r" ft 'In de ouwe tijd gebruikten stropers ook grof geweld' Aansturing politie steeds Zeeuwser Bill 3 Vier districten r-V-.;.'I ÈLei tÉLM Behalve politieagenten lopen en rijden er in het Zeeuwse buitengebied 's avonds en 's nachts 14 vrijwillige toezichthou ders (groene boa's - bijzondere op sporingsambtenaren) rond. Bij toer beurt. „In de weekenden zijn er vier, vijf man op stap", zegt regioafge vaardigde Jaap van der Hiele van de Koninklijke Nederlandse Vereni ging van Natuurtoezicht. Hij coördi neert hun inzet en fungeert als scha kel met de politie, waar hij zelf werkt bij de recherche van het team mi lieu. Vijf van de groene boa's in Zee land zijn bewapend. De anderen hebben alleen een telefoon, aldus Van der Hiele. De gewapende boa's lopen op Schouwen-Duiveland, Tholen, de Bevelanden en Walche ren. Boven de Westerschelde zijn zes toezichthouders actief, in Zeeuws-Vlaanderen acht, vooral in het oosten. Het westen van Schou wen en West-Zeeuws-Vlaanderen zijn witte vlekken. Tot twee weken geleden had ook de milieudienst RUD Zeeland drie inspecteurs rondlopen - Noord-Zee land, Midden-Zeeland en in Zeeuws-Vlaanderen - plus een coördinator. Voorlopig gaan zij na 17.00 uur niet meer naar buiten om dat het te onveilig zou zijn. De particuliere groene boa's krij gen een onkostenvergoeding. Ze zijn vrijwilliger, aldus Van der Hiele. Overdag werken ze bijvoorbeeld als boswachter. Door hun werkgever zijn ze niet bewapend, maar de Wildbeheereenheid kan hen van een pistool voorzien. De groene boa is niet te vergelij ken met de blauwe, benadrukt Van der Hiele. „Hun werk wordt nog wel eens onderschat. De meeste mensen denken bij een boa aan een parkeer wachter, maar een groene boa heeft bijna alle bevoegdheden van een po litieman." De groene boa's treden vooral op tegen afValdumping en stroperij. De laatste jaren gaan er steeds meer ver halen over zware criminaliteit in het buitengebied, vaak gerelateerd aan de drugshandel, maar Van der Hiele heeft niet de indruk dat het werk ge vaarlijker is geworden. „Uit wat ik zie en hoor maak ik dat niet op. In de ouwe tijd gingen stropers ook wel eens met grof geweld tekeer. En Zee land is anders dan Brabant. Daar kunnen criminelen goed wegko men, Zeeland kun je afsluiten." De toezichthouders gaan altijd al leen op pad, tenzij ze inschatten dat de situatie gevaarlijk kan worden. „Als je van tevoren weet dat er stro perij komt, kun je afspreken dat je bij elkaar in de buurt bent. Bijvoorbeeld een mannetje aan elke kant van de polder. Twee zien meer dan een en je kunt elkaar waarschuwen. En twee man hebben natuurlijk meer overwicht. Maar in de veertig jaar dat ik dit werk doe, heb ik maar wei nig problemen meegemaakt met boa's die 's nachts op pad gingen." In nood kan altijd assistentie wor den gevraagd van de politie. „Boa's zien veel, dus ze geven vaak infor matie door aan de politie. Andersom roept de politie weieens de hulp in van groene boa's, bijvoorbeeld bij een vermissing. Niemand kent het gebied beter dan zij." Dat bevestigt politiewoordvoer der Mireille Aalders. De politie rijdt 's nachts ook patrouilles. Ze wil niet prijsgeven hoeveel. Dat is voor Zee land ook niet exact aan te geven. In geval van nood kan heel snel assis tentie worden verleend door agen ten vanuit West-Brabant. De eenheid Zeeland-West-Brabant heeft een groot werkgebied, van Cadzand tot Kaatsheuvel, en is on derverdeeld in vier districten. Tho len is bij het meest westelijke Bra bantse district (De Markiezaten) gevoegd en de twaalf andere Zeeuwse gemeenten vormen het district Zeeland. Vijf jaar na de vorming van de Nationale Politie worden nog altijd grote