<1 UI Begrijp je klant met neuromarketing 77% SB" SOCIAL MEDIA Hoe moet een advertentie in krant, magazine of op een website eruitzien? Gebruik personen, maar geen bonte stoet aan lettertypen. Zo wordt jouw advertentie opvallender en relevanter. 'Adverteerders kunnen een advertentie vooraf laten testen' iTuhel en bedrijven de verkeerde kant op door eerst aan hun klanten te vertellen wat ze doen en vervolgens pas hóe. Sinek stelt dat succesvolle ondernemers en bedrijven het net andersom doen en beginnen met het waarom. Nederland heeft zijn eigen Simon Sinek: story-expert Reinier Rombouts, die ondernemers vanuit zijn be drijf Chief Storyteller adviseert hoe zij strategie kun nen vertalen in verhalen. Hij schreef over de kunst van het verhalen vertellen een boek: Raak! - Benut de kracht van je persoonlijke verhaal. Hij is uiterst kritisch over storytelling dat volgens hem een containerbegrip is. The art of storytelling wordt te vaak misbruikt. Er wordt dan gesproken over storytelling, terwijl het gewoon om reclame gaat. Zonder dat er een verhaallijn is te ontdekken. Ik geloof heilig in de kracht van verhalen, maar dan wel van échte verhalen. Voor mij gaat storytelling om geloofwaardig- en persoonlijkheid. Je moet een authentiek verhaal vertellen. Denk als een journalist als je je verhaal gaat schrijven of vertellen." Voor Rombouts is webwinkel Vinuno een mooi voor beeld. Ondernemers Arjan Hassing en Nils van den Broek dachten goed na over het waarom, maar hiel den het ook nog eens simpel. „In de huidige samen leving kun je als consument kiezen uit duizenden merken, dus ook uit evenzoveel wijnen. Het is toch een worsteling als consument om een goede wijn te vinden. „Hassing en Van den Broek hadden een simpele oplossing. Zij gebruiken de 'pijn' van de doelgroep door te zeggen dat ze niet meer naar de slijter hoeven waar ze de weg kwijtraken tussen honderden wijnmerken. Elke maand heeft Vinuno uitstekende rode en witte wijn van één wijnboer met het daarbij behorende verhaal van die ondernemer. Je voelt dat het klopt als je rondstruint op de web site. Hun storykompas klopt. Ze vertellen niet alleen een geloofwaardig verhaal, maar uiteindelijk lossen ze ook het probleem op van de consument." o Als je als bakker, slager of andere mkb'er een actie hebt, maak je daar mel ding van via een adver tentie in een (huis-aan- huisjkrant, magazine of op het web. Vaak wordt achteraf de vraag gesteld hoe succesvol de advertentie was. Nieuwsmediahuis De Persgroep geeft dagelijks antwoord op die vraag. Om het antwoord beter te onderbouwen is samen met onderzoeksbureau MetrixLab het onderzoeksproject Advertising Impact Monitor (AIM) opgezet. „We willen met AIM de krant, het magazine of de website én advertenties effectiever maken voor lezers en adverteerder", licht markt onderzoeker Henrike Reinhardt van De Persgroep toe. „AIM is een metho diek om te meten hoe effectief een uiting is en hoe de effectiviteit nog verder omhoog kan." Is er koopintentie? AIM heeft twee keuzen: vóór en na de plaatsing. „Een adverteerder kan zijn kant-en-klaar opgemaakte advertentie vooraf testen in een krant of op een websitepagina. MetrixLab heeft een omvangrijke database van lezers van Persgroepkranten. Aan hen wordt online in een gesimuleerde omgeving dan een krant voorgelegd met daarin de advertentie. Aan de hand van meetresultaten kan de adverteerder Henrike Reinhardt verbeteringen aanbrengen om zo in de echte krant effectiever te kunnen adverteren." Adverteerders kunnen ook achteraf onderzoek laten doen. Heeft de adver tentie iets gedaan bij de lezer? Wekte ze interesse