k 20 MEDIA ANGELA KIJKT TV Monopoliepositie Kemna onder vuur Ik heb opmerkelijk genoeg één naam nog niet horen noemen in de #metoo-discus- sie en dat is die van Barbie, oftewel reali- tyster Samantha van der Plas - de Jong. Als er toch één in Oh Oh Cherso een sport van maakte om in een dronken bui mannen aan te randen op de dansvloer-oké, zij noemde het daggeren, voor mijn moeder: erotisch dansen - was het onze Haagse heldin wel. Met de komst van haar twee kinderen Angelina en Milano is ze een deel van haar wilde (nep)haren kwijtgeraakt, maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds verbaal en fysiek uit de bocht kan vliegen en ik vaak hoofdschuddend voor de tv zit. Maar toch. Stiekem mag ik haar wel. Ook al is ze plat, ordinair en scheldt ze met elke ziekte uit de medische encyclopedie, ze is wie ze is, doet zich niet beter voor en houdt haar hoofd fier omhoog. Ze is écht - nou ja, op de nepwim- pers, borstimplantaten en opgespoten lip pen na - en daar houd ik van op tv. Het rare is alleen dat ik me de laatste sei zoenen steeds meer afvraag hoe écht het for mat van haar docusoap nog is. Naar Spanje emigreren? Was dat werkelijk een diep ge koesterde wens? Of een ideetje van manager Jake, die met die verhaallijn klinkende kijk cijfers voorzag? Want: hitte, ongedierte, on regelmatige werktijden, Scheveningen en fa milie ver weg - natuurlijk komt er dan ruzie met echtgenoot Michael. De rode draad van de reeks die dinsdag be gon, is dat de twee gaan scheiden. Ergens in mijn hoofd zegt een stemmetje: dit komt voor de serie wel erg goed uit. Wedden dat ze in de laatste aflevering weer bij elkaar ko men? En dat is dan het startsein voor wéér een nieuwe reeks: Michael en Samantha pro beren het nog een keertje? Zo blijven ze lek ker bezig. Tot die tijd vermaakt zij zich op tv met haar nieuwe lover, met wie het in het echt inmiddels alweer uit is, geloof ik. Schaamte loos als ze zijn, zaten ze aan het einde van de aflevering van dinsdag samen in bad. Hij frunnikte voor de camera aan haar borsten. Gedeformeerd door alle verhalen over Weinstein, Gosschalk en alle andere smeer lappen, dacht ik toch even: als dat maar écht is. Dat niet een van de twee over een paar jaar opeens roept dat dit moest van een over sekste producent of regisseur. Dr. Phil best betaald Poppenkast op RTL Quote van de dag Van uiensnijder naar neurochirurg, in twee generaties! Er moet een eind komen aan de monopoliepositie van Kemna Casting. Dat stellen acteurs en andere castingbureaus naar aanleiding van de zaak rond Job Gosschalk. „Er is een angstcultuur ontstaan." „De macht moet verdeeld worden. Meer castingbureaus, minder ver wevenheid met producenten. In het buitenland mag dit niet eens", zegt Inge Ipenburg, actrice in di verse theatervoorstellingen en se ries, waaronder Goede Tijden, Slechte Tijden. Ipenburg reageert op de ophef rond casting director Job Gosschalk, die zich schuldig maakte aan seksuele intimidatie. Het bureau waar hij voor werkte, Kemna Casting, is in Ne derland vrijwel monopolist. Het bedrijf selecteert (beginnende) ac teurs voor rollen in grote films, te levisieseries, toneel- en theater voorstellingen. Ipenburg durft als een van de weinigen hardop te zeggen dat het bedrijf te veel macht heeft. Er is daardoor een angstcultuur ontstaan, stelt de ac trice. „Als er nog maar één casting bureau is, met nauwe banden met de producenten, dan wordt het een heel onveilige situatie. Dan durf je als acteur niets te doen. Ze konden met hun verhaal nergens naar toe. De media? Ik ben ervan overtuigd dat het weggemoffeld zou zijn en dat je geen carrière meer had gehad." Het overkwam acteur Yorick van Wageningen, die niet gediend was van de handelwijze van Gosschalk en met hem in conflict kwam. „Ik ken Yorick uit die periode, een van de meest belovende acteurs in Ne derland, maar ineens had hij niets meer te doen", zegt Ipenburg. Van Wageningen maakte daarna in Hollywood wel furore. Angst voor gevolgen Ipenburg staat niet alleen in haar kritiek. Onder