k
20 MEDIA
ANGELA
KIJKT TV
Monopoliepositie Kemna onder vuur
Ik heb opmerkelijk genoeg één naam nog
niet horen noemen in de #metoo-discus-
sie en dat is die van Barbie, oftewel reali-
tyster Samantha van der Plas - de Jong. Als er
toch één in Oh Oh Cherso een sport van
maakte om in een dronken bui mannen aan
te randen op de dansvloer-oké, zij noemde
het daggeren, voor mijn moeder: erotisch
dansen - was het onze Haagse heldin wel.
Met de komst van haar twee kinderen
Angelina en Milano is ze een deel van haar
wilde (nep)haren kwijtgeraakt, maar dat
neemt niet weg dat ze nog steeds verbaal en
fysiek uit de bocht kan vliegen en ik vaak
hoofdschuddend voor de tv zit. Maar toch.
Stiekem mag ik haar wel. Ook al is ze plat,
ordinair en scheldt ze met elke ziekte uit de
medische encyclopedie, ze is wie ze is, doet
zich niet beter voor en houdt haar hoofd fier
omhoog. Ze is écht - nou ja, op de nepwim-
pers, borstimplantaten en opgespoten lip
pen na - en daar houd ik van op tv.
Het rare is alleen dat ik me de laatste sei
zoenen steeds meer afvraag hoe écht het for
mat van haar docusoap nog is. Naar Spanje
emigreren? Was dat werkelijk een diep ge
koesterde wens? Of een ideetje van manager
Jake, die met die verhaallijn klinkende kijk
cijfers voorzag? Want: hitte, ongedierte, on
regelmatige werktijden, Scheveningen en fa
milie ver weg - natuurlijk komt er dan ruzie
met echtgenoot Michael.
De rode draad van de reeks die dinsdag be
gon, is dat de twee gaan scheiden. Ergens in
mijn hoofd zegt een stemmetje: dit komt
voor de serie wel erg goed uit. Wedden dat
ze in de laatste aflevering weer bij elkaar ko
men? En dat is dan het startsein voor wéér
een nieuwe reeks: Michael en Samantha pro
beren het nog een keertje? Zo blijven ze lek
ker bezig.
Tot die tijd vermaakt zij zich op tv met
haar nieuwe lover, met wie het in het echt
inmiddels alweer uit is, geloof ik. Schaamte
loos als ze zijn, zaten ze aan het einde van de
aflevering van dinsdag samen in bad. Hij
frunnikte voor de camera aan haar borsten.
Gedeformeerd door alle verhalen over
Weinstein, Gosschalk en alle andere smeer
lappen, dacht ik toch even: als dat maar écht
is. Dat niet een van de twee over een paar
jaar opeens roept dat dit moest van een over
sekste producent of regisseur.
Dr. Phil best
betaald
Poppenkast
op RTL
Quote van de dag
Van uiensnijder naar
neurochirurg, in twee
generaties!
Er moet een eind komen aan de
monopoliepositie van Kemna
Casting. Dat stellen acteurs en
andere castingbureaus naar
aanleiding van de zaak rond
Job Gosschalk. „Er is een
angstcultuur ontstaan."
„De macht moet verdeeld worden.
Meer castingbureaus, minder ver
wevenheid met producenten. In
het buitenland mag dit niet eens",
zegt Inge Ipenburg, actrice in di
verse theatervoorstellingen en se
ries, waaronder Goede Tijden,
Slechte Tijden. Ipenburg reageert op
de ophef rond casting director Job
Gosschalk, die zich schuldig
maakte aan seksuele intimidatie.
Het bureau waar hij voor
werkte, Kemna Casting, is in Ne
derland vrijwel monopolist. Het
bedrijf selecteert (beginnende) ac
teurs voor rollen in grote films, te
levisieseries, toneel- en theater
voorstellingen. Ipenburg durft als
een van de weinigen hardop te
zeggen dat het bedrijf te veel
macht heeft. Er is daardoor een
angstcultuur ontstaan, stelt de ac
trice. „Als er nog maar één casting
bureau is, met nauwe banden met
de producenten, dan wordt het
een heel onveilige situatie. Dan
durf je als acteur niets te doen. Ze
konden met hun verhaal nergens
naar toe. De media? Ik ben ervan
overtuigd dat het weggemoffeld
zou zijn en dat je geen carrière
meer had gehad."
Het overkwam acteur Yorick van
Wageningen, die niet gediend was
van de handelwijze van Gosschalk
en met hem in conflict kwam. „Ik
ken Yorick uit die periode, een van
de meest belovende acteurs in Ne
derland, maar ineens had hij niets
meer te doen", zegt Ipenburg. Van
Wageningen maakte daarna in
Hollywood wel furore.
