ECONOMIE Met de introductie van zijn populaire Prime abonneeservice wil webgigant Amazon Nederland nu echt voor zich gaan winnen. Volgen Bol.com en Coolblue de weg van Hyves? Experts zijn verdeeld. Het houdt ken ners van de e- commerce en marktleider Bol.com al jaren bezig: komt Amazon naar Nederland? De webgigant wordt bewonderd én gevreesd. Op de thuismarkt, de VS, pakt Amazon bijna de helft van iedere online be stede dollar. Inmiddels zet het in 1994 door JefFBezos opgerichte webbedrijf jaarlijks 117 miljard euro om. Met zijn beurswaarde van dik 460 miljard euro moet het enkel Apple, Google en Microsoft voor zich dulden. „Als Amazon vol op Nederland inzet, kan de con currentie wel inpakken", zegt re- tailexpert Rupert Parker Brady. Maar doen ze dat ook? Vorig jaar zomer leek het even zo ver. Met de nodige bombarie lanceerde Ama zon een Nederlandstalige versie van zijn Duitse webwinkel. „De directie van Bol.com kwam met een in spoedzitting bijeen", weet Brady. Uiteindelijk concludeerde de toenmalige topman Daniël Ro pers dat er weinig gevaar te duch ten is. Nu Amazon niet binnen een dag levert en bezorgkosten rekent, was de gigant voor veel Nederlan ders geen aantrekkelijke optie. Tegenover Retailnews.nl toonde Ropers zijn irritatie over de Ne derlandse fascinatie voor Amazon. „Omdat we zo'n klein land zijn, voelen we ons belangrijk als een grote partij ons aandacht geeft", zei hij. Nu zet Amazon met het aanbie den van Prime de volgende stap. Voor 3,99 euro per maand of 49 euro per jaar krijgen Nederlandse consumenten al hun aankopen gratis binnen één of twee dagen geleverd. Ook ontvangen ze video- streamingservice Prime Video met populaire tv-shows als The Wal king Dead en American Gods. Foto's zijn onbeperkt op te slaan in de cloud. Retailkenner Cor Molenaar is niet onder de indruk. „In feite is Prime een service voor klanten die vaak iets bij het bedrijf bestellen. Maar nu Amazon zijn Duitse web site gebruikt, doen relatief weinig Nederlanders dat." Voorlopig biedt Amazon niets meer dan Bol.com, Coolblue of Wehkamp, meent hij. „Op de vi- deodienst na wellicht. De grote Nederlandse webwinkels leveren sneller en bieden een groter assor timent." Bij Bol.com zijn 15 mil joen items verkrijgbaar, veel meer dan de twee miljoen van Amazon. Niet belangrijk Wijnand Jongen, voorzitter van webwinkelbelangenclub Thuis- winkel.org, noemt de komst van Amazon spannend. „Zij zullen ze ker nieuwe klanten gaan trekken." Tegelijk staan de huidige spelers er goed voor. „De Nederlandse markt van e-commerce groeit met 25 tot 20 procent per jaar hard door en telde vorig jaar een jaaromzet van 20 miljard euro. Er is ruimte voor Amazon. Dat hoeft geen gevolgen voor de andere spelers te hebben." Jongen beklemtoont dat Ama zon geen topprioriteit bij Neder land legt. „Anders zouden ze er vol voor gaan. Nu doen ze ons erbij en gebruiken hun Duitse website. De VS en India zijn véél belangrijker." Dat ziet ook Parker Brady. „Voor Amazon is Nederland een drup pel." Toch is Amazon behoorlijk suc cesvol. Zonder veel inspanningen pakt het bedrijf jaarlijks 250 mil joen euro omzet. Dat is slechts vier keer minder dan marktleider Bol.com (950 miljoen euro omzet in 2016) en een derde van Cool- Blue. Rustig en gestaag breidt Ama zon zijn aanwezigheid uit. Inmid dels is er een app voor Android en iOS, ook kunnen klanten sinds vo rige week met iDeal betalen, het online betaalplatform van de Ne derlandse banken. Sinds 2014 bezit Amazon een Nederlandse website voor (online) boeken en e-readers. „Amazon heeft een lange adem en neemt zijn tijd", meent Kitty Koelemeijer, hoogleraar marke ting aan Nyenrode. „Doe er twee tot drie jaar bij en dan hebben ze écht voet aan de grond." Volgens Koelemeijer moeten de gevestigde spelers Amazon uiterst serieus ne men. „Het is zo'n machtig en in novatief bedrijf." Ze beklemtoont dat de webgigant onvergelijkbaar is met Bol.com en Coolblue. „Dat zijn retailers. Amazon is een tech- bedrijf dat veel meer dan online shoppen doet." Koelemeijer erkent dat Amazon in Nederland met een achterstand begint. „Nederland heeft al geves tigde spelers en dan hebben ze het moeilijk. Bovendien bezitten ze geen database met goede klant data, zoals de concurrentie wél heeft." Met het populaire Prime, dat in de VS al ruim 80 miljoen abon nees telt, pakt Amazon dat pro bleem aan. „Prime is een bijzonder Amazon heeft een lange adem en neemt zijn tijd. Doe er twee of driejaar bij en dan hebben ze echt voet aan de grond handige manier om klanten te winnen en klantgegevens binnen te halen", zegt de marketingprof die zelfbij Amazon Duitsland een Prime-abonnement heeft. „Het verlaagt de drempel om meer bij Amazon te kopen, bovendien is de videostreamingdienst aantrekke lijk. Nederlanders zijn al gewend aan Netflix. Inmiddels hebben Nederlandse webwinkels en retailers ook abon nementen. Zo kent Bol.com 'Se lect' waarmee klanten voor 9,99 per jaar onbeperkt hun aankopen gratis geleverd krijgen. Albert Heijn kent een bezorgabonne- ment. Alleen bieden die diensten beduidend minder waar voor het geld dan Amazon Prime. Overname Al met al zullen Bol.com en Cool blue niet snel als nieuwe Hyves de annalen in gaan, verwachten ex perts. Molenaar vermoedt dat Amazon beter een bestaande web winkel kan opkopen om Neder land te veroveren. „Ze willen altijd de grootste zijn en dat zijn ze nog lang niet." Een overname van met name Bol.com is logisch, denkt de ex pert. „Bol.com vormt louter een investering voor huidige eigenaar Ahold. Het is geen ideale combi natie." Hij noemt het opmerkelijk dat Ahold ineens meldt dat de webwinkel - waarvoor het vijf jaar terug 350 miljoen euro betaalde - zo goed draait. „Het lijkt wel alsof ze Bol.com in de etalage zetten." Ook Parker Brady vindt het niet onlogisch als Amazon een be staande speler opkoopt. „Dan heb je meteen een goede positie." Veel Nederlanders zijn blij met de komst van Amazon. „Einde lijk", reageert Samantha de Rid der. Ook de videodienst kan op in stemmende reacties rekenen. „Eindelijk weer de echte Topgear kijken", wijst Erik Bierens op au toprogramma The Grand Tour, waarvoor Amazon presentator Je remy Clarkson na diens ontslag bij de BBC inhuurde. donderdag 9 november 2017 David Bremmer Den Haag —Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing Nyenrode Zonder veel inspanningen komt Amazon tot 250 miljoen euro omzet. Dat is vier keer min der dan marktleider Bol.com. FOTO AMAZON

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17