<D
\wm
DE WEEK VAN PHLIPPEN
20
Vliegtoerisme
en de luchtvaart
moeten in de
toekomst flink
inkrimpen.
Anders zijn de
klimaatdoelen
van Parijs
nooit haalbaar,
zegt expert
Paul Peeters.
Vopak
Altice
KLIMAATAKKOORD C02-UITSTOOT
Een eigen huis is iets bijzon
ders. Zekerheid in stenen die
niet snel waarde verliest. Wij
Nederlanders hebben ongewoon
vaak een eigen huis. Met de NHG-
garantie, hypotheekrenteaftrek en
het bestaan van de aflossingsvrije
hypotheek, was je tot voor kort een
idioot als je geen huis kocht zodra je
kon. Ik kocht mijn eerste apparte
ment in 2003. Met nauwelijks een
inkomen, maar volgens de Rabo-ad-
viseur een gouden toekomst, kreeg
ik een kleine hypotheek zonder af te
lossen, met een bouwdepot. De
netto maandlasten van dat alles la
gen ver onder de huurprijs van een
vergelijkbaar appartement. Ik voelde
mij de koning te rijk.
Dat kunstje kon je alleen in Neder
land flikken. Hoezo? Onze ambtena
ren subsidieerden de woningmarkt
volop omdat mensen met een eigen
huis verstandiger leven: ze sparen
meer en dragen bij aan hun buurt.
En het was lekker links: mensen met
een kleine baan en beurs konden
ook kopen. Banken financierden dit
via de internationale kapitaalmarkt.
Fiscale cadeautjes en regelingen, zo
als de straks afgeschafte dividendbe
lasting, maken en maakten ons een
aantrekkelijke bestemming van al
dat internationale geld. Wij profi
teerden daar allemaal van.
Ook voor de ouderen waren er ca
deautjes. Wie zijn huis had afgelost,
werd fiscaal met rust gelaten (de
wet-Hillen). Het eigen huis, dat dan
pas echt eigen is, was vermogen dat
VOORBEELD
niet extra belast hoefde te worden.
Zoals we weten zijn die tijden ver
anderd. De crisis maakte duidelijk
hoezeer onze belangen met die van
banken vermengd waren tot zelfrij
zend bakmeel. Toen dat ontplofte, zijn
banken, overheid en wij huizenkopers
uit elkaar gespat en nu moeten we
onze eigen boontjes doppen.
Dat is naar, maar het geldt voor ie
dereen. Ik vind het ergerlijk om te
zien hoe sommige ouderen zich ver
ongelijkt blijven beroepen op 'maar
mij was geen welvaartsverlies be
loofd'. We moeten nu, net als in lan
den om ons heen, zelf sparen voor
een eigen huis en verplicht aflossen.
Het gelijkheidsideaal van bijna ieder-
Belof ten worden
twaalf jaar later soms
bijgesteld als de
wereld verandert
een een eigen huis wordt daardoor
sterk verminderd. Om het toch zo
eerlijk mogelijk te houden en de on
gelijkheid tussen vermogenden en
onvermogenden niet te gek te laten
worden, vraagt het kabinet nu ook
iets van de vermogende ouderen van
wie het huis volledig is afgelost. Wie
daarover van de daken schreeuwt is
onsolidair.
dat wie heeft afgelost, met rust wordt
gelaten. Maar beloften worden twaalf
jaar later soms bijgesteld als de we
reld verandert. Vraag dat maar aan de
jongeren die tien jaar langer moeten
wachten om te kunnen kopen. Vraag
het aan de flexwerker die een vast
contract was beloofd. En waar gaat
het nou helemaal om: wie een afge
lost huis heeft van 300.000 euro en
bijbehorend inkomen, gaat over der
tig jaar tijd steeds 1 euro en 85 cent
meer betalen. In 2050 zal er een
kleine groep zijn die zich de belofte
van Hillen nog herinnert die 55 euro
per maand meer moet betalen. Dat is
geen boosmakertje, dat is gewoon
fair.
