iflfplr 'IK GA TE WERK ALS EEN SPION, NIET ALS EEN STALKER' WÈË et achterhoofd van een vrouw met blauw geverfd haar lijkt als een kwal op te gaan in een zeegezicht van de Franse schilder Henri-Edmond Cross. Een vrouw met een strohoedje, gekleed in een transparante jurk met bloem motief, kijkt naar een van de Waterlelies van Monet; ze zou er zo uit weggelopen kunnen zijn. Voor een donker schilderij van een haven bij nacht staat een in donker blauwe coltrui en muts ge klede hipster. De zuigzoen in zijn nek correspondeert per fect met het rode lichtpuntje op het schilderij. Het lijkt in scène gezet, maar niets is minder waar, zegt de Oostenrijkse fotograaf Stefan Draschan (38). Volgens hem zijn de foto's toevaltreffers waarop hij geduldig heeft gewacht. Draschan is autodidact. De voormalig journalist begon met fotograferen toen hij stopte met roken en letterlijk iets om handen moest hebben om dat vol te houden. Dat was vier jaar geleden. Draschan begon als straatfotograaf. Hij maakte foto's van koppels die dezelfde kleding dragen, en van geparkeerde auto's die qua kleur of vormgeving een opvallende match vertonen met het gebouw erachter. Die toevallige overeenkomsten trof hij ook aan in musea, die hij als fervent kunstliefhebber graag bezocht. In de zomer van 2014 zag hij een opval lende gelijkenis tussen de torso van een mannelijke mu seumbezoeker en een Griekse vaas, en tussen een vrouw met een zwart-witte hoed en een schilderij van Vermeer in dezelfde kleurstelling. Toen dacht hij: hier moet ik iets mee doen. Sindsdien maakte hij meer dan vijfhonderd foto's voor de serie People Matching Artworks. Afgelopen zomer kreeg hij een prijs, in oktober was een Metropolis-documentaire over zijn werk te zien op kunstkanaal Arte en toen volgden interviews en werd zijn werk populair op Face- ra u> ra c o book en andere sociale media. Hoewel de fotograaf bena drukt dat de foto's niet zijn geënsceneerd, laat hij niet alles aan het toeval over. Zo heeft hij de kunstwerken van de musea waar hij rondloopt goed in zijn hoofd, en zoekt dan onder de bezoekers naar een kandidaat die daar bij kan passen. Dat kan iemands pos tuur zijn, kapsel of kleding- motief. Hij volgt diegene tot die voor het kunstwerk staat en maakt dan razendsnel foto's. Stiekem. „Als een sluipschutter, een spion, niet als een stalker", zegt hij. Op internet is te zien hoe hij te werk gaat. Negen minuten duurt het in totaal: het beeld kiezen, de kandidaat vinden en die volgen. „En maar hopen dat de groep eromheen weggaat en de kandidaat blijft staan." De vrouw in het film pje met bruin krullend haar en groene-witte blouse, waar van de kleuren en structuren terugkomen in een schilderij van Gauguin, heeft er niets van gemerkt. „Gemiddeld kijkt iemand 11 seconden naar een schilderij, dus je moet snel schieten." De fotograaf denkt dat mensen onbewust worden aangetrokken door beelden waarin zij iets van zichzelf herkennen. „Iemand met rood haar kijkt eerder naar een roodharige op een schilderij." En soms lukt het ook niet. Zo postte Draschan eens bij het rood-zwarte schilderij van Marc Rothko in Centre Pom pidou waar binnen één uur drie mensen langs liepen die in rood en zwart gekleed waren. „Ze stonden niet stil." -Jillf CD 00 O) -t— 73 .4) 'Z Li. 73 ra O k_ ra o. <0 ra O Peoplematchingartworks. tumblr.com 321 zaterdag 11 november 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 96