Lijden onder een goudgerand dak Aangenaam schurend 7 Zelfs George Clooney is niet onfeilbaar ok Julianne Moore (56) liet zich on- 1 langs uit over on- I gewenste intimi- teiten door een filmregisseur. Zij verklaarde op de Amerikaanse televisie tot de 200 vrouwen te behoren die door film maker James Toback (72 inmiddels) waren lastiggevallen. De actrice, die destijds aan het be gin stond van haar filmloopbaan, werd door hem in de jaren 80 op straat in New York benaderd om au ditie te doen in zijn appartement. Moore weigerde, waarna hij het een aantal maanden daarna nog een keer probeerde. Opnieuw wees Moore hem af. Haar toenmalige weigering heeft de actrice niet gehinderd om een glansrijke carrière op te bouwen die haar in 2014 een Oscar opleverde voor haar hoofdrol in Still Alice, waarin zij een vrouw met begin nende alzheimer vertolkte. Staat van dienst De roodharige actrice met de groene ogen heeft inmiddels 88 film- en te- levisierollen achter de rug. Haar staat van dienst bevat bijna louter interes sante films, zoals Short Cuts, Boogie Nights, The End of the Affair, The Hours, The Big Lebowski en Hannibal. Onder regie van George Clooney gaat zij in de thriller Suburbicon een nieuwe uitdaging aan: het spelen van een dubbelrol. Zij vertolkt de twee ling Rose en Margaret, van wie de eerste getrouwd is met een brave ad ministrateur (Matt Damon). De vrouw des huizes is geen lang leven beschoren. Haar jaloerse zus zorgt daar wel voor. „Margaret wil alles hebben wat haar zus heeft", legt Moore in Vene- Ik heb pas op m ijn 26ste leren zwemmen, had mijn eerste kind op mijn 37ste en begon pas na mijn 30ste serieus over mijn carrière na te denken tië tijdens het Filmfestival uit. „Ze wil gewoon haar plaats innemen, terwijl haar zwager niet bepaald een adonis is of een avontuurlijke man. Dat is een van de grappen van het scenario. Waarom wil zij dat burgerlijke bestaan zo graag?" Margaret gaat in de film erg ver. Haar personage blondeert zelfs haar haren om zoveel mogelijk op haar zuster te lijken. Moore: „Dat was mijn idee. George vond het een uitstekend idee." Voor de actrice was het een genot om vooral Margaret te spelen. „Ze is intens slecht, vilein en gewiekst. Dat zijn eigenschappen waar ik als actrice heerlijk mee uit de voeten kan." Laatbloeier Hoewel zij inmiddels een rijke loop baan heeft, is Moore vrij laat op gang gekomen. „Ik ben een laatbloeier", geeft zij toe. „Ik heb pas op mijn 26ste leren zwemmen, had mijn eerste kind op mijn 37ste en begon pas na mijn 30ste serieus over mijn carrière als actrice na te denken. Ik heb ge leerd dat je in dit vak hard voor jezelf moet zijn, maar je niet door anderen uit het veld moet laten slaan. Zo overleef je in Hollywood." Haar beginjaren in het filmvak ver liepen stroef. „Ik voelde me aanvan kelijk verloren. Kon geen balans vin den tussen mijn persoonlijke leven en mijn carrière. De verhouding was helemaal scheef." Toen het besef doordrong bij Moore, veertien jaar getrouwd (met regisseur Bart Freundlich) en moeder van twee kinderen, dat zij verkeerd en te krampachtig met haar beroep bezig was, kon zij als actrice ook be ter presteren. De rollen die zij speelde werden steeds interessanter. Zo is zij begin december in Neder land te zien in de film Wonderstruck van regisseur Todd Haynes, met wie zij al drie keer eerder samenwerkte. Zij speelt daarin een filmster uit de jaren 20. „Zo langzamerhand heb ik rollen vertolkt die zich in alle decen nia van de vorige eeuw afspelen. Als er nog iemand is die mij niet flexibel vindt, mag hij zijn vinger opsteken." ★★1 THRILLER Happy End De Oostenrijkse regisseur Mi chael Haneke (Amour, Funny Ga mes) staat niet bepaald bekend om zijn vrolijke verhalen. Pikzwart is doorgaans het beeld dat hij van de mensheid schetst. De titel Happy End klinkt hoopvol, maar bij Ha neke zul je niet opgewekt de zaal verlaten. Ook nu toont hij weer een familie in verval. In dit