Lijden onder een
goudgerand dak
Aangenaam schurend
7
Zelfs George Clooney
is niet onfeilbaar
ok Julianne Moore
(56) liet zich on-
1 langs uit over on-
I gewenste intimi-
teiten door een
filmregisseur. Zij
verklaarde op de
Amerikaanse televisie tot de 200
vrouwen te behoren die door film
maker James Toback (72 inmiddels)
waren lastiggevallen.
De actrice, die destijds aan het be
gin stond van haar filmloopbaan,
werd door hem in de jaren 80 op
straat in New York benaderd om au
ditie te doen in zijn appartement.
Moore weigerde, waarna hij het een
aantal maanden daarna nog een keer
probeerde. Opnieuw wees Moore
hem af.
Haar toenmalige weigering heeft
de actrice niet gehinderd om een
glansrijke carrière op te bouwen die
haar in 2014 een Oscar opleverde
voor haar hoofdrol in Still Alice,
waarin zij een vrouw met begin
nende alzheimer vertolkte.
Staat van dienst
De roodharige actrice met de groene
ogen heeft inmiddels 88 film- en te-
levisierollen achter de rug. Haar staat
van dienst bevat bijna louter interes
sante films, zoals Short Cuts, Boogie
Nights, The End of the Affair, The
Hours, The Big Lebowski en Hannibal.
Onder regie van George Clooney
gaat zij in de thriller Suburbicon een
nieuwe uitdaging aan: het spelen van
een dubbelrol. Zij vertolkt de twee
ling Rose en Margaret, van wie de
eerste getrouwd is met een brave ad
ministrateur (Matt Damon). De
vrouw des huizes is geen lang leven
beschoren. Haar jaloerse zus zorgt
daar wel voor.
„Margaret wil alles hebben wat
haar zus heeft", legt Moore in Vene-
Ik heb pas op m
ijn 26ste leren
zwemmen, had mijn
eerste kind op mijn
37ste en begon pas
na mijn 30ste serieus
over mijn carrière
na te denken
tië tijdens het Filmfestival uit. „Ze
wil gewoon haar plaats innemen,
terwijl haar zwager niet bepaald
een adonis is of een avontuurlijke
man. Dat is een van de grappen
van het scenario. Waarom wil zij
dat burgerlijke bestaan zo graag?"
Margaret gaat in de film erg ver. Haar
personage blondeert zelfs haar haren
om zoveel mogelijk op haar zuster te
lijken. Moore: „Dat was mijn idee.
George vond het een uitstekend
idee."
Voor de actrice was het een genot
om vooral Margaret te spelen. „Ze is
intens slecht, vilein en gewiekst. Dat
zijn eigenschappen waar ik als actrice
heerlijk mee uit de voeten kan."
Laatbloeier
Hoewel zij inmiddels een rijke loop
baan heeft, is Moore vrij laat op gang
gekomen. „Ik ben een laatbloeier",
geeft zij toe. „Ik heb pas op mijn 26ste
leren zwemmen, had mijn eerste
kind op mijn 37ste en begon pas na
mijn 30ste serieus over mijn carrière
als actrice na te denken. Ik heb ge
leerd dat je in dit vak hard voor jezelf
moet zijn, maar je niet door anderen
uit het veld moet laten slaan. Zo
overleef je in Hollywood."
Haar beginjaren in het filmvak ver
liepen stroef. „Ik voelde me aanvan
kelijk verloren. Kon geen balans vin
den tussen mijn persoonlijke leven
en mijn carrière. De verhouding was
helemaal scheef."
Toen het besef doordrong bij
Moore, veertien jaar getrouwd (met
regisseur Bart Freundlich) en moeder
van twee kinderen, dat zij verkeerd
en te krampachtig met haar beroep
bezig was, kon zij als actrice ook be
ter presteren. De rollen die zij
speelde werden steeds interessanter.
Zo is zij begin december in Neder
land te zien in de film Wonderstruck
van regisseur Todd Haynes, met wie
zij al drie keer eerder samenwerkte.
Zij speelt daarin een filmster uit de
jaren 20. „Zo langzamerhand heb ik
rollen vertolkt die zich in alle decen
nia van de vorige eeuw afspelen. Als
er nog iemand is die mij niet flexibel
vindt, mag hij zijn vinger opsteken."
★★1
THRILLER
Happy End
De Oostenrijkse regisseur Mi
chael Haneke (Amour, Funny Ga
mes) staat niet bepaald bekend om
zijn vrolijke verhalen. Pikzwart is
doorgaans het beeld dat hij van de
mensheid schetst. De titel Happy
End klinkt hoopvol, maar bij Ha
neke zul je niet opgewekt de zaal
verlaten. Ook nu toont hij weer
een familie in verval. In dit geval
A
de welgestelde dynastie Laurent,
waarvan drie generaties onder
een (goudgerand) dak wonen.
