MARKETING 73 procent 88 goed 'Je zorgt dat jouw boodschap je doelgroep helpt, vermaakt of raakt' ELK BEDRIJF HEEFT Z'N VERHAAL Tips voor storytelling verhaal TOP 5 'Consumenten hebben een zwak voor authentieke, doorleefde verhalen' Nespresso laat zijn merkverhaal consequent vertellen door George Clooney. Maar de kunst van het vertellen is niet alleen weggelegd voor een gigant als Nestlé. Van de bakker op de hoek tot de elektricien die technische installaties onderhoudt, iedere ondernemer heeft wat te vertellen. Hille van der Kaa, hoofdredacteur van BN DeStem, bladert door een Allerhande. „Kijk eens wat een mooi verhaal." Ze wijst op een artikel over kweker Martijn Hendricks uit het Brabantse Ossendrecht. „Hij vertelt met passie waarom en hoe hij zijn venkel teelt. Een schoolvoorbeeld van een ondernemer die zijn bedrijf via een innemend verhaal bij een breder publiek bekendmaakt. Ik had acuut zin om naar zijn boerderij te gaan en zijn venkel te kopen." Voordat Van der Kaa hoofdredacteur werd bij BN DeStem, doceerde ze Transmedia storytelling aan de Tilburg University en hogeschool Fontys. „It's all about storytelling. Transmedia is je verhaal vertellen via verschillende platformen." Tijdens de Week van de Ondernemer eerder dit jaar legde Van der Kaa een zaal vol ondernemers uit wat storytelling voor hun business kan betekenen. Zij vertelde over karakter, setting, conflict, oplossing en thema. „Met deze ingrediënten stel je een verhaal samen waarmee je iets teweegbrengt, waarmee je mensen raakt. Het verschil tussen een verhaal en een platte commercial is iets wat waar of waarachtig is, iets wat echt zo gebeurd is of wat zo gebeurd had kunnen zijn. Op moment dat een bedrijf iets verder weg staat dan de bakker op de hoek, moetje laten zien waarom mensen iets bij je zouden willen kopen. Een goed verhaal zet aan tot actie. Je wilt niet dat de consument met afgezakte schouders luistert en denkt: oké, boeiend. Je wilt dat de consument denkt: dat is een tof verhaal; van die man of vrouw wil ik wel iets kopen." Familiebedrijf is spekkoper Familiebedrijven hebben een streepje voor. Van der Kaa noemt Van Bommel. „Met zo'n familiebedrijf ben je spekkoper. Van Bommel maakt al generaties schoenen. We gaan al zolang mee... Dat heeft al kwaliteit, dus dat is automatisch je verhaal. Het Van Bommelverhaal heeft ook nog een bonus, doordat het bedrijf wordt gerund door drie broers. Ze doen daar goed aan typecasting: een creatieve broer, een vlotte salesbroer en de slimme broer op de achter grond die alles regelt. Ze laten daarmee zien dat ze alles onder controle hebben." Schorem, alleen voor mannen Ed Peelen, hoogleraar contentmarketing aan de Universiteit van Amsterdam, hoeft geen seconde na te denken als hem wordt gevraagd naar een bedrijf met een strak verhaal. De barbiers van Schorem aan de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg hebben hun zaken op orde en zijn zo succesvol dat zij meerdere keren te gast waren bij De Wereld Draait Door. Uit een onderzoek van Peelen kwam naar voren dat storytelling leidt tot een toename van enthousiaste consumenten. Schorem is daar een schoolvoorbeeld van. „Je kunt bij die kapper gewoon man zijn. Vrouwen zijn niet welkom. Ze voeren hun verhaal consistent door over alle socialemediaplatformen die ze hebben. En ze organiseren dan ook nog eens een eigen muziekfestivalletje. Deze vorm van het creëren van engagement, verbondenheid, is knap en daar door is het bereik van het merk Schorem groot. Mannen uit heel Nederland en soms van daarbuiten komen speciaal voor Schorem naar Rotterdam." Peelen leert zijn studenten hoe zij zo'n verhaal, dat in zijn wereld content heet, moeten opbouwen. Hij vergelijkt het met een goed geschreven thriller of een sprookje, vaak opgebouwd volgens een vast patroon. „Iedereen kan het. Het is een kwestie van doen. Kijk naar een schoenmaker, die bergschoenen repareert. Het is een verhaal. Helemaal als klanten vertellen wat die schoenen voor hen betekenen. Op welke delen van de wereld die schoenen hen al hebben gebracht, welke avonturen ze hebben meegemaakt. Het is een authentiek, doorleefd verhaal. Daar heeft de consument een zwak voor. Het levert een verhaal op datje doorvertelt." Goed verhaal is altijd raak Ondernemers worden de laatste jaren bestookt met adviezen om hun 'echte' verhaal te vertellen. Het boek Begin m.et het waarom van marketinggoeroe Simon Sinek staat vaak binnen handbereik. Hij stelt dat een bedrijf als Apple pas succesvol werd - niet veel mensen weten meer dat dit bedrijf ooit langs de afgrond zeilde - nadat het begon te vertellen waaróm het iMac's, iPhones en software maakte. In de optiek van Sinek denken de meeste ondernemers I Iedere mkb'er doet aan marketing. Offline én online. Weet wat je klant beweegt en speel daar slim op in. Belangrijkste functionaliteiten van een website: contactformulier klik naar e-mail openingstijden Google Maps/route link naar social media ED PEELEN, HOOGLERAAR CONTENTMARKETING UVA Het aantal mkb-adverteerders is flink gestegen. Adverteren op internet krijgt hierdoor een boost. In 2017 plaatste 73 procent van de ondernemers adver tenties; in 2015 was dat 60 procent. I SCHREEUW HET VAN DE Ed Peelen, hoogleraar contentmarketing - Laat het niet helemaal over sociale media als Facebook, aan communicatiemensen om Instagram of Linkedln. je bedrijfsverhaal te construe- - Bedenk waarom je ooit bent ren, maar luister ook naar gestart met je bedrijf. Wat was je caissière, je boekhouder en je drive? Dat is een goed je klanten. startpunt voor je verhaal. - Maak je verhaal menselijk - Bouw een relatie op met een en persoonlijk. journalist en kom eens per jaar - Probeer verder te kijken dan je met een goed verhaal. Werkt succes. Je wordt juist sterker beter dan persberichten. als je ook vertelt wat er -Maak je verhalen waar. misliep. Voeg een persoonlijke ervaring toe. - Je kunt als ondernemer een i hoop zelf doen door eigen www.khanacademy.org/ media te maken. Gebruik partner-content/pixar T - ~\J 14 I DE ONDERNEMER I MAANDAG 13 NOVEMBER 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 62