Fantasy-klassieker met groots eindspel Met de noorderzon Lees mee met cle boekenredactie 'Als Trump mc wil laten opsluiten, kom ik in Nederland wonen' OP HET NACHTKASTJE recensies jEARUNU Fantasy Erika Jo- hansen schreef met De Tearling drie heerlijke boeken die je het liefste in een klap uitleest: het verhaal, de stijl en de personages zijn stuk voor stuk sterk, waardoor de serie abso luut tot fantasyklassieker mag worden gerekend. Kelsea Glynn, (niet zo knap, beetje te dik) groeit beschut op en wordt in het geheim klaargestoomd om te heersen. Als ze haar recht matige Tearling-troon bestijgt, maakt ze onmid dellijk vijanden door de slaventransporten naar buurland Mortmesne te staken. De Rode Koningin van Mortmesne verklaart de oorlog en de jonge tie ner moet zich in rap tempo ontwikkelen tot een krachtige koningin om de problemen het hoofd te bieden. Gehol pen door de magie van de saffieren die ze als konin gin mag dragen, betreedt ze het pad van onafhanke lijkheid. In deel twee en het zojuist verschenen deel drie Het lot van de Tearling, Boekerij, €30), beleeft Kelsea door de saf fieren het leven van een andere vrouw, waardoor ze meer inzicht krijgt in het ontstaan van het land van de Tearling. De sciencefiction die Erika Johansen in dit derde deel weeft, resulteert in een grandioos eindspel waar over de lezer nog lang zal nadenken. En 0 ja, trekt u zich er vooral niets van aan dat De Tearling wordt gerekend tot het young adult-genre. In Tabac (Querido, €19), het romandebuut van illustrator Gerda Den- dooven, vertelt 'Konijn', geboren met een scheve bek maar niet op haar mondje gevallen, in hoog tempo verhalen over haar amper gepasseerde jeugd. Over haar kille moeder en haar minnaar, 'Tabac'. In het heden blijkt Konijn met de noorderzon te willen vertrekken. Waarom blijft lang vaag, net als wie de 'je' is die haar vergezelt. In de trein naar Italië volgen de pijn lijke herinneringen elkaar op. Een nuchter boek - tot het einde. Daar kon de auteur het niet laten theatraal te worden, in plot en stijl. Een boek over wraak en kwetsbaarheid. Fenna Riethof Jenna Blum is terug met een nieuwe familieroman over de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. 'Dat is altijd een strijd voor schrijvers: hoe zal mijn familie dit vinden?' et debuut van Jenna Blum, Het familieportret, werd in Nederland zo'n daverend succes, dat haar nieuwe boek in ons land verschijnt nog voordat het in Amerikaanse boek handels ligt. Haar bestseller over een familiegeheim dat zijn oorsprong vindt in nazi-Duitsland sloeg in 2011 juist in Nederland zo aan, denkt Blum, omdat herinneringen aan verzet tegen de Duitse bezetter hier voortleven in verhalen van opa's, oma's en ouders. „Als president Trump me wil laten opsluiten" - Blum is uitgesproken over de gelijkenissen die ze ziet tussen ele menten van nazi-Duitsland en de reto riek van Trump - „dan kom ik in de kelder van mijn Nederlandse uitgever wonen", grapt ze in haar met boeken bekleedde woonkamer in Boston. Ze serveert Masha Torte, de chocolade taart die op het menu staat in het restaurant van de hoofdpersoon van haar nieuwe boek, De verloren familie. „Ik heb alle recepten zelf ont wikkeld." „Hij is een heel volhardend personage, ik ben nog niet van hem af. Peter is een overlevende van de holocaust en geeft zichzelf de schuld van het verlies van zijn vrouw en dochters. Hij is een combinatie van twee mensen. Het is een man die ik inter viewde voor de verzameling getuige nissen van Steven Spielbergs Shoah Stichting: een chef die na de oorlog in de Verenigde Staten werd ontslagen bij een restaurant omdat zijn kamp tatoeage de gasten van streek maakte. Dat ben ik nooit vergeten. En Peter lijkt ook veel op mijn vader. Een heel slimme, zachtaardige, elegante man, maar emotioneel erg gesloten. Dit boek is voor een groot deel een liefdesbrief aan hem." „Ze hebben het nog niet gelezen! Maar ze zullen hem herkennen, dat weet ik zeker. Mijn moeder vond Peter in Grand Central geweldig. Ik weet nog niet hoe ze op zijn tweede vrouw June en hun dochter Elsbeth zal reageren. Dat is altijd een strijd voor schrijvers: hoe zal mijn familie dit vinden? Je leent toch uit je eigen leven. Maar als je schrijft, kun je niet aan die andere mensen denken. Je moet trouw zijn aan het personage." 161 zaterdag 11 november 2017 lezen Ruud Roodhorst: Harnas van Hansaplast van Charlotte Mutsaers - zowel lichtvoetig als loodzwaar. Ellen den Hollander: Birk van Jaap Robben - een benauwend verhaal over een aandoenlijk jongetje. Het lot van LOl deTearling 1 VAN DF. —Dominique Lap Tabac Literatuur Het is uitpuffen tussen de hoofdstukken door. Tekst KARLIJN VAN HOUWELINGEN Foto MADDIE HOUPT 'Dit uerhacil moet opnieuw worden verteld Chefkok Peter Rashkin kwam al voor in uw novelle Grand Central. Vertel eens, wie is hij? Hoe is het voor uw familie om daarover te lezen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 80