Opa (Jean-Louis Trintignant)
wil het liefst zo snel mogelijk uit
het leven stappen, zijn kinderen
(onder wie Isabelle Huppert als
dochter) lopen ook niet juichend
rond. Hetzelfde geldt voor het
kleinkind dat opa wil inschakelen
voor zijn mogelijke euthanasie.
De titel Happy End is natuurlijk
sarcastisch bedoeld. De film be
hoort niet tot de top van het
oeuvre van Haneke, maar biedt
genoeg stof tot nadenken, zelfs
over de toekomst van Europa vol
ongewenste vluchtelingen. Wie
om deze film lacht, voelt zich ook
meteen schuldig. De vraag is
waaraan.
C'est La Vie!
Feesten, huwelijken en begrafe
nissen vormen een dankbare kap
stok voor een verhaal over wat er
allemaal mis kan gaan tussen
mensen in stressvolle situaties vol
hoge verwachtingen. Doorgewin
terde partyorganisator Max (Jean-
Pierre Bacri) begint vermoeid aan
een lastige klus: een chique brui
loft op een i7de-eeuws kasteel. De
veeleisende bruidegom blijkt een
verwende slavendrijver en het
lukt nauwelijks om aan diens be
lachelijke wensen tegemoet te ko
men. Zeker niet op zo'n logistiek
lastige locatie en met ruziënde,
weigerachtige of volstrekt incapa
bele personeelsleden. Deze
nieuwste film van de makers van
Intouchables (2011) behandelt we
derom menselijke tekortkomin
gen, vooroordelen en sociaal
maatschappelijke issues op komi
sche wijze. Het geeft niet dat je
sommige rampen al van mijlenver
ziet aankomen, alle acteurs kun
nen soepel met de aangenaam
schurende grappen uit de voeten.
De veelal dynamisch in beeld ge
brachte scènes worden begeleid
door een jazzy soundtrack die de
chaos in stijl tot een hoogtepunt
drijft. - Marieke Nieuwdorp
SUBURBICON
donderdag 16 november 2017
k heb geleerd hoe je
ollywood overleeft'
Ab Zagt
A Als de 'intens slechte' Marga
ret in Suburbicon.
FOTO HILARY BRONWYN GAY
44
A Matt Damon speelt de foute Gardner.
FOTO HILARY BRONWYN GAY
Regie: George
Clooney. Hoofdrollen:
Matt Damon, Julianne
Moore en Oscar Isaac.
George Clooney kan
niet toveren. Het lijkt
wel alsof hij met zijn
charme en flair in en
buiten Hollywood alles
voor elkaar krijgt, maar
ook George slaat de
plank weieens mis.
Dat is steeds vaker het
geval met de films die
hij zelf regisseert. Zijn
vorige regiepoging The
Monuments Men
(2014), over kunstdief
stal in de Tweede We
reldoorlog, was een
enorme flop.
Met Suburbicon leek
het de betere kant op
te gaan. Op basis van
een oud script van de
gelauwerde gebroeders
Joel en Ethan Coen en
met een behoorlijke rol
bezetting (Matt Damon
en Julianne Moore),
leek Clooney zich voor
zijn vorige afgang te re
vancheren.
Dat is helaas niet het
geval: Suburbicon is
een tweekoppig mon
ster dat gelijktijdig twee
kanten opkijkt en strui
kelt over zijn eigen am
bities.
Clooney stelt twee fa
milies voor in een
woonwijk in de jaren 50
in de Verenigde Staten.
Een blank gezin (met
Damon aan het hoofd)
woont naast een
zwarte familie die zich
net heeft gevestigd in
hun doorzonwoning. Zij
worden belaagd door
rechts-radicale buurt
bewoners die de onge
wenste nieuwkomers
proberen weg te pes
ten. Tegelijkertijd speelt
zich bij de blanke buren
een misdaaddrama af
dat eindigt in moord,
verzekeringsfraude en
de komst van enkele
gangsters die verhaal
komen halen.
Terwijl het zwarte gezin
zonder eigen schuld in
toenemende mate
wordt geterroriseerd,
verandert het leven van
de buurman door eigen
toedoen in de nacht
merrie die hij zonder
twijfel verdient.
Het probleem is dat
beide verhalen niet
werken. Niet als mis
daaddrama en niet als
sociale aanklacht.
Clooney schiet met een
dubbelloopsjacht
geweer, maar zijn ko
gels treffen geen enkel
doel.
-A.Z.
DRAMA
Regie: Michael Haneke. Hoofd
rollen: Isabelle Huppert en Jean-
Louis Trintignant.
De rijke
familie
Laurent.
FOTOCINEART
-A.Z.
KOMEDIE
Regie: Olivier Nakache, Eric Tole-
dano.