NYNKE DE JONG
Mogelijk juridische
stap om pomp voor
diabetespatiënten
Je rijdt snel
te hard in een
moderne auto'
W
l
6
Flitskaart
A12 Wi.
Sil
A
Column
Ongeveer zeventig zware diabe
tespatiënten zitten in de rats.
Medtronic heeft aangekondigd
medio 2019 te stoppen met het
produceren van een speciale insu
linepomp. De pomp is voor een
kleine groep patiënten noodzake
lijk om te overleven.
„Dat het bedrijf er mee wil
stoppen, moeten ze zelf weten.
Maar Medtronic is de enige ter
wereld die deze pomp maakt.
Draag de kennis over en garan
deer productie tot patiënten een
alternatief hebben", stelt direc
teur Olof King van Diabetesver
eniging Nederland.
Het wordt niet eenvoudig dat af
te dwingen. Farmaceuten zijn
verplicht geneesmiddelen te blij
ven produceren als zij de enige
zijn die die maken. De pomp is
echter een hulpmiddel, waarvoor
minder strenge regels gelden.
De Diabetesvereniging Neder
land wil dat fabrikanten verplicht
kunnen worden om hulpmidde
len te blijven maken. In het ergste
geval wil de Diabetesvereniging
Medtronic aansprakelijk stellen
als patiënten overlijden.
Medtronic zegt te willen stop
pen, omdat steeds meer onderde
len niet meer te leveren waren.
Onderdelen moeten uit verschil
lende landen komen en worden
t Zeker zeventig
diabetici zijn van de
pomp afhankelijk
handmatig in elkaar gezet. Door
leveringsproblemen was de pro
ductie eerder al vertraagd. Med
tronic stelt dat de pomp daardoor
niet te handhaven is.
Volgens de Diabetesvereniging
zit het probleem echter in de pro
ductiekosten. Medtronic is met
meerdere partijen in gesprek voor
een alternatief en zegt een voor
raad pompen aan te leggen. Ook
bieden ze de mogelijkheid om de
komende twee jaar gratis over te
stappen op een externe pomp.
Weggebruikers zoeven volgens Van
Hasselt in moderne bolides over de
weg zonder zich te realiseren hoe
veel schade te hard rijden kan aan
richten. „Auto's zijn steeds stiller. Je
hoort bijna niet meer hoe hard je
rijdt. We rijden zomaar even 10 ki
lometer te hard." En dat kan vol
gens de politieman 'het verschil
zijn tussen net geen of juist wel
ernstig letsel'.
In 2016 overleden 629 mensen in
het verkeer en waren er ruim 21.000
ernstig gewonden. Onder autobe
stuurders vallen naar verhouding
de meeste slachtoffers (30 procent).
Vorig jaar kwamen 231 inzittenden
van personenauto's om het leven.
Hardrijden veroorzaakt volgens
Van Hasselt vooral slachtoffers bin
nen de bebouwde kom, en op plek
ken waar auto's, fietsers en voet
gangers de weg delen. „In de auto
vangen airbags en de kreukelzone
veel op, andere weggebruikers zijn
veel kwetsbaarder." Onder fietsers
vielen in 2016189 dodelijke slacht
offers en onder voetgangers 51.
Flitsmeister, de app waarmee
mensen elkaar kunnen waarschu
wen voor controles, probeert in te
spelen op het feit dat mensen bij
een hogere snelheid een langere
remweg hebben, zegt medewerker
Jorn de Vries: „Dat doen we door
snel te informeren over bijvoor
beeld stilstaande voertuigen, onge
vallen en wegwerkzaamheden."
Afgelopen zomer zijn 550.000
hardrijders beboet bij mobiele con
troles, 49 procent meer dan in de
zomer van 2016. De politie richt
zich op locaties waar de snelheid te
hoog is en gevaar oplevert. Daar
voor wordt steeds meer gebruikge
maakt van gegevens van navigatie
diensten zoals TomTom en Google.
Van Hasselt: „Als op een weg de
snelheid vele malen te hoog is,
maar nog niet veel ongevallen zijn,
dan voel je aan je water dat het
vroeg of laat fout gaat."
