wordt. En dat ter wijl er nü iets moet gebeuren." Ook op radicaal andere vervoers middelen, zoals de hyperloop van Elon Musk, moeten we wat Peeters betreft niet rekenen. „Van de hyper loop is de capaciteit dramatisch laag. Nieuwe ideeën kunnen geen kwaad, maar we moeten niet in die techno logiemythe geloven zodat we nu niks hoeven doen." „Door mijn oplossing in te voeren creëer je schaarste, en hou je een gro ter deel van het geld in de sector", stelt Peeters. „Beperkingen klinken misschien extreem, maar zijn niet nieuw: Schiphol mag nu al niet door groeien vanwege geluidsoverlast. De inperking die ik voorstel moet alleen wel wereldwijd worden ingevoerd. Reizigers kunnen anders uitwijken naar goedkopere luchthavens." Heffingen Zoiets is toch niet haalbaar? „Dat werd 30 jaar geleden ook gezegd over de visserijbeperking. Maar als men sen iets echt willen, kan het. Zonder beperking gaat het mis. Kijk naar Amerika, waar vissers gewoon hun gang mochten blijven gaan. Daar is de kabeljauw verdwenen." Dat er iets moet gebeuren, is voor andere experts duidelijk. Maar Pee ters oplossing wordt niet door ieder een toegejuicht. „Het schuurt", zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam. „Het is duidelijk dat de markt niet goed functioneert, maar dat milieu-effect kun je reguleren met heffingen." Babette Porcelijn, die het boek De verborgen impact schreef over de in vloed van leefstijlkeuzes op het kli maat, is niet voor dwingen. „Volgens mij is 'truepricing' een eerlijke oplos sing. Daarbij wordt in geld uitge drukt wat de klimaatschade van iets is. Zo maak je beter inzichtelijk wat de impact van vliegen is, dan door het aantal vluchten te beperken." Bestel nu op pzc.nl/365 of ga naar de winkel brunu E32ESZ3 voor maar zaterdag 18 november 2017 GO 'Maak vliegen peperduur' Er werken op en rond Schiphol onge veer 65.000 werknemers. Een column in de PZC, een boek dat al vijfjaar lang in de bestsellerlijsten staat, honderden seminars en uitverkochte programma's! De mannen achter 365 Dagen Succesvol, David de Koek en Arjan Vergeer, hebben als missie om Nederland het gelukkigste land ter wereld te maken. EfEe- cUeg i&m. rffvp-je, d-Lcfvter bVj je, (2P Primera

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21