GO
JG on
r is geen kruid gewassen
tegen de groei van het
toerisme en de lucht
vaart. De huidige maat
regelen om die groei te
beteugelen en zo het milieu te be
schermen, halen niets uit. Als we de
klimaatdoelen willen halen, ontko
men we niet aan een sterke afname
van de luchtvaart, betoogt Paul Pee
ters, lector duurzame luchtvaart aan
toerismehogeschool NHTV.
Afgelopen week promoveerde Pee
ters aan de TU Delft op onderzoek
naar de milieugevolgen van de mon
diale reislust en zijn conclusies liegen
er niet om: „De stijgende C02-uit-
stoot van het wereldwijde toerisme
maakt het hoogst onwaarschijnlijk
dat doelen uit het klimaatakkoord
van Parijs worden gehaald. Er wordt
te veel verwacht van technologische
ontwikkelingen, maar die kunnen de
groei van het aantal reizen en vluch
ten nooit compenseren."
In het jaar 2100 reizen we volgens
Peeters, zonder ingrijpen, negen keer
zoveel als in 2015, ook omdat we
steeds verder weg gaan. De effecten
ervan kunnen alleen worden gecom
penseerd als alle andere vervuilers -
de industrie voorop - hun uitstoot
tot nul terugbrengen: een utopie.
Ingrijpend
De maatregelen die nu worden voor
gesteld om die groei - en daarmee de
uitstoot van broeikasgassen - te tem
peren, halen nauwelijks iets uit,
vindt Peeters. Zelfs een ticketbelas
ting van 200 procent van de reisprijs
en een C02-heffing van 1.000 dollar
per ton uitstoot zijn niet voldoende,
ook niet in combinatie met een to
renhoge subsidie op biobrandstoffen
en giga-investeringen in hogesnel
heidslijnen om vliegverbindingen te
vervangen.
Bij de klimaatconferentie in Parijs
werd in 2015 door 174 landen over
eengekomen dat de klimaatopwar-
ming beperkt moet blijven tot maxi
maal 2 graden Celsius. Vliegtuigen
hebben van alle vervoersmiddelen de
grootste impact op het klimaat. Ze
zijn niet alleen verantwoordelijk
voor ongeveer 2,5 procent van de we
reldwijde C02-emissie, maar stoten
Even voor een
pilsje naar
Praag met het
vliegtuig is er
straks niet
meer bij
@sandraphlippen
Wet-Hillen
Stel: woz-waarde 300.000
euro. Rutte III verlaagt het
Eigenwoningforfait (EWF) met
0,15 procent naar 0,6 procent
van de woz-waarde. De EWF
wordt dus 1.800 euro (0,006 x
300.000) per jaar. Afschaffing
van 'Hillen' betekent dat die
1.800 euro belast wordt als inko
men. 37 procent belasting (inko
mens tot 70.000 euro per jaar)
666 euro per jaar 55 euro
per maand. Dit bedrag wordt
opgebouwd over dertig jaar tijd.
Het eerste jaar maandelijks 1,85
euro meer, het tweede jaar 3,70
per maand etcetera, tot in 2050
55 euro per maand extra belas
ting wordt betaald.
Ik weet, de overheid had beloofd
Sandra Phlippen is chef van
de redactie economie
O
zaterdag 18 november 2017
Het chemiecon
cern was een
van de schaarse
lichtpuntjes in
de AEX..
De vermogens
beheertak van de
verzekeraar gaat
reorganiseren.
ING verlaagde
het koersdoel 42
euro naar 36
euro.
W
De Franse kabe
laar lijkt in een
vrije val terecht
gekomen..
o
Gea Bruinsma
Herman Stil
Schiphol
In 2016 vlo
gen 70 miljoen
passagiers via
de Nederlandse
luchthavens
Schiphol,
Rotterdam
en Eindhoven,
een stijging van
8,9 procent.
Paul Peeters. lector
duurzame luchtvaart