Angst voor gevolgen
Ipenburg staat niet alleen in haar
kritiek. Onder acteurs leeft het ge
voel dat Kemna Casting te machtig
is zeer breed. Net als verschillende
concurrenten van Kemna Casting,
die er nog een eigen belang bij
hebben, roepen acteurs bijna in
koor dat dit zo niet langer kan. In
tegenstelling tot Ipenburg willen
zij uit angst voor de gevolgen niet
met naam genoemd worden. Een
van hen maakt de vergelijking van
de 'kleine buurtsuper die niet op
kan tegen de Albert Heijn XL'.
Wat de acteurs ook tegen de
borst stuit: de verklaring die
Kemna Casting dinsdag ver
stuurde waarin het bedrijf stelt
niets te hebben geweten van sek
sueel overschrijdend gedrag van
Gosschalk. „Alle acteurs wisten
het", weet Ipenburg. „Producen
ten staken hun kop in het zand.
En het zal geen opzet zijn, maar
Kemna kan niet beweren hier
nooit iets over gehoord te heb
ben. Je moest wel heel erg je best
doen om de andere kant op te
kijken om echt nooit iets opge
vangen te hebben. En als je zegt
van niets te weten: vraag je je dan
niet af hoe dat komt?"
Ook hier is Ipenburg lang niet
de enige. De breed gedeelde me
ning dat het onmogelijk is dat
niemand bij Kemna Casting wist
van de jarenlange seksuele inti
midatie, schiet bij Marina
Wijn in het verkeerde
keelgat. „Iedereen bij
Kemna is hierover
Kemna kan niet
beweren hier nooit
iets over gehoord
te hebben
met elkaar in gesprek", zegt Wijn
die tussen 2000 en 2009 voor
Kemna Casting werkte. Ze was
vijfjaar lang Gosschalks assistent
bij tal van castingprojecten. „Ik
ben echt heel erg van slag", zegt
ze. „Ik voel me persoonlijk aan
gesproken. Natuurlijk, ik zat daar
jarenlang elke dag op kantoor. Ik
ben door Job opgeleid, heb zeer
intensief met hem samenge
werkt. Op basis van zijn verkla
ring kan ik zeggen: met die vorm
van auditeren ging hij over alle
grenzen heen."
Toch stelt Wijn dat ze zelf
nooit iets gemerkt heeft. „Dat
kan je geloven of niet. Ik ken
mijn eigen integriteit, ik zou an
ders écht actie hebben onderno
men." Volgens haar heeft lang
niet iedereen in die wereld alleen
maar met Gosschalk te maken.
„Veel casting directors werken
zelfstandig aan projecten onder
de noemer van Kemna Casting."
Moddergooien
Wijn wijst op ondernemer Mi-
scha van der Klei die ooit pro
beerde acteur te worden, maar
nu zegt geen kans te hebben
gekregen omdat hij niet
meeging in de dubieuze
wensen van Gosschalk.
„Het is wel heel makke
lijk om na zo veel jaren
ineens met modder te
gooien. Ik was erbij: die
jongen heeft héél veel kansen
gehad. Het is niet chique als ie
mand zo alsnog zijn gram pro
beert te halen."
Ipenburg vindt evenwel dat
het castinglandschap moet ver
anderen. „De rommel moet wor
den opgeruimd. Ik heb geen en
kele sympathie voor de daders.
Tegelijkertijd denk ik: ze zijn wél
op de troon gehesen door produ
centen en door Kemna Casting.
Nooit was er kritiek. Nooit zei ie
mand: Is het nou wel handig om
jongens thuis te ontvangen voor
bijles? Kemna Casting moet ook
bij zichzelf te rade gaan", aldus
de actrice. Ze wil niet ingaan op
de verhalen van onder meer oud
medewerkers van Kemna die be
weren dat Gosschalk niet de
enige is. „Het enige dat ik me dan
kan voorstellen, is dat iedereen
vanaf nu zeer streng in de gaten
wordt gehouden."
donderdag 9 november 2017
GO
Barbie
Reageren? angela@persgroep.nl
TV
Met een inko
men van 68 mil
joen euro is Phi
lip McGraw de
best betaalde
tv-presentator,
aldus Forbes.
Hij verdiende
vooral met de
advertentie-op
brengsten van
zijn talkshow Dr.
Phil. De tweede
plaats is voor
Ellen DeGene-
res (66 miljoen).
TELEVISIE
RTL komt met
een nieuwe
show voor peu
ters, onder de
naam Poppen
kast TV. De zen
der wil daarmee
een eeuwen
oude traditie in
een eigentijds
jasje steken.
Poppenkast TV
is vanaf 20 no
vember te zien.
Frans Bauer is trots op zijn fami
lie in Story. Zijn vader was
analfabeet, maar Bau-
ers oudste zoons
staan klaar om bij
de universiteit aan
te kloppen.
A Regisseurjob
Gosschalk be
kende seksueel
wangedrag, foto
DINGENAMOL
langer'
Dennis Jansen
Gudo Tienhooven
—Inge Ipenburg
'Dit kan
zo