geval A de welgestelde dynastie Laurent, waarvan drie generaties onder een (goudgerand) dak wonen. Opa (Jean-Louis Trintignant) wil het liefst zo snel mogelijk uit het leven stappen, zijn kinderen (onder wie Isabelle Huppert als dochter) lopen ook niet juichend rond. Hetzelfde geldt voor het kleinkind dat opa wil inschakelen voor zijn mogelijke euthanasie. De titel Happy End is natuurlijk sarcastisch bedoeld. De film be hoort niet tot de top van het oeuvre van Haneke, maar biedt genoeg stof tot nadenken, zelfs over de toekomst van Europa vol ongewenste vluchtelingen. Wie om deze film lacht, voelt zich ook meteen schuldig. De vraag is waaraan. C'est La Vie! Feesten, huwelijken en begrafe nissen vormen een dankbare kap stok voor een verhaal over wat er allemaal mis kan gaan tussen mensen in stressvolle situaties vol hoge verwachtingen. Doorgewin terde partyorganisator Max (Jean- Pierre Bacri) begint vermoeid aan een lastige klus: een chique brui loft op een i7de-eeuws kasteel. De veeleisende bruidegom blijkt een verwende slavendrijver en het lukt nauwelijks om aan diens be lachelijke wensen tegemoet te ko men. Zeker niet op zo'n logistiek lastige locatie en met ruziënde, weigerachtige of volstrekt incapa bele personeelsleden. Deze nieuwste film van de makers van Intouchables (2011) behandelt we derom menselijke tekortkomin gen, vooroordelen en sociaal maatschappelijke issues op komi sche wijze. Het geeft niet dat je sommige rampen al van mijlenver ziet aankomen, alle acteurs kun nen soepel met de aangenaam schurende grappen uit de voeten. De veelal dynamisch in beeld ge brachte scènes worden begeleid door een jazzy soundtrack die de chaos in stijl tot een hoogtepunt drijft. - Marieke Nieuwdorp SUBURBICON donderdag 16 november 2017 k heb geleerd hoe je ollywood overleeft' Ab Zagt A Als de 'intens slechte' Marga ret in Suburbicon. FOTO HILARY BRONWYN GAY 44 A Matt Damon speelt de foute Gardner. FOTO HILARY BRONWYN GAY Regie: George Clooney. Hoofdrollen: Matt Damon, Julianne Moore en Oscar Isaac. George Clooney kan niet toveren. Het lijkt wel alsof hij met zijn charme en flair in en buiten Hollywood alles voor elkaar krijgt, maar ook George slaat de plank weieens mis. Dat is steeds vaker het geval met de films die hij zelf regisseert. Zijn vorige regiepoging The Monuments Men (2014), over kunstdief stal in de Tweede We reldoorlog, was een enorme flop. Met Suburbicon leek het de betere kant op te gaan. Op basis van een oud script van de gelauwerde gebroeders Joel en Ethan Coen en met een behoorlijke rol bezetting (Matt Damon en Julianne Moore), leek Clooney zich voor zijn vorige afgang te re vancheren. Dat is helaas niet het geval: Suburbicon is een tweekoppig mon ster dat gelijktijdig twee kanten opkijkt en strui kelt over zijn eigen am bities. Clooney stelt twee fa milies voor in een woonwijk in de jaren 50 in de Verenigde Staten. Een blank gezin (met Damon aan het hoofd) woont naast een zwarte familie die zich net heeft gevestigd in hun doorzonwoning. Zij worden belaagd door rechts-radicale buurt bewoners die de onge wenste nieuwkomers proberen weg te pes ten. Tegelijkertijd speelt zich bij de blanke buren een misdaaddrama af dat eindigt in moord, verzekeringsfraude en de komst van enkele gangsters die verhaal komen halen. Terwijl het zwarte gezin zonder eigen schuld in toenemende mate wordt geterroriseerd, verandert het leven van de buurman door eigen toedoen in de nacht merrie die hij zonder twijfel verdient. Het probleem is dat beide verhalen niet werken. Niet als mis daaddrama en niet als sociale aanklacht. Clooney schiet met een dubbelloopsjacht geweer, maar zijn ko gels treffen geen enkel doel. -A.Z. DRAMA Regie: Michael Haneke. Hoofd rollen: Isabelle Huppert en Jean- Louis Trintignant. De rijke familie Laurent. FOTOCINEART -A.Z. KOMEDIE Regie: Olivier Nakache, Eric Tole- dano.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 51