acteurs leeft het ge voel dat Kemna Casting te machtig is zeer breed. Net als verschillende concurrenten van Kemna Casting, die er nog een eigen belang bij hebben, roepen acteurs bijna in koor dat dit zo niet langer kan. In tegenstelling tot Ipenburg willen zij uit angst voor de gevolgen niet met naam genoemd worden. Een van hen maakt de vergelijking van de 'kleine buurtsuper die niet op kan tegen de Albert Heijn XL'. Wat de acteurs ook tegen de borst stuit: de verklaring die Kemna Casting dinsdag ver stuurde waarin het bedrijf stelt niets te hebben geweten van sek sueel overschrijdend gedrag van Gosschalk. „Alle acteurs wisten het", weet Ipenburg. „Producen ten staken hun kop in het zand. En het zal geen opzet zijn, maar Kemna kan niet beweren hier nooit iets over gehoord te heb ben. Je moest wel heel erg je best doen om de andere kant op te kijken om echt nooit iets opge vangen te hebben. En als je zegt van niets te weten: vraag je je dan niet af hoe dat komt?" Ook hier is Ipenburg lang niet de enige. De breed gedeelde me ning dat het onmogelijk is dat niemand bij Kemna Casting wist van de jarenlange seksuele inti midatie, schiet bij Marina Wijn in het verkeerde keelgat. „Iedereen bij Kemna is hierover Kemna kan niet beweren hier nooit iets over gehoord te hebben met elkaar in gesprek", zegt Wijn die tussen 2000 en 2009 voor Kemna Casting werkte. Ze was vijfjaar lang Gosschalks assistent bij tal van castingprojecten. „Ik ben echt heel erg van slag", zegt ze. „Ik voel me persoonlijk aan gesproken. Natuurlijk, ik zat daar jarenlang elke dag op kantoor. Ik ben door Job opgeleid, heb zeer intensief met hem samenge werkt. Op basis van zijn verkla ring kan ik zeggen: met die vorm van auditeren ging hij over alle grenzen heen." Toch stelt Wijn dat ze zelf nooit iets gemerkt heeft. „Dat kan je geloven of niet. Ik ken mijn eigen integriteit, ik zou an ders écht actie hebben onderno men." Volgens haar heeft lang niet iedereen in die wereld alleen maar met Gosschalk te maken. „Veel casting directors werken zelfstandig aan projecten onder de noemer van Kemna Casting." Moddergooien Wijn wijst op ondernemer Mi- scha van der Klei die ooit pro beerde acteur te worden, maar nu zegt geen kans te hebben gekregen omdat hij niet meeging in de dubieuze wensen van Gosschalk. „Het is wel heel makke lijk om na zo veel jaren ineens met modder te gooien. Ik was erbij: die jongen heeft héél veel kansen gehad. Het is niet chique als ie mand zo alsnog zijn gram pro beert te halen." Ipenburg vindt evenwel dat het castinglandschap moet ver anderen. „De rommel moet wor den opgeruimd. Ik heb geen en kele sympathie voor de daders. Tegelijkertijd denk ik: ze zijn wél op de troon gehesen door produ centen en door Kemna Casting. Nooit was er kritiek. Nooit zei ie mand: Is het nou wel handig om jongens thuis te ontvangen voor bijles? Kemna Casting moet ook bij zichzelf te rade gaan", aldus de actrice. Ze wil niet ingaan op de verhalen van onder meer oud medewerkers van Kemna die be weren dat Gosschalk niet de enige is. „Het enige dat ik me dan kan voorstellen, is dat iedereen vanaf nu zeer streng in de gaten wordt gehouden." donderdag 9 november 2017 GO Barbie Reageren? angela@persgroep.nl TV Met een inko men van 68 mil joen euro is Phi lip McGraw de best betaalde tv-presentator, aldus Forbes. Hij verdiende vooral met de advertentie-op brengsten van zijn talkshow Dr. Phil. De tweede plaats is voor Ellen DeGene- res (66 miljoen). TELEVISIE RTL komt met een nieuwe show voor peu ters, onder de naam Poppen kast TV. De zen der wil daarmee een eeuwen oude traditie in een eigentijds jasje steken. Poppenkast TV is vanaf 20 no vember te zien. Frans Bauer is trots op zijn fami lie in Story. Zijn vader was analfabeet, maar Bau- ers oudste zoons staan klaar om bij de universiteit aan te kloppen. A Regisseurjob Gosschalk be kende seksueel wangedrag, foto DINGENAMOL langer' Dennis Jansen Gudo Tienhooven —Inge Ipenburg 'Dit kan zo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20