'Ze willen graag en ze krijgen er zelfvertrouwen van' li Douane gooit controle over andere boeg 17 STATUSHOUDERS derland om mijn kinderen een toe komst te geven." Datzelfde doet TMC voor Shiyar. Hij en stoffeerder Ammar, ook een statushouder, kwamen als geroe pen, zegt Johan Witte jr., de derde generatie in het familiebedrijf „We willen meer beleving in de zaak brengen. Daarom hebben we begin dit jaar het plan opgevat om een stoffeerderij te beginnen. We ko pen stoelen voor een euro op, be kleden ze met stoffen die uit de col lectie gaan en verkopen ze onder ons eigen label. Alleen zijn am bachtslieden zoals stoffeerders schaars. Via Vluchtelingenwerk hoorden we dat ze er twee hadden. We vinden het een verrijking van ons team. Met Shiyar gaat het goed, hij werkt zelfstandig en denkt ac tief mee. Op termijn kijken we of we de stageplaatsen kunnen om zetten in banen." Als we willen dat ze inburgeren moeten we voor banen zorgen De Nederlandse douane past vanaf het nieuwe jaar een nieuwe tactiek toe bij de controle van de scheep vaart op de Zeeuwse wateren. Het gaat om gerichte inzet met een snel schip, meer douaniers en meer sa menwerking met andere handha vers zoals de nationale politie en koninklijke marechaussee. Het patrouillevaartuig Jan van Gent wordt per 1 januari uit de vaart genomen. Voor dit schip komt een nieuw vaartuig in de plaats, laat de douane desgevraagd weten. Wat voor type is nog niet bekend, maar het zal in elk geval een sneller schip zijn. In plaats van regelmatig patrouil les te varen met de Jan van Gent, schakelt de douane over op gerichte inzet als er bijvoorbeeld aanwijzin gen zijn voor illegale activiteiten op het water. „Er is voor de Schelde sprake van de invoering van een an dere, slimmere, vorm van toezicht. Deze vorm van informatiegestuurd toezicht, waarbij de onvoorspel baarheid en hierdoor ook de kwali teit van het toezicht toeneemt, wordt uitgevoerd met een snel in terventievaartuig", aldus de voor lichter van de douane. Vlissingen is en blijft de thuisha ven van de Zeeuwse douaniers te water. Ze varen nu nog mee met de Jan van Gent, een schip waarvan de bemanning in dienst is van Rijks waterstaat. Dat is vanaf volgend jaar Er is voor de Schelde sprake van de invoering van een andere, slimmere, vorm van toezicht verleden tijd als de nieuwe vaartui gen operationeel zijn geworden. „De douaniers varen zelf de snelle schepen. Er wordt ook nog gespro ken met andere handhavers om te kijken naar verdergaande vormen van samenwerking waarbij ook het varend toezicht wordt meegeno men", laat de douane desgevraagd weten. Omdat ze zelf gaan varen, wordt het aantal douaniers dat ta ken op de Zeeuwse wateren kan uitvoeren, uitgebreid. Piraterij De douane heeft nog niet definitief gekozen voor een bepaald type vaartuig. In 2015 werden op de Waddenzee de grote patrouille schepen die de douane gebruikte, uit de vaart genomen en vervangen door twee zogeheten FRISC's (Fast Raiding Interception Special forces Craft). Deze boten kunnen snelhe den tot 80 kilometer per uur berei ken. De marine gebruikt de snelle vaartuigen onder meer in de strijd tegen de piraterij langs de scheep vaartroutes door de Golf van Aden en de Hoorn van Afrika bij Somalië. Verschil met de marine is dat de FRISC's die de douane gebruikt een stuurhut hebben om de beman ning beschutting te bieden. Dat is nodig om langere tijd op zee actief te kunnen zijn. „De ervaringen van de FRISC- vaartuigen worden meegenomen bij het nemen van de beslissingen welke type schip het meest geschikt is voor toezicht op het water in Zee land", aldus de douane. Lang kan die beslissing niet op zich laten wachten als al op 1 januari moet worden overgeschakeld op de nieuwe werkwijze. maandag 6 november 2017 ►Bij TMC geeft Shiyar Ibrahim in overleg met zijn 'baas' Johan Witte jr. fauteuils een nieuw leven. FOTO'S MECHTELD JANSEN vindt het een verrijking Vluchtelingen met een ver blijfsstatus komen moeilijk aan een baan. Taal is het minste probleem. Slechts 20 procent van alle status houders is hoog opgeleid. Er rest een grote groep die geen of nauwelijks een op leiding heeft. Een deel is analfabeet. Daarom staat Vluchtelingenwerk Zuid west-Nederland deze week voor het eerst op de net- werkbeurs Contacta. „Als we willen dat status houders inburgeren, moe ten we zorgen dat ze een baan krijgen. Daarom roe pen we werkgevers op in statushouders te investe ren. Voor de statushouders is werk belangrijk. Hun zelf vertrouwen neemt toe en ze doen sociale contacten op. Ze willen ook graag", zegt Leonard Brouwer, pro jectcoördinator Arbeids participatie van Vluchtelin genwerk Zuidwest-Neder land. De organisatie begon daarom twee jaar terug een project om statushou ders bij bedrijven onder te brengen. Als stagiair of als Leonard Brouwer van Vluchtelingenwerk. -Leonard Brouwer werknemer. De meesten belanden eerst in een zo geheten stagekanspiaats met een looptijd van zes maanden. In die periode volgen ze ook taallessen. De afgelopen anderhalf jaar zijn 40 vluchtelingen in een stagekanspiaats aan de slag gegaan. Daaruit zijn 10 echte banen ont staan. Zo heeft Mansoor Mohammed Mengeni (28) uit Eritrea nu een vaste baan als autopoetsers bij Protech in Goes en is Musab Alashkar (22) uit Syrië zeker van een aan stelling bij grafisch bedrijf Art Design in Wol- phaartsdijk. De douane wil gerichter en voor criminelen onvoorspelbaarder gaan controleren op de Zeeuwse wateren. Theo Giele Vlissingen -Voorlichter douane

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17