f 8 Da-hag da-hag: hoe de knecht van Sinterklaas uit Utrecht verdween De VN-kritiek, de felle debatten, de demonstraties. Gerard Bloemink (70), Zwarte Piet van het eerste uur, heeft het allemaal met stijgende verbazing aangezien. Nu staat zijn eigen rol ter discussie. Zijn persoonlijke verhaal. De junimaand is net voorbij - de warmste ooit, zeggen ze - als Gerard Bloemink een bericht van de 'pico', de pietencoördinator, in zijn mailbox vindt. Niks geks, de pico mailt hem altijd midden in de zo mer of hij weer Zwarte Piet wil zijn bij de Utrechtse intocht. Maar dit mailtje: Gerard snapt er geen snars van. Het gaat over 'de gemixte bevol king van Utrecht', over 'het maat schappelijk debat' en dat de leden van het intochtcomité 'de overstap' naar roetveegpieten maken. Dan volgt de conclusie dat ze graag zien dat iedereen mee blijft doen, dus mensen die 'zich er niet lekker bij voelen' moeten zich vooral melden. Hè? Ze weten toch dat hij geen roetvegen wil? Dat het voor hem Zwarte Piet is en anders niks? Ook Gerards vrouw Gerda snapt de mail niet. Op 5 juli 2017 stuurt Gerard een bericht terug om duidelijkheid te krijgen, maar hoe vaak hij zijn inbox ook checkt: niks. Zelfs na zijn va kantie, twee weken in de caravan in het Belgische Mol: nul. Mag hij nou nog zwart zijn of niet? Het begint voor Gerard zo'n 29 jaar terug in het Catharijneconvent, het Utrechtse museum waar hij be heerder en klusjesman is. Daar krijgt hij op een dag de vraag of hij bij de stadsintocht Zwarte Piet wil zijn. En óf hij dat wil. Hij is in zijn eigen straat, de Nicolaasweg, wel va ker piet of Sinterklaas voor de buurt en vindt dat heerlijk. Sinterklaas is fijn vanwege die mooie diepe stem en piet is nóg leuker. Die is atletisch en grappig en dat past hem wel. Hij is zelf ook een fitte kerel. Hij loopt marathons en was een lenige linksbenige voetballer bij KDS. En hij houdt van een lolletje. Snel op de zetel van de goedheiligman ploffen als die even niet kijkt - tot de kinde ren hem wegtrekken: 'Die stoel is voor Sinterklaas hoor!' Die eerste intocht, in 1988: gewel dig. Hij met zo'n 60 andere man nen, in prachtige gehuurde pakken, voor dag en dauw geschminkt, hup, de sloepen buiten Utrecht in, en voorwaarts, over de Vecht naar de binnenstad. Daar staan de kades volgepakt. „En we zingen en we springen en we zijn zo blij." Na die eerste keer doet Gerard elk jaar mee, hoewel de intochtomstan digheden af en toe bar zijn. Slagre gen, hagel, sneeuw. Gelukkig draagt hij een zwarte maillot. Eén keer worden ze met eieren bekogeld: jo chies die vanaf de bruggen een rot- geintje uithalen. Natuurlijk verandert er in de loop der jaren van alles. Nieuwe routes. Meer meisjespieten. En de intocht zaterdag wordt een intochtzondag. Een paar dingen blijven: boten, pe pernoten, liedjes, Sinterklaas, Zwarte Piet. Ook bij de intocht van 2012, een droge, milde novemberdag, lijkt al les nog bij het oude. Maar wat Ge rard niet weet - en bijna niemand - is dat er vanuit de Surinaamse ge meenschap een stille maar krach tige beweging op gang is gekomen om Zwarte Piet weg te krijgen. De knecht met zijn dikke lippen en W Prachtig was het: jeschoen zetten bij de kolenkachel. Rommelpiet zette alle stoelen in de kamer op hun kop oorbellen is een overblijfsel van de duistere koloniale tijd, oordeelt on der andere het Landelijk Platform Slavernij. De beweging krijgt maar weinig aandacht, tot contact wordt gelegd met een VN-werkgroep die racisme tegen zwarte mensen bestrijdt. In die groep zit ene Verene Shepherd en die gooit op 22 oktober 2013 in tv- programma EenVandaag de knuppel in het hoenderhok. Natüürlijk is Zwarte Piet 'een terugkeer naar de slavernij', zegt ze. Als zo'n beetje half Nederland over deze 'zeurpiet' heenvalt en honderdduizenden de 'Pietitie' op Facebook ondertekenen, is het pietendebat een feit. Al het rumoer leidt ook bij het Utrechtse intochtcomité tot discus sie. Een deel vindt het onzin - wat nou, slavernij? - een ander deel vindt dat Utrecht open moet staan voor kritiek. Ze besluiten zonder ruchtbaarheid toch iets aan de be kritiseerde 'slavenkenmerken' te doen; de Utrechtse pieten hebben tijdens de intocht van 17 november 2013 geen dikke rode lippen meer, en geen gouden oorbellen in. Gerard merkt de veranderingen dat jaar wel even op, maar lang denkt hij er niet over na. Die rode lippen waren toch al niet mooi, te clownachtig. En de oorbellen kun nen op andere plekken waar hij piet is nog steeds in, bijvoorbeeld op ba sisschool Puntenburg. Hij laat zich die ochtend gewoon pikzwart schminken, een ritueel waar hij al tijd van geniet. Grappig, toch, hoe je met wat verf, een pruik en een velours pak opeens iemand anders kan zijn? Iemand die kinderen vrolijk maakt en soms een beetje bang. Hij kan een bangerd in middels in een oogwenk geruststel len: even diep door de knieën, een knikje en dan iets zeggen als: 'Hé, was jij er vorig jaar ook niet bij?'. Het blijft in 2013 kalm in Utrecht, net als in Groningen, waar de lande lijke intocht is. Pas later vertelt Erik van Muiswinkel, hoofdpiet in het Sinterklaasjournaal, dat er dat jaar in Groningen acht zwaarbewapende commando's meeliepen. Gerards hoop dat het hele pieten debat snel overwaait, blijkt in 2014 een illusie. De Amsterdamse recht bank veroordeelt Zwarte Piet, en ook het College voor de Rechten van de Mens komt met kritiek. En minister Asscher begint een 'ronde tafelconferentie' voor tegen- en voorstanders. Gerard vindt het maar gebazel. Zwarte Piet is niks meer of minder dan een fantasiefiguur en zijn kleur heeft niks te maken met zwarte mensen. Sterker: hij kent zat zwarte mensen die er niks op tegen heb ben. Waarom kunnen mensen niet accepteren dat het een kinderfeest is en zeker geen racisme? zaterdag 11 november 2017 et verdriet van Eefje Oomen Gerard Bloemink is al 28 keer Zwarte Piet geweest bij de intocht in Utrecht. Dit wordt zijn laatste keer. Hij houdt van het schminkritueel. FOTO'S SHODY CAREMAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 8