ZEELAND GEBOEKT Kees Slager presenteert geschiedenis van Tholen Twee Vlaamse schrijvers te gast in Porgy Bess Roeptoeter op het zand ZEELAND 21 Zeeuws-Vlaanderen was toe aan een nieuw fotoboek. Dat is er nu: 'Caleidoscopisch Zeeuws-Vlaanderen'. Opengeklapt is het boek zestig centimeter breed. Dan heb je een hele lap Zeeuws-Vlaanderen op tafel liggen. Veel polders, bedrij vigheid, dorps-, stads- en waterge zichten. Weinig mensen. „We wil den de leegte laten zien", zegt Joke van Driessen (64). Haar man Huib de Jonge (67) is de fotograaf. Hun bureau Input Output Fotografie is sinds 2000 gevestigd in een ener gieneutraal bedrijfspand in Hoek. Voor die tijd zaten ze in de Nieuw- straat in Terneuzen. Het hardcover-boek is in drieën gedeeld: Sluis, Terneuzen en Hulst. Van Driessen selecteerde en combineerde foto's op basis van kleur en contrast. Veelkleurig, spiegelend, reflecterend, veran derlijk: dat zijn woorden die ter in troductie van het boek worden ge bezigd. En ook: „We laten de kleu ren en patronen, het licht, de sei zoenen over elkaar heen buitelen." In het boek zijn korte citaten op genomen van gastschrijvers. Van dierenarts Frank van de Vijver en topsporter Erik Bastiaansen tot zanger-muzikant JB Meijers van The Common Linnets en schrijver Jan Vantoortelboom. Kees Slager heeft de geschie denis van Tholen beschre ven. Donderdag 16 novem ber wordt het omvangrijke werk - 688 pagina's, circa duizend foto's en illustraties - om 11.00 uur ge presenteerd in het oude stadhuis van Tholen. Uitgever is Kick Uit gevers van Matty Verkamman, net als Slager een geboren Tholenaar. Het boek kost 79 euro. Kees Slager (1938) is journalist en schrijver. Hij is oprichter van het VPRO-radioprogramma OVT. Zijn boek De Ramp, een reconstruc tie (1992) geldt als een standaard werk. De geschiedenis van Tholen be gint bij de eerste mensen die zich vijfduizend jaar geleden langs de oevers van de Schelde waagden en eindigt bij Martin Fondse, de van Tholen af komstige jazz muzikant die dit jaar de Buma Boy Edgar Prijs wint. Slager zegt in het voorwoord: „Een zeer gevarieerde geschiedenis dus, met eigen helden en schurken, met eigen noeste werkers en schuinsmarcheerders, met eigen zeeslagen en simpele veerbootjes, met eigen rijke stinkerds en ar moedzaaiers, met eigen doeners en dromers. Onze voorvaderen." I argot Vanderstraeten (1967) vertelt over haar laatste boek 'Mazzel- tov'. Zes jaar lang begeleidde ze de kinderen van de familie Schneider bij hun huiswerk. Via dochter Elzira en zoon Jakov krijgt ze geleidelijk toegang tot hun wereld. Hier heersen religi euze wetten en eeuwenoude tradities die ze maar moeilijk kan rij men met de tijd: de jaren ne gentig. Win naar van de Fintro literatuur prijs 2017 Jeroen Olyslae gers (1967) gaat in op zijn roman 'Wil'. Die speelt zich afin joods Antwerpen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wil moet overle ven als hulpagent, hij laveert tussen de wereld van joden en die van joden-haters. Zeeuwse schrijvers We kennen hem een beetje als held van Literair Heer len. Of anders als hoofd rolspeler in Letteren 010. Maar Ma nuel Kneepkens mag dan (sinds 1942) een geboren Limburger zijn en later tot Rotterdammer zijn be keerd, ik zou hem eveneens tot Zeeuwse dichter willen uitroepen. Roepen is het woord, want alles aan de man lijkt luidruchtig. Hij was een omstreden jurist, als docent strafrecht aan de Erasmus- universiteit was zijn belangrijkste programmapunt het afschaffen van het strafrecht. Later ging hij de ge meentepolitiek in, de Stadspartij Rotterdam. Ook dat werd herrie, hij keerde zich tegen burgemeester Bram Peper en tegen Pim Fortuyn. Tegelijkertijd bedreef hij poëzie, en verwacht daarvan evenmin serene stilte, gelukkig niet. Dich ters over het harde hier, het nieuwste nu, ze zijner veel te weinig. Manuel Kneep kens zweeft niet, hij staat met beide benen op de grond. En zwaait intussen heftig met zijn armen, bij voorbeeld om in zijn bundel Oor logsprins (1982) 'Prins Lockheed' te beschuldigen: 'In het knoopsgat van hoeveel Blondines/ bloesemde op/ de witte anjer je zaad?' Kneep kens' mooiste boek is en blijft voor mij zijn debuut Tuin van eetlust (1976) waarin hij teruggaat naar zijn eigen Limburg: 'Ach, Winse- lerstraat, je konijnenhokken/ afge broken/ Overwoekerd je eens zo demoniese trottoirs!' Ook latere bundels als Landschap met vakantie (1996) bieden door asperges ge voede Limburgse nostalgie. Verder verkent de dichter zijn nieuwe om geving, Rotterdam. Hij bezingt het nooit bezongen Noordereiland: 'Vermotregend eiland met je lekke daken.' Maar de vakantie wordt gevierd aan het strand, aan het Zeeuwse strand. Wat geleid heeft (Manuel Kneepkens doet het nu eenmaal nooit voor minder) tot vast en ze ker het vitaalste, het uitbundigste, het grilligste, en eigenlijk nog een heleboel overtreffende trappen, ge dicht over Zeeland ooit geschreven. Zijn 'Domburg-Blues' spat onbe schaamd van het papier af: 'Ach, Domburg! Grote blote douairière, kirrend/ met emmertje schep net. Ach, Walcheren, winderig Walcheren,/ Eens vergaat ons nog eens/ Horen Zien!' Strandliefde volgens Manuel Kneepkens, stille tjes is deze poëtische roeptoeter ook een Zeeuwse dichter. maandag 13 november 2017 Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Zeeuws-Vlaanderen in beeld Zicht op het Belfort van Sluis. Jan van Damme Huib de Jonge en Joke van Dries sen (Input Output Fotografie): Caleidoscopisch Zeeuws-Vlaanderen, 206 pagina's, 34,95 euro. Het stadhuis van Terneuzen. foto's huib de jonge De Vlaamse auteurs Margot Vanderstraeten en Jeroen Olyslaegers verzorgen een thema-avond over Joods Ant werpen. Ze doen dat dinsdag 14 november om 20.00 uur in Porgy Bess in Terneuzen. MARGOT VANDERSTRAETEN Mario Molegraaf A Manuel Kneepkens FOTOJAAPROZEMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21