10 Wie vergoedt de schade? Onvoldoende toezicht, kaarten niet goed bestudeerd ETHOOGSPANNINGS „Er flikkert er nog een keer één naar beneden." Wim van den Berg uit Beusichem heeft het al vaker ge zegd en is dan ook niet verbaasd dat een helikopter van Defensie er maandagavond de oorzaak van was dat de omgeving uren zonder stroom zat. Op de eerste dag van Decisive Thunder, een vijfdaagse oe fening laagvliegen in Rivierenland, raakte een Apache een hoogspan ningsleiding. Dat er in de buurt van zijn dorp wordt geoefend, kan Van den Berg nog begrijpen. „Genoeg ruimte boven de weilanden en open velden. Maar wat ik niet be grijp is dat ze ook boven het dorp vliegen. Dat geeft een ongelooflijke takkeherrie." Maar het was juist in het open landschap waar de helikopter de bovenste draden tussen twee hoog spanningsmasten kapot vloog. De Even geen oefening boven Zoelmond zogeheten wire cutter die op de voorkant van de Apache zit, heeft die doorgesneden. „Als de draden in de rotorbladen waren terechtge komen, had het heel anders kun nen aflopen", zegt Sidney Plank man van de Koninklijke Lucht macht. Dat beseft ook burgemeester Jan de Boer van de gemeente Buren, waar Beusichem en Zoelmond on der vallen. „Ik ben blij dat de pilo ten het toestel veilig aan de grond konden zetten naast een drukke provinciale weg." Als het aan De Boer ligt blijft Defensie oefenen in zijn gemeente. „Die grote machines vliegen bij mij ook over het huis met hun indrukwekkende geluid. Maar je kunt niet alles wat overlast geeft verplaatsen naar Flevoland." Wel vindt hij dat er goed naar de veiligheid gekeken wordt. „Ik wil niet dat er over tien jaar weer eentje ergens tegenaan vliegt." „Ze vliegen hier best veel hoor", zegt een vrouw uit Zoelmond die anoniem wil blijven. „We zijn het wel een beetje gewend en, natuur lijk, ze moeten ergens oefenen. Maar toch heb ik ze liever niet hier. Alles in huis stond maandagavond weer te trillen." Met de komst van windturbines bij onder meer Deil en Geldermal- sen neemt het aantal obstakels in het open rivierenlandschap toe. Fractievoorzitter Ed Goossens van Dorpsbelangen, de grootste fractie in de gemeenteraad van Gelderm- alsen, maakt zich daar zorgen over. „Wat maakt ons gebied nou zo uniek dat ze hier moeten oefenen? Er zijn volgens mij tal van andere plekken die meer geschikt zijn. Dat gesprek moeten we als gemeente aangaan met Defensie." Een kleine meerderheid van de dorpsbewoners in Beusichem en Zoelmond die deze krant sprak, ziet liever dat Defensie zijn medewer kers elders laat oefenen met heli kopters. Opvallend is ook dat veel mensen niet weten dat er geoefend wordt. Zij zouden een betere uitleg van Defensie, bijvoorbeeld per brief, waarderen. „Leg ons eens uit waarom die oefeningen belangrijk zijn voor Defensie en ook waarom dat dan blijkbaar hier moet", zegt Dolf Dazert uit Beusichem. Alle oefeningen worden doorge geven aan de betreffende gemeen ten, reageert Defensiewoordvoer der Plankman. „Gemeenten publi ceren die informatie vaak in huis- aan-huiskranten. Ook staan de data vermeld op teletekst en op defen sie.nl." Het Rivierenland is een laagvliegroute om twee redenen: dunbevolkt en niet te ver weg van vliegbasis Gilze-Rijen waar de he likopters gestationeerd zijn. Dorpsgenoot Ellen Schaberg maakt zich niet druk om de stroomstoring - 'een foutje, dat kan gebeuren' - en begrijpt dat Defensie nu eenmaal moet oefenen. „Als je een sterke krijgsmacht wilt, moet je bijblijven en oefenen. Ik vind het vooral vervelend voor zo'n jongen die dit per ongeluk veroorzaakt." GEVOLGEN EERDERE ONGEVALLEN woensdag 15 november 2017 PC De helikopter die de stroomstoring veroorzaakte wordt onderzocht in een weiland bij Zoelmond. fotoanp 'Een foutje, kan gebeuren' Geen wonder dat het een keer fout gaat, de helikopters vliegen zó ontzettend laag, zeggen in woners van Zoelmond en Beusi- chem. Toch is er begrip voor de laagvliegoefeningen. Rinke van Os Niek Opten Beusichem/Zoelmond Defensie oefent deze week in het gebied bij Culemborg met Apache helikopters. Bij de oefening trainen gevechtshelikopters in het laag vliegen, ook bij duisternis. Hurwenen (crash 2007) Vliegbasis Gilze-Rijen Laagvlieggebieden 51 Vrijstelling minimum vlieghoogte wk 46 ©151117irv Wat vers is, kan worden weg gegooid. FOTO WILLIAM HOOGTEYLING De Koninklijke Marechaussee doet in opdracht van het Openbaar Ministerie strafrechtelijk onder zoek waarbij wordt gekeken of het on geluk door verwijt bare fouten komt. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft ook een onderzoek aangekondigd. Of er schadever goedingen worden uitgekeerd is onze ker. Netbeheerder Liander meldde gis teren eerst dat inwo ners een schadever goeding krijgen als gevolg van de stroomstoring. Dat werd later onzeker, toen Liander liet weten dat er bij 'ex treme omstandighe den' soms geen ver goeding wordt uitge keerd. Of van dat laatste sprake is, wordt uitgezocht. De militaire oefe ningen in het laag- vlieggebied Maas- Waal die al gepland waren gaan gewoon door en duren tot en met vrijdagavond. ledereen in Geldermal- sen heeft er erover: tien jaar geleden hebben Apachepiloten ook al eens voor een stroom storing gezorgd. Boven de Waal bij Rossum doorboorde de cable cutter zes hoogspan ningskabels waardoor 50.000 huishoudens en 7.000 bedrijven twee dagen zonder stroom zaten. Ook toen werd Geldermalsen getroffen. Net als maandag ge beurde dat ongeluk tij dens oefeningen met laagvliegen. De Onder zoeksraad voor Veilig heid stelde vast dat de voorbereiding en de uit voering van de trai- ningsvluchten gebrekkig waren en dat er niet ge noeg toezicht was. De twee piloten van destijds hadden vooraf de kaarten en route niet goed bestudeerd. Ook was de communicatie tussen de piloten (40 en 23 jaar) niet gelijkwaar dig. Dat kon gebeuren, doordat de organisatie zelf niet goed op orde was, concludeerde de onderzoeksraad. Er waren geen kritische, in terne controles en eva luaties op de bedrijfs voering. De raad advi seerde Defensie om dit op orde te brengen. Opvallend was dat in de jaren daarvoor meer dan eens dezelfde con clusies en aanbevelin gen waren gedaan na andere incidenten met Apaches, in 2004 en 2005.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10