<D \wm DE WEEK VAN PHLIPPEN 20 Vliegtoerisme en de luchtvaart moeten in de toekomst flink inkrimpen. Anders zijn de klimaatdoelen van Parijs nooit haalbaar, zegt expert Paul Peeters. Vopak Altice KLIMAATAKKOORD C02-UITSTOOT Een eigen huis is iets bijzon ders. Zekerheid in stenen die niet snel waarde verliest. Wij Nederlanders hebben ongewoon vaak een eigen huis. Met de NHG- garantie, hypotheekrenteaftrek en het bestaan van de aflossingsvrije hypotheek, was je tot voor kort een idioot als je geen huis kocht zodra je kon. Ik kocht mijn eerste apparte ment in 2003. Met nauwelijks een inkomen, maar volgens de Rabo-ad- viseur een gouden toekomst, kreeg ik een kleine hypotheek zonder af te lossen, met een bouwdepot. De netto maandlasten van dat alles la gen ver onder de huurprijs van een vergelijkbaar appartement. Ik voelde mij de koning te rijk. Dat kunstje kon je alleen in Neder land flikken. Hoezo? Onze ambtena ren subsidieerden de woningmarkt volop omdat mensen met een eigen huis verstandiger leven: ze sparen meer en dragen bij aan hun buurt. En het was lekker links: mensen met een kleine baan en beurs konden ook kopen. Banken financierden dit via de internationale kapitaalmarkt. Fiscale cadeautjes en regelingen, zo als de straks afgeschafte dividendbe lasting, maken en maakten ons een aantrekkelijke bestemming van al dat internationale geld. Wij profi teerden daar allemaal van. Ook voor de ouderen waren er ca deautjes. Wie zijn huis had afgelost, werd fiscaal met rust gelaten (de wet-Hillen). Het eigen huis, dat dan pas echt eigen is, was vermogen dat VOORBEELD niet extra belast hoefde te worden. Zoals we weten zijn die tijden ver anderd. De crisis maakte duidelijk hoezeer onze belangen met die van banken vermengd waren tot zelfrij zend bakmeel. Toen dat ontplofte, zijn banken, overheid en wij huizenkopers uit elkaar gespat en nu moeten we onze eigen boontjes doppen. Dat is naar, maar het geldt voor ie dereen. Ik vind het ergerlijk om te zien hoe sommige ouderen zich ver ongelijkt blijven beroepen op 'maar mij was geen welvaartsverlies be loofd'. We moeten nu, net als in lan den om ons heen, zelf sparen voor een eigen huis en verplicht aflossen. Het gelijkheidsideaal van bijna ieder- Belof ten worden twaalf jaar later soms bijgesteld als de wereld verandert een een eigen huis wordt daardoor sterk verminderd. Om het toch zo eerlijk mogelijk te houden en de on gelijkheid tussen vermogenden en onvermogenden niet te gek te laten worden, vraagt het kabinet nu ook iets van de vermogende ouderen van wie het huis volledig is afgelost. Wie daarover van de daken schreeuwt is onsolidair. dat wie heeft afgelost, met rust wordt gelaten. Maar beloften worden twaalf jaar later soms bijgesteld als de we reld verandert. Vraag dat maar aan de jongeren die tien jaar langer moeten wachten om te kunnen kopen. Vraag het aan de flexwerker die een vast contract was beloofd. En waar gaat het nou helemaal om: wie een afge lost huis heeft van 300.000 euro en bijbehorend inkomen, gaat over der tig jaar tijd steeds 1 euro en 85 cent meer betalen. In 2050 zal er een kleine groep zijn die zich de belofte van Hillen nog herinnert die 55 euro per maand meer moet betalen. Dat is geen boosmakertje, dat is gewoon fair. GO JG on r is geen kruid gewassen tegen de groei van het toerisme en de lucht vaart. De huidige maat regelen om die groei te beteugelen en zo het milieu te be schermen, halen niets uit. Als we de klimaatdoelen willen halen, ontko men we niet aan een sterke afname van de luchtvaart, betoogt Paul Pee ters, lector duurzame luchtvaart aan toerismehogeschool NHTV. Afgelopen week promoveerde Pee ters aan de TU Delft op onderzoek naar de milieugevolgen van de mon diale reislust en zijn conclusies liegen er niet om: „De stijgende C02-uit- stoot van het wereldwijde toerisme maakt het hoogst onwaarschijnlijk dat doelen uit het klimaatakkoord van Parijs worden gehaald. Er wordt te veel verwacht van technologische ontwikkelingen, maar die kunnen de groei van het aantal reizen en vluch ten nooit compenseren." In het jaar 2100 reizen we volgens Peeters, zonder ingrijpen, negen keer zoveel als in 2015, ook omdat we steeds verder weg gaan. De effecten ervan kunnen alleen worden gecom penseerd als alle andere vervuilers - de industrie voorop - hun uitstoot tot nul terugbrengen: een utopie. Ingrijpend De maatregelen die nu worden voor gesteld om die groei - en daarmee de uitstoot van broeikasgassen - te tem peren, halen nauwelijks iets uit, vindt Peeters. Zelfs een ticketbelas ting van 200 procent van de reisprijs en een C02-heffing van 1.000 dollar per ton uitstoot zijn niet voldoende, ook niet in combinatie met een to renhoge subsidie op biobrandstoffen en giga-investeringen in hogesnel heidslijnen om vliegverbindingen te vervangen. Bij de klimaatconferentie in Parijs werd in 2015 door 174 landen over eengekomen dat de klimaatopwar- ming beperkt moet blijven tot maxi maal 2 graden Celsius. Vliegtuigen hebben van alle vervoersmiddelen de grootste impact op het klimaat. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de we reldwijde C02-emissie, maar stoten Even voor een pilsje naar Praag met het vliegtuig is er straks niet meer bij @sandraphlippen Wet-Hillen Stel: woz-waarde 300.000 euro. Rutte III verlaagt het Eigenwoningforfait (EWF) met 0,15 procent naar 0,6 procent van de woz-waarde. De EWF wordt dus 1.800 euro (0,006 x 300.000) per jaar. Afschaffing van 'Hillen' betekent dat die 1.800 euro belast wordt als inko men. 37 procent belasting (inko mens tot 70.000 euro per jaar) 666 euro per jaar 55 euro per maand. Dit bedrag wordt opgebouwd over dertig jaar tijd. Het eerste jaar maandelijks 1,85 euro meer, het tweede jaar 3,70 per maand etcetera, tot in 2050 55 euro per maand extra belas ting wordt betaald. Ik weet, de overheid had beloofd Sandra Phlippen is chef van de redactie economie O zaterdag 18 november 2017 Het chemiecon cern was een van de schaarse lichtpuntjes in de AEX.. De vermogens beheertak van de verzekeraar gaat reorganiseren. ING verlaagde het koersdoel 42 euro naar 36 euro. W De Franse kabe laar lijkt in een vrije val terecht gekomen.. o Gea Bruinsma Herman Stil Schiphol In 2016 vlo gen 70 miljoen passagiers via de Nederlandse luchthavens Schiphol, Rotterdam en Eindhoven, een stijging van 8,9 procent. Paul Peeters. lector duurzame luchtvaart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20