A6 ca
A35 ca
2015
2016
2017
Pieter Omtzigt, Tweede Ka
merlid voor het CDA, zal
niet een al te best weekend
hebben gehad. Zaterdag bracht
NRC Handelsblad het nieuws dat
hij bij een informatiebijeenkomst
over strafvervolging voor de da
ders van de MHi7-ramp een Oe
kraïner heeft geïnstru
eerd die beweerde dat
hij ten tijde van het
neerschieten van
het vliegtuig, Oe
kraïense gevechts
vliegtuigen in de
buurt van het toe
stel had gezien. Al
leen was hij ten
tijde van de ramp
helemaal niet in de
buurt van het
rampgebied. Hij
had zijn verhaal al
bij verschillende in
stanties gedaan, maar
eenieder deed zijn
verhaal af als niet
bruikbaar, omdat hij
gewoon niet in de
buurt was die dag.
Omtzigt zat bij deze
informatiebij een-
in je maag zit, maar je zegt niet
ronduit 'sorry'. Betreuren is een
deftige, verkapte, halve sorry voor
mensen die nog even met hun po
litiek assistent moeten beslissen
wat de beste strategie is.
Had Omtzigt zijn tweet afgeslo
ten met 'dat spijt mij enorm', dan
was dat een veel grotere boetedoe
ning geweest. Maar dat kan hij he
lemaal niet zeggen. Te veel spijt is
op dit moment niet handig. Omt
zigt is een prominent CDA-Ka-
merlid, die met veel voorkeurs
stemmen de Tweede Kamer heeft
gehaald. Rutte III heeft in de Ka
mer 76 zetels, een nipte meerder
heid. Men moet alle kikkers in de
kruiwagen houden.
Eén woord kan dan het verschil
maken. En dus houdt Omtzigt
zich op de vlakte, en hoopt hij
waarschijnlijk vooral dat de oppo
sitie niet als een terriër in zijn
broekspijp zal gaan hangen.
Betreuren is een van
de lievelingswoorden
van politici
komst in een panel en deed net
alsof hij de man niet kende. Ter
wijl hij hem daarvoor nog uitge
breid sprak, en hem via sms in
strueerde over wat hij moest zeg
gen.
De reactie van Omtzigt bestond
uit één enkele tweet: 'In mijn ge
drevenheid op dit dossier om vra
gen beantwoord te krijgen heb ik
op deze bijeenkomst onzorgvuldig
gehandeld. Dat betreur ik.'
Naast alle vragen die er over
bleven -Waarom had hij dit ge
daan? Wat wilde hij ermee be
reiken?- bleef mijn oog haken
aan het woord 'betreuren'.
Een lievelingswoord
van politici. Want be
treuren is een heel
handig woord. Je
geeft je betrok
kenheid weer,
je geeft aan dat
je ergens mee
maandag 13 november 2017
GO
@Nynke
Betreuren
De Diabetesvereniging Neder
land overweegt juridische
stappen tegen fabrikant Med
tronic. Zo hoopt ze alsnog af
te dwingen dat het bedrijf een
implanteerbare insulinepomp
blijft produceren totdat er een
alternatief is.
Ellen van Gaaien
Rotterdam
Zeker bij moderne auto's ligt het
gevaar van een paar kilometer
te hard op de loer, zegt Egbert-
Jan van Hasselt, bij de Nationale
Politie verantwoordelijk voor
verkeersveiligheid. „Snelheid is
een sluipmoordenaar."
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht/Veenendaal
Interactieve kaart
Kijk op de site van deze
krant waar bij u in de buurt
het meest wordt geflitst.
Meldingen van mobiele flitsers
mei t/m augustus 2017
Top IO
Flitsmeldingen
per 10 km snelweg
A4 Eg
De A13 heeft
de hoogste
flitsdichtheid
van Nederland
A2
Mobiele f litscontrole
Mobiele flitsboetes
mei t/m aug. 2017
t.o.v. zelfde periode
Mobiel
Lasergun flitsapparaat
450.000
370.000
550.000
A6*
t
A2
Flitsmeldingen
per km
1
0 20
0 40
80
100
120