4 Olijventest Aan een prikker bij de borrel of als smaakmaker in de sla: de eeuwenoude olijf staat nog altijd zijn mannetje. Hoe doen de olijven uit de supermarkt het? Kleingeld Inkomen Krap salaris als kunstenaar APP Beleggen viajeapp Boek Benoem een 'Chef Geluk' e test is nog niet halverwege, maar Rens Monster heeft deze och tend al handenvol olijven opgepeu zeld. De fotograaf heeft haar camera voortdurend in de aanslag, maar mist desondanks gere geld doel. Rens heeft de olijven im mers nauwelijks aan zijn satéprikker tje geregen of ze zijn alweer achte loos in zijn mond verdwenen. „Hoe veel ik er jaarlijks eet?" Grijnzend: „Al gauw drie van deze 130-kilo- vaten. En dan te bedenken dat ik er een paar jaar geleden nog niets van moest weten. Ik viste de schijfjes olijf nog van mijn pizza af." Ook oudere broer Mark haalde aan vankelijk zijn neus op voor de olijf. Maar mede daarom nam hij - nooit vies van een uitdaging - vijfjaar gele den Wilma's Olijven over. Vanuit Woerden levert het bedrijfje tiendui zenden kilo's aan speciaalzaken en delicatessenwinkels. En zo leerden de gebroeders Monster alles over dat groengele dooretertje. Bikkelhard Een olijfgaard in ons kwakkelklimaat is zo kansloos als een sorbetfabriek in de Sahara. De Nederlandse super marktolijf vindt zijn oorsprong dan ook onder de Mediterrane zon, de streek waar de laaghangende steen vruchten al duizenden jaren voor onze jaartelling werden geteeld. Hoe wel er zo'n twintig verschillende olijven bekend zijn, behoort het gros in ons schap tot één en dezelfde soort. Zowel de grote als de kleine; na de pluk simpelweg machinaal op for maat gerangschikt. En ook de zwarte; En dan te bedenken dat ik een paar jaar geleden die schijfjes nog van mijn pizza viste oorspronkelijk groene olijven die langer aan de tak hadden mogen rij pen, maar tegenwoordig meestal arti ficieel worden bijgekleurd. De haast van de moderne telers blijkt uit meer zaken. Als ze aan de boom schudden, zijn de olijven nog bikkelhard. „Net steen", weet Rens. „Totaal oneetbaar." Ter verzachting van de harde schil en bittere smaak worden de olijven dus in een pekel- bad te week gelegd. „Het liefst een ONS PANEL jaar lang", legt Mark uit. „Al nemen de grote jongens daar geen tijd meer voor en voegen ze een rijpingsmid- deltje toe." In landen als Griekenland en Turkije zijn ze verzot op zo'n zoute hap en gaan de olijven met pe- kelwater en al de winkel in. Hetzelfde geldt voor de glazen, tot in sint-jutte- mis houdbare potjes in onze super markten. De olijven in het versschap hebben echter een langere weg afge legd. Mark: „De meeste Nederlanders houden helemaal niet van die zoute smaak, dus bij aankomst in ons land worden de olijven weer ontzout. En precies daar ontstaan de verschillen." Smaakmakers Het panel test blind zes supermarkt olijven uit het versschap. Ze zijn ma chinaal ontpit: naast de lege huls is dat ook te zien aan het kruisje op de kont. Hoe kleiner de olijf, hoe meer van het smaakvolle vruchtvlees daar bij geslachtofferd is. Kleinere hap- slik-wegolijfjes (Hoogvliet, Jumbo) leggen het dan ook duidelijk af tegen de forsere jongens (Plus, Aldi). Ook opvallend: het is bij de groot grutter goed zoeken naar verse olij ven die niet zijn gevuld, doordrenkt of bestrooid met smaakmakers als ansjovis, paprika, witte kaas, aman del, peper, maar vooral: basilicum en knoflook. Enkel de biologische olij ven van Ekoplaza komen zonder op smuk. Helaas lijken ze te fanatiek woensdag 8 november 2017 Hoewel kunste- procent is kleding goedkoper geworden, ten opzichte van okto ber 2016. Bron: cbs. ING komt met de app ING Mobiel Beleggen. Daar mee kun je vanaf de telefoon hande len in aandelen, fondsen en trac kers. Heb je geen Zelf op de pakket, dan kun je de app ook gebruiken om de ontwikkelingen op de markt te vol gen. Elke van Hoof pleit voor een nieuwe func tie op de werkvloer: Chief Happiness Officer. Dat schrijft klinisch psy choloog Van Hoof in haar gelijknamige boek. De Chief Happiness Of ficer krijgt wat haar be treft de taak het welzijn van de medewerkers te bevorderen. „Gelukkige werknemers zorgen voor betere resultaten." D#CHIEF OFFICER Matthijs Meeuwsen p, slik en nog —Rens Monster Mark Monster (28), Smaakontwikkelaar en drijvende kracht bij Wilma's Olijven. Rens Monster (23) Verkoper en fanatiek olijveneter. Bertine de Kruijf (43) Productiemedewerker. Ontzout en vult de Woerdense olijven. naars vaak hoog zijn opgeleid, ligt hun jaarinkomen bij ruim de helft in de laag ste klasse. Ze verdienen minder dan 30.000 euro bruto per jaar, aldus het CBS. Vijftien procent van de kunstenaars lukt het jaarlijks zo'n 60.000 euro te verdienen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 48