ZEELAND GEBOEKT
Kees Slager presenteert
geschiedenis van Tholen
Twee Vlaamse schrijvers
te gast in Porgy Bess
Roeptoeter
op het zand
ZEELAND 21
Zeeuws-Vlaanderen was toe aan een nieuw fotoboek. Dat is er nu:
'Caleidoscopisch Zeeuws-Vlaanderen'.
Opengeklapt is het boek
zestig centimeter breed.
Dan heb je een hele lap
Zeeuws-Vlaanderen op
tafel liggen. Veel polders, bedrij
vigheid, dorps-, stads- en waterge
zichten. Weinig mensen. „We wil
den de leegte laten zien", zegt Joke
van Driessen (64). Haar man Huib
de Jonge (67) is de fotograaf. Hun
bureau Input Output Fotografie is
sinds 2000 gevestigd in een ener
gieneutraal bedrijfspand in Hoek.
Voor die tijd zaten ze in de Nieuw-
straat in Terneuzen.
Het hardcover-boek is in drieën
gedeeld: Sluis, Terneuzen en
Hulst. Van Driessen selecteerde en
combineerde foto's op basis van
kleur en contrast. Veelkleurig,
spiegelend, reflecterend, veran
derlijk: dat zijn woorden die ter in
troductie van het boek worden ge
bezigd. En ook: „We laten de kleu
ren en patronen, het licht, de sei
zoenen over elkaar heen buitelen."
In het boek zijn korte citaten op
genomen van gastschrijvers. Van
dierenarts Frank van de Vijver en
topsporter Erik Bastiaansen tot
zanger-muzikant JB Meijers van
The Common Linnets en schrijver
Jan Vantoortelboom.
Kees Slager heeft de geschie
denis van Tholen beschre
ven. Donderdag 16 novem
ber wordt het omvangrijke werk -
688 pagina's, circa duizend foto's
en illustraties - om 11.00 uur ge
presenteerd in het oude stadhuis
van Tholen. Uitgever is Kick Uit
gevers van Matty Verkamman, net
als Slager een geboren Tholenaar.
Het boek kost 79 euro.
Kees Slager (1938) is journalist
en schrijver. Hij is oprichter van
het VPRO-radioprogramma OVT.
Zijn boek De Ramp, een reconstruc
tie (1992) geldt als een standaard
werk.
De geschiedenis van Tholen be
gint bij de eerste mensen die zich
vijfduizend jaar
geleden langs de
oevers van de
Schelde waagden
en eindigt bij
Martin Fondse,
de van Tholen af
komstige jazz
muzikant die dit
jaar de Buma Boy Edgar Prijs wint.
Slager zegt in het voorwoord: „Een
zeer gevarieerde geschiedenis dus,
met eigen helden en schurken,
met eigen noeste werkers en
schuinsmarcheerders, met eigen
zeeslagen en simpele veerbootjes,
met eigen rijke stinkerds en ar
moedzaaiers, met eigen doeners
en dromers. Onze voorvaderen."
I argot Vanderstraeten
(1967) vertelt over haar
laatste boek 'Mazzel-
tov'. Zes jaar lang begeleidde ze
de kinderen van de familie
Schneider bij hun huiswerk. Via
dochter Elzira en zoon Jakov
krijgt ze geleidelijk toegang tot
hun wereld. Hier heersen religi
euze wetten en eeuwenoude
tradities die ze maar moeilijk
kan rij
men met
de tijd: de
jaren ne
gentig.
Win
naar van
de Fintro
literatuur
prijs 2017
Jeroen
Olyslae
gers (1967) gaat in op zijn roman
'Wil'. Die speelt zich afin joods
Antwerpen tijdens de Tweede
Wereldoorlog. Wil moet overle
ven als hulpagent, hij laveert
tussen de wereld van joden en
die van joden-haters.
Zeeuwse schrijvers
We kennen hem een beetje
als held van Literair Heer
len. Of anders als hoofd
rolspeler in Letteren 010. Maar Ma
nuel Kneepkens mag dan (sinds
1942) een geboren Limburger zijn
en later tot Rotterdammer zijn be
keerd, ik zou hem eveneens tot
Zeeuwse dichter willen uitroepen.
Roepen is het woord, want alles
aan de man lijkt luidruchtig.
Hij was een omstreden jurist, als
docent strafrecht aan de Erasmus-
universiteit was zijn belangrijkste
programmapunt het afschaffen van
het strafrecht. Later ging hij de ge
meentepolitiek in, de Stadspartij
Rotterdam. Ook dat werd herrie,
hij keerde zich tegen burgemeester
Bram Peper en tegen Pim Fortuyn.
Tegelijkertijd bedreef hij poëzie, en
verwacht daarvan evenmin serene
stilte, gelukkig niet.
Dich
ters over
het harde
hier, het
nieuwste
nu, ze
zijner
veel te
weinig.
Manuel
Kneep
kens
zweeft
niet, hij
staat met
beide benen op de grond. En zwaait
intussen heftig met zijn armen, bij
voorbeeld om in zijn bundel Oor
logsprins (1982) 'Prins Lockheed' te
beschuldigen: 'In het knoopsgat
van hoeveel Blondines/ bloesemde
op/ de witte anjer je zaad?' Kneep
kens' mooiste boek is en blijft voor
mij zijn debuut Tuin van eetlust
(1976) waarin hij teruggaat naar
zijn eigen Limburg: 'Ach, Winse-
lerstraat, je konijnenhokken/ afge
broken/ Overwoekerd je eens zo
demoniese trottoirs!' Ook latere
bundels als Landschap met vakantie
(1996) bieden door asperges ge
voede Limburgse nostalgie. Verder
verkent de dichter zijn nieuwe om
geving, Rotterdam. Hij bezingt het
nooit bezongen Noordereiland:
'Vermotregend eiland met je lekke
daken.'
Maar de vakantie wordt gevierd
aan het strand, aan het Zeeuwse
strand. Wat geleid heeft (Manuel
Kneepkens doet het nu eenmaal
nooit voor minder) tot vast en ze
ker het vitaalste, het uitbundigste,
het grilligste, en eigenlijk nog een
heleboel overtreffende trappen, ge
dicht over Zeeland ooit geschreven.
Zijn 'Domburg-Blues' spat onbe
schaamd van het papier af: 'Ach,
Domburg! Grote blote douairière,
kirrend/ met emmertje schep
net. Ach, Walcheren, winderig
Walcheren,/ Eens vergaat ons nog
eens/ Horen Zien!' Strandliefde
volgens Manuel Kneepkens, stille
tjes is deze poëtische roeptoeter
ook een Zeeuwse dichter.
maandag 13 november 2017
Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland
en boeken van Zeeuwse schrijvers
Zeeuws-Vlaanderen in beeld
Zicht op het Belfort van Sluis.
Jan van Damme
Huib de Jonge en Joke van Dries
sen (Input Output
Fotografie): Caleidoscopisch
Zeeuws-Vlaanderen, 206
pagina's, 34,95 euro.
Het stadhuis van Terneuzen. foto's huib de jonge
De Vlaamse auteurs Margot
Vanderstraeten en Jeroen
Olyslaegers verzorgen een
thema-avond over Joods Ant
werpen. Ze doen dat dinsdag
14 november om 20.00 uur in
Porgy Bess in Terneuzen.
MARGOT VANDERSTRAETEN
Mario Molegraaf
A Manuel Kneepkens
FOTOJAAPROZEMA