E-COMMERCE Dagelijks meer dan een miljoen klanten in je winkel? Zo zorg je voor meer online verkoop GUIDO VAN DERVEN OVER SAMENWERKEN 'De korte aandachts spanne vereist nog minder woorden, meer afbeeldingen en een nog vlotter pad naar het afrekenmoment' 'Onze bestsellers zijn momenteel drie hippe salontafels' Guido van der Ven, Director Zakelijk bol.com, geeft op 21 november tijdens de Week van de Ondernemer een masterclass retail. Schrijf je nu in op wvdo.nl Mobiel, mobiel, mobiel 1. Blijf continu om je heen kijken. De wereld om ons heen verandert razendsnel en populaire platformen als Google, Uber en Airbnb, groeien exponentieel. Hier door nemen de verwachtin gen van klanten toe, zeker als het gaat om keuze, ser vice, snelheid en gemak. Om hieraan te blijven voldoen, zal je moeten blijven ver nieuwen. Kijk daarom con tinu om je heen en laat je ook inspireren door bedrij ven buiten je eigen sector. 2. Kijk goed naar je USP's. Waar is jouw bedrijf echt goed in? Bekijk op welke unique sellingpoints jouw bedrijf een 8 of hoger scoort. Klanten hebben een einde loze keuze in waar ze kun nen winkelen. Ze verwachten niet alleen lage prijzen en excellente service, maar ook snelle en flexibele levertij den. Check op welke punten jij een tandje bij zou moeten zetten. 3. Zoek de samenwerking op. Bijna geen enkele winkel kan alle verwachtingen al leen waarmaken. Daarom is het slim om samen te wer ken. Zo creëer je een net werk waarmee je beter aan alle wensen van je klanten kunt voldoen. Samen zorg je voor tevreden klanten die vaker terugkomen. Als gevolg daarvan groeit het volume voor alle onder nemers. O Het assortiment van Vintage Carpet in Heemskerk trekt behoorlijk wat bekijks, en dat met maar één showroom. Sinds de vloerkleden en meubels ook in de etalage van bol.com staan, hebben Erjan Kappert en zijn collega's het extra druk. Door Anton Damen alleen maar dromen." Vintage Carpet neemt bij bol.com deel aan een groeiprogramma. „Dat houdt in dat je een contactpersoon krijgt die samen met jou kijkt hoe je je verkoop via bol.com kunt verbeteren. Dat begint met een analyse van jouw presentatie van je artikelen, in woord en beeld, en mondt uit in adviezen over bijvoorbeeld betere vindbaarheid op Google en de levertijd. Als je je levertijd op 24 uur zet, schiet de verkoop direct omhoog. Blijkbaar is zo'n snelle levering erg belangrijk voor klanten. En dat zijn precies de tips waar we echt iets aan hebben." O Sinds eind 2015 verkoopt Vintage Carpet ook via bol.com. Erjan Kappert van Vintage Carpet: „We hadden al een eigen webshop, maar zo'n site vraagt om continue vernieu wing en dat bleek in de praktijk een tijdrovend karwei dat we nog weieens vergaten. Het is wel de bedoeling dat onze site nog echt wordt opgetuigd om verkoop te faciliteren, maar ondertus sen zijn we dankzij de samenwerking met bol.com toch uitgegroeid tot een onlinewoonwinkel. Omdat het zo goed loopt, bieden we niet meer alleen vloer kleden aan, maar ook allerlei meubels en woonaccessoires, zoals kussens en poefen. Onze bestsellers zijn momen teel drie hippe salontafels." Marketing en bereik De krachtenbundeling met bol.com werpt meetbaar vruchten af. „We hebben het een stuk drukker gekregen. Het is maar goed dat wij hier geen negen-tot-vijfmentaliteit hebben, want we gingen van een paar orders in de week naar soms wel tientallen orders per dag. Onze jaarcijfers laten keer op keer groei zien. De kracht van bol.com zit natuurlijk in de marketing en het bereik. Daarvan kun je als klein bedrijf Succesvol digitaal zakendoen. r Wij hebben bij bol.com niet de illusie dat we zelf 15 miljoen artikelen kunnen inkopen en verhan delen. Wij zoeken ons heil daarom in krachten bundeling. We gaan een samenwerking aan met ondernemers en bundelen expertises om klanten de beste winkel te bieden met een breed aanbod. Zo kunnen wij ons focussen op waar wij goed in zijn: e-commerce op hoog niveau. Denk aan: het realiseren van een breed bereik, extreem snelle en betrouwbare levering en uitstekende service. Op dit moment is de verschuiving naar mobiel een speerpunt. Online winkelen via je mobiel is een hele kunst en stiekem duizelingwekkend complex, omdat je op de telefoon bij uitstek veel afleiding hebt die de winkelreis verstoort. De enorm korte aandachtsspanne vereist allerlei aanpassingen: nog minder woorden, meer afbeeldingen en een nog vlotter pad naar het afrekenmoment. Wij zijn hier al een tijd mee bezig en vergaarden zo veel resources en user experiences. Kennis waarvan de partners die via ons verkopen dan weer mee kunnen profiteren. If you can't beat them, join them. Specialist Maaike Oliemans vertelt je alles over de kracht van een winkelplatform en hoe jouw bedrijf hierdoor kan groeien. Kom tijdens de Week van de Ondernemer naar de workshop of de stand van bol.com en laat je adviseren. Guido van der Ven is Director Zakelijk bij bol.com Onlineverkoop geeft Vintage Carpet een boost vintagecarpet.nl Maaike Oliemans Lead Propositie Development bij bol.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 53