NYNKE DE JONG Mogelijk juridische stap om pomp voor diabetespatiënten Je rijdt snel te hard in een moderne auto' W l 6 Flitskaart A12 Wi. Sil A Column Ongeveer zeventig zware diabe tespatiënten zitten in de rats. Medtronic heeft aangekondigd medio 2019 te stoppen met het produceren van een speciale insu linepomp. De pomp is voor een kleine groep patiënten noodzake lijk om te overleven. „Dat het bedrijf er mee wil stoppen, moeten ze zelf weten. Maar Medtronic is de enige ter wereld die deze pomp maakt. Draag de kennis over en garan deer productie tot patiënten een alternatief hebben", stelt direc teur Olof King van Diabetesver eniging Nederland. Het wordt niet eenvoudig dat af te dwingen. Farmaceuten zijn verplicht geneesmiddelen te blij ven produceren als zij de enige zijn die die maken. De pomp is echter een hulpmiddel, waarvoor minder strenge regels gelden. De Diabetesvereniging Neder land wil dat fabrikanten verplicht kunnen worden om hulpmidde len te blijven maken. In het ergste geval wil de Diabetesvereniging Medtronic aansprakelijk stellen als patiënten overlijden. Medtronic zegt te willen stop pen, omdat steeds meer onderde len niet meer te leveren waren. Onderdelen moeten uit verschil lende landen komen en worden t Zeker zeventig diabetici zijn van de pomp afhankelijk handmatig in elkaar gezet. Door leveringsproblemen was de pro ductie eerder al vertraagd. Med tronic stelt dat de pomp daardoor niet te handhaven is. Volgens de Diabetesvereniging zit het probleem echter in de pro ductiekosten. Medtronic is met meerdere partijen in gesprek voor een alternatief en zegt een voor raad pompen aan te leggen. Ook bieden ze de mogelijkheid om de komende twee jaar gratis over te stappen op een externe pomp. Weggebruikers zoeven volgens Van Hasselt in moderne bolides over de weg zonder zich te realiseren hoe veel schade te hard rijden kan aan richten. „Auto's zijn steeds stiller. Je hoort bijna niet meer hoe hard je rijdt. We rijden zomaar even 10 ki lometer te hard." En dat kan vol gens de politieman 'het verschil zijn tussen net geen of juist wel ernstig letsel'. In 2016 overleden 629 mensen in het verkeer en waren er ruim 21.000 ernstig gewonden. Onder autobe stuurders vallen naar verhouding de meeste slachtoffers (30 procent). Vorig jaar kwamen 231 inzittenden van personenauto's om het leven. Hardrijden veroorzaakt volgens Van Hasselt vooral slachtoffers bin nen de bebouwde kom, en op plek ken waar auto's, fietsers en voet gangers de weg delen. „In de auto vangen airbags en de kreukelzone veel op, andere weggebruikers zijn veel kwetsbaarder." Onder fietsers vielen in 2016189 dodelijke slacht offers en onder voetgangers 51. Flitsmeister, de app waarmee mensen elkaar kunnen waarschu wen voor controles, probeert in te spelen op het feit dat mensen bij een hogere snelheid een langere remweg hebben, zegt medewerker Jorn de Vries: „Dat doen we door snel te informeren over bijvoor beeld stilstaande voertuigen, onge vallen en wegwerkzaamheden." Afgelopen zomer zijn 550.000 hardrijders beboet bij mobiele con troles, 49 procent meer dan in de zomer van 2016. De politie richt zich op locaties waar de snelheid te hoog is en gevaar oplevert. Daar voor wordt steeds meer gebruikge maakt van gegevens van navigatie diensten zoals TomTom en Google. Van Hasselt: „Als op een weg de snelheid vele malen te hoog is, maar nog niet veel ongevallen zijn, dan voel je aan je water dat het vroeg of laat fout gaat." A6 ca A35 ca 2015 2016 2017 Pieter Omtzigt, Tweede Ka merlid voor het CDA, zal niet een al te best weekend hebben gehad. Zaterdag bracht NRC Handelsblad het nieuws dat hij bij een informatiebijeenkomst over strafvervolging voor de da ders van de MHi7-ramp een Oe kraïner heeft geïnstru eerd die beweerde dat hij ten tijde van het neerschieten van het vliegtuig, Oe kraïense gevechts vliegtuigen in de buurt van het toe stel had gezien. Al leen was hij ten tijde van de ramp helemaal niet in de buurt van het rampgebied. Hij had zijn verhaal al bij verschillende in stanties gedaan, maar eenieder deed zijn verhaal af als niet bruikbaar, omdat hij gewoon niet in de buurt was die dag. Omtzigt zat bij deze informatiebij een- in je maag zit, maar je zegt niet ronduit 'sorry'. Betreuren is een deftige, verkapte, halve sorry voor mensen die nog even met hun po litiek assistent moeten beslissen wat de beste strategie is. Had Omtzigt zijn tweet afgeslo ten met 'dat spijt mij enorm', dan was dat een veel grotere boetedoe ning geweest. Maar dat kan hij he lemaal niet zeggen. Te veel spijt is op dit moment niet handig. Omt zigt is een prominent CDA-Ka- merlid, die met veel voorkeurs stemmen de Tweede Kamer heeft gehaald. Rutte III heeft in de Ka mer 76 zetels, een nipte meerder heid. Men moet alle kikkers in de kruiwagen houden. Eén woord kan dan het verschil maken. En dus houdt Omtzigt zich op de vlakte, en hoopt hij waarschijnlijk vooral dat de oppo sitie niet als een terriër in zijn broekspijp zal gaan hangen. Betreuren is een van de lievelingswoorden van politici komst in een panel en deed net alsof hij de man niet kende. Ter wijl hij hem daarvoor nog uitge breid sprak, en hem via sms in strueerde over wat hij moest zeg gen. De reactie van Omtzigt bestond uit één enkele tweet: 'In mijn ge drevenheid op dit dossier om vra gen beantwoord te krijgen heb ik op deze bijeenkomst onzorgvuldig gehandeld. Dat betreur ik.' Naast alle vragen die er over bleven -Waarom had hij dit ge daan? Wat wilde hij ermee be reiken?- bleef mijn oog haken aan het woord 'betreuren'. Een lievelingswoord van politici. Want be treuren is een heel handig woord. Je geeft je betrok kenheid weer, je geeft aan dat je ergens mee maandag 13 november 2017 GO @Nynke Betreuren De Diabetesvereniging Neder land overweegt juridische stappen tegen fabrikant Med tronic. Zo hoopt ze alsnog af te dwingen dat het bedrijf een implanteerbare insulinepomp blijft produceren totdat er een alternatief is. Ellen van Gaaien Rotterdam Zeker bij moderne auto's ligt het gevaar van een paar kilometer te hard op de loer, zegt Egbert- Jan van Hasselt, bij de Nationale Politie verantwoordelijk voor verkeersveiligheid. „Snelheid is een sluipmoordenaar." Marcia Nieuwenhuis Utrecht/Veenendaal Interactieve kaart Kijk op de site van deze krant waar bij u in de buurt het meest wordt geflitst. Meldingen van mobiele flitsers mei t/m augustus 2017 Top IO Flitsmeldingen per 10 km snelweg A4 Eg De A13 heeft de hoogste flitsdichtheid van Nederland A2 Mobiele f litscontrole Mobiele flitsboetes mei t/m aug. 2017 t.o.v. zelfde periode Mobiel Lasergun flitsapparaat 450.000 370.000 550.000 A6* t A2 Flitsmeldingen per km 1 0 20 0 40 80 100 120

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 6