Fantasy-klassieker
met groots eindspel
Met de noorderzon
Lees mee met cle boekenredactie
'Als Trump mc wil laten opsluiten,
kom ik in Nederland wonen'
OP HET NACHTKASTJE
recensies
jEARUNU Fantasy
Erika Jo-
hansen
schreef met De Tearling
drie heerlijke boeken die
je het liefste in een klap
uitleest: het verhaal, de
stijl en de personages
zijn stuk voor stuk sterk,
waardoor de serie abso
luut tot fantasyklassieker
mag worden gerekend.
Kelsea Glynn, (niet zo
knap, beetje te dik)
groeit beschut op en
wordt in het geheim
klaargestoomd om te
heersen. Als ze haar recht
matige Tearling-troon
bestijgt, maakt ze onmid
dellijk vijanden door de
slaventransporten naar
buurland Mortmesne te
staken. De Rode Koningin
van Mortmesne verklaart
de oorlog en de jonge tie
ner moet zich in rap
tempo ontwikkelen tot
een krachtige koningin
om de problemen het
hoofd te bieden. Gehol
pen door de magie van de
saffieren die ze als konin
gin mag dragen, betreedt
ze het pad van onafhanke
lijkheid. In deel twee en
het zojuist verschenen
deel drie Het lot van de
Tearling, Boekerij, €30),
beleeft Kelsea door de saf
fieren het leven van een
andere vrouw, waardoor
ze meer inzicht krijgt
in het ontstaan van het
land van de Tearling. De
sciencefiction die Erika
Johansen in dit derde deel
weeft, resulteert in een
grandioos eindspel waar
over de lezer nog lang zal
nadenken. En 0 ja, trekt
u zich er vooral niets van
aan dat De Tearling wordt
gerekend tot het young
adult-genre.
In Tabac (Querido, €19),
het romandebuut van
illustrator Gerda Den-
dooven, vertelt 'Konijn',
geboren met een scheve
bek maar niet op haar
mondje gevallen, in hoog
tempo verhalen over haar
amper gepasseerde jeugd.
Over haar kille moeder
en haar minnaar, 'Tabac'.
In het heden blijkt Konijn
met de noorderzon te
willen vertrekken.
Waarom blijft lang vaag,
net als wie de 'je' is die
haar vergezelt. In de trein
naar Italië volgen de pijn
lijke herinneringen elkaar
op. Een nuchter boek - tot
het einde. Daar kon de
auteur het niet laten
theatraal te worden, in
plot en stijl. Een boek over
wraak en kwetsbaarheid.
Fenna Riethof
Jenna Blum is terug met een nieuwe familieroman over
de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. 'Dat is altijd
een strijd voor schrijvers: hoe zal mijn familie dit vinden?'
et debuut van Jenna Blum,
Het familieportret, werd in
Nederland zo'n daverend
succes, dat haar nieuwe boek
in ons land verschijnt nog
voordat het in Amerikaanse boek
handels ligt. Haar bestseller over een
familiegeheim dat zijn oorsprong vindt
in nazi-Duitsland sloeg in 2011 juist in
Nederland zo aan, denkt Blum, omdat
herinneringen aan verzet tegen de
Duitse bezetter hier voortleven in
verhalen van opa's, oma's en ouders.
„Als president Trump me wil laten
opsluiten" - Blum is uitgesproken over
de gelijkenissen die ze ziet tussen ele
menten van nazi-Duitsland en de reto
riek van Trump - „dan kom ik in de
kelder van mijn Nederlandse uitgever
wonen", grapt ze in haar met boeken
bekleedde woonkamer in Boston. Ze
serveert Masha
Torte, de chocolade
taart die op het
menu staat in het restaurant
van de hoofdpersoon van
haar nieuwe boek, De verloren
familie. „Ik heb alle recepten zelf ont
wikkeld."
„Hij is een heel volhardend personage,
ik ben nog niet van hem af. Peter is
een overlevende van de holocaust en
geeft zichzelf de schuld van het
verlies van zijn vrouw en dochters.
Hij is een combinatie van twee
mensen. Het is een man die ik inter
viewde voor de verzameling getuige
nissen van Steven Spielbergs Shoah
Stichting: een chef die na de oorlog in
de Verenigde Staten werd ontslagen
bij een restaurant omdat zijn kamp
tatoeage de gasten van streek maakte.
Dat ben ik nooit vergeten. En Peter
lijkt ook veel op mijn vader. Een heel
slimme, zachtaardige, elegante man,
maar emotioneel erg gesloten. Dit boek
is voor een groot deel een liefdesbrief
aan hem."
„Ze hebben het nog niet gelezen! Maar
ze zullen hem herkennen, dat weet ik
zeker. Mijn moeder vond Peter in
Grand Central geweldig. Ik weet nog
niet hoe ze op zijn tweede vrouw June
en hun dochter Elsbeth zal reageren.
Dat is altijd een strijd voor schrijvers:
hoe zal mijn familie dit vinden? Je
leent toch uit je eigen leven. Maar als
je schrijft, kun je niet aan die andere
mensen denken. Je moet trouw zijn
aan het personage."
161 zaterdag 11 november 2017
lezen
Ruud Roodhorst: Harnas van Hansaplast van Charlotte
Mutsaers - zowel lichtvoetig als loodzwaar.
Ellen den Hollander: Birk van Jaap Robben - een
benauwend verhaal over een aandoenlijk jongetje.
Het lot van
LOl deTearling
1 VAN DF.
—Dominique Lap
Tabac
Literatuur
Het is
uitpuffen
tussen de
hoofdstukken door.
Tekst KARLIJN VAN HOUWELINGEN Foto MADDIE HOUPT
'Dit uerhacil moet
opnieuw
worden verteld
Chefkok Peter Rashkin kwam al
voor in uw novelle Grand Central.
Vertel eens, wie is hij?
Hoe is het voor uw familie om
daarover te lezen?