vraagtekens gezet bij het sa menvoegen van Zeeland en de helft van Brabant. Dat beeld komt naar voren in het rapport 'Politiebestel in balans?' van de Erasmus Univer siteit Rotterdam en de Universiteit Leiden: „De oppervlakte Midden- en West-Brabant was indertijd al een punt van zorg. De Nationale Politie heeft daar Zeeland, een im mens gebied met een volstrekt an dere cultuur, aan toegevoegd." Het onderzoek is verricht in opdracht van de Commissie Evaluatie Poli tiewet 2012. De onderzoekers spraken met politiemensen, gemeentebestuur ders en officieren van justitie. Ze ci teren (anoniem) bestuurders die de vorming van de politie-eenheid 'territoriaal idioot' vinden. Werkende weg is de rol van de districten groter geworden, consta- EENHEID teert ook de commissie. Vorig jaar werd binnen de eenheid Zeeland- West-Brabant afgesproken om het zwaartepunt van de besturing van de politie op het niveau van de dis tricten, dus ook op Zeeuws niveau, te leggen. De commissie constateert dat 'op sommige plekken in het land' op het oude districtsniveau veel, vaak informele, afstemming plaatsvindt. De tien regionale eenheden zijn in de praktijk soms te groot of te di vers voor één centrale sturing. Pro blemen in grote steden zijn van heel andere aard dan die in Zee land. „We hebben een goede dis trictschef die daar gevoel voor heeft", zegt een Zeeuwse bestuur der in het rapport van de universi teiten. „Plattelandsgemeenten vra gen om een andere aanpak dan ste delijke." Door de rol van de districten en districtschef groter te maken, zijn burgemeesters ook meer genegen zich met de politie te bezig te hou den. „De kracht van de eenheid ligt in de districten", zegt een burge meester in het rapport, waarin geen spreker met naam wordt ge noemd. Overleg op het hogere een heidsniveau was vooral voor burge meesters van kleinere gemeenten een ver-van-mijn-bed-show. De vorming van de Nationale Po litie heeft ook voordelen. In het rap port zegt een Zeeuwse burgemees ter: „De Nationale Politie maakt het gemakkelijker ondersteuning te krijgen van andere eenheden, bij voorbeeld in de zomer." zaterdag 18 november 2017 dan bevriezen we eerst de boel, zoals we dat noemen. We blij ven even op afstand en roepen assistentie in van andere boa's of van de politie. Je stapt niet blind een onbekende situatie in." Oprei gaat ook regelmatig op pad met ongewapende col lega's. „Dan wordt van mij ver wacht dat ik die collega natuur lijk niet in een geweldsituatie breng." Eigenlijk komt zijn pi stool maar zelden uit het hol ster. „Maar ik moet wel regel matig gebruik maken van mijn handboeien." Zelf is hij niet bang in het don ker, maar hij kan zich er wel iets bij voorstellen. „Stel je voor dat je op een bospaadje rijdt en je ziet een busje waaruit een paar personen afval dumpen. Dan weet je dat het geen fijn ge sprek gaat worden." i WSwÉsb I 9 fk Bijzonder opsporings ambtenaar Philip Oprei is net zo goed bewapend als een politieagent. FOTO CHRIS VAN KLINKEN/Plx4FTiOFS Jaap van der Hiele. FOTO LEX DE MEESTER De aansturing van de politie ge beurt weer meer op Zeeuws ni veau, is te lezen in een rapport over de Nationale Politie. Heeft Zeeland officieus zijn eigen poli tiekorps terug, vijf jaar nadat be sloten werd dat Zeeland met de helft van Noord-Brabant samen één van de tien regionale eenhe den van de Nationale Politie werd? Theo Giele Middelburg De regionale eenheid Zee- land-West-Brabant is onder verdeeld in vier districten: Zeeland (m.u.v. Tholen), De Markiezaten (Bergen op Zoom/Roosendaal, De Baro nie (Breda, Oosterhout) en Hart van Brabant (Tilburg).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 130