'Ze willen graag en ze krijgen er zelfvertrouwen van'
li
Douane gooit controle over andere boeg
17
STATUSHOUDERS
derland om mijn kinderen een toe
komst te geven."
Datzelfde doet TMC voor Shiyar.
Hij en stoffeerder Ammar, ook een
statushouder, kwamen als geroe
pen, zegt Johan Witte jr., de derde
generatie in het familiebedrijf „We
willen meer beleving in de zaak
brengen. Daarom hebben we begin
dit jaar het plan opgevat om een
stoffeerderij te beginnen. We ko
pen stoelen voor een euro op, be
kleden ze met stoffen die uit de col
lectie gaan en verkopen ze onder
ons eigen label. Alleen zijn am
bachtslieden zoals stoffeerders
schaars. Via Vluchtelingenwerk
hoorden we dat ze er twee hadden.
We vinden het een verrijking van
ons team. Met Shiyar gaat het goed,
hij werkt zelfstandig en denkt ac
tief mee. Op termijn kijken we of
we de stageplaatsen kunnen om
zetten in banen."
Als we willen
dat ze
inburgeren
moeten we
voor banen
zorgen
De Nederlandse douane past vanaf
het nieuwe jaar een nieuwe tactiek
toe bij de controle van de scheep
vaart op de Zeeuwse wateren. Het
gaat om gerichte inzet met een snel
schip, meer douaniers en meer sa
menwerking met andere handha
vers zoals de nationale politie en
koninklijke marechaussee.
Het patrouillevaartuig Jan van
Gent wordt per 1 januari uit de vaart
genomen. Voor dit schip komt een
nieuw vaartuig in de plaats, laat de
douane desgevraagd weten. Wat
voor type is nog niet bekend, maar
het zal in elk geval een sneller schip
zijn.
In plaats van regelmatig patrouil
les te varen met de Jan van Gent,
schakelt de douane over op gerichte
inzet als er bijvoorbeeld aanwijzin
gen zijn voor illegale activiteiten op
het water. „Er is voor de Schelde
sprake van de invoering van een an
dere, slimmere, vorm van toezicht.
Deze vorm van informatiegestuurd
toezicht, waarbij de onvoorspel
baarheid en hierdoor ook de kwali
teit van het toezicht toeneemt,
wordt uitgevoerd met een snel in
terventievaartuig", aldus de voor
lichter van de douane.
Vlissingen is en blijft de thuisha
ven van de Zeeuwse douaniers te
water. Ze varen nu nog mee met de
Jan van Gent, een schip waarvan de
bemanning in dienst is van Rijks
waterstaat. Dat is vanaf volgend jaar
Er is voor de Schelde
sprake van de
invoering van een
andere, slimmere,
vorm van toezicht
verleden tijd als de nieuwe vaartui
gen operationeel zijn geworden.
„De douaniers varen zelf de snelle
schepen. Er wordt ook nog gespro
ken met andere handhavers om te
kijken naar verdergaande vormen
van samenwerking waarbij ook het
varend toezicht wordt meegeno
men", laat de douane desgevraagd
weten. Omdat ze zelf gaan varen,
wordt het aantal douaniers dat ta
ken op de Zeeuwse wateren kan
uitvoeren, uitgebreid.
Piraterij
De douane heeft nog niet definitief
gekozen voor een bepaald type
vaartuig. In 2015 werden op de
Waddenzee de grote patrouille
schepen die de douane gebruikte,
uit de vaart genomen en vervangen
door twee zogeheten FRISC's (Fast
Raiding Interception Special forces
Craft). Deze boten kunnen snelhe
den tot 80 kilometer per uur berei
ken. De marine gebruikt de snelle
vaartuigen onder meer in de strijd
tegen de piraterij langs de scheep
vaartroutes door de Golf van Aden
en de Hoorn van Afrika bij Somalië.
Verschil met de marine is dat de
FRISC's die de douane gebruikt een
stuurhut hebben om de beman
ning beschutting te bieden. Dat is
nodig om langere tijd op zee actief
te kunnen zijn.
„De ervaringen van de FRISC-
vaartuigen worden meegenomen
bij het nemen van de beslissingen
welke type schip het meest geschikt
is voor toezicht op het water in Zee
land", aldus de douane. Lang kan
die beslissing niet op zich laten
wachten als al op 1 januari moet
worden overgeschakeld op de
nieuwe werkwijze.
maandag 6 november 2017
►Bij TMC geeft Shiyar Ibrahim in
overleg met zijn 'baas' Johan
Witte jr. fauteuils een nieuw
leven.
FOTO'S MECHTELD JANSEN
vindt het een verrijking
Vluchtelingen met een ver
blijfsstatus komen moeilijk
aan een baan. Taal is het
minste probleem. Slechts
20 procent van alle status
houders is hoog opgeleid.
Er rest een grote groep die
geen of nauwelijks een op
leiding heeft. Een deel is
analfabeet. Daarom staat
Vluchtelingenwerk Zuid
west-Nederland deze week
voor het eerst op de net-
werkbeurs Contacta.
„Als we willen dat status
houders inburgeren, moe
ten we zorgen dat ze een
baan krijgen. Daarom roe
pen we werkgevers op in
statushouders te investe
ren. Voor de statushouders
is werk belangrijk. Hun zelf
vertrouwen neemt toe en
ze doen sociale contacten
op. Ze willen ook graag",
zegt Leonard Brouwer, pro
jectcoördinator Arbeids
participatie van Vluchtelin
genwerk Zuidwest-Neder
land. De organisatie begon
daarom twee jaar terug
een project om statushou
ders bij bedrijven onder te
brengen. Als stagiair of als
Leonard Brouwer van Vluchtelingenwerk.
-Leonard Brouwer
werknemer. De meesten
belanden eerst in een zo
geheten stagekanspiaats
met een looptijd van zes
maanden. In die periode
volgen ze ook taallessen.
De afgelopen anderhalf
jaar zijn 40 vluchtelingen in
een stagekanspiaats aan
de slag gegaan. Daaruit
zijn 10 echte banen ont
staan. Zo heeft Mansoor
Mohammed Mengeni (28)
uit Eritrea nu een vaste
baan als autopoetsers bij
Protech in Goes en is
Musab Alashkar (22) uit
Syrië zeker van een aan
stelling bij grafisch bedrijf
Art Design in Wol-
phaartsdijk.
De douane wil gerichter en voor
criminelen onvoorspelbaarder
gaan controleren op de
Zeeuwse wateren.
Theo Giele
Vlissingen
-Voorlichter douane