en was er een koop intentie? „We gaan ook inzoomen op branches, want voor een supermarkt advertentie zijn andere zaken van belang dan bijvoorbeeld voor een autoadvertentie." Groeiende database De samenwerking tussen De Pers groep en MetrixLab begint resultaten op te leveren. Er zijn meer dan 600 advertenties geanalyseerd en elke dag wordt het databestand groter. „Inmiddels weten wij aan welke eisen een advertentie moet voldoen. We weten nu bijvoorbeeld dat een advertentie meer doet wanneer er personen in zijn verwerkt. En we raden adverteerders nu aan het aantal opmaakitems - zoals letter typen en aantal woorden en bood schappen - te beperken. Hierdoor komen advertenties rustiger over en vallen ze meer op." Wat steekje hiervan op? - Mensen in een advertentie trekken de aandacht. - Een rustige opmaak werkt beter. O Alles klopt aan je pro duct. Toch laat de klant het liggen. Waarom? Neurowetenschappelijk onderzoek geeft verras sende inzichten, zo weet Roeland Dietvorst. Neuromarketing is een onderzoeksmethode die inzicht verschaft in besluit vorming. Het gaat om het gedrag dat in de hersenen meetbaar is, de primaire reactie. Hoe ontstaat een reactie? De activatie van de verschil lende hersengebieden wordt met MRI's, EEG's en eyetracking onderzocht. Via deze methodes is te zien hoe een reactie ont staat en waardoor deze wordt uitgelokt. We hebben de illusie dat we controle kunnen uitoefenen over onze beslissingen, maar er zijn processen waar we niet bij kunnen en waarvan we ons niet bewust zijn. Deze processen hebben een enorme impact op onze beslissingen, gedragingen en voorkeuren. Doordat we ons daarvan niet bewust zijn, zijn we heel slecht in staat ons eigen gedrag te voorspellen en te verklaren. Het is voor iedere onder nemer nuttig om ons vak gebied te volgen. Met onze kennis en onderzoeken helpen wij bedrijven elke dag aantoonbaar betere beslissingen te nemen. Koopgedrag Het zijn vaak grote consu- mentenmerken die dit type onderzoek laten uitvoeren. Maar de onderzoeksresulta ten zijn ook voor het mkb interessant. Onze expertise zetten we onder meer in bij het voorspellen van kijkcijfers, testen van televisiecommercials en verbeteren van sites. En voor het maken en verbeteren van product en verkoopcampagnes. We kunnen geen gedachten lezen, maar wel verborgen informatie blootleggen die voorspel lend is voor koopgedrag. De vraag is: kun je voor spellen hoe mensen gaan reageren? Dat kan ten dele. Tips om reacties te voorspellen Ik heb vier tips die je ook als mkb'er kunt toepassen binnen je bedrijf. 1. Ontwikkel een realistisch beeld van de aankoop beslissing. 2. Krijg grip op processen in het onderbewustzijn. 3. Durf te experimenteren. 4. Test je eigen aannames. tekst EDUARD VOORN foto's SHUTTERSTOCK. MARCO BAKKER Veel mkb'ers willen een bedrijfsprofiel of bedrijfspagina op social media gaan aanmaken. Als ze dat de komende twee jaar doen, verdubbelt het aantal bedrijfs profielen op social media als YouTube en Instagram. van de Nederlanders heeft weieens iets gekocht naar aanlei ding van een recla memail. De smart- phone is het popu lairste device om e-mails op te lezen. DAKEN Verbeter je advertentie met lezersonderzoek Marktonderzoeker Henrike Reinhardt werkt voor De Persgroep aan de Advertising Impact Monitor. Dr. Roeland Dietvorst is neurowetenschapper en mede-oprichter van onder- zoeks- en adviesbureau Alpha.One. Ondernemers nemen onlinemarketing- beslissingen steeds vaker ad hoc. In 2015 had 30% een plan, dit jaar nog maar 23%. Waarschijnlijk komt de daling door tijdsdruk. 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 63